handdator

Visa fullständig version : Är det OK att gratisåka med kollektivtrafik?


Allan
2005-11-12, 19:11
Hur är det med moralen? Är det OK att smita förbi spärrarna eller konduktörerna utan att betala? Och vem skulle annars betala?

allan

Fatalist
2005-11-12, 19:13
Jag har inga problem med det med tanke på att 50% av mina pengar går till staten, som sedan bekostar min resa.

Piranha
2005-11-12, 19:15
Nej det är INTE okej , skulle samtliga betala så kanske servicegraden på trafiken bli bättre alt lägre pris.

Snyltare bör straffkn*** !

Larsson
2005-11-12, 19:16
Jag tycker man ska betala för sig. Det funkar inte om alla tror att de ska få allt gratis.

mini
2005-11-12, 19:17
Jag har inga problem med det med tanke på att 50% av mina pengar går till staten, som sedan bekostar min resa.
Pluggar inte du?

Jman
2005-11-12, 19:18
Nej. Å andra sidan får min högt skurvade moral andra att bli tokiga.
Tycker jag att priserna är resonibla? Nej, Det är för dyrt. Speciellt för vissa utsatta grupper som studenter t.ex.

Jag har inte ens råd att ta mig till gymmet! Får låna kort eller cykla 1,5 mil ... *grr27*

mini
2005-11-12, 19:19
On topic: Jag skulle inte vara främmande för att bekosta en del av kollektivtrafiken på annat sätt och få ner det direkta konsumentpriset lite. Kanske skulle man på så sätt kunna få ner gratisåkandet också? Däremot är det ju aldrig gratis i praktiken, vad den enskilde än tror. Det ska ju bekostas med några pengar.

Lasse Kongo
2005-11-12, 19:19
Nej det är inte ok.

Folk ska veta vad som är rätt eller fel och följa det med, vill man ej betala: ta bilen eller gå/cykla.

Trött på folk som inte kan göra rätt för sig i det här sjuka landet.

keffat_liv
2005-11-12, 19:19
Ja. De förlorar ju inga pengar på det, de bara tjänar mindre. Jag tar inte upp någon betalandes plats.

Sen visst - det är inte rätt att göra så men vafan? Ska jag t.ex. till en fest 4 mil bort och jag bara har pengar till antingen vodkan eller biljetten så väljer jag självfallet att ta vodkan och skita i biljetten. Varför förstöra en skitrolig kväll bara för att de ska tjäna lite mer? Som sagt innan så förlorar de inget på det ändå.

Fartman
2005-11-12, 19:21
nej, men kollektivtrafik är i regel lite väl dyrt

Piranha
2005-11-12, 19:21
Ja. De förlorar ju inga pengar på det, de bara tjänar mindre. Jag tar inte upp någon betalandes plats.


Du får nog utveckla det där lite.

Lasse Kongo
2005-11-12, 19:22
Edit: jag har varit en jävla lagbrytare själv på alla sätt och viss, kanske är därför jag idag reagerar så starkt på alla som inte kan göra rätt för sig då jag vet vilken skada det kan vålla.

Offtopic: Fan va moget det där lät, shit, jag fyller snart med, börjar bli gammal, måste fan söka bekräftelse, ska gå förbi biljardcafét sen och lira lite biljard och röka en cigg med fjortisarna...

kimonque
2005-11-12, 19:23
Ja. De förlorar ju inga pengar på det, de bara tjänar mindre. Jag tar inte upp någon betalandes plats.

Sen visst - det är inte rätt att göra så men vafan? Ska jag t.ex. till en fest 4 mil bort och jag bara har pengar till antingen vodkan eller biljetten så väljer jag självfallet att ta vodkan och skita i biljetten. Varför förstöra en skitrolig kväll bara för att de ska tjäna lite mer? Som sagt innan så förlorar de inget på det ändå.
varför ska jag betala mer pengar för att du skiter i och betala?

Lillgrabben
2005-11-12, 19:23
Ja. De förlorar ju inga pengar på det, de bara tjänar mindre. Jag tar inte upp någon betalandes plats.


Hur skulle du definiera "förlorar inte"?


"Tjänar" mindre innebär i min värld ungefär samma sak som "förlorar"...


Som svar på topicen:

Betala snåljåpar! Annars kan ni väl gå eller åka cykel ( som man själv fick nöjet att göra under sin uppväxt )....

Bjorne
2005-11-12, 19:23
Nej, tycker jag inte. Men jag tycker absolut att studenter borde få ännu mer rabatt.

Det är lite konstigt också att priserna är så höga, så man sparar att åka in med bil istället för att ta bussen.

Cilia
2005-11-12, 19:23
Nej, man betalar för sig.
Vilka andra tjänster kan jag annars utnyttja gratis?

keffat_liv
2005-11-12, 19:24
Du får nog utveckla det där lite.

T.ex. tåget ska köra till destinationen även om jag är på det eller inte, även om jag betalar eller inte. Så länge det finns tillräckligt många som betalar så kommer tågen fortsätta gå.

(se mig nu inte som någon som aldrig betalar, betalar alltid förutom om jag inte har väldigt ont om pengar)

Spinkot
2005-11-12, 19:25
Nja,vetefan.Det beror på omständigheterna.
Det är åt helvete för dyrt så jag förstår om folk plankar och fick jg tillfälle skulle jag säkert göra det sj'lv.Har man råd däremot så ska man självklart betala.

Pingu
2005-11-12, 19:25
Självklart inte, är liksom inget att diskutera

Piranha
2005-11-12, 19:25
Hur skulle du definiera "förlorar inte"?


"Tjänar" mindre innebär i min värld ungefär samma sak som "förlorar"...


Som svar på topicen:

Betala snåljåpar! Annars kan ni väl gå eller åka cykel ( som man själv fick nöjet att göra under sin uppväxt )....


Vi skattebetalare kanske kan få andvända hans rum som flyktingförläggning på dagarna då han inte är där ?

Jamenar , de tar ju ändå inte hans plats då han inte är där ?

Larsson
2005-11-12, 19:26
T.ex. tåget ska köra till destinationen även om jag är på det eller inte, även om jag betalar eller inte. Så länge det finns tillräckligt många som betalar så kommer tågen fortsätta gå.

(se mig nu inte som någon som aldrig betalar, betalar alltid förutom om jag inte har väldigt ont om pengar)

Fast om alla skulle tänka så, skulle tåget aldrig gå.

keffat_liv
2005-11-12, 19:26
varför ska jag betala mer pengar för att du skiter i och betala?

Du får väl inte betala mer?

Solros
2005-11-12, 19:26
Jag vet att det är fel, och tycker inte att det är "ok"
Men jag skiter i det, och gratisåker om jag får chansen.

Allan
2005-11-12, 19:26
Nej, tycker jag inte. Men jag tycker absolut att studenter borde få ännu mer rabatt.

Det är lite konstigt också att priserna är så höga, så man sparar att åka in med bil istället för att ta bussen.

Beror på var du bor i landet. För sexhundra spänn kan jag åka obegränsat inom SL:s trafikområde i Stockholm under en månad. Det klår man aldrig med bilkostnader...


allan

keffat_liv
2005-11-12, 19:26
Fast om alla skulle tänka så, skulle tåget aldrig gå.

Sant! Därför jag skrev så länge det finns folk som betalar. För folk som åker utan att betala finns alltid

Lillgrabben
2005-11-12, 19:26
Vi skattebetalare kanske kan få andvända hans rum som flyktingförläggning på dagarna då han inte är där ?

Jamenar , de tar ju ändå inte hans plats då han inte är där ?


:)

Cilia
2005-11-12, 19:27
Nja,vetefan.Det beror på omständigheterna.
Det är åt helvete för dyrt så jag förstår om folk plankar och fick jg tillfälle skulle jag säkert göra det sj'lv.Har man råd däremot så ska man självklart betala.
du har väl 2 fötter att använda om du nu är så fattig?
jag tycker det är dyrt att gå på bio ska jag då kunna gå gratis?
jag menar om det finns plats kvar så tar jag ju inte upp ngn betalandes plats.

Allan
2005-11-12, 19:27
Du får väl inte betala mer?

Om alla som gratisåkte i Stockholm faktiskt pröjsade för sig skulle det kunna finansiera en sänkning av priset.


allan

scythe
2005-11-12, 19:27
Betalar för det mesta. Dock har jag inga problem med att tjuvåka ibland när jag får möjlighet. Västtrafik har redan tagit så mycket pengar av mig, så jag får inte dåligt samvete av att "snylta" ibland.

Tycker det är oacceptabelt att t.ex. studenter - som kanske inte alltid har oförskämt mycket pengar - ska betala lika mycket som folk med fast lön. Politiker i GBG åker gratis - vem har bäst förutsättningar att punga ut med 1000 lök i månaden för ett månadskort - studenterna eller politikerna? Vidrigt. Ibland har jag lust att gå med i Planka i protest, men jag antar att det inte är rätt väg att gå.

Piranha
2005-11-12, 19:27
Du får väl inte betala mer?


Jorå i slutändan så blir det så , mer slitaga på vagnar , upptagande av plats , allt skall betalas i slutändan villket resulterar i prishöjning.

keffat_liv
2005-11-12, 19:28
Vi skattebetalare kanske kan få andvända hans rum som flyktingförläggning på dagarna då han inte är där ?

Jamenar , de tar ju ändå inte hans plats då han inte är där ?

ja...

keffat_liv
2005-11-12, 19:29
Jorå i slutändan så blir det så , mer slitaga på vagnar , upptagande av plats , allt skall betalas i slutändan villket resulterar i prishöjning.

Okej sant. Tänkte/tänker inte så långt.

Cilia
2005-11-12, 19:29
Sant! Därför jag skrev så länge det finns folk som betalar. För folk som åker utan att betala finns alltid
det var du som tyckte det var helt normalt för 16-åringar att supa sig dygnraka också eller hur?
och tyckte man inte det så hajade man noll.

kanske inte helt OT förutom att det föklarar en del av kvalitetsnivån i ditt tankesätt.

keffat_liv
2005-11-12, 19:31
det var du som tyckte det var helt normalt för 16-åringar att supa sig dygnraka också eller hur?
och tyckte man inte det så hajade man noll.

kanske inte helt OT förutom att det föklarar en del av kvalitetsnivån i ditt tankesätt.

den tråden var ju nååååågot annorlunda, och ni eller du eller någon hade jävligt skev syn på ungdomar.

edit: och det är normalt, vilket vi såg sedan i pollen som gjordes.... Alltså hade jag t.o.m rätt där.

Fatalist
2005-11-12, 19:31
Nämnas bör att jag aldrig åkt gratis, jag har alltid betalat för mig. Men i princip skulle jag inte ha problem med att snylta på kollektivtrafik; det enda som stoppar mig är risken att åka dit på böter.

internethjälten
2005-11-12, 19:31
Nej, det är självklart fel att göra så samt att bryta mot
lagar i helhet. Vill man förändra samhället finns det andra
sätt att göra det på.


nicke

Spinkot
2005-11-12, 19:31
du har väl 2 fötter att använda om du nu är så fattig?
jag tycker det är dyrt att gå på bio ska jag då kunna gå gratis?
jag menar om det finns plats kvar så tar jag ju inte upp ngn betalandes plats.

Japp, och det är bara några mil hem till farsan.Då får jag ju lite frisk luft och motion också.

Spinkot
2005-11-12, 19:33
Japp, och det är bara några mil hem till farsan.Då får jag ju lite frisk luft och motion också.

Dessutom betalas det faktist för mig,jag plankar aldrig.Det är just min far som betalar men för folk som inte har en lika rik farsa som jag så blir det nog lite jobbigare.

Lillgrabben
2005-11-12, 19:33
Beror på var du bor i landet. För sexhundra spänn kan jag åka obegränsat inom SL:s trafikområde i Stockholm under en månad. Det klår man aldrig med bilkostnader...


allan


Då jag pluggade i Umeå för 8 år sedan & åkte buss dit varje dag från Skellefteå, kostade ett månadskort ca 1000 kr INOM LÄNET.

