handdator

Visa fullständig version : Era bästa tips för stora vader!


Skrollovicz
2005-11-12, 16:12
Jag tränar seriöst, just nu 6 dagar i veckan. har bra fysik men mina vader är inte vad de borde vara *screwy* . Jag behöver hjälp av någon erfaren eller extra kunnig gymräv - hur ska de bli stora? Just nu priar jag vaderna:

Dag 1 - Vader
2 -Rygg
3- Bröst o Mage
4-Lår fram o Lår ba
5Axlar,
lite vader
6-Armar
7-Vila

Hjälp! *screwy*

thomast
2005-11-12, 16:15
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11722

benkeee
2005-11-12, 16:45
Träna vader först på veckan och som första muskelgrupp på måndagen.

Då har du mest ork och kraft och kan koncentrera dig !

Fartman
2005-11-12, 16:48
Mitt bästa tips är att inte göra vad minst 80% av alla tränande verkar göra; dvs köra vaderna mycket mindre/lättare än andra muskelgrupper eller skita i dom helt.

Ages program verkar vara jävligt bra. Men det är ju egentligen inget extremt, om man tittar på det så kan man ju se att träningsmängden är väl ungefär vad en vanlig tränande brukar lägga på¨en liten skitmuskel som biceps.

Furiren
2005-11-12, 20:41
Håller med föregående talare. Alltför många som särbehandlar vaderna, kör högreps mm.

Träna vaderna som vilken annan muskel som helst. dvs tungt!

Mucius
2005-11-13, 00:40
Mina 43 cm vader har jag fått enbart på cykling. D.v.s cykla med väldigt högt motstånd och/eller intervall (inomhus) eller i ett högt tempo, speciellt i uppförsbackar (utomhus).
Fortsätt med den verksamheten i några år..

Det här forumet är som alla vet en kompost av slöfockar. Sitta på ett gym å lyfta vikter kan väl vilken Svensson som helst göra men behöver du hjälp å anmäla dig till Vätternrundan så säg till? ;-P

Goddaniel
2005-11-13, 00:56
Joachim Bartoll hade en skitbra guide angående vadträning.

I korta drag gick det ut på att lassa på extremt tunga vikter i vadpressen, "explodera" upp vikten för att sedan sänka tillbaka smärtsamt sakta. Mina vader har ökat flera cm på mycket kort tid.

Kanske värt att testa? :)

Shadow Warrior
2005-11-13, 01:28
Dropsets periodvis, det tror jag på, både i stående o sittande.

obesogen
2005-11-13, 11:20
Vaden är den muskeln på kroppen med överlägset mest typ 1 muskelfiber, därför tror jag också på lite mer reps.

Cerberus
2005-11-13, 12:56
Har också 43cm-vader :D Har genetiskt stora vader, dom va feta innan jag ens börja träna dom ;)

elan
2005-11-13, 13:35
Mina vader mäter 39 cm och jag har aldrig tränat dem specifikt. Tycker att det är illa nog som det är, det är nästan omöjligt att kunna pressa ner dem i ett par stövlar.

Fagen
2005-11-13, 14:08
Med risk för att få bannor eftersom jag inte är "tillräckligt kunnig", har tillräcklig erfarenhet eller har över 140 000 poster, (k´mon Jwzrd, give me you´r best shot... :) ) så skulle jag rekomendera så tunga vadpressar i Smith som ryggen pallar och framförallt hopp med belastning för att få stora och vackert deffinerade vader. Dock med det tillägget att skaderisken är ganska så stor när man hoppar med belastning.

Skrollovicz
2005-11-13, 14:10
Tack för alla tips! Det där med cykling lät intressant! Vilket är bäst, träna dem 1 eller 2 ggr i veckan? :cool:

Osten80
2005-11-13, 14:22
Tack för alla tips! Det där med cykling lät intressant! Vilket är bäst, träna dem 1 eller 2 ggr i veckan? :cool:


Nackdelen med tex cykling är att det tar väldigt lång tid att bygga några som helst muskler, allra minst muskler som går att jämföra med de resultat som du bygger av tung viktträning.
Fläska på med tunga vikter en gång i veckan. Mina vader har växt från 38 cm till 42,5 cm på ungefär ett år. Jag går aldrig över 12 reps annat än under uppvärmningen.

Cerberus
2005-11-13, 14:51
Skit i att cykla, iaf för att "bygga" vader för det lär du inte göra särskilt mkt.

Jag tror du helt enkelt får pröva vad som fungerar bäst för dig, en del svarar på lågreps en del på högre men glöm inte att kosten ger dig alla resultaten efteråt efter tung träning!

Du kanske har fler typII fibrer i dina vader lr kanske typI? Enda sättet att ta reda på om vad som fungerar bäst är trial-and-error. Kör dock inte så tungt så att du går sönder.

30cm
2005-11-13, 15:41
Kolla in Ottos vader :) (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52548&highlight=tvillingar)

Osten80
2005-11-13, 15:46
Kolla in Ottos vader :) (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52548&highlight=tvillingar)


Min gissning är att Ewald inte har varit speciellt flitig med att träna vaderna.
Sett väldigt många gamla bilder på byggare som har obefintliga vader.
Det känns som om att folk nu har fattat att man måste träna dem vilket syns på nutidens byggare.

nordland
2005-11-13, 20:42
Helt individuellt... Snappa upp tips här och där, Prova, utvärdera..

För mig funkar högreps på moderat belastning... Dock säger det inte att det funkar för dig...

Cerberus
2005-11-13, 20:44
Dock ger belastning mer resultat än att låta bli att träna dom över huvud taget!

Allan
2005-11-13, 21:01
Jag känner två killar som i tävlingsform har kanske de bästa vaderna i Sverige. De heter Lennart Brandt och Tor Lundsten, och har bägge en bra bit över femtio runt vaden i ytterligt bra form. Och ingen av dem har tränat lite eller lätt. Brandt har en julskinka under knät - så ser det ut i vart fall - och har tränat vader två, tre gånger i veckan. Om de tränar tungt? Jajamän!
Vadpressar i benpressen på en sexhundra kilo är inget ovanligt, eller donkeys med både två och tre gubbar på ryggen. Pröva att köra femton set tunga vadpressar i veckan. Bra tempo. Överdriv inte den sittande varianten - taskig soleus har jag aldrig sett på nån som har lite vader.

allan

Akilles
2005-11-15, 14:50
En gubbe på gymet vinklar tårna inåt när han kör stående vadpress. Han menar att det skulle bygga/lägga större belastning på gastrocnemius utsidor ("lateral head (http://www.exrx.net/Muscles/Gastrocnemius.html)")? Sant eller falskt?

Numero1
2005-11-15, 16:22
köra tungt!

Jay-Z
2005-11-15, 16:27
Bli rundlagd. De bästa vaderna ser man oftast på större individer.

Johan86
2006-02-01, 22:51
tungt säger ni.hur många reps menar ni då?

Jorgen
2006-02-01, 23:00
tungt säger ni.hur många reps menar ni då?
Jag kör 6-12 reps, på relativt tunga vikter. Ca 15 set normalt och sällan några sittande vadpressar.

Timme
2006-02-01, 23:04
Mina vader mäter 39 cm och jag har aldrig tränat dem specifikt. Tycker att det är illa nog som det är, det är nästan omöjligt att kunna pressa ner dem i ett par stövlar.

Du är tjej va? För mina är 42 respektive 41 och har aldrig haft några problem med dem. Jag är förövrigt kort (167cm) och mina vader får gärna var lite större :D

Timme
2006-02-01, 23:08
En gubbe på gymet vinklar tårna inåt när han kör stående vadpress. Han menar att det skulle bygga/lägga större belastning på gastrocnemius utsidor ("lateral head (http://www.exrx.net/Muscles/Gastrocnemius.html)")? Sant eller falskt?


Det är bullshit. Det är en gångjärns led vilket innebär att man inte kan flytta över belastningen från de olika huvudena. Samma sak gäller triceps och quadriceps.

Johan86
2006-02-02, 08:41
Jag kör 6-12 reps, på relativt tunga vikter. Ca 15 set normalt och sällan några sittande vadpressar.


så det är alltså inte så viktigt att köra sittande vadpressar? vi har ingen sittande vadpress så jag kör med skivstång istället

pragmatist
2006-02-02, 10:56
Forskning visar att vaderna generellt svarar mycket sämre på styrketräning (i form av höjd proteinsyntes) än någon annan muskelgrupp hur man än bär sig åt, så om du får bra vader eller inte är väldigt mycket en genetisk (eller plastikkirurgisk :D ) fråga och det finns inget att göra åt det.

Generellt tycker jag att de bästa vaderna sitter på löpare och fetton som kånkar runt 50 kilos övervikt hela dagarna, inte folk som styrketränar. Det säger något om vilken typ av belastning som vaderna växer av.

