handdator

Visa fullständig version : pissar man ut Överskottet av protein?


Hannes
2005-11-09, 17:39
fråga 1: om man äter mer än sina 30 gram protein vi säger att vi äter 60 gram protein vid ett tillfälle, vad händer med resten av de 30 gram protein som inte används i proteinsyntesen?

fråga 2: Pissar man ut överskottet av protein?

Varför jag frågar är för att min idrottslärare hade föreläsning om detta och han sa att man pissar ut överskottet av protein, medans jag sa att det oxiderade eller blev till energi som då alla vet att överskottet av energi blir fett.
Han studier om pissa ut överskottet av protein var 2 år gamla. men hur som helst, har han rätt om detta?

Har han inte rätt. skriv gärna studierna och vart ni fått dom ifrån så jag kan skriva ut och visa honom.

Tack på förhand

Ninjasmurf
2005-11-09, 17:43
fråga 1: om man äter mer än sina 30 gram protein vi säger att vi äter 60 gram protein vid ett tillfälle, vad händer med resten av de 30 gram protein som inte används i proteinsyntesen?

fråga 2: Pissar man ut överskottet av protein?

Varför jag frågar är för att min idrottslärare hade föreläsning om detta och han sa att man pissar ut överskottet av protein, medans jag sa att det oxiderade eller blev till energi som då alla vet att överskottet av energi blir fett.
Han studier om pissa ut överskottet av protein var 2 år gamla. men hur som helst, har han rätt om detta?

Har han inte rätt. skriv gärna studierna och vart ni fått dom ifrån så jag kan skriva ut och visa honom.

Tack på förhand


Om du pissar ut protein har du nog fel på njurarna, men visst käkar man mycket protein blidas det mer urinämne...kanske var det han menade. Mer urinämne betyder bara att kroppen omsätter en större del kväve (protein innehåller kväve) än tidigare inte att man pinkar ut protein.

Hannes
2005-11-09, 17:47
alltså, jag pratar nu om en frisk individ som tränar. alltså inte ha fel på njurarna eller annan sjukdom.

Hans studier var som sagt 2 år gamla.

Studier på att man inte pissar ut protein?
och förklara gärna.

för övrigt, u guys rock :thumbup:

King Grub
2005-11-09, 17:51
Hans studier var som sagt 2 år gamla.

Studier på att man inte pissar ut protein?

Vilka studier? Vilka studier från 2003 säger att man kissar ut ett överskott av aminosyror? Två år gamla studier är nya studier, men jag skulle gärna vilja se dom...

Grisen
2005-11-09, 17:55
I bästa Slartibartfast-anda (se diverse förkylningstrådar) tror jag att man kissar ut ett överskott av protein. Om jag äter mycket protein till kvällsfika så måste jag obönhörligt gå upp på natten för att kissa. Vad beror detta på?

Hannes
2005-11-09, 17:57
Vilka studier? Vilka studier från 2003 säger att man kissar ut ett överskott av aminosyror? Två år gamla studier är nya studier, men jag skulle gärna vilja se dom...

tuvärr så har jag dom inte, men jag kan fråga efter dem.
Okej my bad, två år gamla studier är nya studier.....

men kan någon visa mig studier eller hänvisa att överskottet av protein oxiderar och/eller blir energi. tacksam för detta. det är därför jag skapade denna tråd.

King Grub
2005-11-09, 18:00
men kan någon visa mig studier eller hänvisa att överskottet av protein oxiderar och/eller blir energi.

Effects of exaggerated amino acid and protein supply in man, Experientia. 1991 Feb 15;47(2):168-72.

Protein Metabolism, Poortmans JR, Principles of Exercise Biochemistry, 3rd, rev ed. Med Sport Sci. Basel, Karger, 2004, vol 46, pp 227-278.

King Grub
2005-11-09, 18:01
I bästa Slartibartfast-anda (se diverse förkylningstrådar) tror jag att man kissar ut ett överskott av protein. Om jag äter mycket protein till kvällsfika så måste jag obönhörligt gå upp på natten för att kissa. Vad beror detta på?

Det har ju Ninjasmurf svarat på.

Grisen
2005-11-09, 18:06
Det har ju Ninjasmurf svarat på.


Fan
;)

Hannes
2005-11-09, 18:41
Effects of exaggerated amino acid and protein supply in man, Experientia. 1991 Feb 15;47(2):168-72.


hittar inget om att överskottet blir fett eller oxiderar, bara att man tex kan ta mer än 30 gram protein per tillfälle :confused:

Sverker
2005-11-09, 19:11
Det finns en förvirring hos folk i allmänhet om protein.

Allt protein du äter blir till energi. Undantaget är de 2 - 5 g som du kan bygga in som ny muskelmassa på ett dygn.
När proteinet, eg aminosyrorna, blir till energi bildas ammoniak som biprodukt av kvävet från amniosyrorna. Levern bildar urinämne/urea av ammoniaken och den kisasar du sedan ut.

Äter du 100 g protein så kissar du ut motsvarande mängde urinämne. Äter du 250 g protein så kisar du ut motsvarande 2.5 ggr mer urinämne :(

Att utsöndra urinämnet kräver vatten. Mellan tummen och pekfingret måste du dricka en liter vatten för varje 100 g protein du äter för att inte bli uttorkad.

Hannes
2005-11-09, 19:21
Det finns en förvirring hos folk i allmänhet om protein.

Allt protein du äter blir till energi. Undantaget är de 2 - 5 g som du kan bygga in som ny muskelmassa på ett dygn.
När proteinet, eg aminosyrorna, blir till energi bildas ammoniak som biprodukt av kvävet från amniosyrorna. Levern bildar urinämne/urea av ammoniaken och den kisasar du sedan ut.

Äter du 100 g protein så kissar du ut motsvarande mängde urinämne. Äter du 250 g protein så kisar du ut motsvarande 2.5 ggr mer urinämne :(

Att utsöndra urinämnet kräver vatten. Mellan tummen och pekfingret måste du dricka en liter vatten för varje 100 g protein du äter för att inte bli uttorkad.

okej så då har jag rätt, fast han kanske blandade ihop att det var proteinet som pissades ut istället för bioprodukten.

King Grub
2005-11-09, 19:30
Undantaget är de 2 - 5 g som du kan bygga in som ny muskelmassa på ett dygn.

Nja, mer än så är det allt. Proteinnedbrytningen uppgår till många gram per dygn, och så även proteinsyntesen. Det är proteinbalansen som kan bli positiv i storleksordningen av dom där 2 -5 grammen, men mycket mer byggs in som muskelprotein. Bara efter träning, vid intag av EAA byggs cirka 25% av dessa in som muskelprotein:

"The estimated nitrogen uptake across both legs can be estimated by calculating the ratio of phenylalanine uptake across both legs and the amount of phenylalanine contained in the drink. The area under the curve for phenylalanine net balance across both legs was calculated for 3 h after ingestion of the EAA drink given 1 h postexercise. The total amount of phenylalanine taken up was ~21-26% of the total amount of phenylalanine in the drink. If we assume that this ratio is consistent for all essential amino acids in the drink and if we know that the EAA drink contains ~827 mg of nitrogen, then we can calculate that ~211 mg of nitrogen were taken up by the legs during the 3 h after ingestion of the drink."

Considering that the first-pass splanchnic bed extracts 30% of the ingested phenylalanine, it appears that of the amino acids that actually enter the bloodstream a very high proportion are being specifically taken up by the legs. Furthermore, the lack of an increase in either alanine or urea production after the drink supports the conclusion that amino acids are incorporated into protein, as opposed to being catabolized."

J Appl Physiol. 2000 Feb;88(2):386-92.

Och allt fenylalanin som tas upp i muskeln byggs in som muskelprotein:

"Phenylalanine is not oxidized in the muscle, so the only metabolic fate for phenylalanine taken up by the muscle is for protein synthesis. The muscle intracellular pool of phenylalanine at the end of sampling was the same as at baseline, and net phenylalanine balance had returned to baseline levels by the end of sampling, indicating that sampling accounted for the entire response to the ingested protein. Thus, it can be assumed that all the phenylalanine taken up by the muscle was utilized for muscle protein synthesis."

Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81.

Hannes
2005-11-09, 19:39
Bara efter träning, vid intag av EAA byggs cirka 25% av dessa in som muskelprotein:


EAA = Essentiella aminosyror ??? eller?

King Grub
2005-11-09, 19:46
EAA = Essentiella aminosyror ??? eller?

Ja.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload0/namnlos-boj.JPG

Ref: Ref: Anabolic Effect of Whey Protein After Exercise, R Wolfe, IWC 4th International Whey Conference 2005.

Detta just efter träning. I vila är siffrorna lägre, men det är fortfarande en signifikant mängd av proteinet man äter som byggs in som muskelprotein.

King Grub
2005-11-09, 19:48
Och:

"Even if 2.5–3.0 g protein/kg/day is consumed and this amount
of protein is more than the synthetic machinery can
process, the excess will simply be oxidized."

J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes. Tipton&Wolfe.

Scratch89
2005-11-09, 20:11
Detta var ju bara en drink?

Så vi säger att mina muskler tar upp 30% av de essentiella aminosyrorna i min drink (kanske runt 5 gram?) när jag tar den rätt så snart efter träningen.

Målet efteråt då? Om jag nån timme senare tar en drink till, eller äter ett rejält mål med mat, med kanske 40 gram protein sammanlagt i? Hur mycket går till muskeluppbyggnad då?

King Grub
2005-11-09, 20:14
"Prior intake of amino acids and carbohydrate does not diminish the metabolic response to a second comparable dose ingested 1h later."

Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55. Independent and combined effects of amino acids and glucose after resistance exercise.

Obs att bara EAA behövs i proteinsyntesen.

King Grub
2005-11-09, 20:22
Träning + protein har en dramatisk effekt på proteinsyntesen.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/namnlos-jbf.JPG

Scratch89
2005-11-09, 20:36
"Prior intake of amino acids and carbohydrate does not diminish the metabolic response to a second comparable dose ingested 1h later."

Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55. Independent and combined effects of amino acids and glucose after resistance exercise.

Obs att bara EAA behövs i proteinsyntesen.
... va? :D

Scratch89
2005-11-09, 20:58
För att editera: Jag förstod inte riktigt.
Blev det ingen skillnad, eller blev det ännu mer effekt?

King Grub
2005-11-09, 21:01
En dos minskar inte det anabola gensvaret på motsvarande dos en timme senare.

Nu innebär tyvärr inte den proteinsyntesstegringen att du får muskeltillväxt som motsvarar siffran. Det pågår samtidigt proteinnedbrytning, och även den är förhöjd i samband med styrketräning. "Vinsten" i muskelprotein är proteinsyntes minus proteinnedbryting, dvs proteinbalansen. Proteinnedbrytningen kan minskas med kolhydratintag och medföljande insulinutsöndring, för förbättrad proteinbalans, även om kolhydraterna i sig bidrar högst marginellt till själva proteinsyntesen.

Scratch89
2005-11-09, 21:10
En dos minskar inte det anabola gensvaret på motsvarande dos en timme senare.

Nu innebär tyvärr inte den proteinsyntesstegringen att du får muskeltillväxt som motsvarar siffran. Det pågår samtidigt proteinnedbrytning, och även den är förhöjd i samband med styrketräning. "Vinsten" i muskelprotein är proteinsyntes minus proteinnedbryting, dvs proteinbalansen. Proteinnedbrytningen kan minskas med kolhydratintag och medföljande insulinutsöndring, för förbättrad proteinbalans, även om kolhydraterna i sig bidrar högst marginellt till själva proteinsyntesen.
Så för att lägga det till siffror, hur många gram per "dos" protein kan man få som går indirekt till muskeluppbyggnad? 2-5? Isf borde man kunna få in 15 gram per dag, om man då tar tre "doser" efter träning.
Eller är jag helt ute o cyklar?

