handdator

Visa fullständig version : Irriterande saker (andra klantar sig)


High1ander
2005-11-09, 10:11
Vill bara skriva av mig lite om filmens och framförallt grupparbetets härliga värld.
Tänk er att ni spelar in en film (grupparbete), och du väljer att bara vara skådis i projektet, för man vill inte köra över alla och vara regissör, fotograf, klippare, etc. Man börjar filmar och hoppas att folket som satt sig på diverse positioner kan göra det jobbet kräver. T.ex. att fotografen kollar linsen så den inte är suddig så man inte måste filma om saker sen (vilket självklart hände). Att man kollar banden man filmar på så man inte filmar över saker (vilket självklart hände). Så man sedan får filma om (kallas pick-ups). Att skådisar inte klipper sitt hår mitt i filmandet vilket skapar kontinuitetsproblem (vilket hände). Att man inte lämnar banden man filmat kvar i filmkameran i en varm bil, i baggageutrymmet, när solen lyser runt 25-30 grader här i Santa Barbara (vilket hände). Vilket gör att det man filmat om för att det blev suddigt och överspelat första gången inte blev inspelat i dugligt skick igen. Att personen som tagit på sig jobbet som klippare inte klipper filmen i tid. För att sen inte klippa det i tid till nästa deadline, för han var tvungen att leka med sin nyköpta iPod Nano.

Det är ändå den "avancerade filmproduktionsklassen" och folk tabbar sig hela tiden. Inte kan man heller göra något åt det, läraren kan inte ge en högre betyg bara för man "råka förstöra materialet". Så man får helt enkelt bara bita kulan.

Sen filmar nästa film, och då lyckas en bandet läggas på en plats som avmagnitiserar bandet, så man måste filma om sakerna igen. Värsta var att även en egen film jag gör låg på ett av banden som avmagnitiserades (eftersom personen glömde ta mig sig band så fick vi använda mitt). På det bandet så har jag bl.a. en "trekant" inspelad till en annan filmuppgift, och det är inte kul då man inte lätt kan få tjejer (snygga) att ställa upp på en fejk-film-trekant. Sen blir det inte bättre att ens skådisar som gjorde det i första hand bor 5-7 timmar bort...

Så alltså har ni några härliga jobbkompisar eller grupparbeten där folk systematiskt visar sin inkompetens, vilket gör att ni får ta skit och framstå som muppar trots det inte är ert fel?

Så vad har jag lärt mig. Man ska inte jobba med andra eller lita på andra (vilket jag vetat länge). Jag som precis läser kurser om filmfotografi får instruera och hela tiden förklara saker för andra som redan läst kurserna och som tar ansvaret för att vara filmfotograf om hur man använder kameran, ljuset, tripod, osv. Seriöst blir galen på att göra grupparbeten där andra sabbar för en med sin inkompetens. Med andra ord, i fortsättningen så "måste jag" sköta allt från, regi, foto, ljud, script, klippning, osv. om det ska bli bra.

Kanske låter som triviala saker, men filmandet tar alltså jävligt mycket tid och energi, sen blir det alltid sämre om man måste filma samma scen under olika dagar.

Tänk er själv att chefen kommer och säger att du inte får någon lön för ditt arbete då kollega X tappa bort arbetet...

edit: det är männskligt att fela, men det känns ju så jävla tungt när flera timmars/dagars arbete försvinner bara pga. ett dumt jävla misstag.

JJ
2005-11-09, 10:18
Se det positivt, är du bättre än dem kommer du även lättare att få jobb sen. Man får leva med att vissa arbetskamrater är inkompetenta, i slutändan syns det oftast vem som är duglig eller inte.

Nitrometan
2005-11-09, 10:18
Alltid jobbigt med klantar. Hoppas att de skärper sig.

Skäll ut dem.

Fan, så där kan de ju inte hålla på om de ska jobba med en filmproduktion i "verkligheten".

Ni ska ju kanske använda de här grejerna när ni söker jobb sen.

Hmmm. Kan ni inte ha en produktionsledare eller nåt sånt som håller koll på alla?

High1ander
2005-11-09, 10:32
Alltid jobbigt med klantar. Hoppas att de skärper sig.

Skäll ut dem.

Fan, så där kan de ju inte hålla på om de ska jobba med en filmproduktion i "verkligheten".

Ni ska ju kanske använda de här grejerna när ni söker jobb sen.

Hmmm. Kan ni inte ha en produktionsledare eller nåt sånt som håller koll på alla?

Skälla ut dem, människor göra misstag, inget blir bättre av att skrika klantjävel åt folk.

Alltså i film så finns det såååååå jävla många saker som kan gå fel, och det räcker med ett fel för att man missar sin deadline och får en sur lärare (eller i "verkligheten" blir av med jobbet). Även fast man har en ledare Producent-regissör-Assistant Director så kan knappast de på skolnivå tvinga folk att göra rätt.

Sen är det inte bra för en själv om andra klantar sig, för klantar sig andra så påverkar det ens egen insats. Det är svårt för en lärare eller en "arbetsgivare" att se att man är duktig även om man inte laget gör jobbet.