handdator

Visa fullständig version : träningsschema


Daniel
2002-07-21, 21:55
Jag undrar om nån kan kommentera mitt trängingsschema. Tidigare har jag tränat enl. följande:

Måndag: bröst, rygg
Tisdag: axlar, biceps, triceps
Torsdag: Ben, vader, mage
Fredag: bröst, rygg

Alltså tredelat program, nu är grejen att jag tycker att när jag kör armar och axlar, så tar det för lång tid och jag har svårt att hålla koncentrationen uppe. Så jag funderar på att lägga triceps till benpasset istället då det är det passet jag prioriterar mindre om något. Nån som har något annat tips som är effektivt, vill inte att det skall gå för lång tid mellan träningarna för resp. muskelgrupp..

/Danne

Lave
2002-07-22, 00:00
Ang. att Du inte prioriterar ben så mycket, så tänk på att ben är viktiga att köra för att resten av kroppen ska växa. Knäböj, Knäböj och åter Knäböj :bpump:

z_bumbi
2002-07-22, 10:53
>Nån som har något annat tips som är effektivt, vill inte att det skall gå för lång tid mellan träningarna för resp. muskelgrupp..

Är det för att du har testat dig fram till vad du växer bäst av eller av någon annan orsak ?

Nästa fråga, kör du rullande schema eller är träningsdagarna spikade så att du alltid kör bröst & rygg på måndagar och fredagar tex

Utan att veta detta är det svårt att säga något men jag skulle tänka mig att om du delar upp kroppen på fyra dagar istället så kortas passen automatiskt ner.

Med nuvarande upplägg och om du inte prioriterar benen skulle jag köra (Utan att bestämma ordningen på dagarna.)
Ben, rygg och vader
Bröst, axlar
Triceps biceps, mage.

eller
Ben, rygg, vader
Bröst, biceps, mage
Axlar, triceps

eller...

Janna
2002-07-22, 12:36
jag hade nog valt att köra

bröst tillsammans med triceps fr att triccarna ska hinna få vil aordentligt tills de ska jobba igen (triceps får lite sekundärträning då du kör bröst)

rygg tillsammans med biceps av samma anledning som ovan

sedan hade jag heslt inte viljat köra axlar och triceps samtidigt eftersom att mån triceps övningar bla bred pushdowns och dips mm sliter ganska tufft på axlarna.

fast det här med träningsprogram är svårt ... hur man än vrider o vänder på det så är det alltid nåt som inte är helt 100% ... men hur man än gör tvingas man sänka prioriteten på vissa muskel grupper osv ... för att det ska bli jämnare är det smart att variera vilken muskelgrupp du börjar med tex vartannat tex om man kör axlar rygg kör man axlar först vart annat pass o rygg först vartannat, vill du pria en av muskelgrupperna kör du denne först

gör upp ett nytt program som du tycker skulle passa dig och kör på det ett par veckor så känner du vilka korrigeringar du behöver göra

kanske finns nån på ditt gym som har sett dig träna som kan hjälpa dig