Johan86
2006-02-02, 12:10
så då finns det anledning att köra mkt tung typ 1-5reps?

Piranha
2006-02-02, 12:17
Jag måste hålla med flera här , livet som tung ger st000ra vader.

biffsson
2006-02-02, 12:22
Jag känner två killar som i tävlingsform har kanske de bästa vaderna i Sverige. De heter Lennart Brandt och Tor Lundsten, och har bägge en bra bit över femtio runt vaden i ytterligt bra form. Och ingen av dem har tränat lite eller lätt. Brandt har en julskinka under knät - så ser det ut i vart fall - och har tränat vader två, tre gånger i veckan. Om de tränar tungt? Jajamän!
Vadpressar i benpressen på en sexhundra kilo är inget ovanligt, eller donkeys med både två och tre gubbar på ryggen. Pröva att köra femton set tunga vadpressar i veckan. Bra tempo. Överdriv inte den sittande varianten - taskig soleus har jag aldrig sett på nån som har lite vader.

allan

Tack för inspirationen. :bow:

Jag vill också ha stora vader, så nu är det dags att ändra vadträningen.
Ska dra ner på den sittande varianten och öka på den stående. Och köra fler set. Tungt försöker jag alltid köra.

elan
2006-02-02, 12:29
Du är tjej va? För mina är 42 respektive 41 och har aldrig haft några problem med dem. Jag är förövrigt kort (167cm) och mina vader får gärna var lite större :D

Ja, jag är tjej. =D Mina vader kanske har förklaringen här i tråden då jag större delen av mitt liv varit rätt tung. *popcorn*

biffsson
2006-02-02, 12:30
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11722

Detta lät som ett bra program (Fredrik Age´s)

Program 1: Vaderna tränas 2 ggr i veckan (ex. måndag och torsdag)

Stående vadpress i hacklift med neutral fotställning 4 set á 10-15 reps (15,12,12,10)
Vadpressar i benpressmaskin med tårna utåt 4 set á 10-15 reps (15,12,12,10)
Sittande vadpress med tårna inåt 2 set á 10-15 reps (15,10)

z_bumbi
2006-02-02, 12:32
så då finns det anledning att köra mkt tung typ 1-5reps?

Vaderna är uppbyggda som vilka andra muskler som helst, fiberfördeleningen är kanske lite mer långsamma fibrer i soleus men annars ingen skillnad (Inte i de undersökingar jag har sett men alla som förordar högreps verkar ha läst någon andra undersökningar som jag dock aldrig har sett någon titel på.)

Vaderna är dock gjorda för att tåla väldigt stora belastningar så det tar ett tag innan de inser att de måste växa, de flesta människorna belastar ju vaderna dagligen så det gäller att höja sig över den belasningen rejält. (Gissningsvis är det därför de ger lägre utslag när man mäter "proteinsyntesen".).

Hur når man då en hög belastning? Genom att bli starkare, starkare blir man av att köra tung träning i vettig mängd. 1-5 reps ingår i kategorin tung träning och är ett bra sätt att bli starkare.

Sen finns det väl synpunkter på utförandet hos flertalet som kör vadet då få kör full rörelse och många studsar i botten.

Som vanligt gäller det att inte köra sina obligatoriska set och reps och sen gnälla över att inget händer utan man måste pressa sig lite. Vader blir efter ett tag en väldigt tung muskelgrupp att köra då man kan lasta på sjuka vikter i många av övningarna, det sliter på resten av kroppen att handskas med de vikterna så det gäller även att vara stark i resten av kroppen.

Sen finns det folk som genom fästenas placering och andra orsaker faktiskt har svårt att bygga vader men det gäller att inte ge upp, varje mm räknas.

Nitrometan
2006-02-02, 13:00
En observation angående vader: jag har sett många lyftare (både OL och SL) som har bra vader. Då kör de nästan aldrig nån vadträning. Tunga böj. Kanske nån annan assistans. Att gå ut med stången från ställingen ett gäng gångeri veckan kanske är bra?

biffsson
2006-02-02, 17:53
Joachim Bartoll hade en skitbra guide angående vadträning.

I korta drag gick det ut på att lassa på extremt tunga vikter i vadpressen, "explodera" upp vikten för att sedan sänka tillbaka smärtsamt sakta. Mina vader har ökat flera cm på mycket kort tid.

Kanske värt att testa? :)

Jag tyckte väl att det lät igenkännande :D

Jag sökte på Bartoll här på Kolozzeum och hittade min gamla träningsjournal. Där har jag klistrat in hans vadprogram. Klistrar in det igen:




En kille tipsade om ett körsätt som Joachim Bartoll rekommenderade på vader. Han (som tipsade mig) skrev att hans vader växt flera cm med hjälp av detta program.

Jag ser att det är Doggcrap-insperarat

Pass 1 är exakt som Doggcrap rekommenderar att man kör vader, pass 2 är med restpause + extreme stretching

Jag kör som pass 2 just nu, men jag ska testa att köra varannan gång pass 1 och varannan gång pass 2 istället.



Stretch är hemligheten.

Börja med att köra vaderna två ggr i veckan under en period.

Pass 1:
Vadpress - explodera upp vikten, sänk den under 5 sek, stanna 15 sek i bottenläget. Använd en vikt så att du når failure på 10 reps.

Pass 2:
Vadpress - explodera upp vikten, sänk den under 4-5 sek, stanna 1 sek i bottenläget (bara så du får sträck). Använd en vikt så att du når failure på 10-12 reps. Vila 15 sek. Gör max antal reps. Vila 15 sek, gör max antal reps. Halvera vikten och stretcha i bottenläget i 60 sekunder.

Du ska inte kunna stå upprätt efteråt om du gjort rätt på dessa! Och gör inte mer än detta! Inga fler set. Lovar att det räcker!

Goddaniel
2006-02-02, 17:55
Härligt att du hittade den! :thumbup:

Johan86
2006-02-02, 18:37
ska benen vara helt raka under hela utförandet? blir det inte risk för översträckning av knäleden då?

Jorgen
2006-02-02, 18:45
ska benen vara helt raka under hela utförandet? blir det inte risk för översträckning av knäleden då?
Raka men inte med översträckt knäled naturligtvis.

BulkenTM
2010-08-22, 14:41
Hur många gånger i veckan kör ni vader och hur många set?

ViktorLarsson
2010-08-22, 14:52
Mina vader har alltid haft lätt för att växa, trots ganska liten träning.

Senaste året har träningen bestått av 5-6 set stående vadpress/vecka, ibland lägger jag till 1 dropset på sista setet för riktigt brutal pump. Repetitionerna ligger på 10-15 reps.

Och tja, eftersom detta funkar för mig har jag inget annat tips att komma med. (Skulle vilja byta plats på vader mot armar. :D)

/Peace.

hugok
2010-08-22, 14:58
Bra att tråden kom upp igen :) Jag skulle vilja tipsa om att köra vadpressar med ett ben för att kunna belasta mer utan att ryggen får stryk. Sedan att köra stopset med explosiv koncentrisk fas och långsam excentrisk.
I och för sej ska jag kanske inget säga då jag har pinsamt små vader med 42-43 cm på mina 196 cm i längd.

Gabriel174
2010-08-22, 15:05
Piranhas tips var väl att använda en "trapp-maskin", eller vad dom nu än heter.

svennebanan
2010-08-22, 15:17
Mina vader mäter 39 cm och jag har aldrig tränat dem specifikt. Tycker att det är illa nog som det är, det är nästan omöjligt att kunna pressa ner dem i ett par stövlar.

Gammalt inlägg jag vet, men jag har då aldrig sett en kvinna(har för mig att elan är en kvinna?) i vad jag skulle kalla små vader. Däremot många män, mig själv inkluderad.

Det väl mest det faktum att tjejer lagrar det mesta av sitt fett på bak/ben.

joasimo
2010-08-22, 15:25
Mina vader mäter typ 38cm, jämfört mot mina lår som mäter 67cm. Matchar inte alls. Men då är jag lång också. Det som fått fart på mina vader, är mycket hopprep och 3 pass i veckan på gymmet i sittande vadpress!

Har ökat på detta vis från 36 till 38 nu. Jag tror man kan träna vader väldigt ofta, varannan dag om man vill tungt också. Jag kommer fortsätta med detta tills jag når ca 41cm, för stora är inte snyggt. ;)

ceejay
2010-08-22, 16:10
ingenting, it is hopeless. jag ger upp vadträningen.

Tvärarg
2010-08-22, 16:15
Börja spela trummor och lär dig lira med dubbelpedal/dubbla baskaggar, Jag har lirat i 8 år och mina vader är awesome :hbang:

nmanradnävna
2010-08-22, 16:22
Jag skulle säga en jävla massa fjällvandring med packning.

sandery3
2010-08-22, 16:28
Det som fått fart på mina vader, är mycket hopprep och 3 pass i veckan på gymmet i sittande vadpress!

