handdator

Visa fullständig version : ny bil..


MUGEN
2005-11-11, 14:23
yes, överväger sedan en tid tillbaka att sälja av mitt nuvarande åk och köpa mig något nytt(anledningen till att jag börjat fräscha upp den som jag skrev i en tidigare tråd)

frågan är då vad jag skall köpa, det som är klart är att jag vill han något ur GTi-klassen, prisklass upp till 180tkr standardutrustad ny.. resten är detaljer, en önskan ligger dock på en diselr under huven, under 100 hk är inte acceptabelt.

har varit och tittat på Fabian, Golf(även GTI:n) och Seat Ibiza.. (V.A.G. :D)

golfen ligger lite väl högt i pris, defenetivt GTI:n, Fabia osar tjejbil lång väg.. Ibizan står mig närmast just nu.

vad har ni för erfarenheter av dessa bilar, har ni förslag på andra modeller som fyller mina kriterier någolunda?

HerrArne
2005-11-11, 14:26
Lite dyrare (och ABSOLUT ingen oljebrännare) -- Honda Civic Type-R.
Förgyller den tråkigaste pendling... För att inte tala om slingriga omvägar... :D

MUGEN
2005-11-11, 14:36
Kollade faktiskt lite på Civic tidigare, inte Type-R utan 5 dörrars varianten med 1,6 liters motor, inte helt fel pris.. vet inte hur mycket den drar men säkerligen mer än en disel. samtidigt som literpriset ligger någon krona högre. :furious:

HerrArne
2005-11-11, 14:45
Kollade faktiskt lite på Civic tidigare, inte Type-R utan 5 dörrars varianten med 1,6 liters motor, inte helt fel pris.. vet inte hur mycket den drar men säkerligen mer än en disel. samtidigt som literpriset ligger någon krona högre. :furious:

Jodå, 1.6:an är också trevlig (hade en sån innan CTR:en), vid pendling (mest motorväg, men också en bit stad) drog den 0,74 att jämföra med de 0,93 som CTR:en sörplar i sig (men i ärlighetens namn blir det ... aningen fler fullgasaccelerationer med den, så...).

Men dieselbilar är väl fortfarande behäftade med DenStoraKramaBlodUrStenarSkatten(tm)?

MUGEN
2005-11-11, 14:53
Men dieselbilar är väl fortfarande behäftade med DenStoraKramaBlodUrStenarSkatten(tm)?

när du skriver det så.. *grr* kommer det tillbaka, hade inte reflekterat över att skatten är högre på disel än bensindrivna alls.

frågan är om det inte blir billigare om man kör mycket ändå, en bil som i blandad körning dricker 0,5-0,6 i förhållande till 0,9-1,0 och samtidigt 1,50:- krona billigare literpris. :MrT:



helvete vad allt skall kosta, blir fan att man sätter sig i en micra/clio om man skall få pengar över till mat.

Diana
2005-11-11, 15:05
Ibiza pimp-my-ride- STYLE!! :naughty: :D

Davil
2005-11-11, 15:14
Ibiza är cool, Golf GTI är fin och ganska trimvänlig :)

chidde
2005-11-11, 16:09
peugeot é inget du kan tänka dig då?
GTi'n (143 hk) kostar runt 150k och värstingen RC (180 hk) kostar runt 180k

annars finns toyota också, minns inte vad den modellen hette men den é fräck... corolla hette den nog!

Tys0n
2005-11-11, 16:21
orka ha bensinsnåla bilar , och köp ingen bil med en symaskin.. allt under V6 är symaskin , och speciellt då en CTR som man måste varva typ 8000 rpm för den ska röra sig något över huvudtaget..

stocktown
2005-11-11, 16:24
peugeot é inget du kan tänka dig då?
GTi'n (143 hk) kostar runt 150k och värstingen RC (180 hk) kostar runt 180k

annars finns toyota också, minns inte vad den modellen hette men den é fräck... corolla hette den nog!

el en peugeot 307cc ?

HerrArne
2005-11-11, 16:45
orka ha bensinsnåla bilar , och köp ingen bil med en symaskin.. allt under V6 är symaskin , och speciellt då en CTR som man måste varva typ 8000 rpm för den ska röra sig något över huvudtaget..

Ja, det är klart. Är man dålig på att köra bil kanske man ska välja något som är lite enklare än en CTR, även om det är sämre...

tossefar
2005-11-11, 17:39
För 180 kilokronor får du en väldigt fin beg. bmw 3-serie från förra generationen. Kanske världens vackraste bil?

http://www.blocket.se/view/5858156.htm?caller=vml_s&l=0&c=1&city=0

MUGEN
2005-11-11, 20:38
peugeot é inget du kan tänka dig då?
GTi'n (143 hk) kostar runt 150k och värstingen RC (180 hk) kostar runt 180k

annars finns toyota också, minns inte vad den modellen hette men den é fräck... corolla hette den nog!

har varit iväg hos min peugeot-handlare för några timmar sedan och kikat ut 206:an´s diselvariant HDi, grymt imponerad faktiskt.. funderar på om det inte landar på en sådan tillslut ändå(var lite misstänksam i början, alla vardagsrunkare kör den)
för strax under 150tkr får man en
5 dörrars 110 hk disel som dricker under 0,5 liter/mil.. metallic och alu-fälgar är standard.

skall väga 3000:- extra i skatt och ett lägre bränslepris samt förbrukning(=disel) mot en kraftfullare och sportigare bensinvariant. :)

angående toyotan så tror jag du syftar på colt, som är i gti-klass... och den är inget alternativ för mig.


stocktown >>
cc-varianten är tjej-modell


tossefar >>
vill inte ha beg. helst nytt, kikade lite på BMW 1-serien, 103i(heter den va?).. jävligt snygg men lite för dyr i min smak.

tossefar
2005-11-11, 21:05
Jag vill avråda från att köpa franskt, plastigare och tråkigare as till bilar är svåra att hitta. Japaner är ofta mycket hållbara, men kanske också lite tråkiga.

Jag måste nog ändå pusha för en beg. 3-serie. Från 2001 och framåt håller de nästan löjligt hög kvalitet och är riktigt roliga att köra. 5 år gammalt är inget på en bra bil. Själv har jag en 5-serie årsmodell 2006, det är som att sväva på moln. Enorm skillnad mot förra bilen, en saab 95.

Xponent
2005-11-11, 23:35
Själv har jag en 5-serie årsmodell 2006, det är som att sväva på moln. Enorm skillnad mot förra bilen, en saab 95.

Kan tänka mig att det bli stor skillnad att byta upp sig från en sådan här 95:a (http://www.blocket.se/view/6408269.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0) till en ny bmw 5-serie.

chidde
2005-11-12, 00:04
har varit iväg hos min peugeot-handlare för några timmar sedan och kikat ut 206:an´s diselvariant HDi, grymt imponerad faktiskt.. funderar på om det inte landar på en sådan tillslut ändå(var lite misstänksam i början, alla vardagsrunkare kör den)
för strax under 150tkr får man en
5 dörrars 110 hk disel som dricker under 0,5 liter/mil.. metallic och alu-fälgar är standard.

skall väga 3000:- extra i skatt och ett lägre bränslepris samt förbrukning(=disel) mot en kraftfullare och sportigare bensinvariant. :)

angående toyotan så tror jag du syftar på colt, som är i gti-klass... och den är inget alternativ för mig.


stocktown >>
cc-varianten är tjej-modell


tossefar >>
vill inte ha beg. helst nytt, kikade lite på BMW 1-serien, 103i(heter den va?).. jävligt snygg men lite för dyr i min smak.

nej, det var nog corollan jag menade.. den som går på reklamen där en snygg tjej som fått motorstopp
colt é ju mitsubishis svar på småbilsklassen, det var så förr iallafall
nu har det kommit en colt som varken é det ena eller det andra

bmw's 1-serie går från 116i och uppåt, den minsta motorn é 95 hk
snygg é den, men man får ingenting till... + att den börjar på 199xxx kr!
ska du ha alufälgar t ex så får man hosta upp, tycker att det borde vara standard idag

sen é ju frågan också, 206an é ju en gammal bil... den introducerades -98, vilket blir 8 år snart!!

annars finns också mercedes c2xx och audi a3, men då kostar det lite mer

tyckte ditt första val var bra, en seat
en volkswagen i en annan skepnad typ, till ett bra pris :)

Tomten
2005-11-12, 00:11
när du skriver det så.. *grr* kommer det tillbaka, hade inte reflekterat över att skatten är högre på disel än bensindrivna alls.

frågan är om det inte blir billigare om man kör mycket ändå, en bil som i blandad körning dricker 0,5-0,6 i förhållande till 0,9-1,0 och samtidigt 1,50:- krona billigare literpris. :MrT:



helvete vad allt skall kosta, blir fan att man sätter sig i en micra/clio om man skall få pengar över till mat.

Skatten på dieselbilar är ju för tillfället väldigt hög. Fast jag har för mig att den skulle försvinna inom en kort framtid? Vid årskiftet eller så. Är helt säker på att jag har hört det på radionyheterna, men inte fan har det stått något i tidningarna... :confused: :confused:

Xponent
2005-11-12, 01:09
Skatten på dieselbilar är ju för tillfället väldigt hög. Fast jag har för mig att den skulle försvinna inom en kort framtid? Vid årskiftet eller så. Är helt säker på att jag har hört det på radionyheterna, men inte fan har det stått något i tidningarna... :confused: :confused:

Gå in på budgetpropositionen (http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/98/13/dc0d2579.pdf) och läs punkt 5.5.7.

aliquis
2005-11-12, 01:25
angående toyotan så tror jag du syftar på colt, som är i gti-klass... och den är inget alternativ för mig.är inte colt mitsubishi? toyota yaris e väl söt?

aliquis
2005-11-12, 01:29
ok den var väl inte så skräckinjagande kanske ;D

MUGEN
2005-11-12, 10:13
nej, det var nog corollan jag menade.. den som går på reklamen där en snygg tjej som fått motorstopp
colt é ju mitsubishis svar på småbilsklassen, det var så förr iallafall
nu har det kommit en colt som varken é det ena eller det andra

bmw's 1-serie går från 116i och uppåt, den minsta motorn é 95 hk
snygg é den, men man får ingenting till... + att den börjar på 199xxx kr!
ska du ha alufälgar t ex så får man hosta upp, tycker att det borde vara standard idag

sen é ju frågan också, 206an é ju en gammal bil... den introducerades -98, vilket blir 8 år snart!!

annars finns också mercedes c2xx och audi a3, men då kostar det lite mer

tyckte ditt första val var bra, en seat
en volkswagen i en annan skepnad typ, till ett bra pris :)

ah, du har så rätt.. blandar ofta ihop dom japanska märkena´s modeller
precis som du skriver är BMW´n i väl dyraste laget för min smak, jävligt fin bil annars. 206:ans modell är gammal, lite tråkigt kanske men får jag en splittert ny bil som fyller i princip alla mina kriterier för en sådan billig peng så är jag ändå tillfredställd,

Ibizan är jag som jag skrev först, också mycket intresserad av, det är ju faktiskt billigare än 206:an, finns även i diselvariant(och ett par starka bensinmotorer) etc. något snyggare och up-to-date modell också.(det faktum att jag endast växt upp med bilar och modeller ur VAG-koncernen drar inte dess betyg)

skall se om jag kan släpa mig iväg och få provköra några bilar i helgen.






tackar för alla intressanta förslag hittils. :thumbup:

AdakEmil
2005-11-12, 10:37
Det finns ju bara ett alternativ när man pratar om en bil som har både kvalitet och ett billigt pris! Sen kan man ju alltid bygga om den om man vill ha bort gubbstämpeln :hbang:

Skoda Octavia 1.9 TDi

supra
2005-11-12, 11:52
Det finns ju bara ett alternativ när man pratar om en bil som har både kvalitet och ett billigt pris! Sen kan man ju alltid bygga om den om man vill ha bort gubbstämpeln :hbang:

Skoda Octavia 1.9 TDi

Jag köpte en Octavia RS splitt ny 02.
Inredningen gick sönder efter 6 månader...
Sålde den efter ett år då tändspolar hade gått på löpande band och förlorade 60 tusen kr på hela kalaset :(

Mitt tips är.
Antingen en Golf V6 4motion, skyline R32 GTR eller någon äldra Mitzu Evo 1-4. Då kan man både ha kul sommar och vinter.
Ska du ha glidarbil så är BMW E46 Ci kanonfina bilar. 330Ci börjar rasa i pris rejält och den är kanon att köra och äga.

chidde
2005-11-12, 13:10
Ibiza pimp-my-ride- STYLE!! :naughty: :D

förresten... det där é en leon :D

supra
sicken osis.. gick inget utav det på garantin? :confused:

offtopic:
jag tror inte dina tips gör trådstartaren klokare
han skrev själv: nybil, ca 180' kr, GTi-klassen

jag uppfattade som att han ville ha en liten bil (kanske 3-dörrars?)
att R32, evo, BMW osv é schyssta bilar vet väl vilken apa som helst

vafan då hade jag föreslagit en h2 eller nån amg-merca *screwy*
eller kanske en ferrari

supra
2005-11-12, 17:27
förresten... det där é en leon :D

supra
sicken osis.. gick inget utav det på garantin? :confused:

offtopic:
jag tror inte dina tips gör trådstartaren klokare
han skrev själv: nybil, ca 180' kr, GTi-klassen

jag uppfattade som att han ville ha en liten bil (kanske 3-dörrars?)
att R32, evo, BMW osv é schyssta bilar vet väl vilken apa som helst

vafan då hade jag föreslagit en h2 eller nån amg-merca *screwy*
eller kanske en ferrari

Det är så dålig klädsel från fabrik. Lika kass på alla RS.
Tydligen hade han som köpte bilen av mig fått stolarna reklamerade efter en massa tjat.

MUGEN
2005-11-12, 17:42
skoda är det inte på tal om, har kört och ägt modeller av märket tidigare och har inte annat är dåliga erfarenheter, småsaker som är gjorda riktigt dåligt överallt på dom bilarna tyvärr.. ni har säkert läst om lackskador etc. vilket jag också är bekantad med(ett annat roligt exempel ni kan skåda om ni kikar noga i backspegeln nästa gång ni har en skoda liggandes bakom, ni kommer säkerligen i flera fall då notera att emblemet i grillen har lossnat/ramlat av :D ) VWAG´s budgetmärke, dom är ju inte dyra å andra sidan.

Seat FR(TD variant)/Sport eller Peugeot 206 HDi/Sport

och ja, jag vill ha i GTI-klass, 3 dörrars och 5 dörrars(spelar egentligen mindre roll, men ni vet hur bökigt det blir om man för ovanlighetens skull har folk där bak och skall fälla säten etc)

http://www.vocasion.com/concesionarios/canalcar/coches/fotos/2385350.gif :bow: