handdator

Visa fullständig version : Hur länge klarar jag att vara vaken?


Griip
2005-11-09, 09:35
Sovit väldigt lite senaste veckan, och när jag sovit har det varit tidig morgon och senaste dagarna på eftermiddagen(4-5h eller nåt per natt).

I tisdags sov jag mellan 1200-1800, eller nåt liknande. Nu kom jag på att jag lika gärna kan testa å slå rekord i att vara vaken, för det här känns rätt bra. Tänk så optimalt om jag kan lära mig denna konst och bli som han i James Bond filmen(den där nya, ni vet) som aldrig sover.


Så, hur många timmar från nu tror ni jag klarar?

Griip
2005-11-09, 09:37
Jag sätter förresten en femma på alternativ 2, alltså 3-4h..

Rockhard
2005-11-09, 09:38
Söndag. yo can do it!!

Griip
2005-11-09, 09:41
Söndag. yo can do it!!


Ska försöka, faktiskt. Gäller bara att trycka i mycket mat vid rätt tidpunkt.. snabba kolisar kan både rädda och mörda detta rekordförsök, medans stora hamburgare drar energi med matsmältning och har en knockande effekt.

Ska förresten försöka göra lite roliga saker idag, ska hålla er underrättade :cool:

morte
2005-11-09, 09:41
Chocka alla hårt genom att gå och lägga dig nu på direkten.

Griip
2005-11-09, 09:42
Chocka alla hårt genom att gå och lägga dig nu på direkten.


*screwy*

EDIT: måste bara tillägga att jag faktiskt skrattade åt det där.. bra humor.

Jax
2005-11-09, 09:44
Tycker du att 4-6 h per natt är oerhört lite så kan du nog skippa rekordförsöket. Jag skulle slå dig med hästlängder. :cool:

Griip
2005-11-09, 09:45
Tycker du att 4-6 h per natt är oerhört lite så kan du nog skippa rekordförsöket. Jag skulle slå dig med hästlängder. :cool:


5 dagar i rad med träning, skola och festande så är det faktiskt det, för mig iaf :em:

Jax
2005-11-09, 09:51
5 dagar i rad med träning, skola och festande så är det faktiskt det, för mig iaf :em:
Lyckas du hålla dig vaken i skolan med lite sömn så ska du faktiskt ha en eloge, det är inte lätt.

Griip
2005-11-09, 09:54
Ska in te skolan nu, spela lite biljard å käka i våran egna matsal :)

morte
2005-11-09, 09:56
Jamen ta och nana kudden nu. Sov, du lilla videung, än så är det vinter. Än så sova björk och ljung, ros och hyacinter. Än så är det långt till vår, innan rönn i blomma står. Sov du lilla vide, än så är det vinter. Solskensöga ser på dig, solskensfamn dig vaggar. Snart blir grönt på skogens stig, och var blomma flaggar. Än en liten solskensbön, vide liten blir så grön. Solskensöga ser dig, solskensfamn dig vaggar.

Karl_alfred
2005-11-09, 10:12
Har du någon som helst diciplin med lätthet 2 dygn iaf.

King Grub
2005-11-09, 10:21
Vad är rekordet? Runt elva dagar?

ArnoldOnLehmä
2005-11-09, 10:26
Elva dagar, hmmm. jag jobbade och tränade utan att somna en enda gång på 3 veckor i somras. ok kanske en-två timmar nån natt.
Förra veckan sov jag 2 timmar per natt, tränade och pluggade och skrev sen godkännt på fysikprovet i måndags. nej jag går inte på tjack :)

bolt
2005-11-09, 10:27
Ähh, är väl inga problem att vara utan sömn.
Det jobbiga är att man får så jävla tråkigt runt 0400

TrasMannen
2005-11-09, 10:51
Mitt rekord är 3 timmars sömn på totalt 106 timmar.
Jag somnade sittandes på golvet sen (när jag lagade mat(pasta))
Vaknade till ett rökfyllt rum
Smart? Nej.
:D
Idag skulle jag aldrig i livet gå mer än säg 24 timmar utan sömn, jag pallar inte helt enkelt.

edit: Jag tror du klarar tills kl 19 ikväll

Bjorne
2005-11-09, 10:57
Gå ner till fula-lennart runt hörnet och köp dig lite cola, så ska du nog kunna sätta ett nytt rekord.

J.Saarela
2005-11-09, 11:07
Elva dagar, hmmm. jag jobbade och tränade utan att somna en enda gång på 3 veckor i somras. ok kanske en-två timmar nån natt.
Förra veckan sov jag 2 timmar per natt, tränade och pluggade och skrev sen godkännt på fysikprovet i måndags. nej jag går inte på tjack :)


Visst *screwy*

Bjorne
2005-11-09, 11:11
Elva dagar, hmmm. jag jobbade och tränade utan att somna en enda gång på 3 veckor i somras. ok kanske en-två timmar nån natt.
Förra veckan sov jag 2 timmar per natt, tränade och pluggade och skrev sen godkännt på fysikprovet i måndags. nej jag går inte på tjack :)Det blev nog mer än en-två timmar nån natt, 21 dagar är väldigt länge. Troligen inte det minsta bra för kroppen att vara vaken så länge.

clash
2005-11-09, 11:24
Visst *screwy*


fan *word*

Lyset
2005-11-09, 11:29
När man diskuterar hur länge man har varit uppe så är det alltid någon som kommer och bubblar om att de minsann varit vakna i fem dygn typ. Jag var för ett antal år sedan uppe drygt 60 timmar för att prova (fredag morgon till söndag kväll). Det är förstås inte på något sätt exceptionellt, men det blev ju i alla fall uppenbart att man inte är vaken fyra fem dygn bara för att det råkade bli så. Redan när man närmar sig tre dygn så tänker man riktigt segt och sätter man sig ner utan att göra något är risken att man somnar inom en minut överhängande.

Griip: Jag tycker du skall vila ut ordentligt och sedan köra ett riktigt upperace. Sikta på fyra dygn till att börja med. *flex*

Lillgrabben
2005-11-09, 11:31
Elva dagar, hmmm. jag jobbade och tränade utan att somna en enda gång på 3 veckor i somras. ok kanske en-två timmar nån natt.
Förra veckan sov jag 2 timmar per natt, tränade och pluggade och skrev sen godkännt på fysikprovet i måndags. nej jag går inte på tjack :)


Varför överhuvudtaget träna om du inte bryr dig om att sova. Sova är viktigaste i en tränandes livsföring, utan sömn - inga resultat att tala om.

Kaew
2005-11-09, 11:31
Elva dagar, hmmm. jag jobbade och tränade utan att somna en enda gång på 3 veckor i somras. ok kanske en-två timmar nån natt.
Förra veckan sov jag 2 timmar per natt, tränade och pluggade och skrev sen godkännt på fysikprovet i måndags. nej jag går inte på tjack :)

Vad ar meningen med att hitta pa nan skit som ingen over 14 ar kommer att tro pa?

bolt
2005-11-09, 11:41
Vad ar meningen med att hitta pa nan skit som ingen over 14 ar kommer att tro pa?

Hans internetpenis kanske växer om han får nån att tro på honom..

RassK
2005-11-09, 11:43
Jag siktade på 50h en gång *flex*
Somnade efter 49 timmar när min kompis satte på en AStråkig animefilm *cry* , jag hatar honom fortfarande för det.. *grr27*

clash
2005-11-09, 11:46
Seriöst nu... utan någon sömn alls så börjar du, särskilt ifall du varit aktiv efter 3-4 dygn drabbas av hallucinationer samt andra små beklagliga saker. Du fungerar definitivt inte normalt och att det skulle sitta någon på det här forumet som varit vaken 11 dygn utan att ens slumra till någon gång (har ni någon aning om vad en timmes sömn gör för hjärnan i relation till ingen sömn alls?) är totalt jävla skitsnack, och jag skulle hålla det för totalt jävla skitsnack även ifall vederbörande är tung sprutnarkoman på tjack. Man orkar inte. Det kommer en gräns då du kan dra en fet jävla E4 upp i näsan o sen lägga dig ner på sängen o somna direkt efter.

Bjorne
2005-11-09, 11:49
Seriöst nu... utan någon sömn alls så börjar du, särskilt ifall du varit aktiv efter 3-4 dygn drabbas av hallucinationer samt andra små beklagliga saker.Det där känner man igen, ser konstiga saker i ögonskuggan, hör ens mobiltelefon ringa osv :D

clash
2005-11-09, 11:55
Det där känner man igen, ser konstiga saker i ögonskuggan, hör ens mobiltelefon ringa osv :D

ja precis :thumbup: , dra det lite längre så kan du röra armen för att med laggande fördröjning ha en spökarm som följer den första. Ser helt sjukt ut som om kroppen och själen har hamnat i osynk o du kan se din ande när du rör dig för att den inte hänger med i röreslserna.

