handdator

Visa fullständig version : Pci slots äldre vs nyare


GTX
2005-11-11, 19:39
nån som vet om 16bitars PCI skilljer sig på så sätt att det är 5.5V i den sockeln gentemot 3.3V i nyare 32bitars pci ??


fan att man ska behöva kolla upp ALLT innan man köper nyare prylar :smash:

jwzrd
2005-11-12, 00:16
Snackar du om PCI-e nu?

Jman
2005-11-12, 00:36
Det finns ju vanlig PCI och så finns utökad PCI för servrar (används sällan). AGP används för grafikkort endast och där kan spänningarna skilja på vissa M/B. Men det är sällan några problem med nyare utrustning. PCI-e är den nya standarden som ersätter alla de tidigare. En Pci-e slot kan ha mellan 1 till 16 linor, parallellitet som avgör hastigheten.

GTX
2005-11-12, 04:04
Det finns ju vanlig PCI och så finns utökad PCI för servrar (används sällan). AGP används för grafikkort endast och där kan spänningarna skilja på vissa M/B. Men det är sällan några problem med nyare utrustning. PCI-e är den nya standarden som ersätter alla de tidigare. En Pci-e slot kan ha mellan 1 till 16 linor, parallellitet som avgör hastigheten.


lots of spoons when i only needed one fork =P

eftersom, köpte ett nätverkskort nu, till en gammal burk.
sen efter att testat på 5 av mina äldre datorer å konstaterat att de inte funka på nån av dom, så kollar ja på sidan så står de nått om "pci 32bit v.2." och sen läste ja på nån sida om andra nätverkskort av denna sorten så stod de typ "kompatibel med både 3.3 och 5.5v" så blev fundersam..

men den funkar klockrent på min nyare dator.. men där gör den inge nytta ;P

Piranha
2005-11-12, 09:21
16 bittars PCI ???

Du menar inte 16 bittars ISA

PCI den vanliga är 32 bittars , sen har du 64 bittars i servers som finns i 33 Mhz och 66 Mhz varianter , och PCI-X ( inte express ) som går i 100 och numera 133 Mhz ) , 64 bittars PCI'n är kompatibel med 32 bittars PCI korten , men inte PCI-X däremot , 64 bittars PCI'n har jag för mig kräver 2 gig ram för att kunna adressera korten.

Inte helt säker på alla speccarna på pci-x där men ja orkar inte kolla upp nu.

Det enda som är praktiskt brukbart i 64 bittars slottarna är controllers , fläskiga nätverkskort , fibrechannelkort etc. Inget man direkt brukar hemma normalt.

Jman
2005-11-12, 11:45
eftersom, köpte ett nätverkskort nu, till en gammal burk.
sen efter att testat på 5 av mina äldre datorer å konstaterat att de inte funka på nån av dom, så kollar ja på sidan så står de nått om "pci 32bit v.2." och sen läste ja på nån sida om andra nätverkskort av denna sorten så stod de typ "kompatibel med både 3.3 och 5.5v" så blev fundersam..

men den funkar klockrent på min nyare dator.. men där gör den inge nytta ;P

Det finns olika versioner av den "vanliga" PCI standarden. Aktuell pci version är väl 2.1? Men jag har hittills inte stött på någon inkompatibilitet på de kort jag kört. Är de äldre datornerna mycket gamla? Kör man man med kända märken som 3com, Netgear eller kort baserade på Realtek processorn så har man enligt min erfarenhet lite problem. Nöjer man sig med ett Realtek baserat kort på 100mbit så får du det under hundralappen och problemet är troligtvis löst.

Att köpa ett 1gbit kort till en gammal dator är overkill och tveksamt om det äns skulle fungera. Kanske att två moderna raidade diskar i en modern dator skulle kunna leverera den kapacitet som behövs för att utnyttja 1gbit. Dessutom kan nästan vilken switch som helst hantera kombinationer av 10/100 och ev. 1000 mbit.