handdator

Visa fullständig version : Gram protte per kg?


H.Emanuel
2005-11-12, 20:30
Har inte blivit riktigt klok på vad det är som gäller där. En del säger 2 gram per kilo kroppsvikt/dag, andra 3. Så jag undrar vad som gäller bara

mystic[-_-]
2005-11-12, 20:32
vad som gäller är vad du själv tycker känns bra och funkar för dig

H.Emanuel
2005-11-12, 20:35
']vad som gäller är vad du själv tycker känns bra och funkar för dig
Typ man kan trycka i sig obegränsat med protein menar du då? Om jag visste vad som kändes bra för mig skulle jag inte ställt denna fråga

Sverker
2005-11-12, 21:02
Finns inget svar men massor av åsikter.

Min åsikt är 2 g protein / kg kroppsvikt. Allt annat är overkill. Dyrt och onödigt med mer.

Då menar jag också att du ska räkna med allt protein du får i dig, inte bara mjölk, vassle, ägg och kött utan också från potatis, ris, havregryn, pasta, grönsaker osv. Olika proteiner kompleterar varndra så att det blir fullvärdigt i slutändan.

H.Emanuel
2005-11-12, 21:04
Finns inget svar men massor av åsikter.

Min åsikt är 2 g protein / kg kroppsvikt. Allt annat är overkill. Dyrt och onödigt med mer.

Då menar jag också att du ska räkna med allt protein du får i dig, inte bara mjölk, vassle, ägg och kött utan också från potatis, ris, havregryn, pasta, grönsaker osv. Olika proteiner kompleterar varndra så att det blir fullvärdigt i slutändan.
Hmm okej. Är nog overkill för min del då.Får i mig rätt så mycket per dag

King Grub
2005-11-13, 08:17
Jag tvivlar starkt på att jag dragit någon slags gräns vid exakt 2 gram där en eventuell testosteronsänkning har större negativ effekt än vad tillförsel av aminosyror har positiv effekt.

Burke et al (2001) delade in styrketränande i två grupper där den ena fick 1.2 g protein per kilo kroppsvikt och den andra gruppen 2.1 gram. Skillnaden efter 6 veckors styrketräning var signifikant vad gäller muskeltillväxt, till högproteingruppens fördel, men det testades inte om 2.1 gram var någon slags övre gräns där det inte var någon nytta med mer.

Jag känner inte till den övre gränsen för dagligt proteinintag, där ytterligare mängd inte har någon effekt på muskeltillväxten, vare sig akut eller på sikt, men jag känner heller inte till någon övertygande anledning för en styrketränande person som vill maximera sin muskeltillväxt att begränsa sig vid ett intag av t ex 2 gram per kilo kroppsvikt och dygn, annat än möjligen de ekonomiska.

Zerohero
2005-11-13, 09:19
Ibörjan nrä man skulle äta 2g/kg så var dte liet svårt, men snart lyckades jag med det och ökade sucesivt och nu är det svårt att äta under 3g/kg. *grr27*

Är den testosteronesänkande effekten dosrelaterad? altså sänks testosterone hela tdien mera destu mera protein man äter, förutsatt att man redan äter mycket protein.

Ulf A Big
2005-11-13, 09:58
Testosteron- och tillväxthormonnivåer är mer betingade av den typ av träning som man tränar. Få reps 1-(3)-5 och snabba reps i ett fåtal set ger ett stort gensvar på testosteron ökningar uppemot 47% har uppmätts. Många reps 8-(12)-20 ger ett stort gensvar på tillväxthormonnivån ökningar uppemot 5000% har uppmätts.

HenrY
2005-11-13, 10:19
Testosteron- och tillväxthormonnivåer är mer betingade av den typ av träning som man tränar. Få reps 1-(3)-5 och snabba reps i ett fåtal set ger ett stort gensvar på testosteron ökningar uppemot 47% har uppmätts. Många reps 8-(12)-20 ger ett stort gensvar på tillväxthormonnivån ökningar uppemot 5000% har uppmätts.

5000%? :MrT:

H.Emanuel
2005-11-13, 10:29
5000%? :MrT:
Det är ganska så många procent det

johan-gustafsson.com
2005-11-13, 10:54
Har inte blivit riktigt klok på vad det är som gäller där. En del säger 2 gram per kilo kroppsvikt/dag, andra 3. Så jag undrar vad som gäller bara

Jag ligger alltid mellan 3,5 - 4,5 gram / kg kroppsvikt oftast närmare den höga siffran under diet. :thumbup:

TylerDurden84
2005-11-13, 19:26
Jag tvivlar starkt på att jag dragit någon slags gräns vid exakt 2 gram där en eventuell testosteronsänkning har större negativ effekt än vad tillförsel av aminosyror har positiv effekt.

Burke et al (2001) delade in styrketränande i två grupper där den ena fick 1.2 g protein per kilo kroppsvikt och den andra gruppen 2.1 gram. Skillnaden efter 6 veckors styrketräning var signifikant vad gäller muskeltillväxt, till högproteingruppens fördel, men det testades inte om 2.1 gram var någon slags övre gräns där det inte var någon nytta med mer.

Jag känner inte till den övre gränsen för dagligt proteinintag, där ytterligare mängd inte har någon effekt på muskeltillväxten, vare sig akut eller på sikt, men jag känner heller inte till någon övertygande anledning för en styrketränande person som vill maximera sin muskeltillväxt att begränsa sig vid ett intag av t ex 2 gram per kilo kroppsvikt och dygn, annat än möjligen de ekonomiska.

Framgick det i studien om de som fick mer protein även fick i sig mer kalorier sammanlagt och om båda grupperna hade samma mängd kroppsfett efteråt?

King Grub
2005-11-13, 20:05
Kontrollgruppen fick motsvarande energimängd maltodextrin.

30cm
2005-11-13, 20:12
5000%? :MrT:

Han pratar nog om en akut effekt, det består inte långt efter passet. Träning har ingen märkbar långvarigeffekt på GH-nivåerna vad jag vet. (fortsatt diskussion i annan tråd kanske)

TylerDurden84
2005-11-13, 21:09
Kontrollgruppen fick motsvarande energimängd maltodextrin.

Okej. Dags att fördela om sin Gainer lite då :) Man visste inte om deras kroppsfett hade förändrats olika i grupperna?

King Grub
2005-11-13, 21:10
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Sep;11(3):349-64, så kan du betala för den själv, om du vill läsa den. ;)

Det som diskuteras här är mer dygnets totala intag än gainern och dess mängd eller fördelning.

Lasse Kongo
2005-11-13, 21:29
Finns inget svar men massor av åsikter.

Min åsikt är 2 g protein / kg kroppsvikt. Allt annat är overkill. Dyrt och onödigt med mer.

Då menar jag också att du ska räkna med allt protein du får i dig, inte bara mjölk, vassle, ägg och kött utan också från potatis, ris, havregryn, pasta, grönsaker osv. Olika proteiner kompleterar varndra så att det blir fullvärdigt i slutändan.

Håller med om precis allt Sverker säger där, 2g/kg kommer jag själv att inta under nästa diet, om jag inte går på diet skulle ja aldrig få för mig att räkna så där vet ja inte, äter det ja kommer över.

Jag räknar oxå med allt protein, dvs från pasta/ris osv.

Edit: Och ja ligger på en 112kg morgonvikt, 114-115kvällsvikt och är i helt ok form, så jag är ingen liten kille heller.

TylerDurden84
2005-11-13, 23:30
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Sep;11(3):349-64, så kan du betala för den själv, om du vill läsa den. ;)


Hmm, nej tack. Så viktigt var det ej, det var mer om du hade det i huvet...

Zerohero
2005-11-14, 17:27
Gurb du skulle du kunna svara på min fråga.

Är den testosteron sänkande effekten dosrelaterad? altså sänks testosteron hela tiden mera destu mera protein man äter. Äter lätt över 3gram/kg.

Sen att träningen säkert har större roll betvivlar jag inte.

King Grub
2005-11-14, 17:32
Är den testosteron sänkande effekten dosrelaterad?

Jupp.

Correlations between preexercise testosterone and selected nutritional variables. Journal of Applied Physiology, Vol. 82, No. 1, pp. 49-54, January 1997,
Testosterone and cortisol in relationship to dietary nutrients and resistance exercise:

http://jap.physiology.org/content/vol82/issue1/images/large/japp0510902.jpeg

Ulf A Big
2005-11-14, 18:41
Intressanta diagram vilken slutsats kan man dra av det här då?

Men testosteronnivån är inte avgörande då det gäller styrka, men än mer när det gäller snabbhet. Det kanske inte är så bra för sprinters och tyngdlyftare som är i behov av snabbhet att äta för mycket protein.

Men klart personer som inte intar testo på sidan om kan det ha en viss betydelse för resultaten.

Zerohero
2005-11-15, 14:39
:bow: Mycket intresanta diagram.

Det tycks vara så att ett stort fettintag är motvierat, med mycket enkelomättat och måttligt med mättat fett, fast annars är det ju inte bra med mycket mättat fett annars så. Fleromättat fett också ett måttligt intag för att få sig omega fetter.
Protein ska man inte överdriva, tror jag skall försöka koma ner till 2,5g/kg .
Men det handlar om balans, finns ju många andra faktorer man måste tänka på både hälsomäsigt och byggmäsigt.

Nå, har du någo digaram/sifffor över hur tillväxthormon påverkas av kosten? :D

King Grub
2005-11-15, 14:49
http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/Influence%20of%20Nutrition%20on%20Responses%20to%2 0Resistance%20training.pdf

Ulf A Big
2005-11-16, 13:33
Kan det vara så att man tolkar resultaten felaktigt då det gäller intaget av protein, kan det inte hänga ihop på samma sätt som man tror att fettet påverkar testosteronreceptorerna ?

Slartibartfast
2005-11-17, 11:03
Jag brukar köra med 2,5 g. De dagar jag tar sovmorgon blir det 2 gram.

Ulf A Big
2005-11-17, 13:11
http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/Influence%20of%20Nutrition%20on%20Responses%20to%2 0Resistance%20training.pdf
Gruben kan det vara så att sänkningen av serum testosteron nivån påvisar att det höga proteinintaget resulterar i ökad anabolism/upptag av testosteron i muskulaturen?

Ulf A Big
2005-11-18, 23:04
Gruben kan det vara så att sänkningen av serum testosteron nivån påvisar att det höga proteinintaget resulterar i ökad anabolism/upptag av testosteron i muskulaturen?

Har nu läst genom rapporten noggrant och sänkningen av serum testosteronnivån beror på ett ökat upptag i aktiverade muskelcellerna. Troligen genom en högre aktivitet i de androgena receptorerna.

Sannolikt kan man dra en liknande slutsats när det gäller sänkningen av serum testosteron vid ett högre proteintag dvs proteinintag runt >12 (24-40)% av det totala Energibehovet.

internethjälten
2005-11-18, 23:25
Finns väl lika många ideer om hur många gram protein
per kilo kroppsvikt som det finns utövare av sporten.

Var på ett seminarium med Johan Oldenmark för ett tag
sen och det pratades en hel del om detta och han sa
inte direkt några siffror men ändå har han ju lyckats.

Tar man vissa studier så säger de 1 gram per kilo
kroppsvikt medans andra (doggcrap) rekomenderar
500gram protein per dygn allt som allt.


nicke

Ulf A Big
2005-11-18, 23:43
Finns väl lika många ideer om hur många gram protein
per kilo kroppsvikt som det finns utövare av sporten.

Var på ett seminarium med Johan Oldenmark för ett tag
sen och det pratades en hel del om detta och han sa
inte direkt några siffror men ändå har han ju lyckats.

Tar man vissa studier så säger de 1 gram per kilo
kroppsvikt medans andra (doggcrap) rekomenderar
500gram protein per dygn allt som allt.


nicke
Kul med inlägg men läs tråden från början den är mer komplicerad än dina referenser på proteinintag...

Fagen
2005-11-19, 01:17
Varför räknar man proteinintag efter den totala kroppsvikten? På vilket sätt spelar fettmängden roll?

olwe
2005-11-19, 03:37
En snabb fråga, över vilken tidsperiod gäller dessa proteinmängder? 2g per kroppsvikt men gäller detta per måltid, vi säger 3h eller?

King Grub
2005-11-19, 06:32
En snabb fråga, över vilken tidsperiod gäller dessa proteinmängder? 2g per kroppsvikt men gäller detta per måltid, vi säger 3h eller?

Per dygn!

internethjälten
2005-11-19, 11:28
Kul med inlägg men läs tråden från början den är mer komplicerad än dina referenser på proteinintag...

Finns ändå inget facit på hur mycket man ska äta utan
allt är ändå bara spekulationer från olika forskare (vissa
självutnämda) som hävdar det ena eller det andra.


nicke

Ulf A Big
2005-11-19, 12:17
Finns ändå inget facit på hur mycket man ska äta utan
allt är ändå bara spekulationer från olika forskare (vissa
självutnämda) som hävdar det ena eller det andra.


nicke
Nicke, läs vad Gruben har visat med diagram och den rapport som han lägger till. Det handlar inte egentligen om något annat än hur man ska tolka serum testosteron sänkningen och på vilket sätt proteinmängden påverkar nivån och vad är det som egentligen sker på cellnivå.
Jag vet inte om jag har rätt i mitt antagande, men ser att det finns stöd för det i rapportens antaganden.

internethjälten
2005-11-19, 12:42
Nicke, läs vad Gruben har visat med diagram och den rapport som han lägger till. Det handlar inte egentligen om något annat än hur man ska tolka serum testosteron sänkningen och på vilket sätt proteinmängden påverkar nivån och vad är det som egentligen sker på cellnivå.
Jag vet inte om jag har rätt i mitt antagande, men ser att det finns stöd för det i rapportens antaganden.

