handdator

Visa fullständig version : Kört fast i "deffen"


Yes
2005-11-11, 02:22
Efter att jag tappat ca 12Kg verkar jag nu kommit till ett stadie där vikten står helt stilla. Senaste 3-4 veckorna har det knappt hänt någonting; ett halvt kilo upp, ett halvt kilo ned... typ. Det är ju så lite att jag inte vet om det bara är tillfälliga skillnader.
Hursomhelst tänkte jag för ett tag sedan att eftersom jag gått ned såpass mycket kanske det är dags att minska på maten. Först blev det bara lite mindre portioner, och framförallt mindre kolhydrater. Det hjälpte inte ett skit. Sedan provade jag att ersätta en måltid med ett lite mindre mellanmål istället. Det gjorde ingen skillnad heller. Till sist provade jag med en liten överslagsräkning på hur många kalorier jag får i mig. Utslaget löd i princip; "åt helvete för lite".
Jahapp, så då provar man äta ungefär som förut då, vilket jag alltså minskat ordentligt i vikt på. Träningen har börjat gå skitbra och allt är frid och fröjd förutom att jag inte tycks göra någon som helst fettminskning... eller ökning(fast det skulle nog inte vara så svårt om jag försökte).

Som ni kanske förstår blir jag en aning förvirrad. Vad kan det bero på att vikten bara vill stanna kvar där den är?

MyungChul
2005-11-11, 02:35
Du väger mindre, kroppen gör av med mindre energi.

Aktivera dig mera.

Yes
2005-11-11, 02:57
Jag har ju som sagt provat äta mindre utan att det hjälper...

userfriendly
2005-11-11, 07:46
men vafan äta mindre... gör om upplägget, typ lägg in en högdag o lägg till lågdagar, lägg på promenader osv osv... du måste i princip chocka kroppen.. ett sätt kan vara att dra bort mkt kolhydrater o äta mer kolhydrater 1-2ggr/veckan..
att bara ta bort lite mat kommer inte hjälpa så mkt..
vad äter du? hur mkt tränar du? hur har du kört innan? osv osv.. hela tiden analysera vad du gör..

agahowa22
2005-11-11, 07:49
när de har blivit stopp för mig bruakr ja äta MASSA i en 3dar sen börja om funkar inte perfekt men ok börjar gå ner igen iaf :)

userfriendly
2005-11-11, 08:14
när de har blivit stopp för mig bruakr ja äta MASSA i en 3dar sen börja om funkar inte perfekt men ok börjar gå ner igen iaf :)

detta kan oxå funka... drar upp hormonnivårerna o ämnesomsättningen rejält

Yes
2005-11-11, 08:24
Kosten är lite olika beroende på om det är arbetsdag eller ledig dag. När jag är ledig blir det lite mer småätande och i varje fall två extra mål mat. På en arbetsdag brukar det bli något i stil med:

"Frukost" runt 16:00: Fil och müsli. Om jag hinner eller orkar blir det kanske ett mål lagad mat 30-40 minuter senare.

20:00: Något litet "snack", typ nötter eller liknande, bara för att hålla mig igång lite.

22:30: Här hinner jag äta lite mer. Ibland har jag med mig mat, kanske lite tonfisksallad, men den enklare lösningen blir någon burgare på McDonalds.

01:30: Mammas mat. :bow: Det brukar vara nyttigt käk, helt enkelt.

03:30: Kanske trycker i mig något litet, ett par mackor eller liknande, innan jag börjar jobba igen.

07:00: Det här är innan jag skall sova. Ibland blir det mer av mammas mat, om det finns något över, annars trycker jag gärna i mig en stadig portion keso... eller båda delarna om jag råkar vara ovanligt hungrig.

Eftersom jobbet kan vara lite ansträngande, och jag dessutom är ute mycket i kylan, borde energiförbrukningen ligga mycket högre än vad jag får i mig på dom här dagarna. När jag började deffandet fick jag anstränga mig för att trycka in så mycket mat som möjligt dom här dagarna. Annars kunde jag lätt tappat över 2Kg/arbetsvecka.
Med andra ord så tvivlar jag på att jag äter för mycket dom här dagarna. Ofta blir det också bara en rejäl portion fil & müsli till frukosten. Vid 22:30 kanske jag får klara mig på en skinkmacka, eller något skit ur godisautomaten bara för att få lite socker i blodet.
Alltså, jag vet att det här inte alls är något "optimalt". Det är väl t.om. dåligt. Fast det har funkat hur bra som helst ändå, kilona har runnit av mig och träningen har (oftast) funkat bra. Ja, fram tills nu när kroppen inte vill under 80Kg...

I vilket fall som helst äter jag som sagt bättre när jag är ledig och kan styra mer över kosten. Det brukar framförallt bli mer protein och jag försöker fokusera kolhydrtaterna till efter träningen. Jag hinner träna 2-3ggr under den här perioden.

Yes
2005-11-11, 08:29
när de har blivit stopp för mig bruakr ja äta MASSA i en 3dar sen börja om funkar inte perfekt men ok börjar gå ner igen iaf :)
Jag har haft en sån period för kanske två veckor sedan. Det var inte direkt planerat utan mer att jag helt enkelt inte blev mätt hur mycket jag än åt(och jag är inte den som gillar att gå runt hungrig, så därför åt jag också).
Vet inte om det hjälpte så mycket... +0,5Kg på vågen kanske. Men visst är det en intressant, och säkert inte alls dum, idé - chocka kroppen med mer mat så ämnesomsättningen går igång lite mer. Har jag inte tappat lite vikt om en vecka skall jag prova det igen.

Jay-Z
2005-11-11, 09:22
Hur länge har du deffat? Metabolismen sjunker undan för undan under en deff. Likaså leptinnivåerna, som iaf Lyle McDonald anser vara oerhört viktig under deff. Låga leptinnivåer gör det svårare att bränna fett. Du kan påverka leptinnivåerna bland annat genom att överäta, men det är inte helt känt hur lång tid man måste överäta för att få upp leptinnivåerna.
Leptin (http://www.halso.info/75.html)


Men Lyle McDonald har bland annat rekommenderat 4 dagars lågt kaloriintag, i princip protein + lite fett, följt av 3 dagar med mycket kolhydrater (för att stimulera leptinnivåern, obs ej kolhydrater från socker.

Kaew
2005-11-11, 09:30
Forsta tiden ar ju alltid ganska enkelt att tappa fett. Nar jag upplever att jag inte tappar natt mer, sa ar det enda som funkar pa mig at oka traningen. Promenader ,spinning ,jogga och att trana annu tyngre pa gymmet brukar fa fart pa fettet.

userfriendly
2005-11-11, 09:50
det känns inte som om att kosten är spec deff-anpassad??
o ämnesomsättningen under svält sjunker rejält om man tränar hårt o vilar lite.
ändra matupplägget o gör det mer "optimalt" käka mkt kolhydrater vissa dagar o mindre andra..

Yes
2005-11-11, 11:19
Hur länge har du deffat? Metabolismen sjunker undan för undan under en deff. Likaså leptinnivåerna, som iaf Lyle McDonald anser vara oerhört viktig under deff. Låga leptinnivåer gör det svårare att bränna fett. Du kan påverka leptinnivåerna bland annat genom att överäta, men det är inte helt känt hur lång tid man måste överäta för att få upp leptinnivåerna.
Leptin (http://www.halso.info/75.html)


Men Lyle McDonald har bland annat rekommenderat 4 dagars lågt kaloriintag, i princip protein + lite fett, följt av 3 dagar med mycket kolhydrater (för att stimulera leptinnivåern, obs ej kolhydrater från socker.
Jag har väl "deffat" i 3-4 månader nu. Kanske är det metabolismen som körts i botten?

Kanske skall jag prova tre dagars pastasvullande?

Väldigt intressant länk förresten! Skall läsa igenom den nogrannt sen när jag har lite mer tid över. :)

det känns inte som om att kosten är spec deff-anpassad??
o ämnesomsättningen under svält sjunker rejält om man tränar hårt o vilar lite.
ändra matupplägget o gör det mer "optimalt" käka mkt kolhydrater vissa dagar o mindre andra..
Vad menar du med "deff-anpassad"? Är det att käka mkt kolhydrater vissa dagar och mindre andra dagar? Isåfall är det något jag skall prova. Annars får du gärna ge tips på hur du skulle ändrat på matupplägget. Det enda jag tycker ser "dåligt" ut är väl att det blir lite för mycket burgare på Donken. Men vadfan, jag gör lätt av med energin.

---

Kan det annars vara så att jag minskat i fett, trots att det inte syns på vågen? Jag har lite svårt att avgöra om midjemåttet ändrat sig eller om musklerna börjat titta fram mer. Några stora förändringar är det ju inte såklart inte frågan om, så det är ju nästan omöjligt att säga om jag är smalare idag än för en vecka sedan. Hursomhelst har jag märkt en sak iaf, och det är jag verkar bli ådrigare för varje dag som går(vilket känns lite sjukt då jag gärna gör mig av med 10Kg fett till...).
Börjar kännas lite förvirrat.... varför tappar jag inte vikt, och minskar fettet eller inte?

MyungChul
2005-11-11, 14:40
Jag har ju som sagt provat äta mindre utan att det hjälper...

Aktivera dig mera.

Inzza
2005-11-11, 15:09
Deffa med hamburgare på donkan .... jadu. där har du nog svaret :D

Yes
2005-11-11, 15:40
Aktivera dig mera.
Motivera dig mera. ;)

Deffa med hamburgare på donkan .... jadu. där har du nog svaret :D
Jag gör som sagt av med den energin med råge, så det är knappast där problemet ligger. Fast det finns såklart bättre mat, men Donken är iaf bättre än ingenting.

Yes
2005-11-11, 15:55
Aktivera dig mera.
För övrigt är det inte helt lätt att göra det. Som det ser ut nu finns det bara tid på vilodagar för det...

userfriendly
2005-11-11, 17:17
alltså- ditt matschema ser inte ut som ett deff-schema.. lägg kolhydrater till frukost o efter träning - främst. ät 30g protein var trejde timme iaf. alltså det ser ut som ett vanligt deffschema. får du i dig tillräckligt med proteiner? hurm kt fett äter du?

Yes
2005-11-11, 23:51
Nä, något utstuderat deff-schema är det ju inte. Jag försöker bara få i mig bra käk och ligga på kaloriunderskott.
Protein var tredje timme funkar bara på dagar när jag är ledig. Annars brukar jag nog ligga på 1-2g/kg-kroppsvikt. Ibland blir det mer, ibland mindre.
Fett har jag ingen aning om. Förmodligen blir det rätt lite, totalt sett. Den största fettkällan för mig är nog den där jäkla keson, eftersom "light"-varianten alltid är slutsåld. *grr27*

userfriendly
2005-11-12, 07:21
då ere alltså en vanlig "diet".. det är ju lite skillnad..
men för att öka ämnesomsättningen så .. jaa antingen ät på några dagar, eller ät mindre o träna mer..
man kommer till platåer osen släpper massor helt plötsligt

MyungChul
2005-11-12, 12:53
Aktivera dig mera.

Motivera dig mera. ;)

Va snackar du om? och nu när du säger att du inte har något utprickat deffschema så..... varför frågar du ens om hjälp när det knappt känns som om du inte ens orkar..

Yes
2005-11-12, 13:54
Va snackar du om? och nu när du säger att du inte har något utprickat deffschema så..... varför frågar du ens om hjälp när det knappt känns som om du inte ens orkar..
Jag får väl försöka förklara då...

När man frågar något såhär över ett forum behöver man oftast en viss urvalsprocess för att avgöra vilka svar som det är värt att lägga vikt vid och vilka man gör bäst i att avfärda som spam. När exempelvis Jay-Z skrev några rader och bidrog med en intressant länk valde jag att ta till mig av det svaret, eftersom han tycks veta vad han snackar om. Sådana svar gillar jag.
På andra sidan har vi svar med exempelvis en kort uppmaning; "aktivera dig mera!". Jag fick t.om. den uppmaningen två gånger. Frågan jag ställer mig då är om personen skall betraktas som en jäkla tomte eller om jag skall ge det en chans.
Nu gav jag det alltså en chans och uppmanade till en motivering. Varför skall jag aktivera mig mera? Varför ger du mig den uppmaningen när du inte ens vet hur "aktiv" jag är?
En något kortare sammanfattning är att jag inte frågar för att bli uppmanad till saker, utan jag frågar för att lära mig något.

Och vad gäller deffschema, hur har du kommit fram till att jag inte orkar - vad det nu är jag inte orkar för något?
Något deffschema har jag inte. Vad är det? Vad går det ut på? Varför behöver jag det?
Det jag gjort sedan jag bestämt mig för att gå ned i vikt är att lägga om kosten. Jag försöker äta nyttigt och någorlunda balanserat. Dessutom håller jag lite pejl på hur mycket kalorier jag stoppar i mig. Det här har räckt för att tappa 12Kg på lite drygt 12 veckor, vilket ligger ganska nära mitt mål. Jag tror att med mindre förändringar kan samma koncept räcka till minus 10Kg till. Så om du nu tycker det är oseriöst och lat får du f-n förklara dig.

fonzie
2005-11-12, 14:42
Men hur ska ett typiskt "deff-shema" se ut då?

MyungChul
2005-11-12, 14:43
1. Jag säger "Aktivera dig mera" du säger "Motivera dig mera"
Vad är det jag ska motivera MIG till?

2. Det finns massor av sådana här trådar som har varit uppe förut. Med mycket matnyttigt.

3. Det spelar inte så stor roll hur aktiv du är om du står stilla i vikt. Rör dig mer så gör du av med mer energi, större energiunderskott, större viktminskning.

4. Deffschema.. lägger man ihop ett och ett så vet man vad det betyder. Eller så kan man bryta upp ordet, Deff och Schema. Ska jag utveckla vidare? Tryck quote.

5. Försöka duger inte alltid, ät bra istället för att "försöka äta bra". Det har jag hört förut och så slutar det i katastrof ändå.

Yes
2005-11-12, 21:20
1. Jag säger "Aktivera dig mera" du säger "Motivera dig mera"
Vad är det jag ska motivera MIG till?
Jag tyckte jag skrev det rätt tydligt...?

2. Det finns massor av sådana här trådar som har varit uppe förut. Med mycket matnyttigt.
Okej, då får jag väl söka upp lite gamla trådar.

3. Det spelar inte så stor roll hur aktiv du är om du står stilla i vikt. Rör dig mer så gör du av med mer energi, större energiunderskott, större viktminskning.
Står jag stilla i vikt och dessutom är väldigt aktiv skulle i varje fall jag leta en annan lösning på problemet. Det är inte mängden aktivitet det är fel på.
Jag skrev också att ett större energiunderskott inte tycks hjälpa. Vikten står still ändå.

4. Deffschema.. lägger man ihop ett och ett så vet man vad det betyder. Eller så kan man bryta upp ordet, Deff och Schema. Ska jag utveckla vidare? Tryck quote.
Ja, utveckla gärna vidare.

5. Försöka duger inte alltid, ät bra istället för att "försöka äta bra". Det har jag hört förut och så slutar det i katastrof ändå.
Jag skriver "försöka" därför att jag inte alltid har kunskapen om vad "äta bra" innebär. Sedan är det inte heller alltid möjligheterna finns. Det betyder inte att jag försöker hålla mig borta från snacks och godis-hyllorna i affären, om det var det du trodde. Sånt behöver jag inte ens försöka.
Så, katastrof kommer det inte sluta med, för det finns helt enkelt ingen anledning till att det skulle sluta i det.

Snorkfröken
2005-11-12, 21:49
Har du läst King Grubs deffguide (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)? Om inte, så gör det! Den kan ge dig svar på en del funderingar... både vad gäller kost och träning :thumbup:

Yes
2005-11-12, 22:10
Jodå, den har jag läst! :thumbup:

BBr
2005-11-13, 00:12
Nä, något utstuderat deff-schema är det ju inte. Jag försöker bara få i mig bra käk och ligga på kaloriunderskott.
Protein var tredje timme funkar bara på dagar när jag är ledig. Annars brukar jag nog ligga på 1-2g/kg-kroppsvikt. Ibland blir det mer, ibland mindre.
Fett har jag ingen aning om. Förmodligen blir det rätt lite, totalt sett. Den största fettkällan för mig är nog den där jäkla keson, eftersom "light"-varianten alltid är slutsåld. *grr27*

Du behöver få i dig rimliga mängder med fett också. Du måste äta fett för att kunna förbränna fett. Olika fetter stimulerar fettförbränningen olika mycket. Några gram om dagen från keson kanske inte är det allra bästa alternativet.
[Rätta mig ifall jag har fel]

Försök också lägga in några morgonpromenader och skippa hamburgarna från MacDonalds*slap* , även om du sedan förbränner energin.

Yes
2005-11-13, 00:50
Fettet är något som jag egentligen inte tänkt på så mycket. Det har bara blivit så att jag käkat rätt fettsnål mat. Men jag får nog ändå i mig rätt bra fettsyror. Jag brukar käka Omega-3 tillskott varje dag, till matlagningen brukar det bli olivolja och som lite godis ibland käkar jag gärna nötter. Så fettintaget borde väl bli ganska bra ändå? Eller skall jag kanske våga mig på lite mer nyttigt fett?

Morgonpromenader(eller snarare 20-30 min intensiv morgonjogg) skall väl inte vara omöjligt att klämma in. Problemet är väl dels att jag inte direkt gillar att springa eller promenera(speciellt inte nu när det börjar bli kallt ute), och dels brukar jag vakna både trött och hungrig - gissa hur kul det är att motionera i det stadiet. Jag är liksom en sur grottmänniska fram tills jag fått frukost i mig.

BBr
2005-11-13, 01:33
Fettet är något som jag egentligen inte tänkt på så mycket. Det har bara blivit så att jag käkat rätt fettsnål mat. Men jag får nog ändå i mig rätt bra fettsyror. Jag brukar käka Omega-3 tillskott varje dag, till matlagningen brukar det bli olivolja och som lite godis ibland käkar jag gärna nötter. Så fettintaget borde väl bli ganska bra ändå? Eller skall jag kanske våga mig på lite mer nyttigt fett?

Morgonpromenader(eller snarare 20-30 min intensiv morgonjogg) skall väl inte vara omöjligt att klämma in. Problemet är väl dels att jag inte direkt gillar att springa eller promenera(speciellt inte nu när det börjar bli kallt ute), och dels brukar jag vakna både trött och hungrig - gissa hur kul det är att motionera i det stadiet. Jag är liksom en sur grottmänniska fram tills jag fått frukost i mig.


Jaha, ok *screwy*(pil ner)


"Fett har jag ingen aning om. Förmodligen blir det rätt lite, totalt sett. Den största fettkällan för mig är nog den där jäkla keson, eftersom "light"-varianten alltid är slutsåld." - Skrev du längre upp:confused:

blekfet2
2005-11-13, 01:36
Står jag stilla i vikt och dessutom är väldigt aktiv skulle i varje fall jag leta en annan lösning på problemet. Det är inte mängden aktivitet det är fel på.
Jag skrev också att ett större energiunderskott inte tycks hjälpa. Vikten står still ändå.


ja isf är det något som är j*vligt fel!?!?!?

antingen så ökar du din träningsmängd eller så drar du ner på ditt kcal-intag!

skulle rekomendera öka träningen.!

blekfet2
2005-11-13, 01:38
Morgonpromenader(eller snarare 20-30 min intensiv morgonjogg) skall väl inte vara omöjligt att klämma in. Problemet är väl dels att jag inte direkt gillar att springa eller promenera(speciellt inte nu när det börjar bli kallt ute), och dels brukar jag vakna både trött och hungrig - gissa hur kul det är att motionera i det stadiet. Jag är liksom en sur grottmänniska fram tills jag fått frukost i mig.



jodå ursäkter har alla.... bit ihop å skaffa ett starkare "pannben"!

Yes
2005-11-13, 02:49
Jaha, ok *screwy*(pil ner)


"Fett har jag ingen aning om. Förmodligen blir det rätt lite, totalt sett. Den största fettkällan för mig är nog den där jäkla keson, eftersom "light"-varianten alltid är slutsåld." - Skrev du längre upp:confused:
Nyttiga fettsyror utgör ju ingen stor del av det totala intaget. Jag käkar mycket keso, helt enkelt, och det jag antog att userfriendly var ute efter är om jag får i mig för mycket fett. Därför skrev jag som jag gjorde.

ja isf är det något som är j*vligt fel!?!?!?

antingen så ökar du din träningsmängd eller så drar du ner på ditt kcal-intag!

skulle rekomendera öka träningen.!
Varför rekomenderar du mer träning när du inte vet vad som är "j*vligt fel"?
Nu kanske jag uppfattas som grinig mot alla som försöker hjälpa mig, men grejen är att jag ifrågasätter därför att jag vill ha så kvalitativa råd som möjligt.
Vi kan också ta det från en annan vinkel. Antag att Jay-Z har rätt, att metabolismen är körd i botten, är mer träning den rätta lösningen då?

jodå ursäkter har alla.... bit ihop å skaffa ett starkare "pannben"!
Det är ingen ursäkt utan ett problem. Jag behöver inga ursäkter för att strunta i morgonpromenader, vill jag inte så skiter jag i dem.

blekfet2
2005-11-13, 10:01
Varför rekomenderar du mer träning när du inte vet vad som är "j*vligt fel"?
Nu kanske jag uppfattas som grinig mot alla som försöker hjälpa mig, men grejen är att jag ifrågasätter därför att jag vill ha så kvalitativa råd som möjligt.
Vi kan också ta det från en annan vinkel. Antag att Jay-Z har rätt, att metabolismen är körd i botten, är mer träning den rätta lösningen då?





för om det är din metabolism som är körd i botten så ska du lyssna på varje person som har något tips om träning/kost, för då kan du tydligen inte ett skit!


Det är ingen ursäkt utan ett problem. Jag behöver inga ursäkter för att strunta i morgonpromenader, vill jag inte så skiter jag i dem.

problem my ass!

King Grub
2005-11-13, 10:17
Att ämnesomsättningen skulle vara "körd i botten" med ett sådant upplägg du beskriver låter otroligt.

Återstår två saker:

Du äter för mycket.

Du rör dig för lite.

Lösningar:

Ät mindre.

Rör på dig mer.

Eller en kombination.

Yes
2005-11-13, 10:32
för om det är din metabolism som är körd i botten så ska du lyssna på varje person som har något tips om träning/kost, för då kan du tydligen inte ett skit!
Och exakt vad grundar du det på?

För övrigt var det inget svar på någon av frågorna. Jag undrade varför du vill rekomendera mer träning. Det är märkligt hur jag bara får otrevliga svar på den frågan.

problem my ass!
Din röv har inget med saken att göra.

Yes
2005-11-13, 10:57
Att ämnesomsättningen skulle vara "körd i botten" med ett sådant upplägg du beskriver låter otroligt.

Återstår två saker:

Du äter för mycket.

Du rör dig för lite.

Lösningar:

Ät mindre.

Rör på dig mer.

Eller en kombination.
Okej, kanske inte "körd i botten" - nedsatt då? Jag vet inte, men du brukar inte vara den som yrar i nattmössan så du får gärna förklara.

När det gäller ätandet, borde inte mindre mat resulterat i viktnedgång? Det är just den här grejen jag tycker är märklig, för jag har provat äta mindre utan några som helst resultat.

Och när det gäller motionen tvivlar jag såklart inte på att det förbrukar energi och hjälper till med fettförbränningen. Jag tror dock inte motionen är problemet och eftersom jag har svårt att lägga in mer träning verkar det bara dumt att försöka gå den vägen.
Liksom, mitt arbete består i princip av fysisk aktivitet och när jag är ledig finns det utrymme för ett par tre träningspass och vila emellan. Det här kan väl vem som helst hålla med om är ganska mycket aktivitet? Säg att vi med mer träning börjar närma oss extrema mängder. För mig verkar det inte rimligt att det är vad som krävs för att nå en mer idealiserad vikt. Samma sak med maten, det skall ju inte behövas svält(och ta bort, säg, 1000kcal från det jag räknat upp så lär vi inte hamna långt därifrån).

Förstår du varför jag inte riktigt får ihop det?

King Grub
2005-11-13, 11:08
Okej, kanske inte "körd i botten" - nedsatt då? Jag vet inte, men du brukar inte vara den som yrar i nattmössan så du får gärna förklara.

Jag tror att du letar efter förklaringar till att du inte går ner i vikt, men att den egentliga förklaringen helt enkelt är att din ämnesomsättning inte är mer nedsatt än vad din tidigare viktminskning i sig åstadkommit. Alltså, acceptera att du inte går ner mer i vikt på ditt nuvarande energiintag minus energiförbrukning. Du måste röra på dig mer eller äta mindre, inte leta ursäkter för att inte göra det. Liksom andra i tråden skulle jag främst rekommendera ökad aktivitet, inte minskat energiintag.

Yes
2005-11-13, 11:55
Jag letar inte ursäkter utan snarare orsaker. Det är ju vad jag poängterat flera gånger när jag frågat varför. Vet jag det är det bara att acceptera vare sig jag gillar läget eller inte.
Nu räknade jag lite på det där med energibehov och jämförde två olika vikter, 90Kg mot 80Kg, för att se vilken skillnad det utgjorde. Med min längd och ålder blir skillnaden som mest 277kcal/dag. Det är alltså om jag multiplicerar BEE;t med 2. Sedan skriver du själv i deffguiden att för överviktiga personer stämmer inte siffrorna riktigt, utan att det bör vara lägre än uträknat. Rimligtvis bör det då minska skillnaderna mellan min ursprungsvikt och nuvarande vikt, med tanke på att jag helt enkelt är mindre överviktig nu. Men säg nu ändå för resonemanget skull att mitt energibehov har sjunkit med ca 500kcal/dag. Jag har samma kostvanor idag som när jag började förlora vikt. Det här bör då rimligtvis ge en viktnedgång på 0,5Kg/vecka. Så har det dock inte sett ut, och nu är den siffran ändå räknad lite lågt.
Varför har då viktminskningen uteblivit? Har jag mumsat i mig lite mer mat än jag trodde? Inte omöjligt, såklart, men jag tycker att jag har ganska bra koll på hur mycket jag äter. Har jag tränat mindre? Nej. Är det konstigt att jag letar förklaringar? Jag tycker inte det, men jag är visst ensam om den saken.

blekfet2
2005-11-13, 12:35
Jag letar inte ursäkter utan snarare orsaker. Det är ju vad jag poängterat flera gånger när jag frågat varför. Vet jag det är det bara att acceptera vare sig jag gillar läget eller inte.
Nu räknade jag lite på det där med energibehov och jämförde två olika vikter, 90Kg mot 80Kg, för att se vilken skillnad det utgjorde. Med min längd och ålder blir skillnaden som mest 277kcal/dag. Det är alltså om jag multiplicerar BEE;t med 2. Sedan skriver du själv i deffguiden att för överviktiga personer stämmer inte siffrorna riktigt, utan att det bör vara lägre än uträknat. Rimligtvis bör det då minska skillnaderna mellan min ursprungsvikt och nuvarande vikt, med tanke på att jag helt enkelt är mindre överviktig nu. Men säg nu ändå för resonemanget skull att mitt energibehov har sjunkit med ca 500kcal/dag. Jag har samma kostvanor idag som när jag började förlora vikt. Det här bör då rimligtvis ge en viktnedgång på 0,5Kg/vecka. Så har det dock inte sett ut, och nu är den siffran ändå räknad lite lågt.
Varför har då viktminskningen uteblivit? Har jag mumsat i mig lite mer mat än jag trodde? Inte omöjligt, såklart, men jag tycker att jag har ganska bra koll på hur mycket jag äter. Har jag tränat mindre? Nej. Är det konstigt att jag letar förklaringar? Jag tycker inte det, men jag är visst ensam om den saken.



alltså för att göra det enkelt:
kcal MINUS är lika med viktnedgång, och för att hamna på kcal- så måste du antingen äta MINDRE eller motionera MERA!

mycket enkelt!

och ja med takt att du går ner i vikt så kommer du antagligen behöva att antingen ÖKA träningen eller MINSKA intaget av föda pga. av kroppen behöver mindre energi för att orka fungera!

Lasse Kongo
2005-11-13, 13:27
Jag gillar inte det här snacket med pajjad förbränning, till o börja med så är det till 99% bara ngt folk "antar" jag menar hur många går verkligen och kollar att fförbränningen är nedsatt? Nej, det är mest en dålig ursäkt.

Sen en grej till, folk äter i mina ögon för mkt.. jag kommer skriva lite mer om det i min ev dietdagbok, en stor anledning till att folk inte lyckas bli riktigt hårda, men det tar vi senare.

Händer det inget får man helt enkelt slita hårdare eller gå lite hungrig, många säger att en "deff" ska gå att genomföra utan att lida alls, det är bara *bs* beror iofsig på vad man har för mål.

Ät mindre, rör på dig förjävla mkt mer, chocka din kropp, visa den att det är du som bestämmer och att du ska kriga bort fettet, kroppen gör allt den kan för att hålla kvar fettet och tar hellre energin från musklerna, du måste straffa din kropp :whipped:

BBr
2005-11-13, 15:02
I och med att du äter på MacDonalds under deffen så verkar det som om du inte tar din deff på största allvar elelr är särskilt motiverad.. Det kanske är där nånstans problemet ligger?

Sniggel
2005-11-13, 18:20
Hur ofta tränar du och vad tränar du? Jag får uppfattningen om att du tränar väldigt mycket.
Har du räknat på hur mycket kcal du får i dig på en dag?
Väger du ungefär 80kg?

Vill bara kolla om något ser anorlunda ut.

Jay-Z
2005-11-13, 18:27
Antag att Jay-Z har rätt, att metabolismen är körd i botten...


Det har jag inte skrivit. :)

Yes
2005-11-13, 20:28
alltså för att göra det enkelt:
kcal MINUS är lika med viktnedgång, och för att hamna på kcal- så måste du antingen äta MINDRE eller motionera MERA!

mycket enkelt!

och ja med takt att du går ner i vikt så kommer du antagligen behöva att antingen ÖKA träningen eller MINSKA intaget av föda pga. av kroppen behöver mindre energi för att orka fungera!
Så långt är jag med. Vi vet ju dock att svält exempelvis inte är något särskilt effektivt sätt att gå ned i vikt på. Visst, det är väl främst för att det bryter ned proteiner, men själva viktnedgången behöver inte bli sådär toksnabb då kroppen ställer in sig på sparlåga.
Nu har jag provat snitta ungefär 1500kcal under en arbetsvecka. Utan att försöka uppskatta mitt totala energibehov så säger lite sunt förnuft att det är en j*vligt lågt energiintag för någon som gör mer än pillar sig i naveln och glor på TV hela dagarna. Vågen visade minus 0,5Kg efter det. Om jag då skall hålla samma takt på viktminskningen som förut, bör jag alltså inte få i mig mer än 1000kcal/dag - när jag är som allra mest aktiv?
Kan du se själva problematiken och förstå varför jag inte rakt av sväljer alla enkla svar om att öka träningen?

Jag gillar inte det här snacket med pajjad förbränning, till o börja med så är det till 99% bara ngt folk "antar" jag menar hur många går verkligen och kollar att fförbränningen är nedsatt? Nej, det är mest en dålig ursäkt.
Bara för att det i dom flesta fallen är ett antagande betyder det inte att det är felaktigt.
Jag vet dock inte själv tillräckligt mycket om metabolismen för att säga om den funkar si eller så. För mig ser det mest ut som en rimlig förklaring, även om det inte behöver vara så. Och ursäkter är inget jag sysslar med.

Sen en grej till, folk äter i mina ögon för mkt.. jag kommer skriva lite mer om det i min ev dietdagbok, en stor anledning till att folk inte lyckas bli riktigt hårda, men det tar vi senare.
Fast nu är jag farbror Yes, och inte folk, så det behöver inte betyda att jag äter för mycket. ;)
Sen är jag inte ute efter att bli riktigt hård heller. Jag skall bli mer hälsosamt deffad.

Händer det inget får man helt enkelt slita hårdare eller gå lite hungrig, många säger att en "deff" ska gå att genomföra utan att lida alls, det är bara beror iofsig på vad man har för mål.
Visst, händer det inget får man försöka hårdare. Fast man måste ju försöka med rätt knep också.
Jag deffar annars för att må bättre, inte för att lida. Lite mindre mat är ju bara en liten vanesak, så det är inget större problem.

Ät mindre, rör på dig förjävla mkt mer, chocka din kropp, visa den att det är du som bestämmer och att du ska kriga bort fettet, kroppen gör allt den kan för att hålla kvar fettet och tar hellre energin från musklerna, du måste straffa din kropp
Chock och bestraffning låter inte riktigt hälsosamt. Men visst, jag har egentligen inget emot att träna så lite kardio kan jag ju slänga in. Det blir dock oregelbundet och inte så värst mycket, men alltid något.

I och med att du äter på MacDonalds under deffen så verkar det som om du inte tar din deff på största allvar elelr är särskilt motiverad.. Det kanske är där nånstans problemet ligger?
Jag är stenhårt motiverad och tar visst deffen på allvar. Har jag bestämt mig för att bli av med "hullet" och skaffa en rippad fysik så gör jag det. Svårare än så är det inte.
Donken handlar mer om att jag helt enkelt inte pallar att göra matlådor till jobbet. Jag har varit lite bekväm av mig och tänkt att det gör ändå så liten skillnad. Det är sant också, det gör så liten skillnad att jag kan unna mig bekvämligheten ibland. Isåfall är det ett större problem att det blir dyrt. Jag måste ju inte vara über-optimal alltid, lite skit mår man också bra av.
Nu är det också oftare jag trycker en tonfiskburk istället för burgare. Jag nämnde burgarna mest för att visa när jag får i mig som mest energi.

Hur ofta tränar du och vad tränar du? Jag får uppfattningen om att du tränar väldigt mycket.
Har du räknat på hur mycket kcal du får i dig på en dag?
Väger du ungefär 80kg?

Vill bara kolla om något ser anorlunda ut.
Jag kör 2-3 helkroppspass styrketräning ungefär varannan vecka. Sedan jobbar jag varannan vecka ungefär, och då blir det mycket lyfta, knufa, dra och slita i tunga saker. Inte sådär jättefarligt, men det suger rätt duktigt med energi och efter en vecka börjar man känna sig rätt mör.
Det är inte frågan om någon extrem träning utan när jag snackar om att jag har svårt att aktivera mig mer så är det för att arbetstiderna är jävligt dumma, när jag tränar på fritiden behövs även återhämtning och jag har en hel del annat som tar upp tid runtomkring.

Jag väger ca 80Kg på 174cm. Eftersom jag inte väger maten får jag försöka uppskatta energiintaget. När jag gör det brukar jag hamna på ca 1500kcal. Förmodligen är det lite lågt räknat och ca 2000kcal känns mer troligt.

Det har jag inte skrivit. :)
Okej, ursäkta, då är det jag som missuppfattat. :)

Lasse Kongo
2005-11-13, 21:19
jaja, men din inställning krävs det väl en ihopsydd mun för att gå ner i vikt.

lycka till

blekfet2
2005-11-13, 22:01
Så långt är jag med. Vi vet ju dock att svält exempelvis inte är något särskilt effektivt sätt att gå ned i vikt på. Visst, det är väl främst för att det bryter ned proteiner, men själva viktnedgången behöver inte bli sådär toksnabb då kroppen ställer in sig på sparlåga.
Nu har jag provat snitta ungefär 1500kcal under en arbetsvecka. Utan att försöka uppskatta mitt totala energibehov så säger lite sunt förnuft att det är en j*vligt lågt energiintag för någon som gör mer än pillar sig i naveln och glor på TV hela dagarna. Vågen visade minus 0,5Kg efter det. Om jag då skall hålla samma takt på viktminskningen som förut, bör jag alltså inte få i mig mer än 1000kcal/dag - när jag är som allra mest aktiv?
Kan du se själva problematiken och förstå varför jag inte rakt av sväljer alla enkla svar om att öka träningen?



men gosse....om du ökar din tränings mängd kan du äta mer mat!


säg såhär:

om du skulle sitta stilla en hel dag så skulle du behövs äta 2000kcal för att hamna på ett underskott av t. ex 500kcal

men om du skulle träna 2 pass om dagen så skulle du kunna äta 3000kcal men ändå ligga på ett kcal- av 500kcal.....

ser ingen problematik i det!


håller med kongo, bara jävla ursäkter!


lycka till, det behövs!

mini
2005-11-13, 22:17
Om det är så att du inte går ner nu på 1500 kcal så återstår det att fundera på om du kan ha räknat fel på intaget? Hur går du tillväga?

lewis
2005-11-13, 23:08
Prova någon typ av fettförbrännade kosttillskott så ska du nog se att det börjar ta fart igen!

Yes
2005-11-14, 01:32
jaja, men din inställning krävs det väl en ihopsydd mun för att gå ner i vikt.

lycka till
Ursäkta, men vadfan yrar du om? Berätta gärna vad min inställning skulle vara, du som verkar veta.

men gosse....om du ökar din tränings mängd kan du äta mer mat!


säg såhär:

om du skulle sitta stilla en hel dag så skulle du behövs äta 2000kcal för att hamna på ett underskott av t. ex 500kcal

men om du skulle träna 2 pass om dagen så skulle du kunna äta 3000kcal men ändå ligga på ett kcal- av 500kcal.....

ser ingen problematik i det!
Det förstår jag också att jag kan göra. Förutom att det ena är mer ansträngande än det andra, vad skulle skillnaden bli med tanke på att vi snackar samma energiunderskott?


håller med kongo, bara jävla ursäkter!
Är det så jävla svårt att fatta att jag inte försöker ursäkta någonting? Jag startade den här tråden för att jag vill veta hur det funkar och varför det blir som det blir. Sedan påpekar jag att vissa tips inte tycks passa in särskilt bra i min situation. Inte någonstans försöker jag ursäkta mig.
Vadfan tror ni egentligen? Att jag på något sätt är rädd för att anstränga mig, eller att magen skall kurra lite?

Om det är så att du inte går ner nu på 1500 kcal så återstår det att fundera på om du kan ha räknat fel på intaget? Hur går du tillväga?
Nu ligger jag på högre energiintag efter jag drog slutsatsen att så lågt som 1500kcal inte kan vara särskilt bra.
Helt exakta siffror är det inte, men det var ganska enkel kost så jag hade koll på vad det mesta vägde och hur mycket kcal det blev. 1500kcal är dock räknat lite i överkant så jag har väldigt svårt att tro att jag räknat så fel att jag hamnat över det.

Prova någon typ av fettförbrännade kosttillskott så ska du nog se att det börjar ta fart igen!
Räknas koffein? Det råkar nämligen vara min allvarligaste last...

Men tillskott för att jag på något vis gör fel? Nä...

mini
2005-11-14, 09:23
Nu ligger jag på högre energiintag efter jag drog slutsatsen att så lågt som 1500kcal inte kan vara särskilt bra.
Helt exakta siffror är det inte, men det var ganska enkel kost så jag hade koll på vad det mesta vägde och hur mycket kcal det blev. 1500kcal är dock räknat lite i överkant så jag har väldigt svårt att tro att jag räknat så fel att jag hamnat över det.

Då skulle jag rekommendera att du går tillbaka till ritbordet och väger och räknar på allt ett tag, gärna några veckor.

Problemet i denna tråd är att du frågar om råd, du får råd men ínget kan enligt dig vara rimligt. Antingen gör du ett försök med de råd du får eller så fortsätter du anta att du är ett undantag från regeln energi in-enrgi ut=ditt resultat och då lär ingen här kunna hjälpa dig på adekvat vis.

Yes
2005-11-14, 10:22
Då skulle jag rekommendera att du går tillbaka till ritbordet och väger och räknar på allt ett tag, gärna några veckor.

Problemet i denna tråd är att du frågar om råd, du får råd men ínget kan enligt dig vara rimligt. Antingen gör du ett försök med de råd du får eller så fortsätter du anta att du är ett undantag från regeln energi in-enrgi ut=ditt resultat och då lär ingen här kunna hjälpa dig på adekvat vis.
Visst kan jag göra det, inte alls dumt faktiskt.

Jag försöker inte säga att råden jag fått på något sätt är felaktiga, utan det jag säger är att jag inte lyckas få ihop det. Varför kan jag liksom ligga på 1500kcal en vecka utan att tappa något? Eller frågan borde kanske snarare vara, hur fasen kan jag göra av med så lite energi att vikten knappt ändras av det?
Jag har aldrig antagit att jag är något undantag från regeln. Det är ni som misstolkar mig.

Inzza
2005-11-14, 15:16
Yes:
Vad exakt äter du på donkan? själv så springer det lätt upp mot 1500kcals när jag är där :)

Yes
2005-11-14, 15:42
Det varierar. Jag käkar dock aldrig några pommes, så det blir typ någon av deras burgare och en liten light läsk. Brukar det inte vara runt 600kcal i deras vanligare burgare, typ McFeast, QP och BigMac? Jag har för mig det iaf.

Ps. Och bara för att understryka igen - oftast käkar jag nyttigare mat. :)

mmmCay
2005-11-14, 15:57
Du verkar tycka att det är märkligt att du inte går ner i vikt på 1500kcal. Senare nämner du att du inte vet riktigt hur mycket du får i dig. Ta reda på det först så kanske det inte är så märkligt att du inte går ner i vikt.

Yes
2005-11-14, 16:21
Du verkar tycka att det är märkligt att du inte går ner i vikt på 1500kcal. Senare nämner du att du inte vet riktigt hur mycket du får i dig. Ta reda på det först så kanske det inte är så märkligt att du inte går ner i vikt.
Jag har inte alltid jättebra koll. Det är förstås något jag borde göra någonting åt. Däremot har jag ofta rätt bra pejl, så i det stora hela hamnar jag nog ganska rätt ändå. Men visst, helst vill vi ju veta exakt här.
Det som är svårt att få koll på är ju annars mat man inte lagat själv, eller kanske bara består av olika ingredienser. Säg exempelvis att morsan lagat spaghetti med köttfärssås. Spaghettin kan ju ha lite koll på, men hur skall jag veta hur många kalorier det blir av köttfärssåsen? I det här fallet skulle jag bara höfta och dra till med kanske 500-600kcal totalt för en vanlig portion.

