handdator

Visa fullständig version : Dåligt med sömn = Inget gym?


mallex
2005-11-11, 12:59
Bryter man bara ner muskler om man sovit dåligt en natt och sen går och trycker vikter på gymmet eller ger det styrka ändå? :confused: :confused: :confused:

Zerom
2005-11-11, 13:03
Man bryter alltid ner musklerna när man tränar.

mallex
2005-11-11, 13:05
Jo men bryter man ner ovanligt mycket muskler och har man svårare att återhämta sig?

johfel
2005-11-11, 13:13
En natts dålig sömn gör ingenting. Gå du och träna.

Det viktiga är vanorna. Sover du dåligt för jämnan kommer det att påverka din återhämtning och din prestationsförmåga, samt kanske påverka din hormonbalans negativt.

En hamburgare på McDonalds kommer inte att göra dig fet, men 300 st på en månad kan göra det...

Zerom
2005-11-11, 13:15
Man VILL ju bryta ner muskler när man tränar, det är ju det som är meningen.
Destu hårdare man tränar, destu mer bryter man ner musklerna.
Om du går hem och sover riktigt mycket sen så gör det säkert inte något att du sov dåligt dagen innan.
Däremot kan det vara svårt att ge 100% under själva träningen om man är trött förståss, är väl mest där man tappar (är min uppfattning..)

hobbitar
2005-11-11, 13:21
Ladda upp ordentligt inför passet, trycket i dig mat och vatten och ta med dig en energidrink till passet så ska det nog gå bra serru.

Jorgen
2005-11-11, 13:32
Träna på bara.

Slartibartfast
2005-11-11, 13:35
Man bryter inte ner muskler när man tränar.

Spannmål
2005-11-11, 13:46
Man bryter inte ner muskler när man tränar.
w00t? Proteinnedbrytningen är ju dramatiskt förhöjd under och efter ett styrkepass.

hobbitar
2005-11-11, 15:32
Man bryter inte ner muskler när man tränar.

Sluta nu Slarti du vet vad dom menar ;)

Zerom
2005-11-11, 15:55
Nä, sluta inte, upplys oss istället. Hur är det det funkar?

King Grub
2005-11-11, 15:57
Man VILL ju bryta ner muskler när man tränar, det är ju det som är meningen.
Destu hårdare man tränar, destu mer bryter man ner musklerna.
Om du går hem och sover riktigt mycket sen så gör det säkert inte något att du sov dåligt dagen innan.
Däremot kan det vara svårt att ge 100% under själva träningen om man är trött förståss, är väl mest där man tappar (är min uppfattning..)

Nej, man vill minimera muskelnedbrytningen under och efter träning.

Styrketräningen stimulerar proteinsyntesen, men ökar även proteinnedbrytningen.

Proteinbalansen är proteinsyntesen minus proteinnedbrytningen. Ju mindre proteinnedbrytning, desto bättre proteinbalans.

Proteinsyntesen stimuleras inte ytterligare genom ökad proteinnedbrytning.

Styrketräning är en våldsamt potent stimulator av proteinsyntesen, men bara om det finns essentiella aminosyror tillgängliga. Utan dessa uteblir proteinsyntesen.

Genom att tillföra kolhydrat före/under/efter pass stimulerar man insulinfrisättning och minskar muskelnedbrytningen, vilket innebär bättre proteinbalans, även om kolhydraterna i sig har en högst begränsad effekt på proteinsyntesen i jämförelse med vad aminosyror har.

Slartibartfast
2005-11-11, 16:02
Jag hade fel. Hör inte på mig.

Förresten, kom det inte fram att det inte uppstod microtrauma i musklerna häromåret?

King Grub
2005-11-11, 16:04
Förresten, kom det inte fram att det inte uppstod microtrauma i musklerna häromåret?

Att träningsvärk inte beror på det.

Slartibartfast
2005-11-11, 16:04
Styrketräning är en våldsamt potent stimulator av proteinsyntesen, men bara om det finns essentiella aminosyror tillgängliga. Utan dessa uteblir proteinsyntesen.

Betyder detta att man inte kan bygga muskler? Finns ju folk som tränar, äter en macka några timmar senare och går och lägger sig, och de bygger ju hyffsat med muskler ändå. :MrT:

Slartibartfast
2005-11-11, 16:04
Att träningsvärk inte beror på det.

HAHA! Ok. Då blandar jag ihop my shit. :em:

Men det uppstår alltså fortfarande små skador i musklerna under träning?

Archos
2005-11-11, 16:06
King Grub:

Menar du muskelnedbrytning = proteinnedbrytning? Om du menar samma sak, varför använda två ord?

King Grub
2005-11-11, 16:07
Betyder detta att man inte kan bygga muskler?

Ja.

Har man däremot ätit före träning, så stimuleras proteinsyntesen efter passet av det, så dom klarar sig säkert på det. Men att inte tillföra aminosyror innebär att träning är direkt bortkastad och nedbrytande, ja. Det behöver dock inte vara några mängder och inte i tillskottsform och inte i direkt anslutning till passet. Vill man maximera förutsättningarna för muskeltillväxt blir däremot tajmingen desto viktigare.

King Grub
2005-11-11, 16:07
King Grub:

Menar du muskelnedbrytning = proteinnedbrytning? Om du menar samma sak, varför använda två ord?

Därför att proteinnedbrytning är det korrekta ordet?

Cerberus
2005-11-11, 16:08
Har lärt mig att man bryter ned musklerna under träning och efter är då man byggs upp igen. Man gör väl mikroskopiska skador på myofibrillerna lr vad fan de kallas när man tränar?

Slartibartfast
2005-11-11, 16:08
King Grub:

Menar du muskelnedbrytning = proteinnedbrytning? Om du menar samma sak, varför använda två ord?

Jag har mig veterligen bara använt ett av uttrycken, men för att klargöra så handlar det om nedbrytningen av muskelprotein (muskler).

King Grub
2005-11-11, 16:10
Har lärt mig att man bryter ned musklerna under träning och efter är då man byggs upp igen

Det är alltså en högst förenklad förklaring, och "uppbyggnaden" är inte beroende av nedbrytningen i sig. Träningen åstadkommer nedbrytning, men det är inte nedbrytningen som stimulerar uppbyggnaden, utan träningen. Att minimera nedbrytningen och träna är nyckeln.

King Grub
2005-11-11, 16:31
Proteinbalansen efter styrketräning, utan proteintillförsel:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload7/proteinbalansneg.JPG

Minskad mängd muskelprotein alltså.

Men med tillförsel av aminosyror, jämförelse i både vila och i samband med träning, med och utan aminosyror:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/proteinbalanspos.JPG