handdator

Visa fullständig version : Träna obliques?


Yes
2005-11-11, 07:25
Min magträning inskränker sig just nu till en såndär trevlig "stol"-maskin, som jag tror alla känner igen. Jag tycker det är en ganska trevlig sak, dessutom kan vanliga sit-ups göra ont i ryggen om jag kör med vikter.
Hursomhelst, nu skall det inte handla om just det. Grejen är att jag undrar om obliquesen får tillräcklig träning, eller någon träning alls, av det här? Kanske behövs det en övning som fokuserar mer på dem?

keffat_liv
2005-11-11, 20:28
varför vill du träna obliques?

Yes
2005-11-11, 23:53
Därför att jag vill ha ett kraftigare och starkare midjeparti.

Jense
2005-11-12, 00:41
varför vill du träna obliques?


för att utveckla alla kroppens muskler och inte bara discomusklerna

keffat_liv
2005-11-12, 00:47
:laugh: för att utveckla alla kroppens muskler och inte bara discomusklerna
´
:laugh:

Jense
2005-11-12, 00:49
:laugh:
´
:laugh:


ja det va kul

keffat_liv
2005-11-12, 00:51
ja det va kul

kändes som ett påhopp, så ja:D

Mikeman
2005-11-12, 02:13
kändes som ett påhopp, så ja:D
Men han har ju rätt... *slap*

Yes
2005-11-12, 05:46
för att utveckla alla kroppens muskler och inte bara discomusklerna
Hehe, så sant. När jag sökte på "obliques" hittade jag dock bara en massa fjoll om att midjan blir bredare... *rolleyes*

Nä, frågan är som sagt om min magträning även ger något för obliquesen eller om jag kanske skall lägga till någon övning för dem?

Fartman
2005-11-12, 16:11
Om du känner att det behövs, kanske att tex bålstyrkan är lite dålig i tunga övningar, så kan du ju alltid köra en övning för obliques.. Sidebends (http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DBSideBend.html) är då en som man kan köra rejält tungt i.

Yes
2005-11-12, 23:44
Sidebends ser ut som en trevlig övning. Det skall jag prova. Frågan är bara vad "rejält tungt" innebär? Av någon sjuk anledning har alla hantlar över 30Kg försvunnit från gymet... och risken är väl att det är dom där stora hantlarna man vill ha till den här övningen.

Fatcan
2005-11-12, 23:51
Nä, frågan är som sagt om min magträning även ger något för obliquesen eller om jag kanske skall lägga till någon övning för dem?

Dom får träning av magträningen ja, och från tunga basövningar som marklyft och knäböj.
Jag fattar dock inte varför du vill specialträna dom, knäböj och marklyft räcker. Annars kommer dom bara bli skitstora och det är fult.

WinternetAlm
2005-11-13, 00:15
dessutom kan vanliga sit-ups göra ont i ryggen om jag kör med vikter.


Detta kan bero på att du är för otränad i svanken så var de för mig i början också. *slap*

Yes
2005-11-13, 01:17
Dom får träning av magträningen ja, och från tunga basövningar som marklyft och knäböj.
Jag fattar dock inte varför du vill specialträna dom, knäböj och marklyft räcker. Annars kommer dom bara bli skitstora och det är fult.
Känns inte som någon stor risk att obliquesen blir skitstora för att jag lägger till en övning tillägnat dem.

Precis som Fartman antog så vill jag förbättra bålstyrkan, och där misstänker jag att det framförallt är obliquesen som är otränade. Kör jag exempelvis knäböj(vilket jag egentligen inte gör, för jag gillar inte det) så känns det som jag har rätt dålig stabilitet åt sidorna. Vid marklyft tycker jag det saknas lite "tryck".
Nu känns det här som en svag punkt rent allmänt också. Jag misstänker att ryggen skulle trivas bättre av lite mer stadga från obliquesen.

Sedan, angående den estetiska biten, så är inte jag skapt för att ha en smal midja. Det är inte så att jag har tokgrov benstomme, men jag är förhållandevis kraftig över höften. Så med den där V-formen och trådsmala midjan skulle jag se ut som en svältkatastrof - dvs benig. Jag tycker inte det är speciellt läckert att se benig ut, därför lägger jag hellre på mig muskler runt midjan. Dessutom blir man starkare av muskler, så det är mycket tuffare. ;)

Yes
2005-11-13, 01:19
Detta kan bero på att du är för otränad i svanken så var de för mig i början också. *slap*
Japp, så är det. Jag jobbar dock på saken. :)