handdator

Visa fullständig version : Ingen kontakt alls under situps....


_Robbie_
2005-11-12, 10:47
Hejsan!.. Jag har ett problem med min magträning..

När jag ska träna min mage så tar jag en 5 kilos vikt på bröstet och lägger mig på marken med benen korsade och uppe över marken och gör sedan situps... När jag gör denna övningen känns det ingenting alls i magmusklerna..
Sedan när ja försöker ändra positionen genom att sätta upp benen på en stol, funkar det fortfarande inte.

Vad skall jag göra för att få maximal kontakt under min magträning?

Observera att jag tränar hemma..

/Robert

Baan
2005-11-12, 10:50
träna marklyft och böj!! :)

det är lätt få situps till att bli en övning som tar lite överallt där man använde rätt stora delar av kroppen för att dra upp sig, så kan vara lite svårt med grym kontakt. kör inte själv situps så är ingen expert just p´å den övnigen

du har annars en hel del förslag på magövningar här http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

keffat_liv
2005-11-12, 10:53
om du börjar på gym, så testa använda sån stol man ligger på.. kan nog underlätta.

_Robbie_
2005-11-12, 11:13
träna marklyft och böj!! :)

det är lätt få situps till att bli en övning som tar lite överallt där man använde rätt stora delar av kroppen för att dra upp sig, så kan vara lite svårt med grym kontakt. kör inte själv situps så är ingen expert just p´å den övnigen

du har annars en hel del förslag på magövningar här http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

Vilka muskler involveras i marklyft och böj egentligen?

MilkmaN
2005-11-12, 11:19
Vilka muskler involveras i marklyft och böj egentligen?

Alla *rolleyes*


Nej, men en mycket stor del. Korsyggen, magen, baksida framsida lår, röven, ländryggen, traps, greppet.

Missade säkert nåt.

_Robbie_
2005-11-12, 11:20
Alla *rolleyes*


Nej, men en mycket stor del. Korsyggen, magen, baksida framsida lår, röven, ländryggen, traps, greppet.

Missade säkert nåt.

Man kan göra böj och marklyft med hantlar eller?

Baan
2005-11-12, 11:25
du kan gå in på samma länk jag skickade innan och gå in på böj/marklyft så har du en komplett (förhoppningsvis) lista över vilka muskler.

det går köra något liknande böj med hantlar, fast då får man stå upphöjt så man kommer längre ned med hantlarna och kan böja knäna, ska funka rätt ok för benmuskler. Problemet är att ha tillräckligt tunga hantlar (antar att du menar hemma) så det blir tung benträning och att faktiskt kunna hålla ett par tunga hantlar, dragremmar kan iofs lösa det problemet.

Erik__
2005-11-12, 13:06
Det löste sig för mig när jag började köra i ca 45 grader eller något, innan kände jag inte ett piss.

_Robbie_
2005-11-12, 17:05
Det löste sig för mig när jag började köra i ca 45 grader eller något, innan kände jag inte ett piss.


Hur menar du exakt med 45 grader?

Ectomorph
2005-11-12, 17:14
Pröva att innan du reser kroppen från golvet trycka ned ländryggen hårt mot underlaget - då får du kontakt!

Keit
2005-11-12, 18:07
Provat köra med fötterna fastkopplade i typ en ribbstol? :confused:

Erik__
2005-11-12, 18:13
Hur menar du exakt med 45 grader?

Hade en lång bänkliknande sak som satt fast på en ribbstol, tänk dig typ som lutande bänkpress, så att man låg med benen mkt högre än skallen.

Ame
2005-11-12, 18:41
Testat fällknivar? Ligg på rygg lyft benen och överkroppen och toucha tårna med fingrarna.
Höftlyft, ligg på rygg benen rakt upp och lyft på höften(ser ut som om du ligger och juckar typ...)
Kuba mage, sitt på någonting och luta dig bakåt så att du har huvudet i jämnhöjd med fötterna, håll en vikt i händerna och lyft den från sida till sida över bröstet ungefär. Vrid fötterna åt motsatt håll samtidigt. Lite svår att förklara men du fattar nog om du provar att göra det.
Testa dessa övningar, tycker dem är mycket bättre än situps.

_Robbie_
2005-11-12, 21:30
Provat köra med fötterna fastkopplade i typ en ribbstol? :confused:


Ribbstol? Sånt har man väll inte hemma? eller hur menar du?fattar inte riktigt :confused:

_Robbie_
2005-11-12, 21:31
Testat fällknivar? Ligg på rygg lyft benen och överkroppen och toucha tårna med fingrarna.
Höftlyft, ligg på rygg benen rakt upp och lyft på höften(ser ut som om du ligger och juckar typ...)
Kuba mage, sitt på någonting och luta dig bakåt så att du har huvudet i jämnhöjd med fötterna, håll en vikt i händerna och lyft den från sida till sida över bröstet ungefär. Vrid fötterna åt motsatt håll samtidigt. Lite svår att förklara men du fattar nog om du provar att göra det.
Testa dessa övningar, tycker dem är mycket bättre än situps.

Jo Fällkniven och höftlyft tar jätte bra.. Men ja fatta inte riktigt kuba mage :confused:

_Robbie_
2005-11-12, 21:33
Pröva att innan du reser kroppen från golvet trycka ned ländryggen hårt mot underlaget - då får du kontakt!

ja.. men om man lyften upp fötterna och korsar dem så trycks längdryggen automatisk ner eller?

Ame
2005-11-12, 22:16
Jo Fällkniven och höftlyft tar jätte bra.. Men ja fatta inte riktigt kuba mage :confused:
http://img286.imageshack.us/img286/4685/kubamage1mw.th.jpg (http://img286.imageshack.us/my.php?image=kubamage1mw.jpg)

Hoppas du förstår nu när jag använt mina l33t-skillz i paint :)

sunkan
2005-11-12, 22:54
http://img286.imageshack.us/img286/4685/kubamage1mw.th.jpg (http://img286.imageshack.us/my.php?image=kubamage1mw.jpg)

Hoppas du förstår nu när jag använt mina l33t-skillz i paint :)

jag har fått för mig att den andra övningen inte är så bra för ryggen men jag kan ha fel? Belasta ryggen å samtidigt rotera kan ju inte va bra ,eller?

Ame
2005-11-12, 23:13
jag har fått för mig att den andra övningen inte är så bra för ryggen men jag kan ha fel? Belasta ryggen å samtidigt rotera kan ju inte va bra ,eller?
Har aldrig hört att den skulle vara dålig för ryggen. Någon större rotation blir det ju inte heller, man bara vrider sig en aning.

sunkan
2005-11-12, 23:17
Har aldrig hört att den skulle vara dålig för ryggen. Någon större rotation blir det ju inte heller, man bara vrider sig en aning.
ja jag vet inte, får väl vänta på att Arne persson eller nån som kan lite mer om ämnet utlåter sig.

WinternetAlm
2005-11-12, 23:43
hur gammal är du ?, är bra till en början.

_Robbie_
2005-11-12, 23:59
hur gammal är du ?, är bra till en början.

16

Ame
2005-11-13, 12:42
ja jag vet inte, får väl vänta på att Arne persson eller nån som kan lite mer om ämnet utlåter sig.
Är du säker på att du förstod hur jag menade att man ska göra?

sunkan
2005-11-13, 12:44
Är du säker på att du förstod hur jag menade att man ska göra?

vet inte. Den övning ja tänker på liknar övning 1. Fast du har en mer upprätt ställning och håller i en vikt som du förflyttar från höger till vänster sida o.s.v.