handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träningsprogram och rimligt mål.


mastermungo
2005-11-09, 21:07
Hej.

Jag hittade precis detta forum och tyckte det verkar väldigt trevligt.

Så nu tänkte jag försöka utnyttja alla trevliga människors kunskap här och få lite hjälp.

Mitt situation är då följande.
Jag är 186 lång och väger för tillfället ca 82 kg.
Ser ut som på bilden som jag bifogade som jag itne riktigt vet var i texten den hamnar. Benen är inte med men dom är ganska spinkiga.

Jag har gymmat i kanske en månad nu och lärt känna vikterna lite men nu är det dags för ett seriösare program.
Hade tänkt mig följande eftersom jag fortfarande är nybörjare.
Program (http://www.stumptuous.com/program4.html)

3 dagar i veckan är max av vad jag kan avvara för styurekträning för tillfället eftersom jag tränar karate 2 dagar i veckan och antagligen kommer utöka det.
Mitt mål med träningen är att gå upp några kilo i muskler för att framöver kunna gå ner några kilo fett. I den karatestilen jag tränar så börjar tungvikt vid 80 kilo vilket gör att jag gärna skulle vilja ha en slutvikt under eller runt 80 med möjlighet att kunna tappa nåt kilo innan tävling.

Den största frågan är då om det är rimligt för mig med den kropp jag har nu att nå ett slutmål under 80 kg men ändå kunna träna upp styrkan och lägga på mig några kilo muskler. Jag har ingen aning om vad mitt nuvarande kroppsfett ligger på.
Sen undrar jag också om det träningsprogram jag har hittat är något att ha för mig? Har förr hört att jag bör träna mer explosiva övningar för att det ska passa med kampsport men explosiviteten kan vänta... Nu är det styrka och lite volym som gäller.

Alla synpunkter är jättevälkommna. Observera att jag inte är ute efter ett jättebygge utan jag vill främst ha styrka men även snygga till kroppen lite.

// niklas

Allan
2005-11-09, 21:18
Välkommen hit. Börja med att titta in i den avdelning vi kallar Best of...och se till att du läser stickyn om inställningarna där. Sedan kan du flukta på de förslag till träningsprogram som finns där. Och fråga på.

allan

Fatalist
2005-11-09, 21:25
Jag tycker schemat ser riktigt vettigt ut, bra, tunga basövningar och inte 100 olika övningar / bicepsfiber.

Jag är också, dock, nybörjare. Men man kan fråga sig om Allan ens läste länken eller bara gav ett standardsvar till dessa trådar (jo de dyker upp ofta, visst).

:)

Allan
2005-11-09, 21:41
JMen man kan fråga sig om Allan ens läste länken eller bara gav ett standardsvar till dessa trådar (jo de dyker upp ofta, visst).

:)

Jag läste det. Och tycker fortfarande att det finns anledning att titta i Best of... Det står ju en del annat i den avdelningen också.

allan

BigForre
2005-11-09, 22:00
Jag hittade precis detta forum och tyckte det verkar väldigt trevligt.



Ja visst fan är det ett trevligt forum, välkommen hit...

mastermungo
2005-11-09, 22:14
Tack för alla svar men ingen har nog förstått den egentliga frågan som är om jag kan nå en bra målvikt under 80 kilo eller inte.
Känner mig välkommnad!

Big Lou
2005-11-10, 10:09
Tack för alla svar men ingen har nog förstått den egentliga frågan som är om jag kan nå en bra målvikt under 80 kilo eller inte.
Känner mig välkommnad!

Nog kan du ha en målvikt under 80 kg ändå....
Men vad man ska komma ihåg är att det är svårt att bygga muskler och samtidigt försöka minska i vikt.
Men om du kör på med träning, tänker på vad du äter....så borde du kunna lyckas!
Tycker programmet såg helt okej ut så kör hårt! :thumbup: