handdator

Visa fullständig version : bilglas?


zool
2005-11-11, 00:38
Har en ca 20 cm lång spricka på bilrutan vilket självklart inte kommer att gå igenom besiktningen i februari. Jag har bara trafikförsäkring, vad kostar det att byta ett bilglas utan försäkring alt laga det. Sen undrar jag vad som skulle hända om jag ringde försäkringsbolaget och ville ändra min trafikförsäkring till halvförsäkring. SKulle de vilja kolla på bilen eller?
tacksam för svar

PowPow
2005-11-11, 01:27
Har en ca 20 cm lång spricka på bilrutan vilket självklart inte kommer att gå igenom besiktningen i februari. Jag har bara trafikförsäkring, vad kostar det att byta ett bilglas utan försäkring alt laga det. Sen undrar jag vad som skulle hända om jag ringde försäkringsbolaget och ville ändra min trafikförsäkring till halvförsäkring. SKulle de vilja kolla på bilen eller?
tacksam för svar

Om jag inte minns fel så är det godkänt så länge sprickan inte går sida till sida. Längs hela glaset, alltså. Men jag kan ha fel.

Sve
2005-11-11, 01:30
sprickan får inte sitta i synfältet. har för mig det är ungefär en A4 i storlek som ska vara fritt från sprickor. klarar du det så går den igenom.

edit: det är dyrt att byta ruta utan en försäkring som pejjar!

Liten Men Fet
2005-11-11, 01:39
Du kanske kan komma över en framruta från en skrot och byta själv. Går det bra blir det ju billigare men det är bra att ha lite mekvana iallafall.

zanzi
2005-11-11, 10:15
Sprickan får inte gå över synfältet (som sve skrev). Var inne för någon vecka sedan med en bil som hade en tio centimeters spricka precis över synfältet och den bilen kom inte igenom besiktningen.

Davil
2005-11-11, 11:08
Har en ca 20 cm lång spricka på bilrutan vilket självklart inte kommer att gå igenom besiktningen i februari. Jag har bara trafikförsäkring, vad kostar det att byta ett bilglas utan försäkring alt laga det. Sen undrar jag vad som skulle hända om jag ringde försäkringsbolaget och ville ändra min trafikförsäkring till halvförsäkring. SKulle de vilja kolla på bilen eller?
tacksam för svar
Vad är det för bil ?

zool
2005-11-11, 11:16
Vad är det för bil ?
det är en fiat punto, men fan det ser ju dåligt ut alltså, men att höja försäkringen då går det att göra?

takjens
2005-11-11, 12:17
Är du orolig att den inte går igenom och vill byta så är det bara att en natt ta fram ett slagträ och slå ett slag =) Funka bra för mig

Nismo
2005-11-11, 13:10
Är du orolig att den inte går igenom och vill byta så är det bara att en natt ta fram ett slagträ och slå ett slag =) Funka bra för migjag ser upp till dig

Tomten
2005-11-11, 13:40
Har en ca 20 cm lång spricka på bilrutan vilket självklart inte kommer att gå igenom besiktningen i februari. Jag har bara trafikförsäkring, vad kostar det att byta ett bilglas utan försäkring alt laga det. Sen undrar jag vad som skulle hända om jag ringde försäkringsbolaget och ville ändra min trafikförsäkring till halvförsäkring. SKulle de vilja kolla på bilen eller?
tacksam för svar

Hmm... får man ny ruta för saker som stenskott av försäkringsbolaget om man har halvförsäkring? (mot självrisk alltså). Har svårt att tro att de har tid att komma och kolla på bilen, så det går nog att smussla en del.

Davil
2005-11-11, 15:18
klart det går att smussla, det är lätt att sno en kex-choklad på ica också. Försäkringsbedrägerier är inget jag är för, premien är tillräkligt dyr som det är !