handdator

Visa fullständig version : Baksida axel?


Pernu
2005-11-10, 20:00
Hejsan!
Jag ligger lite efter på baksidan på mina axlar och skulle behöva några övningar för att bygga upp dessa. Och snälla säg inte bara kör den o den övningen utan förklara gärna hur den övningen går till för jag är inte insatt i alla benämningar ännu... :em:

Tack på förhand.
mvh/ Pernu

johan-gustafsson.com
2005-11-10, 20:10
Hejsan!
Jag ligger lite efter på baksidan på mina axlar och skulle behöva några övningar för att bygga upp dessa. Och snälla säg inte bara kör den o den övningen utan förklara gärna hur den övningen går till för jag är inte insatt i alla benämningar ännu... :em:

Tack på förhand.
mvh/ Pernu

Brukar köra flera övningar för baksidan, men en som jag tycker tar bra är liggande hantellyft på en svagt lutande bänk (ca 30-40 grader) med bröstet mot bänken. Lät det begripligt? Hoppas det! :thumbup:

Styrkebyggare
2005-11-10, 22:40
Rear lateral raises (eller bent over lateral raises) är inte så dum:

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBSeatedRearLateralRaise.html

Viktigt att köra med hantlarna långt fram, och att inte sänka skuldrorna för mycket i bottenläget.

oowl
2005-11-10, 23:19
Press bakom nacken i smith tar bra på baksidan också!

Fatcan
2005-11-10, 23:24
Press bakom nacken i smith tar bra på baksidan också!

Hur då? :confused:

bushwakko
2005-11-10, 23:30
Press bakom nacken i smith tar bra på baksidan också!

Bra på fram och ovansida, sure. Men baksidan tränar vi på ett helt annat sätt...

pocoloco
2005-11-11, 00:01
Tar inte rodd övningar en del på baksidan av axeln också?

wintzell
2005-11-11, 01:12
Jag testade sittande rodd med ett brett grepp och det gillade baksida axlar. Då med en "stång? (vafan ska man kalla det?)" där man håller kanske 60-70 cm mellan händerna i varsitt handtag, som om du höll en öl i varje hand. Kan inte förklara mer hur det ser ut när jag är såhär trött. Hoppas du förstår.

Shadow Warrior
2005-11-11, 06:26
Hejsan!
Jag ligger lite efter på baksidan på mina axlar och skulle behöva några övningar för att bygga upp dessa. Och snälla säg inte bara kör den o den övningen utan förklara gärna hur den övningen går till för jag är inte insatt i alla benämningar ännu... :em:

Tack på förhand.
mvh/ Pernu

Hur ser din ryggträning ut?

Mitt tips är i allafall att köra fler set rodd tex Skivstångsrodd, tbar och hantelrodd (välj två av dessa övningar) och kör mindre latsdrag, sen kan du avsluta ryggpassen med en isolationsövning för baksidan, gärna i en bra maskin eller vanliga frammåtlutande över bänk eller fristånde eller enhands i kabel funkar med.

Shadow Warrior
2005-11-11, 06:28
Jag testade sittande rodd med ett brett grepp och det gillade baksida axlar. Då med en "stång? (vafan ska man kalla det?)" där man håller kanske 60-70 cm mellan händerna i varsitt handtag, som om du höll en öl i varje hand. Kan inte förklara mer hur det ser ut när jag är såhär trött. Hoppas du förstår.

Vill man aktivera baksian ännu mer i denna övning kan man dra stången till nedre pecs.

blasr
2005-11-11, 07:54
http://www.exrx.net/AnimatedEx/DeltoidPosterior/DBRearDeltRow.gif

Denna tycker jag tar väldigt bra.

Mago
2005-11-11, 11:30
I cablecrossern. Liggandes på rygg på en bänk i mitten. Sen korsdrag från de övre trissorna.

Überbiffen
2005-11-11, 11:33
Omvänt i pec-dec alt. framåtlutad i cable är mina favoriter.

mmmCay
2005-11-11, 14:48
Kör inte specifikt för baksida axlar, tycker olika sorters rodd tar tillräckligt.

Numero1
2005-11-11, 15:31
Press bakom nacken i smith tar bra på baksidan också!
Kan du förklara det för mig??? *bs*

Shadow Warrior
2005-11-11, 16:16
Kan du förklara det för mig??? *bs*

Gunter Shlierkampf sade detsamma sådeså!! *grr27*

*rolleyes*