För denna tusing fick man åka Piteå-Ske-å- Umeå- Örnsköldsvik ( & kunde dessutom åka ända till Åre om man nu ville det). Man fick åka obegränsat antal resor varje dag, under en månad.

( Som prisjämförelse kan jag då säga att en enkelbiljett till Umeå kostade 90 kr excl anslutande bussar)

Slutsats: Enkelresor är kanske inte så billigt, men månadskort är otroligt prisvärda inom kollektivtrafiken.

zanzi
2005-11-12, 19:55
Nej, det tycker jag inte! Däremot är det väldigt dyrt med 600kr för ett busskort.
Jag hade haft 600kr kvar under början av första terminen om jag hade köpt böcker och ett busskort så jag valde att inte köpa busskortet och cykla till skolan istället. Nu har jag visserligen ett deltidsjobb men hur är det tänkt att man skulle ha klarat sig annars?

Trance
2005-11-12, 19:56
Nej, det är väl som att åka för fort med bilen.

aliquis
2005-11-12, 20:51
Hur är det med moralen? Är det OK att smita förbi spärrarna eller konduktörerna utan att betala? Och vem skulle annars betala?

allanNej, av den anledning du nämner, bara idioter som anser sig inte behöva bidra. Däremot borde kollektivtrafiken göras gratis för de som använder den och betalas på något annat sätt för att på så sätt få fler att åka kollektivt, men det är en annan sak. Tiderna är ju lite kassa även om man bor i stan med, går snabbare att cykla ;D

Trance
2005-11-12, 20:53
Nej, av den anledning du nämner, bara idioter som anser sig inte behöva bidra. Däremot borde kollektivtrafiken göras gratis för de som använder den och betalas på något annat sätt för att på så sätt få fler att åka kollektivt, men det är en annan sak. Tiderna är ju lite kassa även om man bor i stan med, går snabbare att cykla ;D

Nej, de som använder den skall ju rimligtvis betala. Varför skall jag betala för någon kommunist vill åka tunnelabana gratis i Stockholm.

melancoolio
2005-11-12, 21:08
Om 10 minuter plankar jag på t-banan!

Lyset
2005-11-12, 21:17
Nej det är inte okej.

Mest stör jag mig på mongon som försöker försvara sig med "Äh, det är oskäligt dyrt med 600 spänn", när man vet att de skulle planka även om det kostade så lite som 200.

BigForre
2005-11-12, 21:59
varför ska jag betala mer pengar för att du skiter i och betala?

AMEN...

Scratch89
2005-11-12, 22:08
Får jag fråga en sak?
Varför beskattas vi för att ändå få betala extra i slutändan?
Borde det inte vara bäst att antingen betalas allt på skatten, eller inget alls?
Eller har jag missat nåt nu?

Jax
2005-11-12, 22:23
Nej det är absolut inte okej att planka.

Som den moraliska och laglydiga människa jag är så betalar jag givetvis för mig.

aliquis
2005-11-12, 22:43
Nej, de som använder den skall ju rimligtvis betala. Varför skall jag betala för någon kommunist vill åka tunnelabana gratis i Stockholm.Vill minnas att runt 70% av kollektivtrafiken (iaf här) redan betalas med skatt, men så få utnyttjar den ju för att det är så pass dyrt ändå och så värdelösa tider. Bättre då att betala 100% med skatt och försöka få folk att utnyttja det.

Blir en jävligt dyr resa om de 16kr man betalar för att komma upp på stan bara är 30% av den faktiska kostnaden...

tp_88
2005-11-12, 22:48
Nej. De gånger jag är i Sthlm har jag alltid kort/remsa, hemma cyklar, går eller åker jag bil.

sunkan
2005-11-12, 22:56
här går ju bussarna en gång i timmen och kostar multum så jag cyklar hellre när det går lika fort ändå

Rockhard
2005-11-12, 22:59
Ja absolut. Korta tunnelbanetåg var tionde minut under rusningstrafiken istället för långa var femte är så jävla pissigt att man inte ens kan ta tunnelbanan. Senaste månaden har dom altså blåst mig på 600 kronor. Så jag kommer aldrig mera betala på tunnelbanan.

Scratch89
2005-11-12, 23:08
Hur kan man, ren praktiskt planka på tunnelbanan?
När jag var uppe i Järna hos Matte_maiden så satt det ju nån gubbe där i båset vid spärrarna, och jag var tvungen att betala för att ta mig ut på perrongen. :D

Allan
2005-11-12, 23:10
Hur kan man, ren praktiskt planka på tunnelbanan?
När jag var uppe i Järna hos Matte_maiden så satt det ju nån gubbe där i båset vid spärrarna, och jag var tvungen att betala för att ta mig ut på perrongen. :D

Tror du att det var tunnelbana de hade i Järna???????????????
:MrT:


allan

sunkan
2005-11-12, 23:12
Hur kan man, ren praktiskt planka på tunnelbanan?
När jag var uppe i Järna hos Matte_maiden så satt det ju nån gubbe där i båset vid spärrarna, och jag var tvungen att betala för att ta mig ut på perrongen. :D

de va ju säkert rälsbussen då åkte ;)

Scratch89
2005-11-12, 23:19
Tror du att det var tunnelbana de hade i Järna???????????????
:MrT:


allan
Oj, sorry. Läste fel, det var ju spårvagn.
Men tunnelbanan är väl ändå uppbyggd på samma sätt? Att det sitter nån slö konduktör och kontrollerar?

/Mathias, som bara varit i Stockholm ett par gånger i sitt liv.

Allan
2005-11-12, 23:21
Oj, sorry. Läste fel, det var ju spårvagn.....



:laugh:

Du kommer ju få spö av Matte_maiden nu....


allan

Edit// Pendeltåg är det vi har i Stockholm. Och även i Järna. Hur man plankar? Det finns t o m hemsidor som visar det. Och jag tänker inte länak dit.

Dipshit
2005-11-12, 23:29
Ja. De förlorar ju inga pengar på det, de bara tjänar mindre. Jag tar inte upp någon betalandes plats.

Jag har inga problem med det med tanke på att 50% av mina pengar går till staten, som sedan bekostar min resa.

de där var två av de dummaste inläggen jag läst på kolo nånsin..

jag vet att de redan fått pisk.. ville bara säga det ;)

petersson
2005-11-12, 23:49
Det har hänt nångång när man inte haft tillgång till kort/remsa. Men när jag tänker efter är det INTE okej.

tp_88
2005-11-13, 00:51
Oj, sorry. Läste fel, det var ju spårvagn.
:thumbup: :laugh: :bow:

Scratch89
2005-11-13, 00:52
Jag tycker inte man ska bli mobbad bara för att man säger fel så här sent på kvällen.

Jag ska anmäla dig till modsen!


:D

Matte_Maiden
2005-11-13, 00:57
Oj, sorry. Läste fel, det var ju spårvagn.
Men tunnelbanan är väl ändå uppbyggd på samma sätt? Att det sitter nån slö konduktör och kontrollerar?

/Mathias, som bara varit i Stockholm ett par gånger i sitt liv.
Hahahahahah! :D

Att planka i Järna är inte heller speciellt svårt. "Hoppa-över-spärren-gå-lugnt-förbi" är en beprövad metod.

larre
2005-11-13, 01:02
Nej man ska inte tjuvåka och till alla er som gör det: Varför ska jag betala din resa din snåla fan?

Scratch89
2005-11-13, 01:07
Jag säger spårvagn till pendeltåg o pendeltåg till spårvagn. Vad är det med er? :D

Dissector
2005-11-13, 01:09
Beror lite på hur man ser det. Jag tycker inte att alla borde göra det, eftersom det skulle säkert krasha då (Om det inte går runt med skattepengar, kan inte det där), men jag röstar Ja ändå, eftersom jag tycker att folk gör det då och då är det inte så farligt. Dessutom är jag inte så mycket av en "moral-människa". Visst, jag tycker väl att folk som jobbar ska få ihop till sin lön, men det tror jag dom får även om vissa plankar. Tycker alltså inte att man borde sätta en person i skamvrån som gör så, men inte heller att varenda kotte ska göra det varje dag :P

På tal om det åkte vi "fast" för det i Tyskland en gång, fast det var utan att vi visste det. Vi trodde biljetten gällde retur, vilket den inte gjorde. Gissa om vi var skraja små 15-åringar på skolresa då, som stod framför en tysk som pratade något om polizei :D

Matte_Maiden
2005-11-13, 01:17
Jag säger spårvagn till pendeltåg o pendeltåg till spårvagn. Vad är det med er? :D
Hur fan kom tunnelbanan in då? :D

Fagen
2005-11-13, 01:42
Nej, planka är dåligt och jag försöker undvika dåliga saker.

(Angående SL. Om jag inte missminner mig är det franskägda Connex som kör lokaltrafiken i Sthlm, då de la det lägsta budet, vilket innebär att ni har rätt när ni diskuterar om pengarna som går/inte går till staten, problemet är att de går till den franska staten...)

Loke
2005-11-13, 01:48
Ja, det är ok.

Nu bor jag ute på landet, så det blir inte mycket sånt. Men det händer ofta att jag åker på zon-kortet utanför zonen. Dessutom åker jag på ungdomskort, trots att jag är 20. Det vägs upp av det faktum att man blir halvt ruinerad om man råkar sitta hemma hos en kompis tills klockan är över 23.00 eller så. Nästa buss blir då en nattbuss, vilket kostar 80 kr. Det är ungefär 6 gånger mer än att åka på ungdomskortet på dagen. Helt sjukt. Det är alltså billigare att åka bil.

Rock'nRoll
2005-11-13, 02:25
Det är verkligen inte okej, avskyr när folk plankar. Varför ska inte dom betal när alla andra får göra det. Vem ska bjuda dom på resan? Ta inte saker för givet!

Scratch89
2005-11-13, 11:13
Hur fan kom tunnelbanan in då? :D
Ehm... Det har jag ingen aning om. *innocent*

Nina L
2005-11-13, 11:22
Absolu inte. Ju fler som plankar desto dyrare blir biljetterna. Dessutom tycker jag att rätt skall vara rätt.

När fan blir gammal blir han religiös, som det brukar heta... ;)

GymTT
2005-11-13, 11:24
Nej inte okej, skulle inte funka om alla gjorde så.

Sheogorath
2005-11-13, 11:27
Mycket en storstadsfråga, tycker jag. I Lund plankar man svåreligen. Har man inte biljett på tåget till Malmö (som ALLTID har kontrollanter numera) får man glatt punga ut med en straffavgift på 550 kr eller något, om man inte kan betala en biljett på plats, dubbelt så dyr. I Lund får man hålla sig på rätt sida om lagen i det här fallet. Och det är ju bra.

mela
2005-11-13, 11:28
Det är ju inte direkt billigt. Och om ingen betalar blir det bara dyrare för dem som betalar.

Baan
2005-11-13, 11:30
betalade alltid när jag åkte buss i borås, något annat val hade man inte om man skulle åka med, och det känndes inte direkt som bara för att alla betalade så var servicen på en hög nivå och priset lågt, snarare så att priset åkte upp hela tiden för att västtrafik skulle öka vinster.

skaparn
2005-11-13, 11:36
Inte OK. Har visserligen aldrig betalat på tunnelbanan i sthlm, men jag skäms varje gång jag tjuvåker. Grav inkonsekvens från min sida, men försöker iallafall inte rättfärdiga det hela som planka.nu och andra gör. Inte heller tycker jag kollektivtrafiken ska förändras till att drivas med offentliga medel utan ska vara en marknadsprissatt vara som vilken som helt. Vill jag ta cykeln eller promenera ska jag inte behöva betala för andras resor via skattsedeln.

Weird
2005-11-13, 11:37
Åker nästan alldrig då jag bor inne i stan men när jag väl gör det så betalar jag för mig.
(Föutom en gång när jag tapat mmin plånbok och kl va 2 på kvällen och jag ville hem)