Såg dessa med men det kvarstår dock att det är _ett_ gäng
forskare som hävdar detta och andra hävdar andra saker.

Sen att Grub är en mästare på att annvända knapparna
CTRL+C och CTRL+V och bara klistra in en massa artiklar
kors och tvärs gör ju inte att det är rätt uppgifter som
klistras in.

Olika forskare / källa = olika siffror.


//pontus

King Grub
2005-11-19, 13:20
Det finns inga andra som har hävdad något annat. Det har varit känt sedan länge och är både accepterat och bevisat. Det är inte alls "ett gäng" som hävdat något - det har gång på gång visats av samtliga som undersökt saken i kliniska studier. Är det något som är oklart är det mekanismerna bakom (jag är inne på linjerna Ulf lägger fram), inte det faktum att det är så.

J. Steroid Biochem. 20: 459-464, 1984.Diet and serum sex hormones in healthy men.

J Appl Physiol. 1997 Jan;82(1):49-54. Testosterone and cortisol in relationship to dietary nutrients and resistance exercise.

Int J Sports Med. 2004 Nov;25(8):627-33. Relationship between diet and serum anabolic hormone responses to heavy-resistance exercise in men.

Med Sci Sports Exerc. 2005 Nov;37(11):1990-7. Protein ingestion prior to strength exercise affects blood hormones and metabolism.

Fagen
2005-11-19, 23:25
Varför räknar man proteinintag efter den totala kroppsvikten? På vilket sätt spelar fettmängden roll?

Quotar mig själv och bumpar

King Grub
2005-11-20, 06:30
Antagligen för enkelhetens skull. Det är klart du skulle kunna använda en ekvation för fettfri massa i stället, men för att alla skall kunna tillämpa siffrorna passar det nog bäst med en sådan ekvation för total kroppsvikt; alla har inte kunskap eller utrustning att räkna ut sin fettfria vikt.

Sverker
2005-11-20, 08:02
Varför räknar man proteinintag efter den totala kroppsvikten? På vilket sätt spelar fettmängden roll?


Möjligen för att alla undersökningar refererar till en 80 kg person. Vid 80 kg är varken fett eller muskelmassan speciellt överdriven och denna teoretiska person hamnar kring 10 - 15 % kroppsfett.


Ren spekulation.

Fagen
2005-11-20, 11:54
Antagligen för enkelhetens skull. Det är klart du skulle kunna använda en ekvation för fettfri massa i stället, men för att alla skall kunna tillämpa siffrorna passar det nog bäst med en sådan ekvation för total kroppsvikt; alla har inte kunskap eller utrustning att räkna ut sin fettfria vikt.

Så rent konkret så har en person som väger 50kg med låg procent kroppsfett samma proteinbehov om han ökar till 80kg men där ökningen bestått av fett?

krilleh
2005-11-21, 11:10
jag har ingen aning om hur mkt jag får i mig.. men en 'vanlig' svensson som äter frukost,lunch,mellanmål,middag och nåt kvällsmål.. får han då i sig runt 2gram/kg ? ungifär alltså. villl gärna veta hur mkt man brukar få i sig för att få nåt hum om hur mkt man ska äta. jag väger alltså inte min mat.

Slartibartfast
2005-11-21, 11:16
jag väger alltså inte min mat.

Då kan du ju inte veta nånting. Väg vad du äter en gång så vet du.

King Grub
2005-11-21, 11:19
jmen en 'vanlig' svensson som äter frukost,lunch,mellanmål,middag och nåt kvällsmål.. får han då i sig runt 2gram/kg ? ungifär alltså.

En "vanlig svensson" varken får eller behöver 2 g per kilo protein och dag genom en normal kost.

krilleh
2005-11-21, 15:57
En "vanlig svensson" varken får eller behöver 2 g per kilo protein och dag genom en normal kost.


Hur mkt får en vanlig svensson i sig då? 1 gram?

King Grub
2005-11-21, 16:04
Rekommenderat intag ligger på runt 0.8 gram per kilo och dygn.