handdator

Visa fullständig version : Rollspel till pc.


Lasse Kongo
2005-11-09, 20:08
Jag har nog aldrig lirat rollspel till pc, utan mest på konsol, men har insett att det verkar finnas mkt bra rollspel till pc, sökte på kolo och hitta en intressant tråd.

Men vill dock fråga så jag kanske kan få tag i ett spel som är som jag vill att det ska vara =)

Vill ha ett hederligt rollspel där man styr allt med kommandon osv, det ska vara drakar/troll/riddare/dvärgar/orcher osv, ni vet drakar och demonerstuk typ som LOTR, allts inget framtidsrollspel med robotar och liknande.

Ingen nackdel om det är ett skapligt snyggt spel, bra musik/ljudeffekter är ganska viktigt, men viktigast är känslan/storyn så man verkligen vill fortsätta spela hela tiden.

Man ska helst inta borgar, rädda prinsessor, döda orcher, dricka öl med dvärgar osv =) Den känslan är ja ute efter.

Jag har ingen superdator heller, men skaplig är den dock, kom igen tipsa mig om något bra, jag behöver verkligen det idag....

King Grub
2005-11-09, 20:09
Baldur's Gate I och II!!!!!!

Lasse Kongo
2005-11-09, 20:11
Baldur's Gate I och II!!!!!!

Ah!

Har läst lite om det, många skriver att man bör spela ettan först, men min lokala spelhandlare verkar bara han 2an inne just nu *rolleyes*

Mest för att man skulle fatta storyn skrev de, men det går säkert bra att köra 2an direkt?

Weeeee så spelsugen jag är, det blir man efter en hel dag på akuten *cry*



men jag mår bra nu, om nu ngn skulle bry sig =)

scythe
2005-11-09, 20:11
Neverwinter Nights funkar också.

Yankeee
2005-11-09, 20:12
Baldur's Gate I och II!!!!!!

http://www.pushupstairs.com/images/emoticon/neptune/Animated/Gesture/gesture097.gif

Baldurs gate 2 är underbart, rekommenderas :thumbup:

Menigar
2005-11-09, 20:14
Fallout 1 och 2!!!!!!!!

Yankeee
2005-11-09, 20:15
Ah!

Har läst lite om det, många skriver att man bör spela ettan först, men min lokala spelhandlare verkar bara han 2an inne just nu *rolleyes*

Mest för att man skulle fatta storyn skrev de, men det går säkert bra att köra 2an direkt?

Weeeee så spelsugen jag är, det blir man efter en hel dag på akuten *cry*



men jag mår bra nu, om nu ngn skulle bry sig =)

Nja, jag har bara lirat tvåan, man får reda på mycket under spelets gång.

Lasse Kongo
2005-11-09, 20:18
http://www.pushupstairs.com/images/emoticon/neptune/Animated/Gesture/gesture097.gif

Baldurs gate 2 är underbart, rekommenderas :thumbup:

Yepp Yepp tack Yankeee och Grub, Baldurs Gate blire :hbang:

tossefar
2005-11-09, 20:20
Neverwinter nights är bra, inte lika nördigt som BG1-2.

Dungeon Siege är också rätt kul, lite lättare än BG.

Fallout 1-2 är dock bäst, men tyvärr utspelas det i "nutid".

Pingen
2005-11-09, 20:21
Fallout 1 och 2!!!!!!!!


Kanske inte "medeltida", men ack så bra. Vet inte hur många timmar jag ägnat åt dessa spel.

Kan meddela att Morrowindskaparna köpt rättigheterna för Fallout och de dragit igång med "Pre-produktion" för Fallout 3 :D


Edit: Köpte Baldurs Gate för några år sedan, men sålde det illa kvickt eftersom jag tröttnade på det snabbt.

Nils.R
2005-11-09, 20:21
Might and magic 7 är helt ok,inte speciellt snyggt men riktigt kul,tar en bra stund att komma igenom...

Sheogorath
2005-11-09, 20:29
Eye of the Beholder I, II, III

Pagan: Ultima VIII

The Elder Scrolls: Daggerfall

*myser*

Zpliff
2005-11-09, 20:32
BG 1 o 2 i all ära men Planescape Torment är klart ett av de bästa, om inte det bästa, RPGt som gjorts till PC :)

Menigar
2005-11-09, 20:32
Kanske inte "medeltida", men ack så bra. Vet inte hur många timmar jag ägnat åt dessa spel.

Kan meddela att Morrowindskaparna köpt rättigheterna för Fallout och de dragit igång med "Pre-produktion" för Fallout 3 :D


Edit: Köpte Baldurs Gate för några år sedan, men sålde det illa kvickt eftersom jag tröttnade på det snabbt.
Ojsan hoppsan, missade delen med medeltida.

Härligt att det verkar bli en någorlunda seriös produktion av Fallout 3!

Runda Grodan
2005-11-09, 20:42
Might and magic 7 är helt ok,inte speciellt snyggt men riktigt kul,tar en bra stund att komma igenom...
Jag gillar också Might and Magic. Det finns rätt många spel i den serien.

Baldurs Gate tyckte jag var roligare än Neverwinter Nights trots att det är äldre.

mini_Arnold
2005-11-09, 20:45
Fallout 1 och 2!!!!!!!!
Yes! Utmärkt tidsfördriv.
När du klarat spelet kan du köra om spelet fast med roliga fusk istället :D

scythe
2005-11-09, 20:47
The Elder Scrolls: Daggerfall

Underbart spel. Fullständigt.

Lasse Kongo
2005-11-09, 20:49
aja drog o köpte baldur 2, så vi får hoppas att det uppfyller mina önskemål

tråd låst

HerrArne
2005-11-09, 20:50
Elder Scrolls är kul. Missa inte Morrowind, det är riktigt riktigt billigt nu.
Å så kommer ju snart Oblivion...

EDID: Baldurs Gate är iofs inte heller ett dåligt val, men den totala friheten i Morrowind.... Mums... :)

Sheogorath
2005-11-09, 20:52
Elder Scrolls är kul. Missa inte Morrowind, det är riktigt riktigt billigt nu.
Å så kommer ju snart Oblivion...

Blev aldrig riktigt kär i Morrowind. Inte den djupa förälskelse som jag hade till Daggerfall. Inte alls.

mini_Arnold
2005-11-09, 20:55
Elder Scrolls är kul. Missa inte Morrowind, det är riktigt riktigt billigt nu.
Å så kommer ju snart Oblivion...

EDID: Baldurs Gate är iofs inte heller ett dåligt val, men den totala friheten i Morrowind.... Mums... :)
Total frihet. Friheten att kunna dö när som helst?
Fick med spelet till min Geforce 4 :D
PRovade spelet men fick spel.
SKulle bara ut och fiska i havet och blev nästan ihjälbiten av fiskarna!

scythe
2005-11-09, 21:00
Blev aldrig riktigt kär i Morrowind. Inte den djupa förälskelse som jag hade till Daggerfall. Inte alls.
Samma här. Hoppas på att Oblivion blir bättre.

Sheogorath
2005-11-09, 21:05
Samma här. Hoppas på att Oblivion blir bättre.

Har du sett SKOGARNA och DJUREN? Jag trodde jag skulle smälla av. Det viktiga är dock känslan av frihet. Den måste finnas där.

Zakath
2005-11-09, 21:15
Vill du ha den absolut fräckaste, bästa och djupaste storyn - Planescape Torment :hbang:

Vill du ha lite mer RPG-light - Diablo 2 (döda monster, gå upp i level, massor av föremål och skills)

Mer klassiskt rollspel - Baldurs gate I/II, Icewind Dale eller liknande. Finns nyare rollspel, men många blir tråkiga snabbt...

Säg gärna vad valet blir (Planescape, planescape, planescape :thumbup: )

Shadow Warrior
2005-11-09, 21:18
*uppdate*Arcanum!!*uppdate*

Zakath
2005-11-09, 21:19
*uppdate*Arcanum!!*uppdate*



Glömde det! *kissass*

Shadow Warrior
2005-11-09, 21:22
Glömde det! *kissass*

:thumbup:

Tyvärr så måste man alltid påpeka att det hade så mycket mer potencial.... hoppas Troika vågar göra en uppföljare...

Men det är fortfarande ett mycket bra spel.

olwe
2005-11-09, 21:30
Baldurs gate sopar gatan med neverwinter nights, mycket bättre musik och spelkännsla. Dessutom är det längre speltid tror jag. Ettan är det spel som de flesta spelar först och därför fastnar de för det men tvåan är lite mer varierat tycker jag.

Planescape rockade dock när jag lirade det (huu vad länge sedan det var), kan man fortfarande få tag på det? i så fall är jag intresserad, det var skön story.

Nils.R
2005-11-09, 21:31
*uppdate*Arcanum!!*uppdate*


Började faktist spela det igen i förrgår,det tråkiga är bara att det enligt mig är så tråkigt att spela en techuser i det,bara magiker som är roliga ju...

Zakath
2005-11-09, 21:33
Började faktist spela det igen i förrgår,det tråkiga är bara att det enligt mig är så tråkigt att spela en techuser i det,bara magiker som är roliga ju...



Jag tyckte teknikvägarna var roligast :)

Baan
2005-11-09, 21:38
arcanum, knappast ett särskilt bra rpg, men det funkar... tech user är bra mycket sämre och svårare klara spelet med än med hederliga kalla vapen eller lite magi. magi för den delen funkade umärkt :P

rekommenderar själv BG1 och BG2, och man borde faktiskt spela ettan först
Fallout 1 och 2 är också klassiker..
Icewind Dale kan funka om man fastnar för lite mer dungeon crawl från bg utan någon invecklad story och karaktärer.
Inte ett rollspel utan mer ett strategi/rollspel, spelen i Jagged Alliance - serien kan jag också rekommendera varmt. Släng ihop ett gäng tämligen dåliga legoknektar och ta över ett tredje världen land, samtidigt som dina legoknektar blir bättre :)

Monoxide
2005-11-09, 21:45
Planescape: Torment

Utspelar sig i en annan del av D&D-världen, i en stad där många olika existensplan sammanstrålar. Du vaknar på ett bord i ett bårhus. Du vet inte vem du är eller vad du heter. Men uppenbarligen är du odödlig. Din första kompis är en talande dödskalle vid namn Mort.

Riktigt skitbra spel (och bör defintivt kollas upp av er Fallout-freaks som ännu inte spelat det.)
Annorlunda och smått rubbade miljöer och mörk story.


Arcanum: Of steamworks and magic obscura
Utspelar sig i en värld där magi, fantasy-varelser, scifi-teknik med artonhundratalsstuk och medeltidssamhällen existerar samtidigt, med feta kulturkrockar som följd.
Inte lika klockrent som exempelvis Fallout eller Planescape, men ganska sjysst .


Sen är The Elder Scrolls: Morrowind ett mycket bra spel även om purister bestämt kör med "Give me Daggerfall or give me death". :)

Väntar med spänning på uppföljaren Oblivion som ser pervest snyggt ut. Skogarna är helt sjuka. Realism till max.

Shadow Warrior
2005-11-09, 21:50
Började faktist spela det igen i förrgår,det tråkiga är bara att det enligt mig är så tråkigt att spela en techuser i det,bara magiker som är roliga ju...

hmm...

Jag är ju så enkelriktad att jag ALLTID kör som Thief... *rolleyes*

Själv så älskar jag karaktärerna, städerna, dom små detaljerna, Arcanum hade helt klart potencialet att bli lika bra eller bättre än F2.

Pingen
2005-11-09, 22:49
Roade mig en kväll i Fallout 2 åt att skapa en ur-dum, biff till gubbe. Tyvärr så lyckades han inte ta sig ur första byn, pga kommunikationssvårigheter.

Därför fick byborna smaka knytnäve, och det blev redig massaker, eftersom jag satt maximalt med poäng på Unarmed, med tillägget Jinxed, där alla omkring en dör på brutalast möjliga sätt.

Höjdpunkten var när man träffade något obegåvade Sulik, i en av de första mindre städerna. Konversationerna tog nya proportioner eftersom de båda låg på samma mentala nivå.


Blir sugen på Planescape nu. Kommer ihåg att man läste lite om det innan det skulle släppas, och var mäkta fascinerad över stämningen i bilderna.

Kwon
2005-11-09, 23:26
Ah!

Har läst lite om det, många skriver att man bör spela ettan först, men min lokala spelhandlare verkar bara han 2an inne just nu *rolleyes*

Mest för att man skulle fatta storyn skrev de, men det går säkert bra att köra 2an direkt?

Weeeee så spelsugen jag är, det blir man efter en hel dag på akuten *cry*



men jag mår bra nu, om nu ngn skulle bry sig =)

Skit i ettan, kör tvåan!
:D

-

Edit: Efter att du nu köpt o testat BG2, var det något för dig?

Eller gillar du att köra online me andra pers?

gustavk
2005-11-09, 23:32
Baldurs gate sopar gatan med neverwinter nights, mycket bättre musik och spelkännsla. Dessutom är det längre speltid tror jag. Ettan är det spel som de flesta spelar först och därför fastnar de för det men tvåan är lite mer varierat tycker jag.

Planescape rockade dock när jag lirade det (huu vad länge sedan det var), kan man fortfarande få tag på det? i så fall är jag intresserad, det var skön story.

Håller verkligen med! Baldurs var fruktat mycket mättre än neverwinter nights. Däremot måste jag säga att PLANESCAPE:Torment är jäklarns i mig det bästa spel som gjorts.. Huuuur skön story som helst, vill inte säga att du valtfel spel nu lasse kongo , men om du bara har lite överseende med grafiken (det har trots allt några år på nacken) så är det verkligne ngt att rekommendera!

Baan
2005-11-09, 23:38
ska väl gå få tag på en collectors edition med bg1/bg2/tob för inte mycket alls, kompisen köpte väl det för rätt länge sedan och det var inte många hundralappar. fast kanske är för gammalt för att det ens ska vara lätt få tag på

Lasse Kongo
2005-11-10, 00:04
Skit i ettan, kör tvåan!
:D

-

Edit: Efter att du nu köpt o testat BG2, var det något för dig?

Eller gillar du att köra online me andra pers?

Har inte hunnit spela än, min tjej kom hem med en film och klass åt mig, så vi har sett gisslan och ätit klass =)

Ska installera nu...

Lasse Kongo
2005-11-10, 00:04
Håller verkligen med! Baldurs var fruktat mycket mättre än neverwinter nights. Däremot måste jag säga att PLANESCAPE:Torment är jäklarns i mig det bästa spel som gjorts.. Huuuur skön story som helst, vill inte säga att du valtfel spel nu lasse kongo , men om du bara har lite överseende med grafiken (det har trots allt några år på nacken) så är det verkligne ngt att rekommendera!

Blir nog att prova det med =)

shifty
2005-11-10, 01:35
Might and Magic 6,7,8.

olwe
2005-11-10, 01:41
Jag vill göra ett inlägg om Baldurs gate.

Efterföljaren: throne of bahl tappar i spelkännsla och man får för mycket nya vapen hela tiden. Det är helt enkelt för maxat för att ha kvar spelkännslan i de tidigare spelen.

Finns det någonstans på nätet där man kan köpa gamla spel till ett bra pris? t.ex. planscape torment?

mangemani
2005-11-10, 02:54
sacred och dess utbyggnad?

Scratch89
2005-11-10, 08:27
Jag håller med några som sagt Might And Magic VI - Mandate Of Heaven.
Det är inte speciellt snyggt, men fan vad kul det är o jag vet inte hur många timmar jag satt och spelade det här.

Jag var liten när det kom o det var rätt läskigt då, tyckte jag iallafall. :D

östen
2005-11-10, 08:29
Diablo 2 LOD

morte
2005-11-10, 08:32
Planescape :hbang: :hbang:

Jakelol
2005-11-10, 08:48
Måste slå ett slag för Fallout 2 om om det ska vara offline men ska det vara online så är Starwars Galaxies lätt överlägset.

HerrArne
2005-11-10, 09:17
Total frihet. Friheten att kunna dö när som helst?
Fick med spelet till min Geforce 4 :D
PRovade spelet men fick spel.
SKulle bara ut och fiska i havet och blev nästan ihjälbiten av fiskarna!

Jaja. Det är inte så kul att bli ihjälbiten av råttor i början, och faktiskt lite trist på slutet när man kommer på sig med att slå ihjäl gudarna för att kunna soultrappa dem och bygga riktigt kul magiska föremål.

Men där emellan... :)

AngelLove
2005-11-10, 09:26
De flesta som är nämnda är väl spelade en hel del...

MEN INGEN som ens nämnt Guild Wars.
Där har ni ett spel som faen binder en vid burken. Enormt stort, är för jäkla bra balanserat så att alla karaktärer har sina för- resp nackdelar vilket ofta innebär att solo-rocka är svårt, grym grafik men det viktigaste av allt... SPELKÄNSLAN som gör att man bara vill fortsätta.

Kwon
2005-11-10, 10:26
Guildwars e kul om Kongo orkar/vill köra med andra på nätet.

Han sökte ju däremot efter att dricka mjöd med ett par dvärgar på tavernan vilket kan vara svårt i GW! :)

AngelLove
2005-11-10, 10:48
Guildwars e kul om Kongo orkar/vill köra med andra på nätet.

Han sökte ju däremot efter att dricka mjöd med ett par dvärgar på tavernan vilket kan vara svårt i GW! :)

Nej då, eftersom man kan köpa öl av merchants för att få lite gungning i spelet så uppfylls även det kravet ;)

Mel
2005-11-10, 11:41
Lands of Lore
Ultima 7 serpent isle

Tricklev
2005-11-10, 11:58
Roade mig en kväll i Fallout 2 åt att skapa en ur-dum, biff till gubbe. Tyvärr så lyckades han inte ta sig ur första byn, pga kommunikationssvårigheter.

Därför fick byborna smaka knytnäve, och det blev redig massaker, eftersom jag satt maximalt med poäng på Unarmed, med tillägget Jinxed, där alla omkring en dör på brutalast möjliga sätt.

Höjdpunkten var när man träffade något obegåvade Sulik, i en av de första mindre städerna. Konversationerna tog nya proportioner eftersom de båda låg på samma mentala nivå.

Ahh the memories.. :D

Fanns så mycket kul att göra i Fallout 2, måste fasen installera och köra nu! :hbang:

King Grub
2005-11-10, 12:09
Ultima 7 serpent isle

Skall man nämna favoritspel, så är nog Ultima IV, V, VI, VII - Black Gate, VII - Serpent Isle, nära toppen på min lista. Jag vet inte hur bra dom skulle vara om man spelade dom för första gången i dag, när man är van med dagens tekniska utveckling, men känslan dom skapade när jag spelade dom för första gången var oslagbar.

Sheogorath
2005-11-10, 12:50
Skall man nämna favoritspel, så är nog Ultima IV, V, VI, VII - Black Gate, VII - Serpent Isle, nära toppen på min lista. Jag vet inte hur bra dom skulle vara om man spelade dom för första gången i dag, när man är van med dagens tekniska utveckling, men känslan dom skapade när jag spelade dom för första gången var oslagbar.

Jag gillade faktiskt Ultima Underworld-serien också. Inte så att jag blev kär, men de var också rätt stämningsfyllda.

Stoltz
2005-11-10, 13:39
Jag är ju just nu rätt fast i NWN online, och det är bara trevligt ;)

Ingenting går dock upp mot Baldur's Gate 1&2 + expansions... Nöje för hela månaden ;)

Nils.R
2005-11-10, 14:22
hmm...

Jag är ju så enkelriktad att jag ALLTID kör som Thief... *rolleyes*

Själv så älskar jag karaktärerna, städerna, dom små detaljerna, Arcanum hade helt klart potencialet att bli lika bra eller bättre än F2.


Håller verkligen med dig om att idén i arcanum verkligen är grymt bra o att de misslyckades en del med det men att det skulle kunna slå F2 är nog imo lite o ta i

bolt
2005-11-10, 15:17
Dofus :D

Baan
2005-11-10, 15:18
Håller verkligen med dig om att idén i arcanum verkligen är grymt bra o att de misslyckades en del med det men att det skulle kunna slå F2 är nog imo lite o ta i

håller med att jämföra Fallout och Arcanum är hädelse, grafiken i Arcanum var inte ens bra när den kom, samt STORT minus för alla buggar och halvtaskig programmering, något som återkom i företagens senare spel också, dvs vampires: bloodlines. Spelets starka sida, kanske den enda är ju självklart den hyffsat nyskapande storyn..

Lasse Kongo
2005-11-10, 17:12
Fallout 2 och Planescape verkar vara 2 riktigt populära lir enligt denna tråd, så båda ska provas!

bolt
2005-11-10, 17:14
Fallout 2 och Planescape verkar vara 2 riktigt populära lir enligt denna tråd, så båda ska provas!

Fallout 2 är hur bra som helst.
Går dock att klara på under 30 min om man vet vad man håller på med :D

Nils.R
2005-11-10, 18:02
Fallout 2 är hur bra som helst.
Går dock att klara på under 30 min om man vet vad man håller på med :D

Det går att klara fort ja men å andra sidan kan man ha kul med det nästan hur länge som helst med om man vill.

Lasse Kongo
2005-11-10, 18:11
Det går att klara fort ja men å andra sidan kan man ha kul med det nästan hur länge som helst med om man vill.

GAH!

Vad är det som är så bra med spelet och vad är det man kan hålla på med hur länge som helst?

Jag är inne i ngn borg eller ngt i början av spelet, verkar suga som fan haha, men ska ge det lite tid =/

Nils.R
2005-11-10, 18:13
GAH!

Vad är det som är så bra med spelet och vad är det man kan hålla på med hur länge som helst?

Jag är inne i ngn borg eller ngt i början av spelet, verkar suga som fan haha, men ska ge det lite tid =/

Lite halvdrygt där i början när man bara har spjutet,det blir mkt roligare när du kommer ut ur byn.
Finns hur mkt roliga vapen som helst i det spelet i princip...

Lasse Kongo
2005-11-10, 18:15
Lite halvdrygt där i början när man bara har spjutet,det blir mkt roligare när du kommer ut ur byn.
Finns hur mkt roliga vapen som helst i det spelet i princip...

Ja ska ge det en ordentligt chans som sagt, spelet verkar ju hyllat över hela världen...

morte
2005-11-10, 18:29
Du kan bla ta jobb som (spoiler) : porrskådis



(I fallout2 alltså)

norsk_gadd
2005-11-10, 18:31
Jaha, nu har ni gjort det era jävlar! Nu har jag installerat BG 2 igen för tredje gången och detta innebär sömnlösa nätter och missade föreläsningar. Hatar RPG spel och allt som hör till för det är så väldigt roligt och tar över allt. Hoppas att ni är väldigt nöjda!

Ps. Ska spela en druid den här gången. ;)

Lasse Kongo
2005-11-10, 18:36
Du kan bla ta jobb som (spoiler) : porrskådis



(I fallout2 alltså)

jasså :naughty:

nu ska det liras he he

Yankeee
2005-11-10, 18:39
Hur går det i baldurs då? Lagt på hyllan? :P

Lasse Kongo
2005-11-10, 18:47
Hur går det i baldurs då? Lagt på hyllan? :P

fick inte igång skiten, det slutade faktiskt med att jag ställde mig i ett hörn i vardagsrummet och skrek mkt fula ord... men det var bättre än alternativ 2: kasta ut datorn på gatan =/

Men nu har jag äntligen fått ett spel att fungera, Fallout 2, så ja ska lira det ett tag och se om det är kwel.

Shadow Warrior
2005-11-10, 19:10
AARGGHH!!! Jag blir galen på planescape måste varenda jävla person jag träffar snacka så jävla mycket skit?

Annat var det på den gammla hederliga tiden "to the northwest is a cave" osv :D

bolt
2005-11-10, 19:57
Kommer ihåg att jag fick en bonusskiva när jag fick mitt baldurs gate 2, någon som vet vad det var på den?
Får ta och gå igenom skivhögarna nån dag och se.

Baan
2005-11-10, 20:51
Kommer ihåg att jag fick en bonusskiva när jag fick mitt baldurs gate 2, någon som vet vad det var på den?
Får ta och gå igenom skivhögarna nån dag och se.

finns collectors edition med ToB, samma gäller ettans collectors edition, dvs expansionen till den. alterantivt kanske någon audio cd

XroW
2005-11-10, 20:53
Vart jäkligt sugen på BG2 Fallout2 Ice wind dale 2 när jag läste denna tråd
har bara stora svårigheter att få tag på det *cry*

Nils.R
2005-11-10, 21:07
Kommer ihåg att jag fick en bonusskiva när jag fick mitt baldurs gate 2, någon som vet vad det var på den?
Får ta och gå igenom skivhögarna nån dag och se.

Har för mig att man kan köpta ngt särskilt item eller om det vara flera som man inte kan annars.
Han fighter/magen från PT t.ex,hans svärd kan man köpa,kommer inte ihåg vad han heter :P

Lasse Kongo
2005-11-11, 01:02
Alltså, Fallout 2 var inte min grej, inte riktigt va ja var ute efter..

Dock fick ja äntligen igång BG2, och ja säger bara weeee, bara början att få göra sin egen gubbe var coolt, bådar gott, är ju precis den här atmosfären ja leta efter.

Blir nog dock att kolla tutorial, fan va stressad ja blev när spelet börja, 20478 menyer och olika val, skulle försöka öppna burarna men förvandla mig själv till en björn och 2 gubbar dock mot en fladdermus =/

Men det verkar väldigt lovande =)

XroW
2005-11-11, 01:13
Väldigt off topic här men...
jag behöver hjälp från några som mig själv ;P

Star Wars Battlefront II vägrar gå igång den tjafsar om att Security modulen inte går igång ? jag har använt proget VirtualCDHide v1.0.0.4 för att göma min mountade cd skiva. det stog det i Read me filen som kom med..

nån som stött på detta problem tidigare?

Shadow Warrior
2005-11-11, 06:32
Vad jag ogillar mest med BG2 är i allafall det faktum att man blir tvingad att rädda minics och dom andra idioterna som jag i allafall innerligt hatar, jag vill bara döda dem direkt jag ser dem, nä rollspel ska vara fria eller så ska de bara ge en illussion av att vara det som många japanska gör.

Sen det här gammla vanliga att man börjar mitt i smeten... jag vill börja mitt spel i en lungn by, snacka med lite folk, knacka lite monster, gå in och köpa lite ny utrustning... och sen ge mej ut på äventyr, inte hacka mej genom en dungeon i flera timmar innnan jag frå börja spela som i BG2 och Beyond Divinity.

Niclaaas
2005-11-11, 09:24
Pagan: Ultima VIII


haha undrar hur många timmar av mitt liv jag la ner på det spelet i sjätte klass? :D

helt underbart, trodde nästan att jag var ensam om att ha spelat det ;)

Sheogorath
2005-11-11, 09:27
haha undrar hur många timmar av mitt liv jag la ner på det spelet i sjätte klass? :D

helt underbart, trodde nästan att jag var ensam om att ha spelat det ;)

Helt underbart spel. Det första jag gjorde var att ha livet av avrätterskan, för att sedan flytta in i hennes hus. Möblerade det helt och hållet. Samlade prylar från hela spelet och gjorde det riktigt cosy. Spelade det tillsammans med min bästa kompis på den tiden. Tror du att vi blev fast när Ultima Online kom ut eller *rolleyes*? Geeees....

Halldin
2005-11-11, 11:29
Vad jag ogillar mest med BG2 är i allafall det faktum att man blir tvingad att rädda minics och dom andra idioterna som jag i allafall innerligt hatar, jag vill bara döda dem direkt jag ser dem, nä rollspel ska vara fria eller så ska de bara ge en illussion av att vara det som många japanska gör.
Ändå gillar du Final Fantasy mest, som är så linjärt som det kan bli? *screwy*

Lasse Kongo
2005-11-11, 12:19
Fan, Baldur verkar svårt, eller så är det för man är ovan, svårt o slåss osv, man blir ju bara stressad =)

Är precis i början när vi ska rymma, vill ju bara komma ut därifrån haha

Tricklev
2005-11-11, 12:21
Fan, Baldur verkar svårt, eller så är det för man är ovan, svårt o slåss osv, man blir ju bara stressad =)

Är precis i början när vi ska rymma, vill ju bara komma ut därifrån haha

Glöm inte att space pausar spelet så du kan ge alla dinna snubbar order/kommandon/etc, riktigt användbart.

tossefar
2005-11-11, 12:22
Fan, Baldur verkar svårt, eller så är det för man är ovan, svårt o slåss osv, man blir ju bara stressad =)

Är precis i början när vi ska rymma, vill ju bara komma ut därifrån haha

Testa space? :)

olwe
2005-11-11, 12:26
Vad jag ogillar mest med BG2 är i allafall det faktum att man blir tvingad att rädda minics och dom andra idioterna som jag i allafall innerligt hatar, jag vill bara döda dem direkt jag ser dem, nä rollspel ska vara fria eller så ska de bara ge en illussion av att vara det som många japanska gör.

Sen det här gammla vanliga att man börjar mitt i smeten... jag vill börja mitt spel i en lungn by, snacka med lite folk, knacka lite monster, gå in och köpa lite ny utrustning... och sen ge mej ut på äventyr, inte hacka mej genom en dungeon i flera timmar innnan jag frå börja spela som i BG2 och Beyond Divinity.

Baldurs gate 2 är en uppföljare från ettan och du tar vid där ettan slutade (typ) därför börjar du mitt i smeten. I det första spelet börjar man i en lugn by, snackar med lite folk, knackar lite monster... går in o köper lite utrustning och sen ger sig ut på äventyr.

Edit: skit i minsc då? man behöver inte många felr än huvudkaraktären om man vill ha det lite svårare.

Kwon
2005-11-11, 13:20
Fan, Baldur verkar svårt, eller så är det för man är ovan, svårt o slåss osv, man blir ju bara stressad =)

Är precis i början när vi ska rymma, vill ju bara komma ut därifrån haha

Du kan ju pausa, sen kan du också ställa in AI på varje karaktär.

Tex, biffarna kan du ställa in så de aggressivt rusar fram så fort de kan o börjar mörsa, medan du kan ställa in så magiker o helare kör mer defensivt (lägger spells i bakgrunden etc).

Förutom att kontrollera själv alltså. Säg att du har en gubbe du vill fokusera på kallad Lasse Kongo Barbaren, sätt ingen AI på honom, han kontrollerar du manuellt.

Resten kan du köra smarta AI's på.

Sen pausar du när det blir för hett och så. Funkar finfint, blire massa prommisar, garvisar o gawlet med lewt! :D

Niclaaas
2005-11-11, 13:25
Helt underbart spel. Det första jag gjorde var att ha livet av avrätterskan, för att sedan flytta in i hennes hus. Möblerade det helt och hållet. Samlade prylar från hela spelet och gjorde det riktigt cosy. Spelade det tillsammans med min bästa kompis på den tiden. Tror du att vi blev fast när Ultima Online kom ut eller *rolleyes*? Geeees....

haha just det var det roliga - att man kunde göra vad man ville i stort sett. kommer ihåg en kupp jag gjorde mot juvelaffären där jag smög in i något rum, tog fram en sovsäck jag tagit med mig och sov tills rätt tidpunkt då juvelaren var ute på promenad. då passade jag på att rensa stället, sov tills hon var tillbaka och dörren öppnad sen sålde jag tillbaka alla "hittade" ädelstenar till henne och gick ut därifrån något rikare ;)

eller när jag samlade bråte i skogen ett bra tag och byggde en skranglig stege som jag klättrade upp för och över bergen som "ramade in" spelet. iofs blev det bara något slags error och jag dog men kul var det. tror skivan finns kvar hos farsan och morsan, måste kolla det...

aah vilka minnen :D

Niclaaas
2005-11-11, 13:30
Vad jag ogillar mest med BG2 är i allafall det faktum att man blir tvingad att rädda minics och dom andra idioterna som jag i allafall innerligt hatar, jag vill bara döda dem direkt jag ser dem, nä rollspel ska vara fria eller så ska de bara ge en illussion av att vara det som många japanska gör.

Sen det här gammla vanliga att man börjar mitt i smeten... jag vill börja mitt spel i en lungn by, snacka med lite folk, knacka lite monster, gå in och köpa lite ny utrustning... och sen ge mej ut på äventyr, inte hacka mej genom en dungeon i flera timmar innnan jag frå börja spela som i BG2 och Beyond Divinity.

:thumbup: :thumbup:

två tummar upp. BGII är väl ett bättre gjort spel egentligen men själv tycker jag att ettan är mycket roligare. bättre story där man som sagt får starta på ett lugnt ställe från början och mycket friare.

Lasse Kongo
2005-11-11, 13:30
Du kan ju pausa, sen kan du också ställa in AI på varje karaktär.

Tex, biffarna kan du ställa in så de aggressivt rusar fram så fort de kan o börjar mörsa, medan du kan ställa in så magiker o helare kör mer defensivt (lägger spells i bakgrunden etc).

Förutom att kontrollera själv alltså. Säg att du har en gubbe du vill fokusera på kallad Lasse Kongo Barbaren, sätt ingen AI på honom, han kontrollerar du manuellt.

Resten kan du köra smarta AI's på.

Sen pausar du när det blir för hett och så. Funkar finfint, blire massa prommisar, garvisar o gawlet med lewt! :D

haha wtf!

ja lär mig nog när ja får lira lite, just nu trycker ja på alla gubbar och sedan på den de ska slåss mot, trycker som en galning, vet inte hur man ställer in ai... mkt pill när man ska slänga på gubbarna sköldar och skydd osv, när man typ slänger på en väst så sjunker en siffra, är massa saker som ja inte riktigt hänger med på, orkar inte läsa igenom manualer i vanliga fall, men får nog göra det till det här spelet, men som sagt man lär sig, pausa spelet var ju ett välkommet tips vill ja lova =)

Kwon
2005-11-11, 15:20
haha wtf!

ja lär mig nog när ja får lira lite, just nu trycker ja på alla gubbar och sedan på den de ska slåss mot, trycker som en galning, vet inte hur man ställer in ai... mkt pill när man ska slänga på gubbarna sköldar och skydd osv, när man typ slänger på en väst så sjunker en siffra, är massa saker som ja inte riktigt hänger med på, orkar inte läsa igenom manualer i vanliga fall, men får nog göra det till det här spelet, men som sagt man lär sig, pausa spelet var ju ett välkommet tips vill ja lova =)

Tror det var om du kollar vid gubbarnas profil där det fanns en knapp för AI.

Juste, AC (Armor Class =Rustnings nivå) skall vara så låg som möjligt. Du vill helst ha - (minus) på det värdet.

Det är en grej från Dungeons n Dragons, ett gammalt rollspel.

Synd att jag ente har några savade karaktärer kvar, hade jag kunnat logga in i ditt lir o kastat över FEDT me magiska vapen o krejjer.

-

Jag minns inte, var länge sen jag lirade, men kolla på varje karaktärs profilmeny, skall finnas någon knapp för inställning av AI där.

Så kan du välja olika presets, Warrior_aggressive, Healer_Defensive eller vafasiken det var.

Det roliga är också att om du orkar kan du använda egna bilder (tex på dig själv eller varför inte Sune Mangs,Povel Ramel et al) ist för spelporträtten.

Du kan även använda egna ljud! Jag minns att jag o polarna spelade in några roliga ljud för våra gubbar på Baldurs 1 tiden.

TILL ATTAAACK när man anfaller, AJE DET GÖR ONT (med eko-effekt) när man blir slagen...

När man var trött så hade jag spelat in en Snarkning jag gjort tidigare :D

ZZZSNORRRRKKKKKKK Nu e jak trött sa jag...

Roligt när man kan customiza lite.

HURSOM! Ska kolla om jag har några sparade karaktärer på nån diskett, så kan du få FETE grejjer.

-

Pause med Space kommer du använda flitigt, det blir stressigare senare när det är massa fiender samtidigt.

Om du väljer att använda AI på vissa "tunna" karaktärer är upp till dig, det kan underlätta. Fast du kanske kör ett party fullt med Barbarer, Krigare, Bärsärkar etc... :)

Sammanfattning:

AC värdet ska vara så lågt som mjöligt! Har du -8 e du GROFV och svår att träffa!

