handdator

Visa fullständig version : Viktiga punkter inom kosten


Rob The Man
2002-07-20, 11:30
Tänkte skriva lite om kost nu när jag har tid

Se till att få i dig tillräckligt med kolhydrater,så att motorn fungerar på bästa sätt.Ät alltid en frukost där basen skall vara gröt eller musli som startar kroppens funktioner och ger motorn en bra start på dagen.

Håll i med mellanmålen på för och eftermiddagen.En frukt eller grovt bröd gör att du tar bort sockerbegäret,så att du kan bortse från fikabröd eller godis och gör att du har kraft kvar under resten av arbets/skoldagen.

Ge tid för lunchen,fokusera på din egen arbetsinsats och ät lagad mat så att förbränningen och omsättningen av energi hålls igång.Du fyller på med mer energi och du gör ett bättre arbete.Tänk på kolhydraterna i ris,pasta och potatis.
Glöm inte att äta grönsaker.

Ät en bra middag med lagad mat oavsett om du kommer hem sent och en aktivitet har sinkat dig tidmässigt.Kroppen behöver ha bränsle även under vilan på natten för att kunna återhämta sig på bästa sätt till nästa dag.Kom ihåg att ett ökat bränsleintag i form av kolhydrater till musklerna tillsammans med aktivitet sätter fart på fettförbränningen och ökar prestationsförmågan.

Tänk på vattentillförseln!Ställ en plastflaska med vatten nära till hands så att du påminns om att dricka vatten regelbundet.Ett glas vatten per timme under arbets/skoldagen är ett bra mått och ersätt gärna kaffe med vatten istället.Detta förbättrar ditt upptag av vitaminer och mineraler.Din prestationsförmåga höjs,du blir mindre trött och koordinationen påverkas posetivt.

Se gärna till att få ett dagligt intag av 5 olika grönsaker eller frukter.Du kan också komplettera din kost med ett multivitamin-ochmineraltillskott som ett stöd om du känner behov av det.Unna dig något extra i mat när helgen kommer så att kroppen känner att du inte bara stryper åt.Då får även psyket en posetiv kick.

Var inte rädd för att äta bra fett i form av till exempel olivolja som du blandar med äppelcidervinäger,örtsalt och svartpeppar till en dressing och häller på sallad eller råkost som du äter till lunch eller middag.Se också till att några gånger i veckan äta fet fisk som exempel lax,strömming,makrill eller forell.Det bra fettet är av stot betydelse för många viktiga funktioner i kroppen bland annat upptaget av fettlösliga vitaminer,hormoner,immunförsvaret och nervsystemet.
Robban

Matti
2002-07-20, 12:01
Hur mycket är tillräckligt med kolhydrater? På vilket sätt sätter kolhydrater igång fettförbränningen?

fiddebeast
2002-07-21, 14:29
Om vi nu snackar deff eller uppbyggnad spelar ingen roll.
Visst e det viktigt att äta kolisar till frukost men enligt mina egna studier så för att öka max massa o kvalite plus att tappa fett så e detta det ett av de bästa sätten:

Mål 1 : protein ( äggvitor , kött, fisk, protein något av detta plus kaffe o andra termogeniska öter tex grönt te)

Mål 2: protein( drink)

Mål 3: först här intar du kolhydrater!!! då lite typ 20-50 gram
för att få igång insulinet mm.

Mål 4: protein typ 2-3 kycklingbröst plus ett par äggvitor

Mål 5 :( före träning) termogeniska örter plus koffein, BCAA , Kreatin, Glutamin
20-30 gram protein

Mål 6: efter träning 100-200 gram maltodextrin o lite dextropur
50-100 gram protein, kreatin, ALA 800 mg

Mål 7: Ris, pasta, eller potatis = kolisar 20-200 gram beroende hur du ser ut i fett mängd muskelmängd mm. kött( fransyska, lövbiff, fisk, kalkon ect.) runt 50-80 gram protein. plus fett olja

Mål 8: BCAA 20 gram

Så här kan ett ex se ut för min deff eller bulk period

Eller så äter man Kolhydrater i 3 dagar o lite protein.
Sen äter du Protein i 3 dagar plus lite fett sen börjar du om med kolisar igen.

Det finns en mängd olika dieter men en regel för att hålla formen e att absolut inte äta kolisar sent på kvällen oavsett om du inte har ätit på länge käka protein istället eller ren BCAA som håller musklerna full med energi o låter ej dem att brytas ner.


FINNS ENDAST EN PÅ KOLOZZEUM MED GROVA BEN O VADER!!!
:booty:

Langster
2002-07-21, 15:48
Jag tycker man ska äta en proteinrik frukost med snabba kolhydrater, på detta sätt kickstartar man kroppens anabola funktioner efter fastan på natten.
Ex: Vassleprotein, glutamin och frosties.

"Frukost nr2" som jag brukar kalla det, ska däremot innehålla långsamma kolhydrater och protein.
Ex: Kasein, havregryn och frukt.

Till lunch rekomenderar jag sallad och kött (eller fågel eller fisk).

Jag tror de flesta byggare äter för mycket kolhydrater, tränar man så korta och enkla pass som byggning innebär behövs inte så mycket kolhydrater.

Rob The Man
2002-07-21, 20:37
Originally posted by fiddebeast
Om vi nu snackar deff eller uppbyggnad spelar ingen roll.
Visst e det viktigt att äta kolisar till frukost men enligt mina egna studier så för att öka max massa o kvalite plus att tappa fett så e detta det ett av de bästa sätten:

Mål 1 : protein ( äggvitor , kött, fisk, protein något av detta plus kaffe o andra termogeniska öter tex grönt te)

Mål 2: protein( drink)

Mål 3: först här intar du kolhydrater!!! då lite typ 20-50 gram
för att få igång insulinet mm.

Mål 4: protein typ 2-3 kycklingbröst plus ett par äggvitor

Mål 5 :( före träning) termogeniska örter plus koffein, BCAA , Kreatin, Glutamin
20-30 gram protein

Mål 6: efter träning 100-200 gram maltodextrin o lite dextropur
50-100 gram protein, kreatin, ALA 800 mg

Mål 7: Ris, pasta, eller potatis = kolisar 20-200 gram beroende hur du ser ut i fett mängd muskelmängd mm. kött( fransyska, lövbiff, fisk, kalkon ect.) runt 50-80 gram protein. plus fett olja

Mål 8: BCAA 20 gram

Så här kan ett ex se ut för min deff eller bulk period

Eller så äter man Kolhydrater i 3 dagar o lite protein.
Sen äter du Protein i 3 dagar plus lite fett sen börjar du om med kolisar igen.

Det finns en mängd olika dieter men en regel för att hålla formen e att absolut inte äta kolisar sent på kvällen oavsett om du inte har ätit på länge käka protein istället eller ren BCAA som håller musklerna full med energi o låter ej dem att brytas ner.


FINNS ENDAST EN PÅ KOLOZZEUM MED GROVA BEN O VADER!!!
:booty:


Thanks buddy!!1:cheers:

Vader har du stora av men bena ska jag nog kunna ta:D

/Rob

fiddebeast
2002-07-21, 21:26
:cryout:
Jo kan du ta mina ben mått o min styrka i benen ska jag för evigt hjälpa dig med allt o sponsra dig igenom hela din kariär!!
DETTA E ETT LÖFTE!!


Lycka till o kör hårt lite mått vid VM:

Lår på mitten 76.5 cm
Vad 50.2 cm
Vikt vid invägning 94,9

vikt efter tävlingen 114kg

Mått 2veckor efter VM
Lår mitten 79.5 cm
Vader 52, 4 cm



Kör hårt Robban vi hörs!!
:thumbup:

Rob The Man
2002-07-21, 22:09
Ojojoj nu får jag verkligen kämpa kompis med både det ena och det andra:bpump: :eating:

Måste erkänna att jag blev slagen med hästlängder av dig kompis har bara 74cm lår på mitten just nu och 45cm i vader,men dina mått är tusan oslagbara både i tävling och offseasonform.

Styrka du väl stark i påkarna också själv kör jag bara en djup 8:a på 200kg just nu

Tack Freppa jag ska göra allt för att bli bättre nu det lovar jag nu när jag fick mer push och motivering av dig.

Lycka till själv och ha det bäst

Robban:thumbup: :hbang:

Pudzianovski
2002-07-21, 22:26
Hur komme det sig att jag ej kommer in på din hemsida "Freppa" :D ?

Det enda som händer är att fen flashbild på dig laddas upp...sen INGET mer alls.


?

kanske ngn datakunnig kan vägleda mig...?
:confused:

Munter
2002-07-21, 22:27
Uuuoh vilka svin ni är. Jag som är halvnöjd med 66cm över låret och 46 över vaderna, som dessutom båda är lite småfeta. Suckar och pustar....

fiddebeast
2002-07-22, 11:07
Originally posted by Pudzianovski
Hur komme det sig att jag ej kommer in på din hemsida "Freppa" :D ?

Det enda som händer är att fen flashbild på dig laddas upp...sen INGET mer alls.


?

kanske ngn datakunnig kan vägleda mig...?
:confused:

Du kanske kan testa att välja språk!!!!

Antingen Svenska eller Engelska ...
Finns en svensk en engelsk flagga att trycka på :rolleyes:

Pudzianovski
2002-07-22, 11:18
trodde jag utryckte mig tydligt....


Det komme INGET mer än en slags bakgrundsbild (på dig antar jag)

sen inte NGT ALLS MER!

:rolleyes:

Pudzianovski
2002-07-22, 11:22
ngn kanske kan direktlänka mig förbi språkvalen..


adress?




:rolleyes:

fiddebeast
2002-07-22, 12:06
[QUOTE]Originally posted by Pudzianovski
[B]ngn kanske kan direktlänka mig förbi språkvalen..



Du har i så fall fel inställnign på din dator!
den ska vara inställd på 1024x768 den funkar endast i de formatet!!!!

z_bumbi
2002-07-22, 14:09
"den ska vara inställd på 1024x768 den funkar endast i de formatet!!!!"

fiddebeast: Enklast är väl att du gör om sidan så att den funkar i alla upplösningar ?
Vissa saker ska man helt enkelt inte göra när man konstruerar en hemsida, dit hör att låsa sig till en upplösning, att ha tunga animationer som inte går att gå förbi eller mycket grafik utan att varna för det osv...
Nu har jag inte kolla på din sida (Går tydligen inte heller pga av att jag kör 800x600 för närvarande.) på ett bra tag så jag vet inte vilka av dessa saker du gör men när du ändrar sidan nästa gång så vet du.

Pudzianovski
2002-07-22, 17:15
funkade nu iaf.

fast man behöver ju förstoringsglas.

tack fö hjälpen.

lyssna på z_bumbi "freppa" :nono: