handdator

Visa fullständig version : Ljust eller mörkt bröd efter träning?


Alexlindgren
2005-11-11, 16:32
Hej! Efter träning brukar jag ta mitt tillskott och sedan efter det ett par mackor, men ska man ha ljust eller mörkt bröd? Vilket är bäst? Sedan så vet jag i alla fall att man ska äta mörkt bröd annars, när det inte är med träning i bilden.

davedava
2005-11-11, 16:39
ljust är väl bäst med tanke på en snabb återhämtning, eller nåt.

agahowa22
2005-11-11, 16:52
tycker nog den kan räcka med vassle malto efterträning sen 1-1½h senare käkar du massa mat istället :)

HookersUnited
2005-11-11, 17:02
Mörkt bröd är automatiskt inte bra bröd.

Alexlindgren
2005-11-11, 17:17
okej, ska specifiera mig lite. Äter "sportbröd" från axa. Annars äter jag också Extrem från polarbröd.

Zerohero
2005-11-11, 19:20
Om man vil fylla på kolhyratlagrena så är det ju utmärkt tillfälel att käka vitbröd eller ialfall delviss. Brukar ofta una mig någo ljust bröd med 10%råg/havre efter träningen. annars så äter jag inet vitt bröd.
Tycker dock både grå väl bra, välj efter vad du vill ha efter träningen.

Men GIet rä väl egentligen ganska samma för fullkorn och vitt bröd? Sne att näringsmässigt är de stor skiland.

Nina L
2005-11-11, 19:26
Mörkt bröd är automatiskt inte bra bröd.
Och bra bröd är inte bra bröd vid alla tillfällen heller.

HookersUnited
2005-11-11, 19:55
Och bra bröd är inte bra bröd vid alla tillfällen heller.
När är bra bröd dåligt bröd?

HenrY
2005-11-11, 21:34
Och bra bröd är inte bra bröd vid alla tillfällen heller.

Eh, bra bröd är alltid bra bröd!
Sett till näringsinnehåll, visst glykogen inlagringen kanske inte blir lika bra. Men det gör inte brödet dåligt!

Alexlindgren
2005-11-11, 22:21
håll er gärna till topic :)

Så jag ska äta vitt bröd efter? Bara som en aptitretare innan jag kommer hem och käkar..

King Grub
2005-11-11, 22:24
Snabba kolhydrater lagras in snabbare som muskelglykogen. Färgen är inte det avgörande för GI:t på bröd; det finns mörka bröd som har högt GI också. Är det inte hela eller klippta korn eller frön och/eller surdeg i brödet har det oftast högt GI. Rågmjölsbröd har i princip lika högt GI som småfrallor, trots att det är mörkare till färgen.

blekfet2
2005-11-11, 23:16
fan, tycker det är bröd-hysteri i sverige.. Alla pratar om vilket bröd som är det nyttigaste bla bla bla utan se i i helheten vad man stoppar i sig.
Gammla kärringar som trycker i sig 10skivor mörkt bröd med så mycket fullkorn och känner sig sååå nyttiga, även när det kommer blod i avföringen :D ...


(aja hoppas ni förstår mitt sätt att tänka)





Det här var inge illat menat mot dig Alexlindgren, utan var bara tvungen att skriva av mig lite...

Pez
2005-11-12, 01:18
Snabba kolhydrater lagras in snabbare som muskelglykogen. Färgen är inte det avgörande för GI:t på bröd; det finns mörka bröd som har högt GI också. Är det inte hela eller klippta korn eller frön och/eller surdeg i brödet har det oftast högt GI. Rågmjölsbröd har i princip lika högt GI som småfrallor, trots att det är mörkare till färgen.
Ja precis. Och så vill vi som ett steg i våran "Kollo für alle"-kampanj påpeka att färgen inte spelar roll - här på kollo finns det plats för alla sorters bröd.. limpa, vört, frallor, knäcke, surdeg..ja till och med fikabröd får vara med. :)