handdator

Visa fullständig version : Bodycombat och styrka, hur kombinera?


Snorkfröken
2005-11-11, 08:57
Hejs,

Tränar styrka 4 ggr/vecka och Bodycombat 2 ggr/vecka, enligt följande upplägg:

Må: Bodycombat
Ti: Bröst och biceps
Ons: Ben
To: Bodycombat
Fre: Rygg och vader
Lö: Axlar och triceps
Sö: Vila

Axelpasset kan ibland bli först på söndag, men överlag brukar det här upplägget gälla.

Till saken: Jag behöver mer massa speciellt på axlarna, och prioriterar därför dem i träningen. Upplägget ovan har funkat helt bra (inte känt mig övertränad el. liknande), men har inte gett några synliga resultat på axlarna.

1) Vore det bättre att köra axlarna före ryggen, dvs. byta plats på rygg och axel-passen?

2) Men, combaten tröttar ut axlar och armar rätt rejält, och om jag byter plats på rygg och axlar, kommer jag köra axlarna dagen efter combaten.

Combatpassen kan jag förstås inte flytta runt, de går då de går, men styrkan kan jag ju bestämma över själv. Att köra combat dagen efter benpasset funkar bra, eftersom det mjukar upp benen. Förbättringsförslag på hur jag skall lägga upp styrkedelen?

hobbitar
2005-11-11, 09:11
Vad är bodycombat?

Snorkfröken
2005-11-11, 09:31
Vad är bodycombat?

Då jag postat det första inlägget, kom jag på att jag borde ha satt med en förklaring, men då kunde jag ju inte editera det längre... 2 minuter hade gått *grr27*

Anyway, combaten är ett av LesMills gruppträningspåhitt. Man tränar slag, sparkar och block till musik enligt en förbestämd koreografi. Man har ingen motståndare, utan slår/kickar ut i luften. Tempot är högt och efter en timme rinner svetten som bara den... Men SÅÅ kul!

JJ
2005-11-11, 09:37
Jag tycker axelpasset ligger rätt bra där det ligger. Risken finns ju att axlarna får för mycket träning, ett alternativ är ju då att träna dem samtidigt som bröst då de får rätt mycket pisk av bänkpress etc. Så blir det inte lika många träningstillfällen. Ett annat är ju att byta ut ett bodycombat pass, men du verkar ju tycka att det är så roligt så det kanske inte är ett alternativ.
Hur ser dina axelpass ut?

Snorkfröken
2005-11-11, 09:45
Jag tycker axelpasset ligger rätt bra där det ligger. Risken finns ju att axlarna får för mycket träning, ett alternativ är ju då att träna dem samtidigt som bröst då de får rätt mycket pisk av bänkpress etc. Så blir det inte lika många träningstillfällen. Ett annat är ju att byta ut ett bodycombat pass, men du verkar ju tycka att det är så roligt så det kanske inte är ett alternativ.
Hur ser dina axelpass ut?

Körde axlar med bröst tidigare, men eftersom jag också satsar på att öka i bänk, kändes det som om det inte var en så bra idé - körde jag axlar före, blev bänken lidande och vice versa.

Och jo, jag gillar verkligen combaten, så helst vill jag inte byta ut ett sånt pass. Men det är klart - styrkan går före cardio just nu, så det är inte helt omöjligt om det visar sig vara bäst så.

Under axelpassen kör jag vanligen så här:

Sittande press i Smith (3 set)
Stående rodd (2-3 set)
Stående sidolyft med hantlar (3 set)

Och för baksidan totalt 4-5 set med:
Sittande bakåtlyft med hantlar
Framåtlutat sidolyft med hantlar