Vissa klasser kan köra Metallrustning, andra inte, du får testa dig fram o använda sunt förnuft om du inte orkar kolla manual!

En av de roligare fighterna i spelet senare, är när man möter en odöd trollkarl som hette Lich of Garnaxx eller liknande, nita honom o du får en FEDE ring.

Kör du me expansionen te BG2 förresten?

Lasse Kongo
2005-11-11, 20:24
Det är ngt med datorer och jag när det gäller spel, det funkar fan inte, tycker det är så b att spela spel på dator...

Så ja köpte God Of War till PS2 istället, och ja säger bara: är det verkligen på playstation 2 jag spelar? Så underbart spel...

http://www.nordicgamers.se/sektion/nordicgamers/recen/538.html

Kwon
2005-11-11, 21:44
LOL! Dåligt av L. Kongo att ge upp på ett lir där man måste tänka o istället göra det enkelt för sig o köra ett mörsarspel på konsolen istället! :laugh: :thumbup:

XroW
2005-11-15, 19:55
Någon som vet ett bra rollspel som inte är baserat på D&D reglerna
NWN + (upföljarna)
BG
BG2
Icewinddale
Icewinddale2

är i stort sett samma spel
visst olika story men när allt är stulet från D&D så blire lite nötigt.

Baan
2005-11-15, 19:58
Fallout 1 & 2
Arcanum
Morrowind
Fable

... är dom spelen som inte borde ha något med D&D att göra. RPG - genren är lite död just nu

XroW
2005-11-15, 20:00
Fallout 1 & 2
Arcanum
Morrowind
Fable

... är dom spelen som inte borde ha något med D&D att göra. RPG - genren är lite död just nu

Fallout :D Redan varvat ett par 100 ggr :D :hbang:
Morrowind suck ^^ orkar inte börja om igen haha

Vad är fable för nått?

jo det är väldigt synd att det bara är MMORPG som gäller nu :furious:

Mikeman
2005-11-16, 01:17
Katastrof att ingen har nämt gothic 1&2!
Där har vi kungliga spel, framförallt 2:an.

Ultima Online är annars det bästa spel som tillverkats i historien.
Det förstördes dock av diverse patchar.
När det kom ut satt jag 12 timmar varje dag. Med 56k-modem! :cool:

Kwon
2012-03-17, 16:18
http://www.vg247.com/2012/03/15/atari-reveals-baldurs-gate-enhanced-edition-for-summer-2012/

Overhaul Games has assembled a talented team of artists, programmers and designers to enhance this timeless classic. To remain true to the spirit of the game, the team includes original Baldur’s Gate developers.
Relive the most epic story ever told

Baldur’s Gate: Enhanced Edition™ and Baldur’s Gate II: Enhanced Edition™ will feature a re-forged version of the Infinity Engine with a variety of modern improvements.
The greatest roleplaying game of all time, enhanced

EkarN
2012-03-17, 16:20
Ohlala. Detta ser vi fram emot:)

Doctor Snuggles
2012-03-17, 16:32
Sjysst dungeon master rehash! Www.grimrock.net
Till pc, mac och ios.

jBYsyjTgDwg

shadowfire
2012-03-17, 16:42
Bra tips där snugge, ska kika på det.

Jag saknar något nu efter Rift känner jag, men jag vägrar WoW... finns det inget annat kul lir förutom D3 på g inom genren?

JJOHANSSON
2012-03-17, 16:43
runescape

Doctor Snuggles
2012-03-17, 16:52
Guild Wars 2? Bethesda mmo?

shadowfire
2012-03-17, 16:56
jaaa vill haaaaa

ceejay
2012-03-17, 17:01
guild wars 2 kan bli intressant.

Xtronal
2012-03-17, 17:46
Kingdoms of Amalur: Reckoning verkar ganska tungt håller på att laddar hem det nu (jag kanske köpte det :D)

det är ett action rpg.

ceejay
2012-03-17, 17:48
jag kikade lite när day9 streamade lite kingdoms of amalur, såg galet trist ut

BelowAverage
2012-03-17, 18:38
Bra RPGS:s:
Baldurs Gate 2
The elder scrolls 3: Morrowind
Fallout 3
Two Worlds (1:an)
Dragon age (1:an...)
Arcanum (grymt, grymt underskattat - mycket stämningsfullt och stort)
Vampire the masquerade: bloodlines
Mount & Blade (fruktansvärt bra)
Silverfall är ett ganska originellt cell-shadat RPG.

Hack'&'Slash:
Diablo 2
Sacred (främst 1:an som är riktigt bra, även 2:an) bättre diablokloner finns iaf inte då dessa kommer med mycket eget
Titan Quest (kanon) bästa rena diabloklonen men blir lätt långtråkigt, till skillnad från sacred
Torchlight (snabbt långtråkigt)
Darkspore (få spelare, kul, svårast av alla spel jag nämnt imo)

Action med rpg-element:
E.Y.E - Divine Cybermancy
Borderlands

Kingdoms of amalur är riktigt tråkigt. Skyrim och oblivion var tekniskt snygga men monotona besvikelser.
Nån som prövat Dark Souls? Har tänkt inhandla det till mitt xbox vad det lider. Verkar bra.

EDIT: f.ö har jag tidigare följt olika experiment att göra daggerfall spelbart på pc. Nån som fått det att fungera? Mina försök för nått år sen gick åt fanders.

Xtronal
2012-03-17, 19:05
jag kikade lite när day9 streamade lite kingdoms of amalur, såg galet trist ut

nåja, jag ska pröva det i alla fall. :)

ceejay
2012-03-17, 19:06
nåja, jag ska pröva det i alla fall. :)

han älskade det dock :D

Doctor Snuggles
2012-03-17, 19:49
Mount and blade multiplayer ser roligt ut, helt missat den. Är det fortfarande en hyffsad aktiv spelarbas? Finns det bra moddar?

BelowAverage
2012-03-17, 20:40
Finns iaf till warband en riktigt stor RPG multiplayer-mod (cRPG) där du har en permanent karaktär som levlar långsamt och man tjänar cash som spenderas på gear man har permanent. Fanns ett otal servrar som körde den och originial när jag spelade för några månader sen. Fast cRPG var lite jobbig tycker jag, veteranerna blir rätt gudalika statsmässig. Fire & Sword har jag aldrig prövat.
Sen finns det ju väldigt bra och många singleplayer mods och det är där den största spelglädjen finns tycker jag :)

Ado2000
2012-03-17, 20:50
Bra RPGS:s:
Baldurs Gate 2
The elder scrolls 3: Morrowind
Fallout 3
Two Worlds (1:an)
Dragon age (1:an...)
Arcanum (grymt, grymt underskattat - mycket stämningsfullt och stort)
Vampire the masquerade: bloodlines
Mount & Blade (fruktansvärt bra)
Silverfall är ett ganska originellt cell-shadat RPG.

Hack'&'Slash:
Diablo 2
Sacred (främst 1:an som är riktigt bra, även 2:an) bättre diablokloner finns iaf inte då dessa kommer med mycket eget
Titan Quest (kanon) bästa rena diabloklonen men blir lätt långtråkigt, till skillnad från sacred
Torchlight (snabbt långtråkigt)
Darkspore (få spelare, kul, svårast av alla spel jag nämnt imo)

Action med rpg-element:
E.Y.E - Divine Cybermancy
Borderlands

Kingdoms of amalur är riktigt tråkigt. Skyrim och oblivion var tekniskt snygga men monotona besvikelser.
Nån som prövat Dark Souls? Har tänkt inhandla det till mitt xbox vad det lider. Verkar bra.

EDIT: f.ö har jag tidigare följt olika experiment att göra daggerfall spelbart på pc. Nån som fått det att fungera? Mina försök för nått år sen gick åt fanders.


riktigt grym spel om du gillar utmaning, inte så stort på story skulle väl säga att den nästan inte finns men det är inte det som e tilldragnings faktorn utan själva utmaningen, personligen tycker jag art designen och banorna är ett av dom mest unika och fettaste jag sätt, mkt valmöjligheter också och en hel del grymma bossar hade du sagt att du ska fixa den till ps3an så hade jag rekommenderat demon souls också som faktiskt var svårare


till TS kan jag rekommendera av dom jag inte set nämnas BG1, Chrono Trigger (om det verkligen är grym story du är ute efter så är detta top klass, detta är trots allt ett snes spel) FF2 eller FF4 samma spel ändå, och The Witcher resten har jag set nämnas av dom som ska va grymma

edit: chrono trigger och ff spelen kan du ändå spela som roms

BelowAverage
2012-03-17, 20:54
Chrono trigger, faawk ah! Däre kom den. En kamrat till mig rekommenderar Nox om man gillar old-school, ska tydligen vara mer i Diablo 1 / divinie divinity anda eller något.
Har tyvärr inte PS3 så demons souls går därför bort. Men de saker du säger om dark souls tycker jag låter kanon :)
Ouch att jag glömde nämna the witcher >.<
Har flera kompisar som gillat Dungeon siege med, men det föll mig aldrig i smaken. Och jag älskar hack&slash 0.o

<Mike>
2012-03-17, 21:49
BelowAverage, Dark Souls tyckte jag var asbra :) Det är riktigt svårt emellanåt, men det är bara nice. Det är bra att du köper det till 360, för det laggar ganska rejält på PS3 på vissa ställen (jag körde det på PS3 och fick veta att samma problem inte fanns i samma utsträckning på 360).
Oavsett så är det definitivt värt det om du gillar svåra rollspel.

Xtronal
2012-03-17, 23:19
FML.. körde " Kingdoms of Amalur reckoning" ett tag... glömde spara :(... orkar inte börja om. nääj.

Doctor Snuggles
2012-03-27, 18:30
Grimrock släpps den 11:e april.

http://www.grimrock.net/

Doctor Snuggles
2012-04-05, 18:14
Fått jävligt bra recensioner:
http://www.grimrock.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=259

King Grub
2012-04-05, 18:23
Ser riktigt coolt ut. Älskade Dungeon Master och Eye of the Beholder.

Sheogorath
2012-04-05, 19:26
Grymt! Jag spelade dom spelen väldigt mycket. EOB, Ultima Underworld, Menzoberrenzan (eller hur fan det stavas) etc etc ad infinitum.

Doctor Snuggles
2012-04-07, 00:43
Jag gillar kickstarter.

http://www.kickstarter.com/projects/1613260297/shadowrun-returns

Kafka
2012-04-07, 06:22
Jag vet inte om det har nämnts tidigare i tråden - skam om det inte gjort det - men Planescape: Torment (http://en.wikipedia.org/wiki/Planescape:_Torment) är ett otroligt bra CRPG, med väldigt bra story och grym dialog.

TheIsh
2012-04-07, 07:26
Baldur's Gate I och II!!!!!!

Missa inte http://www.baldursgate.com/news/language/en/ *cupid*

TheIsh
2012-04-07, 07:29
Bra RPGS:s:
[..]
Vampire the masquerade: bloodlines
[..]

Imo så är Redemption bättre.

Doctor Snuggles
2012-04-07, 15:10
ALbQQzePzt4&feature

stolpskott
2012-04-09, 10:21
Dark souls släpps till PC i augusti. (http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120407/dark-souls-kommer-till-pc)
Får försöka klara Demon's Souls tills dess och sen kötta igenom det på PC. Hoppas det blir en ordentlig version med snyggare grafik och välanpassade kontroller istället för en skitdålig portning av spelet.

F.ö. vill jag rekommendera The Witcher 2 för alla som gillar RPG's. Personligen föredrar jag det framför ettan. Spelet funkar nog för de flesta då beroende på vald svårighetsgrad och val i själva spelet kan ge antingen en linjär, väldigt casual upplevelse, eller en bred, djup och väldigt "harcore" spelupplevelse som till och med kan ses som svårare än Dark Souls.

Jockefoten
2012-04-09, 10:43
Witcher 2 var galet bra, storyn, sexet, att det tog en hel dag att klara första uppdraget... :D

Ado2000
2012-04-09, 11:01
Witcher 2 var galet bra, storyn, sexet, att det tog en hel dag att klara första uppdraget... :D

väntar till nästa vecka för å skaffa d eftersom enhanced edition kommer ut

King Grub
2012-04-09, 11:02
Gratis på PC för dom som äger originalet. :)

Ado2000
2012-04-09, 11:03
Gratis på PC för dom som äger originalet. :)

det är därför jag väntar :)

stolpskott
2012-04-09, 11:29
det är därför jag väntar :)

wut?

Alla som redan har spelet får en gratis update så att jag, som köpte spelet för drygt ett halvår sen, FÅR enhanced edition. Liksom DU kommer FÅ det om du köper spelet nu. Hur är det en orsak till att vänta?

Faran
2012-04-09, 12:20
Någon som vet något spel som är likt Mass Effect?

stolpskott
2012-04-09, 16:25
Någon som vet något spel som är likt Mass Effect?

Dragon Age 2, väldigt likt i gameplay men det utspelar sig i en fantasyvärld. Dragon Age Origins är bättre men inte alls lika likt mass effect (det märks dock att spelen har samma utvecklare).

Om du inte vet det så är ju mass effect en trilogi, så du har ju två spel där om du endast spelat ett. SWTOR har väl inspirerats väldigt mycket i diverse designval av Mass Effect, men det är ett MMO, tänkte att du kanske är intresserad av det ändå.

Faran
2012-04-09, 18:40
Dragon Age 2, väldigt likt i gameplay men det utspelar sig i en fantasyvärld. Dragon Age Origins är bättre men inte alls lika likt mass effect (det märks dock att spelen har samma utvecklare).

Om du inte vet det så är ju mass effect en trilogi, så du har ju två spel där om du endast spelat ett. SWTOR har väl inspirerats väldigt mycket i diverse designval av Mass Effect, men det är ett MMO, tänkte att du kanske är intresserad av det ändå.

Jag har spelat hela ME-serien och vill ha mer! Skulle vilja ha ett spel som är lite futuristiskt som ME, med liknande vapen och så. Ett ME 4 med andra ord. :)

Dragon Age origins och awakening har jag klarat ut två gånger. DAII har jag klarat ut en gång och körde halva spelet igen. Sen kom ME3 och jag tog en paus från DAII. Nu när jag skulle ta upp det igen så kändes det så dåligt att jag la ner det..

Just nu väntar jag på nya Max Payne och Aliens. Det är nåt sånt jag vill ha. Tips?

stolpskott
2012-04-09, 20:25
Jag har spelat hela ME-serien och vill ha mer! Skulle vilja ha ett spel som är lite futuristiskt som ME, med liknande vapen och så. Ett ME 4 med andra ord. :)

Dragon Age origins och awakening har jag klarat ut två gånger. DAII har jag klarat ut en gång och körde halva spelet igen. Sen kom ME3 och jag tog en paus från DAII. Nu när jag skulle ta upp det igen så kändes det så dåligt att jag la ner det..

Just nu väntar jag på nya Max Payne och Aliens. Det är nåt sånt jag vill ha. Tips?

Då är det bästa jag kan komma att tänka på Star Wars: Knights of the old Republic, från 2003. Det märks att det är gammalt men det är fortfarande ett sjukt bra spel.
Eventuellt Dead Space, det är väldigt futuristiskt med originella framtids-vapen, inget rollspel och väldigt mycket skräck, men du kanske skulle gilla det.
F.ö. så är Mass Effect serien väldigt unik, det är väl delvis därför det har gått så bra för den, för att det är svårt att hitta alternativ till det.

Ado2000
2012-04-09, 22:29
wut?

Alla som redan har spelet får en gratis update så att jag, som köpte spelet för drygt ett halvår sen, FÅR enhanced edition. Liksom DU kommer FÅ det om du köper spelet nu. Hur är det en orsak till att vänta?

på det sättet att dom ändrat i storyn, lagt till nya story element, nya karaktärer, ny intro video å en massa annat så jag väntar eftersom jag vill spela spelet med alla dom nya grejerna

Kimball
2012-04-09, 22:32
Grandia II till PC är grymt!

stolpskott
2012-04-09, 22:40
på det sättet att dom ändrat i storyn, lagt till nya story element, nya karaktärer, ny intro video å en massa annat så jag väntar eftersom jag vill spela spelet med alla dom nya grejerna

Ah, då spelar det väl egentligen ingen roll hur du väljer att göra, men det är väl bara en orsak till att vänta med att spela spelet, inte till att vänta med att köpa det?

What-evs.

Ado2000
2012-04-09, 22:42
Ah, då spelar det väl egentligen ingen roll hur du väljer att göra, men det är väl bara en orsak till att vänta med att spela spelet, inte till att vänta med att köpa det?

What-evs.

jo men seriöst hur ofta köper du ett spel å sen väntar en vecka med å få spela det oftast så sätter du igång med det direkt, för min del oftast så fort jag kommer hem

Faran
2012-04-10, 18:26
Då är det bästa jag kan komma att tänka på Star Wars: Knights of the old Republic, från 2003. Det märks att det är gammalt men det är fortfarande ett sjukt bra spel.
Eventuellt Dead Space, det är väldigt futuristiskt med originella framtids-vapen, inget rollspel och väldigt mycket skräck, men du kanske skulle gilla det.
F.ö. så är Mass Effect serien väldigt unik, det är väl delvis därför det har gått så bra för den, för att det är svårt att hitta alternativ till det.

Ja tyvärr så verkar det som att det inte finns nåt som riktigt liknar ME.
2003 känns nog lite väl gammalt för min del, men jag ska kolla lite närmare på Dead Space. Tack för tipsen och skriv gärna om du kommer på nåt mer!

Doctor Snuggles
2012-04-10, 18:53
Imorgon är det dags. Grimrock.

Scratch89
2012-04-11, 06:42
Spelar det någon roll om man har Mass Effect-spelen till olika konsoler? Jag har skaffat Mass Effect 1 och 2 till PC som jag tänkte dra igenom, och så fick jag nummer 3 i serien till PS3, av någon anledning. Ska man föra över karaktären genom spelen?

Stoltz
2012-04-11, 07:35
Spelar det någon roll om man har Mass Effect-spelen till olika konsoler? Jag har skaffat Mass Effect 1 och 2 till PC som jag tänkte dra igenom, och så fick jag nummer 3 i serien till PS3, av någon anledning. Ska man föra över karaktären genom spelen?

Yes, det ska du.

Spring och byt.

Popliteus
2012-04-11, 07:43
Diablo II LOD. 15:e maj kmr 3:an, bara tt köra igenom 2:an och sedan inskaffa ny dator och börja lira 3:an :D

EkarN
2012-04-11, 08:01
Ni som inte gjort det: spela Dragon Age: Origins.

Ado2000
2012-04-11, 12:00
Ja tyvärr så verkar det som att det inte finns nåt som riktigt liknar ME.
2003 känns nog lite väl gammalt för min del, men jag ska kolla lite närmare på Dead Space. Tack för tipsen och skriv gärna om du kommer på nåt mer!

om det är just rollspel du är ute efter så kan du skippa Dead Space för det är i action/skräck genren, men om det inte spelar nån roll så spela det eftersom det är ett jävligt grymt spel 2an också

Doctor Snuggles
2012-04-11, 17:32
Grimlock release in 30 minutes. :D
I am excite.

King Grub
2012-04-11, 17:51
Skall köpa det i morgon tror jag. Om det inte får katastrofala reaktioner över natten.

Doctor Snuggles
2012-04-11, 17:58
Med tanke på att recensioner har varit runt 9/10 så tvivlar jag på katastrof.
Loading as we speak.

Doctor Snuggles
2012-04-11, 22:27
Japp, det är precis som jag förväntade mig. Trevliga Dungeon Master vibbar med samma spänning och känsla. Lite väl lätt att slösa ett par timmar. ;)

Doctor Snuggles
2012-04-13, 01:05
Klurigt är det också. Falluckor är dina vänner. ;)

Jockefoten
2012-04-15, 07:04
Har Enhanced Edition släppts till Witcher 2 ännu?

King Grub
2012-04-15, 11:43
17 april skall det komma.

Doctor Snuggles
2012-04-18, 20:56
Ingen annan som testat Grimrock än?

pellep
2012-04-18, 22:38
jorå testat grimrock.
tokfastnat på en del pussel. fifan.

Doctor Snuggles
2012-04-18, 23:27
jorå testat grimrock.
tokfastnat på en del pussel. fifan.

Hur långt har du kommit? Är på lvl 11 själv, och visst är det jävligt klurigt ibland.
Ska jag skapa en ny tråd så man kan snacka och tipsa om lösningar?

EDIT: went ahead and did
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5723653

Sheogorath
2012-06-22, 03:15
Kunde inte sova (min kropp och skalle mår "så där" efter att ha klivit av en lång deff - inte helt i balans i systemet om man säger så...) så efter någons timme vändande och vridande tänker jag gå upp och spela The Settlers II: Anniversery Edition men fick den briljanta idén att köpa Legend of Grimrock och fira att jag har en ny fräsch laptop. Dessutom snubblade jag in på www.GOG.com som säljer gamla spel för en billig peng. Jag älskade Ultima VIII: Pagan (som avskyddes av dem som spelat sjuan) så jag tänkte att jag kan väl stödja en så fin sajt och köpte hem det för 50 spänn istället för att ladda ner installern från TPB. :)

Thewind
2012-06-22, 08:28
Ni som spelat mycket Morrowind:

Jag har lagt många timmar på Oblivion och Skyrim och tänkte ta mig an Morrowind snart. Vilka patcher/moddar gör spelet bättre?

garluch
2012-06-22, 08:44
Ni som spelat mycket Morrowind:

Jag har lagt många timmar på Oblivion och Skyrim och tänkte ta mig an Morrowind snart. Vilka patcher/moddar gör spelet bättre?

Spela vanilla först? Alternativt tanka re-textures och bugfixes från http://planetelderscrolls.gamespy.com/View.php?view=mods.list.