handdator

Visa fullständig version : Scivation Superburner-erfarenheter?


Runningman
2005-11-12, 16:54
Jag har läst om en produkt som är tänkt att ta som en booster innan träning och som ska ha flera egenskaper,bla ge ökad energi,ökad koncentrations förmåga mm. Produkten består av diverse ämnen med konstiga namn,varav dom flesta är för mig okända bla:
*4000 mg TyroLean (tm) - Stora mängder Kolin, Tyrosin och ALC
*211 mg BrainDrive (tm) - Rätmättig blandning DMAE, Huperzine A och Vinpocetine
*125 mg Koffein

Produkten är fri från Efedra och Kreatin.Koffein känner jag igen tidigare och vet att det verkligen fungerar,men dom andra ämnena tex TyroLean,Tyrosin,DMAE mfl är helt okända för mig.Vad tror ni om den här formulan?Kan det vara en effektiv produkt,eller är Koffein tabletter+Druvsocker lika bra?

Snakeyes
2005-11-12, 20:23
Jag har läst om en produkt som är tänkt att ta som en booster innan träning och som ska ha flera egenskaper,bla ge ökad energi,ökad koncentrations förmåga mm. Produkten består av diverse ämnen med konstiga namn,varav dom flesta är för mig okända bla:
*4000 mg TyroLean (tm) - Stora mängder Kolin, Tyrosin och ALC
*211 mg BrainDrive (tm) - Rätmättig blandning DMAE, Huperzine A och Vinpocetine
*125 mg Koffein

Produkten är fri från Efedra och Kreatin.Koffein känner jag igen tidigare och vet att det verkligen fungerar,men dom andra ämnena tex TyroLean,Tyrosin,DMAE mfl är helt okända för mig.Vad tror ni om den här formulan?Kan det vara en effektiv produkt,eller är Koffein tabletter+Druvsocker lika bra?

Det finns en del forskning på råttor som visar att Kolin + Acetyl-L-Karnitin (ALC) + Koffein leder till minskad fettmassa. Se nedan. Acetyl-L-Karnitin är vidare ett väl studerat ämne som bl a påverkar energiproduktionen i cellerna och ökar mängden acetyl-kolin (Ach) i hjärnan. Huperzine A är ett ämne som hindrar nedbrytningen av Ach, DMAE är ett kolin liknande ämne, tyrosin är en aminosyra som behövs för produktionen av bl a dopamin.

Jag har testat de flesta av dessa ingredienser enskilt och kombinerat och de har definitivt många kännbara mentala effekter och även positiva effekter på kroppsfett. Tyvärr är det inget jag kan använda under någon längre tid, då för mycket Ach tenderar att göra mig väldigt irriterad efter ett tag ;)

Caffeine, carnitine and choline supplementation of rats decreases body fat and serum leptin concentration as does exercise.

Hongu N, Sachan DS.

Department of Nutrition and Agricultural Experiment Station, The University of Tennessee, Knoxville 37996-1900, USA.

The effect of a combination of caffeine, carnitine and choline with or without exercise on changes in body weight, fat pad mass, serum leptin concentration and metabolic indices was determined in 20 male, 7-wk-old Sprague-Dawley rats. They were given free access to a nonpurified diet without or with caffeine, carnitine and choline at concentrations of 0.1, 5 and 11.5 g/kg diet, respectively. In a 2x2 factorial design, one-half of each dietary group was exercised, and the other half was sedentary. Body weight and food intake of all rats were measured every day for 28 d. Rats were killed and blood and tissue samples were collected and analyzed for biochemical markers. Food intake of the groups was not different, but the body weight was significantly reduced by exercise in both dietary groups. Fat pad weights and total lipids of epididymal, inguinal and perirenal regions were significantly reduced by the supplements as well as by exercise. Regardless of exercise, supplements significantly lowered triglycerides in serum but increased levels in skeletal muscle. Serum leptin concentrations were equally lowered by supplements and exercise. Serum leptin was correlated with body weight (r = 0.55, P< or =0.01), fat pad weight (r = 0.82, P< or =0.001) and serum glucose (r = 0.51, P< or =0.05). We conclude that the indices of body fat loss due to dietary supplements were similar to those due to mild exercise, and there were no interactive effects of the two variables.

PMID: 10720162 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Runningman
2005-11-12, 20:50
Tyvärr är det inget jag kan använda under någon längre tid, då för mycket Ach tenderar att göra mig väldigt irriterad efter ett tag ;)


Tack för svaren.Kan Ach göra så att man blir irriterad? Är det individuellt eller blir det så för alla människor? Det låter inte så bra faktiskt.Man vill ju inte gå omkring och vara irriterad eller grinig.

Snakeyes
2005-11-12, 22:40
Tack för svaren.Kan Ach göra så att man blir irriterad? Är det individuellt eller blir det så för alla människor? Det låter inte så bra faktiskt.Man vill ju inte gå omkring och vara irriterad eller grinig.

Det är individuellt och jag upplever det först efter ca 2 veckors användning av främst ALC. Att använda t ex ALC + Tyrosin + Koffein för att få en "kick" före träning några gånger per vecka bör inte leda till några sådana bieffekter.

Runningman
2005-11-12, 23:18
Det låter betydligt bättre. Jag hade inte tänkt att använda produkten(om jag nu köper den) mer än några gånger i veckan till träningen,inte dagligen.Man vill ju inte bli irriterad och otrevlig mot folk.Åter igen,tack för svaren.

Snakeyes
2005-11-13, 02:06
Det låter betydligt bättre. Jag hade inte tänkt att använda produkten(om jag nu köper den) mer än några gånger i veckan till träningen,inte dagligen.Man vill ju inte bli irriterad och otrevlig mot folk.Åter igen,tack för svaren.

Ska bara förtydliga att många personer använder ALC dagligen år ut och år in utan att uppleva de bieffekter som jag beskrev, jag är bara en av de (få) som är känsliga mot det ämnet.