Hannes
2005-11-09, 21:12
Allt protein du äter blir till energi. Undantaget är de 2 - 5 g som du kan bygga in som ny muskelmassa på ett dygn.
När proteinet, eg aminosyrorna, blir till energi bildas ammoniak som biprodukt av kvävet från amniosyrorna. Levern bildar urinämne/urea av ammoniaken och den kisasar du sedan ut.


fast det är ju inte proteinet som man pinkar ut utan biprodukten, right?
är det detta min idrottslärare kan ha menat?


Effects of exaggerated amino acid and protein supply in man, Experientia. 1991 Feb 15;47(2):168-72.

Protein Metabolism, Poortmans JR, Principles of Exercise Biochemistry, 3rd, rev ed. Med Sport Sci. Basel, Karger, 2004, vol 46, pp 227-278.

ska visa honom och se vad han säger, tack så mkt. :thumbup: *yourock*

King Grub
2005-11-09, 21:13
Protein 30 minuter före passet och 1, 2 och 3 h efter. Proteinintag 30 minuter före passet har mycket större effekt på proteinsyntesen efter passet.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/prot1.JPG

Direkt efter passet är platsen för kolhydrat, utan protein. Detta minskar muskelnedbrytningen för en bättre proteinbalans. Att ta protein tillsammans med kolhydraterna här leder till kraftigt minskat aminosyreupptag den kommande timmen, och proteinet före passet stimulerar proteinsyntesen här.

Sverker
2005-11-09, 21:17
fast det är ju inte proteinet som man pinkar ut utan biprodukten, right?
är det detta min idrottslärare kan ha menat?




Med stor säkerhet JA.

Scratch89
2005-11-09, 21:18
Så det bästa vore att ta runt 30 gram vassle i vatten direkt innan passet, och sen efter bara ta druvsocker? När ska jag fylla på med protein igen då?

Sverker
2005-11-09, 21:19
Nja, mer än så är det allt. Proteinnedbrytningen uppgår till många gram per dygn, och så även proteinsyntesen. Det är proteinbalansen som kan bli positiv i storleksordningen av dom där 2 -5 grammen, men mycket mer byggs in som muskelprotein. Bara efter träning, vid intag av EAA byggs cirka 25% av dessa in som muskelprotein:




Ja,ja,ja...småsaker.
Ska man hålla reda på vilka gram aminosyror som byggs in så får man äta radiaktiva preparat så det går att se vart varje aminosyra tog vägen :D

King Grub
2005-11-09, 21:26
Så det bästa vore att ta runt 30 gram vassle i vatten direkt innan passet, och sen efter bara ta druvsocker? När ska jag fylla på med protein igen då?

En timme efter passet, ungefär. Stimuleringen av proteinsyntesen direkt efter passet sköter proteinintaget före passet om. Det tar dessutom ett tag innan intaget protein börjar stimulera proteinsyntesen.

Scratch89
2005-11-09, 21:32
En timme efter passet, ungefär. Stimuleringen av proteinsyntesen direkt efter passet sköter proteinintaget före passet om. Det tar dessutom ett tag innan intaget protein börjar stimulera proteinsyntesen.
Spelar det då någon roll om det är vassle eller kasein? Då det nu är bevisat att det inte behövs direkt efter, behövs det väl inte heller tas upp snabbt? Då borde det ju duga riktigt bra med mjölk, kött, fisk eller vad som helst egentligen?

Samma sak med druvsocker/maltot, det borde väl duga med flingor, vitt bröd, okokta havregryn osv?

King Grub
2005-11-09, 21:36
Spelar det då någon roll om det är vassle eller kasein? Då det nu är bevisat att det inte behövs direkt efter, behövs det väl inte heller tas upp snabbt? Då borde det ju duga riktigt bra med mjölk, kött, fisk eller vad som helst egentligen?

Både kasein och vassle stimulerar proteinsyntesen efter träning, och det är oklart vilket som är bäst. Mjölkproteiner är ett bra val då dom är extra rika på EAA.

Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise, Tipton KD, Elliott TA, Cree MG, Wolf SE, Sanford AP, Wolfe RR, Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81:

King Grub
2005-11-09, 21:36
Samma sak med druvsocker/maltot, det borde väl duga med flingor, vitt bröd, okokta havregryn osv?

Maltodextrin ger definitivt snabbare glykogeninlagring och större insulinfrisättning för ökad antikatabolism.

HenrY
2005-11-09, 21:38
Ligger vassle drinken som jag tar innan passet, för tätt inpå maltodextrin drinken om jag tar vassle drinken 10 min innan jag börjar sörpla i mig maltodextrinet? jag såg att du skrev 30 min tidigare i tråden....

King Grub
2005-11-09, 21:56
30 minuter innan lär vara en bra tidsrymd för att få aminosyreutsöndringen att toppa under passet, men även närmare inpå fungerar säkert.

Hannes
2005-11-09, 22:48
Med stor säkerhet JA.

sverker, du har inga referenser på detta som du kan länka till så jag kan skriva ut o visa?

King Grub
2005-11-09, 22:55
http://web.indstate.edu/thcme/mwking/nitrogen-metabolism.html

Hannes
2005-11-09, 22:58
http://web.indstate.edu/thcme/mwking/nitrogen-metabolism.html

gällde länken min post ovan eller var det till någon annan?

keffat_liv
2005-11-09, 22:59
Maltodextrin ger definitivt snabbare glykogeninlagring och större insulinfrisättning för ökad antikatabolism.

Finns det inget som är lika effektivt som maltodextrin? knäckebröd, vitt bröd osv? Misstänker att maltodextrinet ger mig finnar då det bara är socker, så tänkte sluta med det, men om det nu gör nämnvärd skillnad så fortsätter jag ändå på det.

King Grub
2005-11-09, 23:01
gällde länken min post ovan eller var det till någon annan?

Hade du tittat på den hade du säkert sett vad den handlar om...

King Grub
2005-11-09, 23:02
Finns det inget som är lika effektivt som maltodextrin? knäckebröd, vitt bröd osv? Misstänker att maltodextrinet ger mig finnar då det bara är socker, så tänkte sluta med det, men om det nu gör nämnvärd skillnad så fortsätter jag ändå på det.

Maltodextrin är stärkelse, inte socker.

Det som är effektivare är Vitargo eller rent amylopektin.

Hannes
2005-11-09, 23:04
Hade du tittat på den hade du säkert sett vad den handlar om...

för o vara ärlig så var den ganska svår o förstå, men jag antar att den var te mig :confused:

keffat_liv
2005-11-09, 23:04
Maltodextrin är stärkelse, inte socker.

Det som är effektivare är Vitargo eller rent amylopektin.

Jaha det är stärkelse, då är det nog inte där problemet ligger då:) tack.

King Grub
2005-11-09, 23:10
Det är inte omöjligt; insulinfrisättningen av maltodextrin är ungefär likvärdig den druvsocker åstadkommer.

Hannes
2005-11-09, 23:21
hmm, blev lite förvirrad i den där texten, protein acid? acid betyder syra vet jag.
äh strunt samma, den var te mig va? :P fan vad sämst man var på engelska då.

det finns möjligen ingen studie som är skriven på svenska lr gjord av svenska forskare?

PowPow
2005-11-10, 01:01
Protein 30 minuter före passet och 1, 2 och 3 h efter. Proteinintag 30 minuter före passet har mycket större effekt på proteinsyntesen efter passet.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/prot1.JPG

Direkt efter passet är platsen för kolhydrat, utan protein. Detta minskar muskelnedbrytningen för en bättre proteinbalans. Att ta protein tillsammans med kolhydraterna här leder till kraftigt minskat aminosyreupptag den kommande timmen, och proteinet före passet stimulerar proteinsyntesen här.

Nu rubbades min världsbild. Men ok, alltså:
Protein 30 min innan passet, kolhydrater (snabba) direkt efter passet, protein 1h efter passet. Har jag förstått det rätt?

Vet att det varit uppe förr, men hittar inte det. Någon som kan skriva eller länka till där det står om vilka mängder det handlar om?