Sittande vadpress lär inte öka omkretsen på din vader avsevärt. Sittande vadpress tränar inte gastrocnemius, utan enbart soleus, som är den inre muskeln i vaden och som är väldigt liten och perifer vad gäller volym och utseende.

cero
2010-08-22, 17:02
Sittande vadpress lär inte öka omkretsen på din vader avsevärt. Sittande vadpress tränar inte gastrocnemius, utan enbart soleus, som är den inre muskeln i vaden och som är väldigt liten och perifer vad gäller volym och utseende.

Ganska kul med tanke på att man ser Jay Cutler pumpa i sittande vadpress!

nmanradnävna
2010-08-22, 17:08
Ganska kul med tanke på att man ser Jay Cutler pumpa i sittande vadpress!

Att du ser Jay Cutler pumpa i sittande vadpress betyder ingenting.

cero
2010-08-22, 17:10
Att du ser Jay Cutler pumpa i sittande vadpress betyder ingenting.

Man kan ju tycka att dom kan sina grejer vad det gäller övningar som ger volym, men igentligen betyder det inget, nej.

joasimo
2010-08-22, 17:25
Sittande vadpress lär inte öka omkretsen på din vader avsevärt. Sittande vadpress tränar inte gastrocnemius, utan enbart soleus, som är den inre muskeln i vaden och som är väldigt liten och perifer vad gäller volym och utseende.

Med olika fotvinklar tycker jag mig träffa hela vaden rätt bra. Jag har ökat på det i alla fall. :)

Så här kan ett vadpass se ut:

10min hopprep, 10set sittande vadpress, 5set stående vadpress 3ggr i veckan då.

Volymen på mina vader har då ökat på detta sätt, och då kör jag mer sittande vadpress än stående, vilket även många andra gör.

joasimo
2010-08-22, 17:26
Att du ser Jay Cutler pumpa i sittande vadpress betyder ingenting.

Varför inte? Doping gör faktiskt inte allt, som verkar vissa tro. Jag ökar då väldigt bra på sittande vadpressar och hopprep. Kör 45set vader per vecka och runt 15-35reps, lågrepsen gjorde bara vaderna starkare!

Hårt och ofta ska man träna vader om man vill att de ska växa bra.

Sjoba
2010-08-22, 17:32
Sittande vadpress kan hjälpa till mycket i stående vadpress, det måste ju finnas någon anledning till att proffsen gör det. Jay kör en hel del sittande vadpress.

Har för mig att Grubbe postade en studie där det visades att vader inte svarade på styrketräning på samma sätt som t.ex. lår eller bröst.
Inte så konstigt egentligen, finns många fotbollsspelare som har bra större vader än dom flesta på Olympia-scenen.

BulkenTM
2010-08-22, 17:36
Det här med att vinkla fötterna inåt/utåt för att det skulle ta lite annorlunda på muskulaturen; myt eller sanning?

nmanradnävna
2010-08-22, 17:47
Varför inte? Doping gör faktiskt inte allt, som verkar vissa tro. Jag ökar då väldigt bra på sittande vadpressar och hopprep. Kör 45set vader per vecka och runt 15-35reps, lågrepsen gjorde bara vaderna starkare!

Hårt och ofta ska man träna vader om man vill att de ska växa bra.

Vet inte varför du börjar babbla om doping då jag inte sagt något om saken. Att du ser Jay Cutler köra sittande vadpress i ett klipp på youtube säger ingenting.

joasimo
2010-08-22, 18:07
Vet inte varför du börjar babbla om doping då jag inte sagt något om saken. Att du ser Jay Cutler köra sittande vadpress i ett klipp på youtube säger ingenting.

Okej? Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med det? Att det som fungerar för Jay behöver inte fungera för mig? Eller att sittande vadpressar är dåligt? Skitsamma vad du menar, det fungerar för mig iaf. :)

smeander
2010-08-22, 18:59
Finns bara ett svar, träna rätt :)
Pricka vaderna som med alla andra muskler, antagligen kör du för tungt, vilar i toppläge och i bottenläge = stretchar vaderna och alltså bara belastar dom 30% av rörelsen. Det är inget bra recept på stora muskler :)

smeander
2010-08-22, 19:01
Sittande vadpress lär inte öka omkretsen på din vader avsevärt. Sittande vadpress tränar inte gastrocnemius, utan enbart soleus, som är den inre muskeln i vaden och som är väldigt liten och perifer vad gäller volym och utseende.

Sittande Vadpress är en utmärkt övning om man vet vad den går ut på :P.