Bjorne
2005-11-09, 12:02
ja precis :thumbup: , dra det lite längre så kan du röra armen för att med laggande fördröjning ha en spökarm som följer den första. Ser helt sjukt ut som om kroppen och själen har hamnat i osynk o du kan se din ande när du rör dig för att den inte hänger med i röreslserna.Hehe, är nästan som man slickat på fel frimärke :)

Jag har upplevt väldigt konstiga saker när jag har varit vaken längre perioder just det här med att rörelser inte blir särskilt synkade har jag upplevt, dock inte det du sa med armarna. Men när man går i trappor och så kan det bli lite farligt :)

clash
2005-11-09, 12:04
asch du måste ju ha nått gravt fel och/eller gå på nått olagligt för att pressa dig till dom gränserna utan att däcka innan fan. Inger reckomenderat eller smart direkt

Bjorne
2005-11-09, 12:13
asch du måste ju ha nått gravt fel och/eller gå på nått olagligt för att pressa dig till dom gränserna utan att däcka innan fan. Inger reckomenderat eller smart direktInte mer än kaffe, inte för att kaffe hjälper en märkbart, utan snarare verkar förvärra syn- och ljudhallucinationerna.

Dumleman
2005-11-09, 12:24
Jag tror du klarar 16-24h. Själv har jag som mest varit vaken ~40h utan sömn mitt i en skolvecka i gymnasiet.

Griip
2005-11-09, 15:02
Elva dagar, hmmm. jag jobbade och tränade utan att somna en enda gång på 3 veckor i somras. ok kanske en-två timmar nån natt.
Förra veckan sov jag 2 timmar per natt, tränade och pluggade och skrev sen godkännt på fysikprovet i måndags. nej jag går inte på tjack :)


1-2h gör en jevla massa ibland hörru ;)

So far har jag åstadkommit 1 spräckt rövhål(hårt, hade inte tid å bolla), tonvis med fjäsk i skolan och 1 hamburgare. Satsar på söndag, till en början.

Griip
2005-11-09, 15:08
Oj, läste bara sida 1. För att följa upp diskussionen: Jo som sagt, några dygn utan sömn är grymt destruktivt. Försökt flera gånger att vara vaken mer än 24-30h och inte klarat det pga inbjudande soffor osv osv. Men eftersom majoriteten tror på mig så ska jag inte svika er, inte en chans! Söndag here I come.

axlpxl
2005-11-09, 15:09
Du är min nya idol :hbang:

Oj, läste bara sida 1. För att följa upp diskussionen: Jo som sagt, några dygn utan sömn är grymt destruktivt. Försökt flera gånger att vara vaken mer än 24-30h och inte klarat det pga inbjudande soffor osv osv. Men eftersom majoriteten tror på mig så ska jag inte svika er, inte en chans! Söndag here I come.

oxenia
2005-11-09, 15:13
Ja har klarat 67 timmar *screwy* sen :sleep: i ca24 timmar...sov..gick upp och åt...sov gick upp och åt osv..... *popcorn*

wintzell
2005-11-09, 15:22
Oj, läste bara sida 1. För att följa upp diskussionen: Jo som sagt, några dygn utan sömn är grymt destruktivt. Försökt flera gånger att vara vaken mer än 24-30h och inte klarat det pga inbjudande soffor osv osv. Men eftersom majoriteten tror på mig så ska jag inte svika er, inte en chans! Söndag here I come.

Se till att få nån annan att hänga på, det finns ju inget som är så kul som att vara skittrötta, sitta och flamsa, vara jättetöntig och skratta åt allt och alla i skolan!? Åh saknar den tiden . . .

Griip
2005-11-09, 15:25
Se till att få nån annan att hänga på, det finns ju inget som är så kul som att vara skittrötta, sitta och flamsa, vara jättetöntig och skratta åt allt och alla i skolan!? Åh saknar den tiden . . .


Försökt övertyga men har bara pansies till polare, såna som inte förstår att sömn är för veklingar.

@Oxenia: vafan gjorde du dem 67h? 67h e fan mycket :P

takjens
2005-11-09, 16:16
74.5h är rekordet för mig

Lan, 10liter cola, ett X antal koppar kaffe, en massa gorbys och ett jävla massa cs lirande *screwy*


Nu är det ju bra om man orkar hoppa över en natts sömn

Sniggel
2005-11-09, 16:36
Tänk så optimalt om jag kan lära mig denna konst och bli som han i James Bond filmen(den där nya, ni vet) som aldrig sover.

Har hört ett rykte(tm) om att de testa att operera bort en del i hjärnan på amerikanska soldater under vietnam. En delsom reglerade när man kände sig sömnig. Det funkade jättebra, de behövde inte sova ... på en vecka ... då somna de in för evigt istället.

jwzrd
2005-11-09, 16:36
Jag har jobbat 35 timmar i sträck två gånger. Efter båda gångerna sov jag runt 20 timmar (med mat, piss och ****-pauser).

jwzrd
2005-11-09, 16:37
Har hört ett rykte(tm) om att de testa att operera bort en del i hjärnan på amerikanska soldater under vietnam. En delsom reglerade när man kände sig sömnig. Det funkade jättebra, de behövde inte sova ... på en vecka ... då somna de in för evigt istället.

Jag har också sett den filmen. Den är kass.

aliquis
2005-11-10, 02:50
är hardcore = vem fan bryr sig?

mangemani
2005-11-10, 02:53
mitt rekord på 2½ dagar borde du ju iaf lugnt slå....hejja griip :hbang: :cheers:

Jet
2005-11-10, 07:37
Har hört ett rykte(tm) om att de testa att operera bort en del i hjärnan på amerikanska soldater under vietnam. En delsom reglerade när man kände sig sömnig. Det funkade jättebra, de behövde inte sova ... på en vecka ... då somna de in för evigt istället.

Inte så stor risk ... däremot har israelerna en medicin som gör att deras soldater kan ligga på span i 48 h, utan att urinera, göra "stort" eller sova....

Scratch89
2005-11-10, 08:22
Kör på!
När exakt började du? Hur många timmar har du varit vaken (nu när du svarar alltså! ) :D

mangs
2005-11-10, 08:36
Jag tror att Griip ligger och :sleep: just i detta nu!

Mental
2005-11-10, 08:58
Är man sysselsatt funkar det.
Strapatsövningen i lumpen var massor av marcherande, fältarbete, förläggningsarbete och ännumera marcherande, minimalt med mat och sömn, och massor av psykisk och fysisk stress. Man hamnar lätt i fältkoma, så det gäller att polarna är alerta.
Så runt en vecka av hårt fysiskt arbete med jävligt lite sömn vet jag att jag klarar :)

Det är så frustrerande att slita med att få upp tält och gräva värn och ordna allt, sen få sova i 10-12 minuter innan någon vrålar att vi skall riva förläggningen och göra oss klara för förflyttning. Eller bli lovad käk men hela tiden få besked om att maten är försenad, slut, eller bara någon annanstans.

Krokodil
2005-11-10, 09:04
Jag kommer ihåg när Kristian Bartos på WOW 105,5 slog världsrekord i maratonsändning i radio för ett par år sen. Han skulle vara igång i 105,5 timmar men kom "bara" upp i 100 timmar, 3 minuter, och 22 sekunder!!! :hbang:

Jag lyssnade på honom då och då och han blev ganska svamlig på slutet. Jag tror att det var doktorn i studion som bröt det hela när Kristian började halucinera. :D

AngelLove
2005-11-10, 09:38
I somras när jag åkte hem från Canada var väl en av gångerna av längre uppe-tider. Gick upp 08:00 på fredagen Toronto-tid och lämnade Kanada på eftermiddagen. Kom hem till Skåne runt kl12 lördagen (svensk tid +6tim) och sedan blev det att jag vart ner om på Sommarrock i Svedala. Somnade runt 05-tiden rejält på lyset och då var det faen skönt att lägga sig. Det blev väl runt 45-50timmar i sträck då.

Att vara uppe i 3v med 1-2tim per natt klarar man, men an är inte vidare effektiv. Så att vara uppe den tiden med nästan inga sånna sömnpass och dessutom tungt arbete och hård träning.. *slap* *kissass* *bs*

Fatalist
2005-11-10, 09:55
Några veckor utan sömn lär inte vara något problem med tjack. Har jag hört.

Du klarar lätt iaf 4-5h!

TheSQUAT
2005-11-10, 12:27
ja precis :thumbup: , dra det lite längre så kan du röra armen för att med laggande fördröjning ha en spökarm som följer den första. Ser helt sjukt ut som om kroppen och själen har hamnat i osynk o du kan se din ande när du rör dig för att den inte hänger med i röreslserna.

Hahaha!! Jävligt bra beskrivning! Jag hamnade i det tillståndet under försommaren efter att dels fått arbetsledaransvar på jobbet, upptäkte nätpoker (nattarbete) på allvar och dessutom var ute och fiskade öring på nätterna, renoverade huset och försökte ge familjen sitt också.
Inte bara hos en själv hamnar själ och kropp i osynk, utan människor man möter lämnar spår efter sig i luften.....stora svarta fält. Ungefär som att de raderade ut färgerna där de passerade. Sen så blev solen grön. *screwy*
Man pallar inte många dar. Jag nådde ditt på nån vecka med 1-3 timmars sömn.

Jman
2005-11-10, 12:43
Är man fullt frisk så kan man nog vara uppe ett antal timmar men det lär inte vara bra på något sätt. Så varför utsätta sig för det överhuvudtaget?
Själv så fick jag epileptiskt anfall efter 32h. (Vilket jag inte hade haft sen barndomen) Så numer får ingen jävlas med min sömn ! :sleep:

Så ... Griip .. hoppas du sover nu :)

Ralle
2005-11-10, 14:28
har som längst pallat från torsdag morgon till lördag nån gång på natten/morgonen. Testade några timmar innan jag somna att spela ett spel för riktigt små barn där man ska trycka upp och ner när saker kommer väldigt långsamt mot en, klarade inte en enda på 3 försök, fan mycket värre för reaktionsförmågan än vad alkohol är

Jense
2005-11-10, 18:35
va det inte du o jag, bol, som va varkna i närmre 80 timmar i sträck föra året?


sover själv runt 5 timmar per natt, behöver inte mer än så tydligen

sunkan
2005-11-13, 14:29
nå, hur gick/går det?

Zera
2005-11-15, 18:56
nå, hur gick/går det?
*uppdate* *screwy*

Griip
2005-11-15, 19:23
Jag somnade. Låt tråden dö ut nu.. jag skäms verkligen, jag svek er. Jag lovar att så fort jag samlat mod, kamrater och har lite tid att pajja dygnsrytmen med så ska jag göra ett nytt försök, i kolozzeums ära!

andeN.
2005-11-15, 19:24
Hur länge klarade du att vara vaken?

Griip
2005-11-15, 19:26
Hur lång tid klarade du att vara vaken?


Vet faktiskt inte riktigt. Grejen var den att jag halvsomnade i nån minut när jag glodde tv med några polare, tror inte riktigt jag somnade så jag inte hade reagerat på mitt namn men hjärnan rebootade iaf och blev pigg av det när jag väl gått upp sen, så kändes lite fusk att fortsätta :/ Tror jag var vaken i cirkus 24h bara, men kom ihåg(!!) att jag inte sovit riktigt på flera dagar! :em:

Griip
2005-11-15, 19:27
Nästa gång ska jag klara MINST 50h iaf, absolut.

grisbil3n
2006-01-15, 20:19
ja precis :thumbup: , dra det lite längre så kan du röra armen för att med laggande fördröjning ha en spökarm som följer den första. Ser helt sjukt ut som om kroppen och själen har hamnat i osynk o du kan se din ande när du rör dig för att den inte hänger med i röreslserna.

Dit har jag kommit en gång, jag undrade vad det var för jävla luftvarelse som följde efter mig i spegeln. Rätt tufft men då var man tjötter.

Trident
2006-01-15, 20:33
100 + timmar, med genomsnittspuls 130 slag/ min, no problems.

Sitter i huvudet, gäller att hålla sig aktiv.

nordlander
2006-01-15, 21:06
Elva dagar, hmmm. jag jobbade och tränade utan att somna en enda gång på 3 veckor i somras. ok kanske en-två timmar nån natt.
Förra veckan sov jag 2 timmar per natt, tränade och pluggade och skrev sen godkännt på fysikprovet i måndags. nej jag går inte på tjack :)

Vaken i 3 veckor i sträck? Det köper jag inte.

Skitlez
2006-01-16, 07:30
Vaken i 3 veckor i sträck? Det köper jag inte.

Hörde förut att världsrekordet var på 10 eller 11 dagar något sånt, var några stycken som va med ganska långt antar jag, och de flesta hade drabbats av hjärnskador av det.

grisbil3n
2006-01-16, 07:40
Snubben som var uppe i 11 dygn höll sig väl vaken med att hoppa i sjön om vartannat om jag inte missminner mig.

Cilia
2006-01-16, 09:47
varför????

jag älskar min sömn och vill helst ha 9 timmar pe natt och ja natt.
att sova på dagtid är inte samma sak.

Metal_boy_
2006-01-16, 10:08
Tror att du klarar att var uppe tills du somnar, dvs att det var en kuggfråga eftersom alternativet inte fanns med. Vad får jag i pris, en resa till Torneträsk och fånga grodyngel?