Fagen
2005-11-10, 01:33
Det är inte omöjligt; insulinfrisättningen av maltodextrin är ungefär likvärdig den druvsocker åstadkommer.

Hur påverkar stärkelse så att insulin frisätts? Och samma fråga för protein och insulinfrisättning.
(Japp, det går att söka i andra trådar men när man har en översnäll K.G här på forumet så svarar han i tråden eller länkar vidare till rätt tråd för han är en curlingbarbapappa.)

Edit: Jag hittade om protein själv.

Fagen
2005-11-10, 01:40
..och om stärkelse också.
(Ber om ursäkt för att ha slösat "papper" i tråden... :em: )

olwe
2005-11-10, 04:10
Men jag har hört (av någon av er moderatorer tror jag) att drinken innan passet bör tas precis när man börjar värma upp på grund av att insulinutsöndringen motverkas av adrenalinutsöndringen, så att man inte får onödiga insulintoppar.

Nu är jag förvirrad.

Sverker
2005-11-10, 05:57
för o vara ärlig så var den ganska svår o förstå, men jag antar att den var te mig :confused:


Länken är klockren :thumbup: Tack King Grub.


Problemet var att du ville ha referenser. King Grubs referens tar upp hela aminosyrornas ämnesomsättning vilket kräver några poäng på högskolennivå i näringslära.
Att gå igenom länken kräver några timmars seminarium med intresserade åhörare som är beredda att ventilera frågorna.

King Grub
2005-11-10, 06:03
Hur påverkar stärkelse så att insulin frisätts?

Det beror helt på vilken källa till stärkelsen det är. Från pasta med II runt 60 till maltodextrin med ett II likvärdigt med druvsocker. Det är däremot fel att tro att socker = högt II och stärkelse = lågt. Det kan variera hejvilt.

Och samma fråga för protein och insulinfrisättning.

Samma sak där. Det varierar från livsmedel till livsmedel. Ofta är mängderna mindre, och därmed också insulinpåverkan, även om själva livsmedlet har högt II.

King Grub
2005-11-10, 06:04
Vet att det varit uppe förr, men hittar inte det. Någon som kan skriva eller länka till där det står om vilka mängder det handlar om?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48805&highlight=snabba

King Grub
2005-11-10, 06:06
Problemet var att du ville ha referenser. King Grubs referens tar upp hela aminosyrornas ämnesomsättning vilket kräver några poäng på högskolennivå i näringslära.

Och tyvärr är det ett ämne som inte direkt går att förklara med högstadiespråk. :( Jag kan det inte i alla fall.

Hannes
2005-11-10, 12:45
Länken är klockren :thumbup: Tack King Grub.


Problemet var att du ville ha referenser. King Grubs referens tar upp hela aminosyrornas ämnesomsättning vilket kräver några poäng på högskolennivå i näringslära.
Att gå igenom länken kräver några timmars seminarium med intresserade åhörare som är beredda att ventilera frågorna.


jo det var lite svårt o förstå men kan visa honom ändå hehe

keffat_liv
2005-11-10, 12:54
Har ni, eller snarare du grubb, inte sagt att där är 9 stycken EAA? http://web.indstate.edu/thcme/mwking/nitrogen-metabolism.html Står att där är 10 stycken.

King Grub
2005-11-10, 14:56
Dom essentiella aminosyrorna är dom som kroppen inte kan syntetisera själv, dvs lysin, leucin, isoleucin, fenylalanin, metionin, treonin, valin, och tryptofan. Histidin och arginin är essentiella för barn. Övriga aminosyror kan syntetiseras, och behöver inte tillföras exogent för proteinsyntes.

sissa
2005-11-13, 08:05
Träning + protein har en dramatisk effekt på proteinsyntesen.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/namnlos-jbf.JPG


Jag fattar inte diagrammet.

När är träningen och varför är det under noll redan efter 6 timmar, när proteinsyntesen är förhöjd upp till 48 timmar.

Med andra ord; Jag får inte ihop det som skrivs med diagrammet

Spelar egentligen ingen roll, men...jag frågar ändå.

