handdator

Visa fullständig version : stretching = mindre träningsvärk?


bajsmannen
2005-11-11, 17:46
häromdan körde jag ett bröstpass och avslutade det med flyes... det stretchade bröstet bra, och jag brukar inte stretcha annars. Dan efter fick jag inte alls så mycket träningsvärk som vanligt... är det för stretchningen tro..? eller körde jag inte tillräckligt hårt? :S

BigForre
2005-11-11, 17:47
Behöver inte bero på någondera enligt min tro...streching hjälper inte mot träningsverk, och i viss mån kan väl det andra vara sant, men behöver inte vara så heller...

King Grub
2005-11-11, 17:55
Stretching har ingenting med träningsvärk att göra.

jwzrd
2005-11-11, 17:58
Stretching har ingenting med träningsvärk att göra.

Jag upplever iofs att jag får mer träningsvärk av att stretcha :em:

King Grub
2005-11-11, 18:02
Jag upplever iofs att jag får mer träningsvärk av att stretcha :em:

Ja, det är säkert möjligt att stretcha sig till träningsvärk. Träningsvärk uppstår vid excentrisk träning, och det kan man ju kalla stretching, och riktig våldstretching ger träningsvärk.

Däremot har stretching inget att göra med träningsvärken som annan träning eller ansträngning åstadkommer. Man förhindrar eller lindrar inte träningsvärken genom att stretcha, vare sig före, under eller efter passet i fråga.

jwzrd
2005-11-11, 18:07
Ja, det är säkert möjligt att stretcha sig till träningsvärk. Träningsvärk uppstår vid excentrisk träning, och det kan man ju kalla stretching, och riktig våldstretching ger träningsvärk.

Däremot har stretching inget att göra med träningsvärken som annan träning eller ansträngning åstadkommer. Man förhindrar eller lindrar inte träningsvärken genom att stretcha, vare sig före, under eller efter passet i fråga.

Jag är helt med dig där alltså. Jag har aldrig upplevt att det skulle ha lindrat heller trots evigt käbblande av mina polare att så är fallet för dom.

Sheogorath
2005-11-11, 18:12
Jag kan utan större besvär stretcha mig till träningsvärk i hamstrings :thumbup:!

Nizze_
2005-11-11, 19:24
Mindre tror jag inte .. Men musklerna får kortare återhämtningstid och med det att träningsvärken sitter i kortare .. Pga att man Genom att stretcha Ökar blodgenomströmingen i musklerna och får som att slappna av fortare .. Vissa undersökningar säger att detta även ger ökad muskeltillväxt ..


[Men det fins ju massor med olika undersökningar och teorier om detta så man vet ju inte vad man skall tro eller litapå]

wintzell
2005-11-12, 01:45
Mindre tror jag inte .. Men musklerna får kortare återhämtningstid och med det att träningsvärken sitter i kortare .. Pga att man Genom att stretcha Ökar blodgenomströmingen i musklerna och får som att slappna av fortare .. Vissa undersökningar säger att detta även ger ökad muskeltillväxt ..


[Men det fins ju massor med olika undersökningar och teorier om detta så man vet ju inte vad man skall tro eller litapå]

Inte för att vara skeptisk och inte tro på det du säger (vilket jag är, och jag tror inte på det du säger) så undrar jag vilka undersökningar?

Baan
2005-11-12, 10:39
Mindre tror jag inte .. Men musklerna får kortare återhämtningstid och med det att träningsvärken sitter i kortare .. Pga att man Genom att stretcha Ökar blodgenomströmingen i musklerna och får som att slappna av fortare .. Vissa undersökningar säger att detta även ger ökad muskeltillväxt ..


[Men det fins ju massor med olika undersökningar och teorier om detta så man vet ju inte vad man skall tro eller litapå]

det där stämmer väl ändå bara för folk som har grymt förkortade muskler och som lyckas tänja/strecha ut dom med lite våld, jag kan inte tänka mig att strechning skulle ha någon sådan effekt på en person som kör med full ROM med tanke på massvis av seriösa forskningsrapporter som har florerat här på kolo.

av personlig erfarenhet så tror jag inte strechning ger ett skit, har testat att strecha och att inte göra det, nästan så att det går bättre när man inte strechar ihjäl sig :)

lite lustigt är det att oftast kvinnor brukar ta strechningen väldigt seriöst, även om dom bara promenerat i 30 min, brukar oftast sen kvinna X strecha allt från ögonbryn till tår när hon überansträngt sig på löpbandet

Osten80
2005-11-12, 10:54
lite lustigt är det att oftast kvinnor brukar ta strechningen väldigt seriöst, även om dom bara promenerat i 30 min, brukar oftast sen kvinna X strecha allt från ögonbryn till tår när hon überansträngt sig på löpbandet


De är kanske ute efter att bli vigare och det är ju ett ypperligt tillfälle att göra det när man är genomvarm.
Håller själv på med kickboxing och jag strechar alltid efter ett pass pga att jag redan är varm och mjuk. Inte pga träningsvärk utan för att helt enkelt bli vigare.

Baan
2005-11-12, 10:57
De är kanske ute efter att bli vigare och det är ju ett ypperligt tillfälle att göra det när man är genomvarm.
Håller själv på med kickboxing och jag strechar alltid efter ett pass pga att jag redan är varm och mjuk. Inte pga träningsvärk utan för att helt enkelt bli vigare.

i ditt fall kan jag förstå att du tänjer och eftersträvar viss överrörlighet men för någon som kör full ROM och inte tränar någon sport där det krävs att man är rätt vig så tror jag inte det alls behövs komplemeterande strechning eller ja tänjing nästan i fallet med bättre rörlighet.

Nizze_
2005-11-12, 13:44
Detta är vad jag har läst i en bok om stretching som jag lånade av min massör diskutera även detta med honom .. Och jag uppfattar honom som mycket duktig på detta .. Alla väljer vi vilka vi tror och litar på .. Jag mins inte vad boken hette men kan tareda på det om du vill ..

Inte för att vara skeptisk och inte tro på det du säger (vilket jag är, och jag tror inte på det du säger) så undrar jag vilka undersökningar?

Baan
2005-11-12, 15:12
Detta är vad jag har läst i en bok om stretching som jag lånade av min massör diskutera även detta med honom .. Och jag uppfattar honom som mycket duktig på detta .. Alla väljer vi vilka vi tror och litar på .. Jag mins inte vad boken hette men kan tareda på det om du vill ..

fast om det nu inte finns någon vetenskaplig forskning som bevisar att strechning har någon effekt så borde det väl ändå väga tyngre än vad någon massör säger?

Nizze_
2005-11-12, 15:33
Visa mig denna då ? =) jag är öppen för allt

fast om det nu inte finns någon vetenskaplig forskning som bevisar att strechning har någon effekt så borde det väl ändå väga tyngre än vad någon massör säger?

Baan
2005-11-12, 15:50
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=38326&highlight=strechning

kolla efter grubs inlägg. finns kanske även i andra trådar

Wennerberg
2005-11-12, 16:11
Kan någon ge mig en förklaring som jag kan använda till att övertyga en kompis som hävdar att stretching tar bort träningsvärk, och gör att man blir slankare?

När jag försöker förklara det för honom så sager han bara att han i lumpen fick reda på det och så är det.

Varför påverkar inte stretching träningsvärken och vad är träningsvärk, på vanligt språk?

Fartman
2005-11-12, 16:44
Jag vet bara att jag aldrig skippar streching när jag tränat benen, visst träningsvärken minskar inte.. men man kan iaf röra sig, kommer så väl ihåg en gång när jag efter några hårda set vader var tvungen att kuta till bussen och skippade strechingen.. resultatet blev en inflammerad vad som inte gick att sträcka ut ordentligt :thumbup: