handdator

Visa fullständig version : För er som är med i Hemvärnet !


puppas
2005-11-13, 10:58
Här kommer ett axplock bilder ifrån gårdagens skjutning med Insatsplutonen. Även filmklipp finns.

Gårdagens Övning (http://www.puppas.se/skyttec.htm)

Bilder ifrån andra övningar finns under www.puppas.se -> Hemvärnet.

internethjälten
2005-11-13, 10:59
Här kommer ett axplock bilder ifrån gårdagens skjutning med Insatsplutonen. Även filmklipp finns.

Gårdagens Övning (http://www.puppas.se/skyttec.htm)

Bilder ifrån andra övningar finns under www.puppas.se -> Hemvärnet.

Men du är väl inte 50+ ?!?!?!?!!?!?? -vad gör du då i prostatagerillan :confused:

puppas
2005-11-13, 11:01
Den vanliga kommentaren man får av dom som inte är insatt :)

Hemnvärnet är GROVT föryngrat, inte en massa knubbiga gubbar som äter kokt korv längre. Inte inom Insatsplutonen i Östersund alla fall ;)

sunkan
2005-11-13, 11:14
I5, jävla skidbrännare som pappa alltid säger. Ha hade nån övning där när dom skulle göra upp en brasa så fort som möjligt nå nått snille bryter av skidorna å börjar göra flisor av skidorna för att kunna vinna :laugh: Så även om jag vill så får jag inte göra lumpen i östersund för min pappa ;)

Jax
2005-11-13, 11:15
Du som skjuter på filmen?
Helt okej träffsäkerhet i så fall. Särskilt om det var meningen att ta skalpen på första figuren.

Allan
2005-11-13, 11:42
Men du är väl inte 50+ ?!?!?!?!!?!?? -vad gör du då i prostatagerillan :confused:


:laugh:

allan
reservare

Baan
2005-11-13, 11:47
vad gick övningen ut på, panga lite på skjutbana :) ?

Jax
2005-11-13, 12:01
allan
reservare
Som vad?

Allan
2005-11-13, 12:03
Som vad?

Lt. Fordom som fallskärmsjägare. Numer som plutonchef på ett DB2000-förband. Kommer med största sannolikhet överföras till personalreserven inom ett år eftersom förbandet håller på att avvecklas.


allan

Krokodil
2005-11-13, 12:05
Lt. Fordom som fallskärmsjägare. Numer som plutonchef på ett DB2000-förband. Kommer med största sannolikhet överföras till personalreserven inom ett år eftersom förbandet håller på att avvecklas.


allan
Personalreserven.. där de hårda killarna är krigsplacerade! *flex* :hbang:

Allan
2005-11-13, 12:09
Personalreserven.. där de hårda killarna är krigsplacerade! *flex* :hbang:

Jag har gjort mitt trälande i terränglådan, tack så mycket.


allan

puppas
2005-11-13, 12:09
Sunkan :Nej fick jag välja om så skulle jag göra om min värnplikt på K4 vilken dag som helst. I5 kändes inte så tilltalande på den tiden som det var aktivt. Modern utrustning osv. men göra lumpen i en stad man bodde i känns skumt :)

Jax : Nej inte jag som skjuter på filmen. Rätt ok ändå för att vara stående på 100m, men jag antar att du skjuter bättre. :sleep:

Baan : Japp, en vanlig skjutdag bara, längesen som vi hade en sån.

Jax
2005-11-13, 12:10
Personalreserven.. där de hårda killarna är krigsplacerade! *flex* :hbang:
På tal om krigsplacering. Vart tog den vägen? Jag fick ett brev 1,5 år efter muck att jag skulle riva min krigsplacering (som jag ändå inte hade erhållit) och att jag skulle få en ny inom ett år. Bara jag som inte har en aning om vart han/hon är krigsplacerad?

Krokodil
2005-11-13, 12:11
Jag har gjort mitt trälande i terränglådan, tack så mycket.


allan
Jag blev krigsplacerad i reserven direkt eftersom man utbildade på tok för många E-plutoner varje år. *grr27*

Allan
2005-11-13, 12:12
På tal om krigsplacering. Vart tog den vägen? Jag fick ett brev 1,5 år efter muck att jag skulle riva min krigsplacering (som jag ändå inte hade erhållit) och att jag skulle få en ny inom ett år. Bara jag som inte har en aning om vart han/hon är krigsplacerad?

Du är placerad men meddelas enbart om det ses som nödvändigt. Vill du veta får du ringa närmaste Milo-stab.

allan

Jax
2005-11-13, 12:13
Jax : Nej inte jag som skjuter på filmen. Rätt ok ändå för att vara stående på 100m, men jag antar att du skjuter bättre. :sleep:

Bättre och bättre, dom träffade lär ha försatt målet ur stridbart skick, det räcker. Men jag hade faktiskt riktigt bra koll på min AK5:a, får hoppas att takterna sitter i.

Jax
2005-11-13, 12:14
Du är placerad men meddelas enbart om det ses som nödvändigt. Vill du veta får du ringa närmaste Milo-stab.

allan
Ok. Behöver inte veta, ska väl ändå bara vara ute i skogen och loda upp antenner. :D

Allan
2005-11-13, 12:16
Bättre och bättre, dom träffade lär ha försatt målet ur stridbart skick, det räcker. Men jag hade faktiskt riktigt bra koll på min AK5:a, får hoppas att takterna sitter i.

Ni skulle utbildas på M45:an. Det var grejjer det. Kunde man inte träffa marken med ens om man siktade dit.

allan

Krokodil
2005-11-13, 12:23
Ni skulle utbildas på M45:an. Det var grejjer det. Kunde man inte träffa marken med ens om man siktade dit.

allanJag hade också k-pinka m45... Man kunde lika gärna blunda när man sköt eftersom det inte spelade roll om man siktade eller ej. *grr27*

Jax
2005-11-13, 12:24
Jag hade också k-pinka m45... Man kunde lika gärna blunda när man sköt eftersom det inte spelade roll om man siktade eller ej. *grr27*
Peka den farliga änden åt rätt håll och hoppas på det bästa. :D

puppas
2005-11-13, 12:25
Bättre och bättre, dom träffade lär ha försatt målet ur stridbart skick, det räcker. Men jag hade faktiskt riktigt bra koll på min AK5:a, får hoppas att takterna sitter i.


Jo, Ak5 är ju "lättare" att träffa med då den är lättare och allmänt smidigare :)

Fick ju faktiskt Skyttemärke i silver när jag muckade ifrån K4 :)
(wow *rolleyes* )

Jax
2005-11-13, 12:27
Jo, Ak5 är ju "lättare" att träffa med då den är lättare och allmänt smidigare :)

Fick ju faktiskt Skyttemärke i silver när jag muckade ifrån K4 :)
(wow *rolleyes* )
Bara skjutit en gång med AK4 och då på savmål, men det siktet var inte alls lika roligt. Men figurerna föll i alla fall...

Skyttemärke i silver är inte dåligt, var också på väg mot det men vi hann inte klart. "Saft och bull"-plutoner ska visst inte skjuta så mycket. *grr27*

puppas
2005-11-14, 14:37
Bara skjutit en gång med AK4 och då på savmål, men det siktet var inte alls lika roligt. Men figurerna föll i alla fall...


Vi har ju numer rödpunktssikte på AK4, alltså AK4-B.

Jax
2005-11-30, 18:58
Angående krigsplacering:
http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=30438

Trance
2005-11-30, 19:01
Angående krigsplacering:
http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=30438

Hehe, jag blev aldrig krigsplacerad så som det stod i artikeln. Däremot fick jag hem ett brev för några år sedan där det stod att min placering har upphört och att jag skulle förstöra alla papper som hade med det att göra.

Jax
2005-11-30, 19:02
Hehe, jag blev aldrig krigsplacerad så som det stod i artikeln. Däremot fick jag hem ett brev för några år sedan där det stod att min placering har upphört och att jag skulle förstöra alla papper som hade med det att göra.
Samma här.

Johan86
2005-11-30, 19:04
hemvärnet verkar trevligt.måste man ha gjort lumpen för att få vara med?

ArnoldOnLehmä
2005-11-30, 20:08
Fan va skoj och skjuta lite! Fick guldmärket i skytte med ak62(vet inte om den heter så på svenska) i Finland då. Geväret var förövrigt från 1962 :cool:

Trekker
2005-11-30, 20:11
Hehe, jag blev aldrig krigsplacerad så som det stod i artikeln. Däremot fick jag hem ett brev för några år sedan där det stod att min placering har upphört och att jag skulle förstöra alla papper som hade med det att göra.

Ett massbrev som gick ut till nästan samtliga.

Noodles
2005-11-30, 22:22
Ett år efter att jag hade muckat kom jag på att jag inte hade blivit krigsplacerad. Ytterligare tre år senare fick jag min placering.

Rabbatjevi
2006-01-09, 18:47
allan vad gjorde du lumpen som?