King Grub
2005-11-13, 08:14
Diagrammet visar effekten av ett proteinintag efter träning.

apa_ola
2006-03-01, 11:27
En dos minskar inte det anabola gensvaret på motsvarande dos en timme senare.

Nu innebär tyvärr inte den proteinsyntesstegringen att du får muskeltillväxt som motsvarar siffran. Det pågår samtidigt proteinnedbrytning, och även den är förhöjd i samband med styrketräning. "Vinsten" i muskelprotein är proteinsyntes minus proteinnedbryting, dvs proteinbalansen. Proteinnedbrytningen kan minskas med kolhydratintag och medföljande insulinutsöndring, för förbättrad proteinbalans, även om kolhydraterna i sig bidrar högst marginellt till själva proteinsyntesen.

svaret kanske är självklart, men man vet ju aldrig.

Om man tar ca 35g vassle 10 min. innan träning borde ju det frisättas lika mkt insulin som av 35g maltodextrin, och man skulle kanske inte behöva (ja, jag vet att det inte är nödvändigt) ytterliggare kolhydrater innan passet (om man inte nödvändigtvis vill ha energin)?

om insulinfrisättning hindras av adrenalin, som börjar utsöndras vid träning/uppvärmning borde man (om fallet ovan stämmer) väl inte ta vassledrinken inpå uppvärmningen, eftersom man då går miste om insulinet. Är jag ute och cyklar?

Bönne
2006-03-01, 14:59
Vad sa läraren?

Minns när våran gympalärare hävda att man absolut inte fick vinkla bladet i innebandy, jag hävda att man fick det. Hon erbjöd sig senare att skicka ut reglerna (för innebandy) via mail vilket hon också gjorde, hon hade dock inte läst dem själv (hon orkade väl inte gå igenom det, då hon inte var speciellt duktig på svenska), så citera där det klart stod att man fick "vinkla" bladet och skicka tillbaks till henne. Hon svarade "bra att du har läst reglerna".

Bara en kort tid efter det kalla hon mig uppkäftig in för hela klassen när vi hade ett litet "möt" angånde hur vi låg till betygsmässigt. Fick sedan bara godkänt av b********an...


Så passa er för att rätta stolta lärare...

jwzrd
2006-03-01, 15:01
Vad sa läraren?

Minns när våran gympalärare hävda att man absolut inte fick vinkla bladet i innebandy, jag hävda att man fick det. Hon erbjöd sig senare att skicka ut reglerna (för innebandy) via mail vilket hon också gjorde, hon hade dock inte läst dem själv (hon orkade väl inte gå igenom det, då hon inte var speciellt duktig på svenska), så citera där det klart stod att man fick "vinkla" bladet och skicka tillbaks till henne. Hon svarade "bra att du har läst reglerna".

Bara en kort tid efter det kalla hon mig uppkäftig in för hela klassen när vi hade ett litet "möt" angånde hur vi låg till betygsmässigt. Fick sedan bara godkänt av b********an...


Så passa er för att rätta stolta lärare...

Hur mycket av detta är sant då? Ombytta roller?

Bönne
2006-03-01, 15:04
Hur mycket av detta är sant då? Ombytta roller?Helt sant hela historian, angånde ifall det var sant att jag var uppkäftig vet jag inte dock.

apa_ola
2006-03-01, 19:37
svaret kanske är självklart, men man vet ju aldrig.

Om man tar ca 35g vassle 10 min. innan träning borde ju det frisättas lika mkt insulin som av 35g maltodextrin, och man skulle kanske inte behöva (ja, jag vet att det inte är nödvändigt) ytterliggare kolhydrater innan passet (om man inte nödvändigtvis vill ha energin)?

om insulinfrisättning hindras av adrenalin, som börjar utsöndras vid träning/uppvärmning borde man (om fallet ovan stämmer) väl inte ta vassledrinken inpå uppvärmningen, eftersom man då går miste om insulinet. Är jag ute och cyklar?

bump. 'Eller har jag redan svarat mig själv?