handdator

Visa fullständig version : Diskbråck och operation?


Runda Grodan
2005-11-10, 15:29
Fick diagnosen diskbråck idag (efter en magnetröntgen). Det var tydligen ganska allvarligt och läkaren rekommenderade operation. Jag sa ja till det och nu står jag i kö för operation. Är det någon som har gjort en sådan och kan berätta lite om det? Läkaren var lite stressad så jag fick inte veta så mycket...

Är det roligt? :D Hur lång tid tar det innan man är som ny igen? Berätta gärna lite om det ni som vet.

Lizard
2005-11-10, 17:34
Har läkaren så bråttom att förklara något så allvarligt som att han ämnar karva i dina ryggkotor skulle jag ta ett nytt besök med en annan läkare för en second opinion.

Lizard

Sve
2005-11-10, 17:39
ja det hade jag med gjort.
såna operationer är ju inte som att dra ur en sticka från fingret precis.

The_RobRoy
2005-11-10, 17:58
Somjag säger i alla ryggskadetrådar där operation är aktuellt, ryggkirurgiska kliniken i strängnäs är bäst i landet, skulle jag operera ryggen, skulle jag göra det där.

Runda Grodan
2005-11-10, 18:03
Han förklarade hur operationen skulle gå till men allt gick så himla fort så jag hängde inte med riktigt.

Jag har varit rätt inställd på en operation alltsedan jag sökte hjälp för detta. På min vårdcentral fick jag en akutremiss till ortopeden där jag fick en undersökning och ett konstaterande att det högst sannolikt var diskbråck och att jag skulle få göra en magnetröntgen men bara om jag skulle kunna tänka mig att genomgå en operation.

Kan tillägga att olyckan då jag gjorde illa mig var i maj så det har ju gått ett antal månader sedan dess och jag har fortfarande väldigt ont.

Runda Grodan
2005-11-10, 18:04
Somjag säger i alla ryggskadetrådar där operation är aktuellt, ryggkirurgiska kliniken i strängnäs är bäst i landet, skulle jag operera ryggen, skulle jag göra det där.
Ska ha det i åtanke. Tackar. :thumbup:

Börje H
2005-11-10, 18:51
Är det roligt? :D Hur lång tid tar det innan man är som ny igen? Berätta gärna lite om det ni som vet.
Svar nej, det är inte roligt. Omöjligt att svara när du är som ny igen. Kan ta några månader, kan ta 2 år. Vad jag förstår så är man mindre flitig med kniven nuförtiden. Långtidsuppföljningar av personer som fått diagnosen diskbråck brukar ofta inte skilja sig åt i resultat vare sig man opererat eller behandlat konservativt dvs inte opererat. Riskerna med en operation i ryggregionen är inte heller att försumma.

Runda Grodan
2005-11-10, 19:07
Svar nej, det är inte roligt. Omöjligt att svara när du är som ny igen. Kan ta några månader, kan ta 2 år. Vad jag förstår så är man mindre flitig med kniven nuförtiden. Långtidsuppföljningar av personer som fått diagnosen diskbråck brukar ofta inte skilja sig åt i resultat vare sig man opererat eller behandlat konservativt dvs inte opererat. Riskerna med en operation i ryggregionen är inte heller att försumma.
Det där lät ju allt annat än kul. Vad är det för vits med att chansa med en operation i sådana fall?

Enligt läkaren skulle en operation fixa diskbråcket rätt omgående. :confused: Det var egentligen det enda alternativet jag fått. Jag har inte ens fått något smärtstillande... fast det kanske jag inte ska ha?

Börje H
2005-11-10, 19:20
Det där lät ju allt annat än kul. Vad är det för vits med att chansa med en operation i sådana fall?
Enligt läkaren skulle en operation fixa diskbråcket rätt omgående. :confused: Det var egentligen det enda alternativet jag fått. Jag har inte ens fått något smärtstillande... fast det kanske jag inte ska ha?
Anledningen är därför att du är ung och chanserna är hyffsad goda att rehabiliteringen skall gå bra. Alternativet kan vara att träna genomtänkt under den tid det tar för bråcket att läka ut, vilket vanligtvis tar 1-2 år.

Börje H
2005-11-10, 19:26
Vet int om du googlat runt men:
http://www.ryfs.nu/discect.asp
http://www.ryfs.nu/diskb.asp

Runda Grodan
2005-11-10, 19:39
Anledningen är därför att du är ung och chanserna är hyffsad goda att rehabiliteringen skall gå bra. Alternativet kan vara att träna genomtänkt under den tid det tar för bråcket att läka ut, vilket vanligtvis tar 1-2 år.
Jag tycker det är lite svårt att veta vad jag ska ska göra. Det är jag som ska besluta om jag ska opereras eller inte men jag är ju ingen läkare eller sjukgymnast. Jag kan inte sånt här...

Det kanske inte är så bra med en operation ändå men hur sjutton ska jag kunna veta vad som är rätt?

En till sak, borde jag inte ha fått en remiss till en sjukgymnast eller nåt?

Tack ska ni ha som svarar i tråden. :thumbup:

Sve
2005-11-10, 20:50
vad är det för olycka du råkat ut för då?

Runda Grodan
2005-11-10, 21:15
vad är det för olycka du råkat ut för då?
Ramlat i badkaret! :laugh:

Sve
2005-11-10, 21:43
Ramlat i badkaret! :laugh:

ja det är ju lätt hänt iofs.
hur mycket pajade du då? förutom ryggen.

Runda Grodan
2005-11-10, 21:55
ja det är ju lätt hänt iofs.
hur mycket pajade du då? förutom ryggen.
Det var ju "bara" ryggen och ena knät som jag gjorde illa.

Hade haft hantverkare hemma som fixat badrummet efter en vattenskada. Badkaret var inte stabilt och vippade varpå jag ramlade ur. Var magsjuk när det hände och var nog lite desorienterad. Pissigt var det i alla fall.

Rock'nRoll
2005-11-14, 21:27
Ramlat i badkaret! :laugh:

Fy fan va surt att torska två års träning pga ett sketet fall i badkaret. Hoppas att du kommer tillbaka snabbt!

Har du kunnat träna (förutom ben och rygg då) ungefär som vanligt sen olyckan?

Runda Grodan
2005-11-15, 15:40
Fy fan va surt att torska två års träning pga ett sketet fall i badkaret. Hoppas att du kommer tillbaka snabbt!

Har du kunnat träna (förutom ben och rygg då) ungefär som vanligt sen olyckan?
Tack ska du ha!

Efter olyckan tränade jag inte på en vecka eller lite mer (kommer inte ihåg riktigt). Sedan körde jag igång med träningen och har tränat sedan dess (jag visste ju inte att det var diskbråck).

Den enda muskelgruppen som jag överhuvudtaget inte kan träna är ben. Det finns inte en enda övning som fungerar för benen. De andra muskelgrupperna kan jag träna fast bara med vissa övningar.

Jag splittar passen i två och hinner köra igenom varje muskelgrupp (bortsett från benen) två till tre gånger i veckan. Det blir med andra ord rätt mycket träning ändå.

Det jag tycker är jobbigt med diskbråcket är att jag känner mig väldigt begränsad. Jag drar mig för att göra olika aktiviteter då jag vet att det kommer att göra ont. Jag kan inte ens stå upp längre perioder utan att få ont. Tur att man har skaffat sig träningsrutiner. Utan dem skulle jag bara ligga på soffan. :D

Johnny
2005-11-16, 22:35
Visst kan en operation fixa diskbråcket som läkaren uttryckte det. Men det innebär inte att dina besvär försvinner. En MR (magnetresonans, inte röntgen, ingen som helst röntgenstrålning används) kan inte avgöra hur stora dina besvär är. Nu har du ju visserligen sagt att du har besvär, men jag uppfattade inte hur stora.
Men det finns åtskilliga fall där man tar en MR och ryggen ser ut som skit, men personen i fråga kan inte må bättre. Samma sak där ryggen ser ut som ett exempel ur en anatomibok, men med en liiiten diskbutkning, alltså inte ens diskbråck, där personen har gyrmt ont.

Så att operera eller ej beror på hur stora besvär du har, och vilka sorts besvär. Och man bör som redan nämts komma ihåg rikser med en operation, och som jag sa att du inte behöver bli frisk bara för att man opererar.
Men för att krångla till det ännu mer så kan det ju vara skitjobbigt att gå omkring med sådana där besvär och inte göra nåt åt det. Du bör nog prata med din läkare då han har lite mer tid, så han får förklara och du kan ställa frågor.

Runda Grodan
2005-11-17, 15:15
Visst kan en operation fixa diskbråcket som läkaren uttryckte det. Men det innebär inte att dina besvär försvinner. En MR (magnetresonans, inte röntgen, ingen som helst röntgenstrålning används) kan inte avgöra hur stora dina besvär är. Nu har du ju visserligen sagt att du har besvär, men jag uppfattade inte hur stora.
Men det finns åtskilliga fall där man tar en MR och ryggen ser ut som skit, men personen i fråga kan inte må bättre. Samma sak där ryggen ser ut som ett exempel ur en anatomibok, men med en liiiten diskbutkning, alltså inte ens diskbråck, där personen har gyrmt ont.

Så att operera eller ej beror på hur stora besvär du har, och vilka sorts besvär. Och man bör som redan nämts komma ihåg rikser med en operation, och som jag sa att du inte behöver bli frisk bara för att man opererar.
Men för att krångla till det ännu mer så kan det ju vara skitjobbigt att gå omkring med sådana där besvär och inte göra nåt åt det. Du bör nog prata med din läkare då han har lite mer tid, så han får förklara och du kan ställa frågor.
Det hela lutar nog åt att jag struntar i operationen pga riskerna med den och att en operation inte behöver betyda att jag blir av med besvären. Jag tycker det känns dumt att chansa. Det känns också lite dumt med en operation då jag stadigt har blivit bättre sedan i maj.

Jag tänker nog försöka få tag på en bra sjukgymnast samt försöka att rehabilitera mig själv med promenader och styrketräning. Jag har också börjat tagit trappan istället för hissen (HARDCORE). :D

Är det någon som kan säga något om rehabiliteringen? Varför är det bra att röra på sig? Är det för att inte musklerna ska förkortas eller hjälper den vid själva läkningsprocessen (annat än allmänna hälsotillståndet)? Som jag har förstått det är det bästa att röra på sig, sedan att ligga ner och sist att sitta. Ska jag försöka röra på mig även de dagar när det gör ondare än vanligt?