handdator

Visa fullständig version : Ägg efter träning


fonzie
2005-11-10, 19:58
Tjena!
Jag tränar efter följande upplägg:
Före passet - Protein+kolhydrater
Efter passet - kolhydrater
60 min efter passet - protein
120 min efter passet - protein + kolhydrater
160 min efter passet - protein + kolhydrater

60 min efter passet slänger jag i mig 5 kokta ägg, för att få i mig endast proteiner.

Är det bra/dåligt? Har fått för mig att ägg är rätt svårsmälta och det tar ett tag för kroppen att få ut proteinet? Har jag fel?

Skulle det vara katastrof att ta en protein-shake en timme efter, med något gram laktos i?
För om jag fattat rätt så är det insuling-påslag som man vill undvika 60 min efter passet?

keffat_liv
2005-11-10, 20:06
Man ska inte äta fett efter träningen, sen hur lång tid det måste gå vet jag inte.

keffat_liv
2005-11-10, 20:08
insulin påslag vill du aldrig ha förutom innan och efter träningen.

fonzie
2005-11-10, 20:22
Sorry, kanske var lite otydlig.

Jag menade alltså om insulinpåslag 60 min efter passet var negativt för proteinsyntesen?

King Grub
2005-11-10, 20:32
insulin påslag vill du aldrig ha förutom innan och efter träningen.

Insulinpåslag är inget man varken skall eller kan undvika. Det är helt nödvändigt för näringsupptag överhuvudtaget. Allt energigivande stimulerar insulinfrisättning, och skall så göra. Protein ofta mer än motsvarande energimängd kolhydrat.

King Grub
2005-11-10, 20:32
Sorry, kanske var lite otydlig.

Jag menade alltså om insulinpåslag 60 min efter passet var negativt för proteinsyntesen?

Nej.

keffat_liv
2005-11-10, 20:33
Insulinpåslag är inget man varken skall eller kan undvika. Det är helt nödvändigt för näringsupptag överhuvudtaget. Allt energigivande stimulerar insulinfrisättning, och skall så göra. Protein ofta mer än motsvarande energimängd kolhydrat.

aha, men alltså ett kraftigt insulinpåslag som ger en insulintopp är ju något man vill undvika?

fonzie
2005-11-10, 20:45
Nej.

Ok tack! :bow:

Proteinshakes 2 win! *flex*

Zerohero
2005-11-11, 14:28
insulinkänsligheten är väl förbättrad tre timmar efter träningen. Hur mycket bättre insulinkänslighet har man en timme efter träningen`?

Hur mycket fett kan vara lämpligt 1h efter träningen, blir lätt 10-15gram. Stör det?