handdator

Visa fullständig version : Ländrygg Ont efter 10 min jogg. svankning?


alexb
2005-11-10, 01:31
Tja.

nuförtiden när jag springer till gymmet så känner jag av en smärta i ländryggen lite på höger sida. har haft det drygt ett år tror jag. Inte direkt smärta så jag skriker men ändå en hel del så jag får problem med löpningen (som man inte hade det innan *innocent* ).

Kan det bero på två saker?

1. Jobbade i industri förut och lyfte en del tunga saker ibland lite väl konstigt.

2. Att jag svankaer en hel del när jag tex kör hantelpress och andra pressövningar?

Jag kör rygg rätt så mycket, bas övningar så som lats, rodd, t-bar, inte så mycket rygglyft som jag gjort innan.

Vad/vilken övning ska man satsa lite mer på tror ni?

Pumpa på! //Alex

Prowler
2005-11-10, 10:16
Har liknande själv. Smärtar när jag svankar, men på vänster sida. För mig beror det på
lite instabilitet på några kotor. Har av sjukgymnasten fått order att träna mer mage (mycket statiska övningar, och högreps) samt stretcha höftböjarna, arslet och baksida lår. Men jag skulle ändå gå till läkarn om jag vore du, det verkar finnas en uppsjö olika sorters problem för ryggen vilket kan resultera i besök hos naprapat, sjukgymnast eller kiropraktor innan man får ett besked på vad det verkligen är. Vägen dit kan bli dyr om man inte får remisser från läkarn menar jag...

alexb
2005-11-10, 12:04
liknar det jag säger. har frågat en kunnig inom området, han sa åt mig att stretja höftböjaren, gjorde det i nåra veckor, tyckte faktiskt det blev bättre, men kan ske lite placebo :)

aliquis
2006-02-08, 17:11
Vem och vad skall man tala med då? Jag känner av lite vid det röda sträcket:
http://pizzeria.no-ip.org/~hagge/rygg.png när jag lutar mig framåt, främst vid cykling och när jag åker inlines (inte säsong för det dock..)

Jag tror jag har fått det av att köra mark ofta, länge, tungt, utan bälte, ..

Hjälper det ens att gå någonstans? Är det inte bara att vila bort det som gäller? Men isf "hur" skall man vila? Och som sagt, VEM/VAD skall man tala med.

Trident
2006-02-08, 20:37
Försvann för mig när jag började med riktiga övningar, speciellt marklyft.

Stretcha ryggen ordentligt, och kör många set/högreps på marklyft och se om det blir bättre. Träna även korsryggen med ryggresningar, högreps även där ca 25 reps.

JaggedAxe
2006-02-08, 23:31
Vem och vad skall man tala med då? Jag känner av lite vid det röda sträcket:
http://pizzeria.no-ip.org/~hagge/rygg.png när jag lutar mig framåt, främst vid cykling och när jag åker inlines (inte säsong för det dock..)

Jag tror jag har fått det av att köra mark ofta, länge, tungt, utan bälte, ..

Hjälper det ens att gå någonstans? Är det inte bara att vila bort det som gäller? Men isf "hur" skall man vila? Och som sagt, VEM/VAD skall man tala med.


Har samma problem. När jag steg upp ur sängen häromdagen var smärtan minst sagt närvarande:P

TrasMannen
2006-02-09, 08:33
Har samma problem. När jag steg upp ur sängen häromdagen var smärtan minst sagt närvarande:P

Där fick jag mitt diskbrock av att köra för tungt när man hade dåligt imunfösvar (var sjuk å träna ändå, ung å dum).

I alla fall, det behöver såklart inte vara det. Följande vecka jag fått diskbrocket kunde jag knappt gå.
Men om smärtan är kvar efter nån vecka så kontakta en läkare, för det går att träna bort diskbrock när man är ung om man inte låter det gå för lång tid har jag för mig.

aliquis
2006-02-10, 13:50
Försvann för mig när jag började med riktiga övningar, speciellt marklyft.Jag har ju kört marklyft? Och det är då jag får det ;)
Stretcha ryggen ordentligt, och kör många set/högreps på marklyft och se om det blir bättre. Träna även korsryggen med ryggresningar, högreps även där ca 25 reps.Fast om man stretchar framåt "blir det ju åt fel håll"? Blir ju åt samma som man belastar när man drar tunga mark. Men visst om det skulle vara att man är för orörlig i den delen.

Nina L
2006-02-10, 13:52
Det kan nog vara värt att kolla så att kotorna ligger så de skall.

aliquis
2006-02-10, 13:52
Där fick jag mitt diskbrock av att köra för tungt när man hade dåligt imunfösvar (var sjuk å träna ändå, ung å dum).

I alla fall, det behöver såklart inte vara det. Följande vecka jag fått diskbrocket kunde jag knappt gå.
Men om smärtan är kvar efter nån vecka så kontakta en läkare, för det går att träna bort diskbrock när man är ung om man inte låter det gå för lång tid har jag för mig.Jo, jag har också uppfattat det som att kroppen kan reparera sådana skador, om det inte blir för mycket. Nu har jag ju dock känt av det rätt länge men inte så mycket, så det kanske är lugnt. Jag vill bara veta vad man skall göra. Kanske skulle ringa vårdcentralen o be dem fixa en tid någonstans.

obesogen
2006-02-10, 19:16
Jo, jag har också uppfattat det som att kroppen kan reparera sådana skador, om det inte blir för mycket. Nu har jag ju dock känt av det rätt länge men inte så mycket, så det kanske är lugnt. Jag vill bara veta vad man skall göra. Kanske skulle ringa vårdcentralen o be dem fixa en tid någonstans.

Ja de flesta diskbråck läker ofta ut av sig själv, men det tar några månader.
Marklyft är inte direkt en övning att rekommendera om man känner av i ryggen ;) Gå till en sjukgymnast med OMT-inriktning direkt istället för vårdcentralen, de kommer bara remittera dig vidare.

Straffaren
2006-02-15, 09:28
Om du har fått diskbråck lär du märka det, kan jag säga. Det gör fasansfullt ont. Jag brukade också få ont i ländryggen när jag var ute och sprang, men löste det genom att byta skor. Om det bara är då du får ont i ländryggen kan det ju vara poäng i att träffa någon som kollar ditt löpsteg - skorna är viktigare än man tror :)

aliquis
2006-02-15, 13:59
Ja de flesta diskbråck läker ofta ut av sig själv, men det tar några månader.
Marklyft är inte direkt en övning att rekommendera om man känner av i ryggen ;) Gå till en sjukgymnast med OMT-inriktning direkt istället för vårdcentralen, de kommer bara remittera dig vidare.Mailade sjukgymnasterna på vårdcentralen men änsålänge har jag inte fått ett svar, ovanligt? ;D

aliquis
2006-02-15, 14:03
Om du har fått diskbråck lär du märka det, kan jag säga. Det gör fasansfullt ont. Jag brukade också få ont i ländryggen när jag var ute och sprang, men löste det genom att byta skor. Om det bara är då du får ont i ländryggen kan det ju vara poäng i att träffa någon som kollar ditt löpsteg - skorna är viktigare än man tror :)Jag springer inte ;/

varland
2006-02-15, 18:24
Argh, jag körde marklyft i början av mitt pass idag, vilket så här i efterhand känns rysligt dumt.

Jag värmde ändå upp 3 set, men ökade rätt kraftigt till sista och sedan körde jag på.
Men efter så hade jag problem att ställa mig upp.
Jag körde klart resten av passet med halvdassiga resultat, sedan var det hem för att smeka in sig med tigerbalsam.

Låg i sängen i 3 timmar och nu så kan jag inte böja mig framåt om jag inte stöder mig med händerna på låren.
Hur stretchar man området vid det röda strecket på aliquis bild ovan?

obesogen
2006-02-15, 21:01
Om du har fått diskbråck lär du märka det, kan jag säga. Det gör fasansfullt ont. Jag brukade också få ont i ländryggen när jag var ute och sprang, men löste det genom att byta skor. Om det bara är då du får ont i ländryggen kan det ju vara poäng i att träffa någon som kollar ditt löpsteg - skorna är viktigare än man tror :)

Nja inte sant.
Många har diskbråck som inte ger några besvär men som kan upptäckas av en händelse i samband med undersökning med en magnetkamera.

obesogen
2006-02-15, 21:03
Argh, jag körde marklyft i början av mitt pass idag, vilket så här i efterhand känns rysligt dumt.

Jag värmde ändå upp 3 set, men ökade rätt kraftigt till sista och sedan körde jag på.
Men efter så hade jag problem att ställa mig upp.
Jag körde klart resten av passet med halvdassiga resultat, sedan var det hem för att smeka in sig med tigerbalsam.

Låg i sängen i 3 timmar och nu så kan jag inte böja mig framåt om jag inte stöder mig med händerna på låren.
Hur stretchar man området vid det röda strecket på aliquis bild ovan?

Du lägger dig som en köttbulle om du känner behov av det. Men en motfråga; Varför skulle du behöva stretcha just det området? Antagligen är det ursprunget för erector spinae som blivit överansträngt.

Helena B
2006-02-15, 21:06
Jag fick så ofta förut men jag tror det berodde på att jag arbetade på ett lager, mycket tunga lyft. Men jag har inte fått det efter att jag började styrketräna. För mig KÄNNS det som en bulle att det är något jag skulle vilja trycka in igen. Men det har alltid gått över efter ett tag å jag har aldrig behövt kolla upp det.

varland
2006-02-16, 00:24
Du lägger dig som en köttbulle om du känner behov av det. Men en motfråga; Varför skulle du behöva stretcha just det området? Antagligen är det ursprunget för erector spinae som blivit överansträngt.
För att det gör snoront och jag inte kan böja mig framåt, men känns bättre när det området inte är så stelt.
Men det är nog önsketänkande och jag antar att vila är den bästa medicin.

aliquis
2006-02-16, 00:43
Vila är väl sällan bästa medicinen för ryggen? Att däremot inte köra sönder den så mycket pass efter pass är det kanske.

obesogen
2006-02-16, 00:46
För att det gör snoront och jag inte kan böja mig framåt, men känns bättre när det området inte är så stelt.
Men det är nog önsketänkande och jag antar att vila är den bästa medicin.

Marklyft är en riktigt högriskövning och inget att rekommendera om man inte är riktigt träningsvan och säker på att man lyfter korrekt. Förhoppningsvis har du bara dragit på dig ett ryggskott och inget diskbråck. De flesta ryggsmärtor går över av sig själv på några dagar till några veckor. Det är inte farligt att röra på dig fast det gör ont,utan underlättar läkningen. Smärtan får begränsa aktivitetsnivå.

varland
2006-02-16, 08:24
Jag lyfter korrekt dock så slarvade jag lite med uppvärmingen och det gick som det gick.
Ska flytta den övningen till slutet av passet där den låg innan, har aldrig skadat mig på den innan så det var nog bara att ryggen in var varm nog.

Dock så känns det bättre nu när jag sovit lite, så det är nog bara överansträngning som du sa.

AngelLove
2006-02-16, 09:33
Se upp riktigt rejält med detta ni som har problemen ovan. För min del har det inneburit 3mån total vila från gymmet. Har börjat köra igen så smått men det är på låga vikter och det kommer ta ett tag innan man kan börja belasta.

Körde marklyft varje vecka, bara älskade den övningen och körde 3,5,8 reps. Hade inte ont i ryggen under marklyften men precis som ni andra så kände jag av det när jag sprang. Till sist så tror jag att ryggen inte orkade mer så mitt i ett set så small det bara till (fastän att utförandet var bra enligt han som kollade mig).

Ett förmodat diskbrock eller diskutbuktning och jag kan garantera att det är INGET ni vill ha. När det var som värst kunde jag vara uppe i ~2timmar, kunde knappt gå fåtal meter.

Kolla upp det och släng in paus i ev markande så ni hinner få upp bukstyrka, stretcha mycket baksida.

Big Lou
2006-02-16, 10:51
Jag har liknande symptom jag också. När jag kör ryggen i tillex marklyft så kan jag redan på lätta vikter få en värk/pump som gör att ryggen blir alldeles orkeslös och jag knappt pallar att stå upp.
Likaså när jag spelat squash eller tennis, nästan på en gång så känner jag i ländryggen på ena sidan. När det är som värst kan jag knappt böja mig ner till marken och ta upp bollen.
Men efter passet som avslutas med stretching så känns det ingenting.
Likaså kan det försvinna om jag kör vidare med marklyftandet.
Vet med mig att jag är väldigt stel i baksida lår och höftböjare och försöker stretcha bort det.

aliquis
2006-02-16, 17:08
Marklyft är en riktigt högriskövning och inget att rekommendera om man inte är riktigt träningsvan och säker på att man lyfter korrekt. Förhoppningsvis har du bara dragit på dig ett ryggskott och inget diskbråck. De flesta ryggsmärtor går över av sig själv på några dagar till några veckor. Det är inte farligt att röra på dig fast det gör ont,utan underlättar läkningen. Smärtan får begränsa aktivitetsnivå.Är det så? Så att köra ryggresningar utan extra vikt ÖVER att det gör ont är helt ok?

aliquis
2006-02-16, 17:10
Se upp riktigt rejält med detta ni som har problemen ovan. För min del har det inneburit 3mån total vila från gymmet. Har börjat köra igen så smått men det är på låga vikter och det kommer ta ett tag innan man kan börja belasta.

Körde marklyft varje vecka, bara älskade den övningen och körde 3,5,8 reps. Hade inte ont i ryggen under marklyften men precis som ni andra så kände jag av det när jag sprang. Till sist så tror jag att ryggen inte orkade mer så mitt i ett set så small det bara till (fastän att utförandet var bra enligt han som kollade mig).

Ett förmodat diskbrock eller diskutbuktning och jag kan garantera att det är INGET ni vill ha. När det var som värst kunde jag vara uppe i ~2timmar, kunde knappt gå fåtal meter.

Kolla upp det och släng in paus i ev markande så ni hinner få upp bukstyrka, stretcha mycket baksida.baksida vad? lår o rygg? hjälper det?

obesogen
2006-02-16, 18:35
Är det så? Så att köra ryggresningar utan extra vikt ÖVER att det gör ont är helt ok?

Men herregud, nej, det var absolut inte det jag menade.
Om du dragit på dig ett ryggskott så kommer det göra så pass ont att du har problem att ta dig ur sängen. De flesta tror då att det är lika bra att ligga kvar i sängen tills smärtan går över, så är INTE fallet.
Se till att komma upp och röra på dig lite så att du får igång blodscirkulationen, och här är det smärtan som begränsar aktiviteten.

aliquis
2006-02-16, 18:37
ok, men jag har inga som helst problem så här, mer än att jag som sagt ibland kan känna mig "trött" i ryggen om jag cyklar/åker inlines, men det är ju inte riktigt säsong för det.