Gör man fel så är den lika värdelös som vilken övning som helst med felaktigt utförande :smash:

sandery3
2010-08-22, 20:07
Sittande vadpress kan hjälpa till mycket i stående vadpress, det måste ju finnas någon anledning till att proffsen gör det. Jay kör en hel del sittande vadpress.

Har för mig att Grubbe postade en studie där det visades att vader inte svarade på styrketräning på samma sätt som t.ex. lår eller bröst.
Inte så konstigt egentligen, finns många fotbollsspelare som har bra större vader än dom flesta på Olympia-scenen.

Jo, hypertrofi i vaden är knappast omöjligt, men när man brukar säga att gastrocnemius svarar dåligt på styrketräning så vet man också att soleus svarar uruselt på styrketräning. Sittande vadpress är en övning som kopplar ur gastrocnemius fullständigt på grund av den böjda knäleden.

Belastningen blir alltså enbart på soleus, som svarar oerhört dåligt på styrketräning.

Vill man maximera belastningen på vaden är antagligen konditionsträning ett bättre val. Den totala belastningen blir då oerhört mycket större än något man kan uppnå på ett gym.

Anders The Peak
2010-08-22, 20:23
Den här kan vara något att tänka på... (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3027143&postcount=7)

Sjoba
2010-08-22, 20:34
Jo, hypertrofi i vaden är knappast omöjligt, men när man brukar säga att gastrocnemius svarar dåligt på styrketräning så vet man också att soleus svarar uruselt på styrketräning. Sittande vadpress är en övning som kopplar ur gastrocnemius fullständigt på grund av den böjda knäleden.

Belastningen blir alltså enbart på soleus, som svarar oerhört dåligt på styrketräning.

Vill man maximera belastningen på vaden är antagligen konditionsträning ett bättre val. Den totala belastningen blir då oerhört mycket större än något man kan uppnå på ett gym.

Jag sade inte att hypertrofi i vaden är omöjligt. Jag sade att vaderna inte reagerar på samma sätt. Det finns alltså en anledning till varför en bodybuilder av världsklass som tar diverse "tillskott" ofta inte har större vader än många som helt enkelt bara har "bra" vad-gener och kanske sysslat med t.ex. fotboll.

Ja, gastrocnemius kopplas ur till stor del med en böjd knäled, och jo, att Jay Cutler som är bäst i världen på det han gör använder sig så mycket av sittande vadpress betyder troligtvis något. Jag tror inte att han hade använt den så mycket om den hade varit värdelös.

sandery3
2010-08-22, 20:44
Jag sade inte att hypertrofi i vaden är omöjligt. Jag sade att vaderna inte reagerar på samma sätt. Det finns alltså en anledning till varför en bodybuilder av världsklass som tar diverse "tillskott" ofta inte har större vader än många som helt enkelt bara har "bra" vad-gener och kanske sysslat med t.ex. fotboll.

Ja, gastrocnemius kopplas ur till stor del med en böjd knäled, och jo, att Jay Cutler som är bäst i världen på det han gör använder sig så mycket av sittande vadpress betyder troligtvis något. Jag tror inte att han hade använt den så mycket om den hade varit värdelös.

Jag påstod inte att du sa det heller, men för min del skulle man kunna tro att hypertrofi i vaden är helt omöjligt.

Det är knappast fullständigt värdelöst, men den ligger väldigt lång ner på min skala över effektiva och bra övningar.

Om man nu planerar att bli Mr. Olympia kanske det finns en viss mening trots allt i att köra övningar med så begränsad effekt. När man tränar på den nivån är varenda gram muskel av oerhört stort värde.

Sniggel
2010-08-22, 20:53
Att du ser Jay Cutler pumpa i sittande vadpress betyder ingenting.

+1 har en kompis med enorma vader, han tränar dem inte. Antar att det är så man ska göra, skita i att träna dem...


OnTopic så har jag nog själv gett upp hoppet om att få vaderna att växa (mer än 1 mm per år, om ens det) med hjälp av styrketräning.
Den enda påtagliga effekt på vaderna har jag fått av snabba promenader med tung packning/kropp där jag har konstant mjölksyra.
Har precis börjat simulera den typen av stimuli nu i min träning och ska se om det kan få dem att växa till sig ytterligare.

Verkar som Pirre har hittat någon liknande träningsmetod av vad jag kan läsa i den här tråden.

Lovisa
2010-08-23, 07:11
Jag säger bara en sak; roddmaskin !

Roddmaskin, där man skjuter kroppen fram och tillbaka m h a benen, är en grym övning för vaderna. Jag har ökat rejält sedan jag började köra rodd på mina cardio-dagar.

Plus att det är en bra övning generellt, då man engagerar väldigt många muskelgrupper. Rodden har även haft bra effekt på baksida lår för min del.

Men jag vet att det råder delade meningar om roddmaskinen. Personligen har jag dock bara positiva erfarenheter!

Slartibartfast
2010-08-23, 08:56
strypträning ftw. Typ varje dag.

Phille
2010-08-23, 09:37
Mina 43centimetare har jag fått från enbart 25 reppare i sittande vadpress och stående i smith... med speciellt utförande ála Ronnie Coleman

Joe Hardgainer
2010-08-23, 09:41
Intervallträning i uppförsbacke är det som hittills har gett bäst resultat för mina vader!

Erik W
2010-09-08, 15:46
Jag sade inte att hypertrofi i vaden är omöjligt. Jag sade att vaderna inte reagerar på samma sätt. Det finns alltså en anledning till varför en bodybuilder av världsklass som tar diverse "tillskott" ofta inte har större vader än många som helt enkelt bara har "bra" vad-gener och kanske sysslat med t.ex. fotboll.

Ja, gastrocnemius kopplas ur till stor del med en böjd knäled, och jo, att Jay Cutler som är bäst i världen på det han gör använder sig så mycket av sittande vadpress betyder troligtvis något. Jag tror inte att han hade använt den så mycket om den hade varit värdelös.
Inte en chans att folk med "bra vad"-gener som spelar fotboll har större vader än byggare på Olympia scenen, om du nu inte syftar på typ Johnny Jackson. Vaderna ser antagligen bara mindre ut för att de sitter under lår som mäter 75cm. Sedan är det skillnad på muskelmått på 3-4% BF och 12% BF.

Själv sitter jag inne på 43-44cm vader(är ej/har ej varit fet) och det ser riktigt brutalt ut till mina 63cm lår. Jag tränar dem tungt, 4-6 set(12-20 reps) i veckan och oftast stående vadpress. Visst har de vuxit, men det är antagligen genetiskt. Så knepigt med byggning, bäst är väl att fråga någon som haft en dålig muskelgrupp och fått den att svara bra, sen ta efter det.

Ristretto
2010-09-08, 18:44
strypträning ftw. Typ varje dag.

Hur går det för dig med det? Har det gett resultat?

Slartibartfast
2010-09-08, 20:09
Hur går det för dig med det? Har det gett resultat?

Vet inte riktigt. Inbillar mig att vaderna blivit bättre iaf. Blir absolut inte starkare av det iaf.

luderlasse
2010-09-09, 16:35
Vet inte riktigt. Inbillar mig att vaderna blivit bättre iaf. Blir absolut inte starkare av det iaf.

låter intressant. lust att skriva ett par rader om praktikaliteter och vad man ska tänka på för en nybörjare på strypträning?

vad stryper du med?
hur länge stryper man, under utförandet eller hela passet?
hur hårt stryper man?
många eller få set?
vilka övningar?

hade varit skitbra då jag är sugen på att pröva strypträning och vaderna känns som en jäävligt lämplig muskelgrupp för detta endamål

Luca Brasi
2010-09-09, 17:07
Den här kan vara något att tänka på... (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3027143&postcount=7)
Det har jag också tänkt på.
Borde det inte finnas stor potential gömd här eftersom att vi går i skor och inte använder tårna.
Man kanske kan göra tå-grippers eller man kanske kan köra ankelcurls?

Meister
2010-09-09, 18:40
Har också 43cm-vader :D Har genetiskt stora vader, dom va feta innan jag ens börja träna dom ;)

Lol, jag har 42cm vader. Jag har aldrig tränat vaderna. Mina vader är skit små :P Haha mina lår mäter 60 =(

luderlasse
2010-09-09, 18:40
Den här kan vara något att tänka på... (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3027143&postcount=7)

tänkvärt men frågan är om det ger så mycket, muskler med dålig momentarm, som du djupa vadmusklerna brukar väl vara posturala=mkt typ 1 fibrer=liten hypertrofi. Men å andra sidan så kanske man vill ha all massa man kan få på underbenen

och tå musklerna används vid både plantarflexion och dorsalflexion för er som undrar (inte samma tåmuskler dock...) :)

Ondskapelsen
2010-09-09, 21:45
Bästa tipset för större vader:
Träna dem.

benacii
2010-09-11, 08:02
provade köra högreps på vaderna igår. 20kg*50. poppade upp ådror jag aldrig haft och en helvetes träningsvärk.

elBjurro
2010-09-11, 09:43
Jag har funderat lite angående dethär med stora vader på tjokkisar som det snackas om ofta, jag är ingen lätt snubbe.. väger 125panner.. men mina vader är helt obefintliga, har inga mått å andra fancy info.. men de känns som dom är inåtbuktande t.om, så små är dom.

Med det nötandes i skallen började jag fundera på hur jag använder foten då jag går.
En sak som jag la märke till, är att jag inte alls trampar iväg med främre delen av foten/tårna i ett steg, utan helt sonika klampar på näst intill enbart på bakre delen av foten.
Förutom då jag tar extremt stora steg när de e snabbare förflyttning som gäller.

Kan min teori om olika fotsättning och gångstil vara väldigt avgörande huruvida man har naturligt stora vader eller inte?

För detdär med tunga personer har stora vader.. det köper jag inte.. inte übertung iofs.. men vafan.. folks som väg mindre än mig har större vader å tränar inte överhuvudtaget.

lite offtopic..

ontopic: har inget av vikt att tillföra. :)

mvh Henke

Zera
2010-09-11, 10:25
Jag har funderat lite angående dethär med stora vader på tjokkisar som det snackas om ofta, jag är ingen lätt snubbe.. väger 125panner.. men mina vader är helt obefintliga, har inga mått å andra fancy info.. men de känns som dom är inåtbuktande t.om, så små är dom.

Med det nötandes i skallen började jag fundera på hur jag använder foten då jag går.
En sak som jag la märke till, är att jag inte alls trampar iväg med främre delen av foten/tårna i ett steg, utan helt sonika klampar på näst intill enbart på bakre delen av foten.
Förutom då jag tar extremt stora steg när de e snabbare förflyttning som gäller.

Kan min teori om olika fotsättning och gångstil vara väldigt avgörande huruvida man har naturligt stora vader eller inte?

För detdär med tunga personer har stora vader.. det köper jag inte.. inte übertung iofs.. men vafan.. folks som väg mindre än mig har större vader å tränar inte överhuvudtaget.

lite offtopic..

ontopic: har inget av vikt att tillföra. :)

mvh Henke


Tror du har rätt i det där. Jag har liknande gångstil som du beskriver och mina vader är också helt obefintliga.

PDS
2010-10-24, 10:26
Verkar skilja endel på vad man tycker är stort här :) Själv har jag fått för mig att man iaf bör ha över 45 för det ska se nått ut om man är runt 180 men det beror väl på hur bred man är runt vrister och lår, löpares vader kan ju se stora ut pga att resten av kroppen bara är skinn och ben.

själv har jag 22runt vrist, 41~42 runt vader, lår 65, vaderna ser ut som tandpetare!

Provat allt på gymet tycker jag men inget händer, powerwalk med häftstift under hälen är väl det som återstår :D

nocantdo
2010-10-24, 10:47
Joachim Bartoll hade en skitbra guide angående vadträning.

I korta drag gick det ut på att lassa på extremt tunga vikter i vadpressen, "explodera" upp vikten för att sedan sänka tillbaka smärtsamt sakta. Mina vader har ökat flera cm på mycket kort tid.

Kanske värt att testa? :)


Detta låter intressant måste provas.!

Ja vet inte men jag tycker det blir svårt att sträcka ut muskeln när man tar gris tungt i vadpress får sämre kontakt nån som känner likadant ?

z_bumbi
2010-10-24, 10:54
Ja vet inte men jag tycker det blir svårt att sträcka ut muskeln när man tar gris tungt i vadpress får sämre kontakt nån som känner likadant ?

Kör du riktigt tungt så kan du inte sträcka ut helt men för min del har det aldrig varit något jag förknippat med brist på kontakt. Det finns också minst två bra lösningar:
*Variera intensiteten så att du kan köra hela rörelse och riktigt tungt i, samma pass eller olika pass per vecka spelar nog mindre roll
*Kör ett ben ner och två upp när du inte längre orkar pressa upp vikten med ett ben.

Schroder
2010-10-24, 10:59
testa högreps och kaatsuu (strypträning) . Har fungerat bra på mig de senaste året och jag har inte haft lätt för att bygga vader. men börjar arta sig nu

ANIKI
2010-10-24, 14:19
Gör tåhävningar på golvet mot en vägg innan ni går och lägger er.