Bonnie
2005-11-14, 16:28
http://www.mcdonalds.se har faktiskt en jäkla bra näringsräkningstjosan på alla deras produkter (om man nu vill äta sådan "mat"). "God mat fylld av näring" står det på sidan ;)


Det varierar. Jag käkar dock aldrig några pommes, så det blir typ någon av deras burgare och en liten light läsk. Brukar det inte vara runt 600kcal i deras vanligare burgare, typ McFeast, QP och BigMac? Jag har för mig det iaf.

Ps. Och bara för att understryka igen - oftast käkar jag nyttigare mat. :)

Kaew
2005-11-14, 17:28
Biter mig hart i tungen nu .... du far i dig bra mycket mera kcal an vad du "tror" finns mycket som later nyttigt , men det ar forst nar du verkligen kollar upp vad allt du ater innehaller som du vet hur mycket du far i dig. Har du inte 100% koll sa kan du inte saga att du ligger pa 1500kcal kan lika val vara 2500. 1500 ar dessutom lagt oavsett om du bara varit hemma utan nan aktivitet. Lycka till *flex*

MyungChul
2005-11-19, 19:53
Ok, kollade igenom en gång till.

1. Jag har fortfarande inte fått svar på vad jag ska motivera mig själv till. Och jag förstår inte hur det ens kom in i bilden.

2. Jag tänker inte utveckla någonting till någon som inte ens lyssnar på vad andra har att säga. Försöker argumentera utan grund, känns det som. Lyssna på de råd du får istället och försök lära dig något.

3. Tänk på vad du äter, det är inte svårt att få en uppfattning om vad olika saker innehåller. Du bör t.ex avstå från vitt bröd, läsk, saker med hög sockerhalt etc.

4. Va inte så jävla dryg.

Yes
2005-11-20, 11:31
Va inte så jävla dryg.
Det är jag bara när jag möts av en j-vligt tråkig attityd.

blekfet2
2005-11-20, 11:37
Det är jag bara när jag möts av en j-vligt tråkig attityd.


och vad kan det bero på?

Yes
2005-11-20, 11:46
Tja, allting började med att jag ifrågasatte och efterlyste lite mer djupgående svar. Det uppskattades visst inte.

MyungChul
2005-11-20, 14:24
För det första så svarar du inte ens på mitt första inlägg, utan svarar på något du tror att du ser.

För det andra, fråga inte om hjälp om du inte är beredd att lägga om vanor eller aktiviteter. Kanske investera några timmar i att läsa om vad som är bra att äta, vad du ska undvika.

För det tredje, köp en matvåg. Det löser många problem.

För det fjärde, hur kan du säga att du gör av med mer än vad du stoppar i dig när du varken vet hur mycket du gör av med eller hur mycket du äter?

Nu orkar jag inte bry mig om den här tråden längre, alla svar på dina "problem" står redan i tråden.

Yes
2005-12-22, 05:26
En liten update på situationen:

Sen jag tröttnade på att tjaffsa här har jag först provat äta mer, och lite bättre. Det gav en rekordsnabb viktökning på några kilo. Jag gav det ändå en ärlig chans, och snart hade vikten stabiliserats igen på ungefär samma nivå som tidigare.
Efter det provade jag att äta oftare och lite bättre under arbetsdagar. Om nu ämnesomsättningen varit låg innan, så är den i varje fall inte det längre. Något vidare utslag på vågen gav det dock inte. Fast om det nu gör någon skillnad kände jag mig iaf "hårdare".
Jag har även provat att äta mindre. Det gav bara allvarliga problem med humöret.

Nu tror jag det är ett par veckor sedan jag läste en artikel om hur viktigt det är att dricka rikligt med vatten varje dag. Ganska snart insåg jag att jag dricker åt h-vete för lite vatten. Vad jag mer läste var att vätskebrist kan skapa liknande "platåer" i fettförbränningen som jag haft. Inte för jag vet hur det går ihop, men värt att prova var det iaf.
Så jag har börjat dricka mycket vatten. Försöker smådricka, så det går genom kroppen hela tiden. Första två dagarna gick jag direkt ned två kilo. Jag är smalare än någonsin, och det verkar fortsätta gå åt rätt håll. Nu skall jag förstås inte ta ut någon seger i förskott, men det känns som jag hittat vad som var fel.

blekfet2
2005-12-22, 19:19
En liten update på situationen:

Sen jag tröttnade på att tjaffsa här har jag först provat äta mer, och lite bättre. Det gav en rekordsnabb viktökning på några kilo. Jag gav det ändå en ärlig chans, och snart hade vikten stabiliserats igen på ungefär samma nivå som tidigare.
Efter det provade jag att äta oftare och lite bättre under arbetsdagar. Om nu ämnesomsättningen varit låg innan, så är den i varje fall inte det längre. Något vidare utslag på vågen gav det dock inte. Fast om det nu gör någon skillnad kände jag mig iaf "hårdare".
Jag har även provat att äta mindre. Det gav bara allvarliga problem med humöret.

Nu tror jag det är ett par veckor sedan jag läste en artikel om hur viktigt det är att dricka rikligt med vatten varje dag. Ganska snart insåg jag att jag dricker åt h-vete för lite vatten. Vad jag mer läste var att vätskebrist kan skapa liknande "platåer" i fettförbränningen som jag haft. Inte för jag vet hur det går ihop, men värt att prova var det iaf.
Så jag har börjat dricka mycket vatten. Försöker smådricka, så det går genom kroppen hela tiden. Första två dagarna gick jag direkt ned två kilo. Jag är smalare än någonsin, och det verkar fortsätta gå åt rätt håll. Nu skall jag förstås inte ta ut någon seger i förskott, men det känns som jag hittat vad som var fel.


låter bra Yes att det verkar ha kommit igång igen.... Kör hårt! :whipped: