handdator

Visa fullständig version : Hur träna ben för att ej belasta ryggen?


Mr A
2005-11-11, 18:59
Jag är lite rädd för att köra knäböj pga att jag inte vill göra illa ryggen? Ha lätt för att få ont i ryggen. Jag vet att knäböj är ett mycket bra övning men vilka benövnigar bör jag välja om jag inte kör böj?..Benpress? Har även en sittande benpress maskin på mitt gym som kan göras till liggande benpress genom att fälla ryggstödet ser ut ung så här http://www.exrx.net/WeightExercises...ngLegPress.html
Blir dock helt våggrätt liggande ställning på den maskinen som finns på mitt gym. Kan denna va något? Vilka övningar tror ni är mest "sparsamma" mot ryggen? Någon på mitt gym sa till mig att om man kör liggande benpress så belastar detta ryggen mer än vad sittande benpress gör (ryggstödet helt rakt upp)? Kan det vara så?

HookersUnited
2005-11-11, 19:52
Jag är lite rädd för att köra knäböj pga att jag inte vill göra illa ryggen? Ha lätt för att få ont i ryggen. Jag vet att knäböj är ett mycket bra övning men vilka benövnigar bör jag välja om jag inte kör böj?..Benpress? Har även en sittande benpress maskin på mitt gym som kan göras till liggande benpress genom att fälla ryggstödet ser ut ung så här http://www.exrx.net/WeightExercises...ngLegPress.html
Blir dock helt våggrätt liggande ställning på den maskinen som finns på mitt gym. Kan denna va något? Vilka övningar tror ni är mest "sparsamma" mot ryggen? Någon på mitt gym sa till mig att om man kör liggande benpress så belastar detta ryggen mer än vad sittande benpress gör (ryggstödet helt rakt upp)? Kan det vara så?
Vilken typ av ryggsmärta är det som uppstår?

Kryss
2005-11-11, 20:27
jag brukade få ont i nedre rygg av knäböj, tog dock ett uppehåll med knäböj och marklyft ett tag, såg till att stretcha hamstrings och gluteus ett par gånger i veckan

Har långsamt gått tillbaks på att köra tungt i marklyft och bytt över till frontböj och har inga problem nu :thumbup:

Mr A
2005-11-12, 12:45
Vilken typ av ryggsmärta är det som uppstår?

För några år sedan hade jag ett antal muskelinflammationer i ryggen. Nu när jag kör böj så kan jag någon dag efter, eller efter passet känna att jag blir stel i ryggen, och får känningar ibland i nedre rygg och ibland utmed sidorna på ryggen.
Dessutom tycker jag att hur än bra mitt utförande i knäböjen är så har jag en tendens att "fälla" kroppen framåt och detta är väl inte så bra för ryggen? Det behagligaste utförandet för mig när jag kör böj ät att gå ner långt ut/bakåt med rumpan och ha överkroppen rätt mycket framåtlutad, men detta utförandet kan väl vara skadligt för ryggen eller?

Mr A
2005-11-12, 12:46
jag brukade få ont i nedre rygg av knäböj, tog dock ett uppehåll med knäböj och marklyft ett tag, såg till att stretcha hamstrings och gluteus ett par gånger i veckan

Har långsamt gått tillbaks på att köra tungt i marklyft och bytt över till frontböj och har inga problem nu :thumbup:

Ja det är det som jag tror är ett av problemen, att jag är dåligt stretchad i hamstring och gluteus.

Hur är det att köra frontböj? Kan man köra frontböj i smith?

CaptainAhab
2005-11-12, 12:55
Du kan börja med att inte lägga på för mycke vikt!
Som så många andra har du väl kastat på för mycke vikt vilket gjort att du böjjt fram ryggen vilket i sin tur skapat smärtor i rygg!

BigForre
2005-11-12, 13:14
jag brukade få ont i nedre rygg av knäböj, tog dock ett uppehåll med knäböj och marklyft ett tag, såg till att stretcha hamstrings och gluteus ett par gånger i veckan

Har långsamt gått tillbaks på att köra tungt i marklyft och bytt över till frontböj och har inga problem nu :thumbup:

Hur var det onda som du kände eller vad man ska säga? började med böj för 2 månader sedan, och tror att det är det som gjort att jag fått lite problem, slutde nu fort med böjjen och tog faktiskt en vilovecka från gymmet, känns i princip helt bra nu (3 dagar sedan jag var nere på gymmmet)...massös ska besökas på måndag...har faktiskt själv suttit och strechat hamstrings och gluteus nu då jag fått för mig att dessa kan ställa till det...

mangemani
2005-11-12, 13:20
koncentrera dej lite mer på det som stabiliserar kroppen istället när du ska köra knäböj,dvs mage och nedre delen av ryggen.
stark mage och rygg är viktigt om man ska ge sej på övningar som knäböj,marklyft etc.

men annars är det ju bara att köra benspark,sitta i maskinen som kör harmstring,maskinen som liknar knäböj samt att det finns andra små övningar som bygger upp och stabiliserar.

om det nu är en smärta du känner av när du kör knäböjen,så rekomenderar jag att du uppsöker läkare innan det eventuelt blir försent.