handdator

Visa fullständig version : trappstegs ökning ?


GTX
2005-11-08, 20:57
kör alltid med trappstegsökning på det jag kör, börjar tex med nått som jag vet att jag klarar iaf 10 på, sen tyngre å tyngre set tills jag bara klarar 1-3reps

jag har märkt ökning å känner att det ger bra uppvärming å mjukar upp en lite.
hur känner ni andra ?

Big Lou
2005-11-10, 12:45
kör alltid med trappstegsökning på det jag kör, börjar tex med nått som jag vet att jag klarar iaf 10 på, sen tyngre å tyngre set tills jag bara klarar 1-3reps

jag har märkt ökning å känner att det ger bra uppvärming å mjukar upp en lite.
hur känner ni andra ?

Jo jag kör också ofta en sån variant. Kör lite olika, ibland börjar jag på en lätt vikt, jobbar mig upp till maxtungt och sen ner till lättare igen.

Ibland kör jag direkt på maxtyngd, efter uppvärmning såklart....tex i bicepscurl suger jag tag i den största hanteln som jag tror att jag kan klara några reps med....tillåter mig fuska lite och sen stegar jag ner ett par snäpp resten av seten och kör lättare. Detta gör jag bara för att jag upplever att man vänjer sig vid den stora vikten du börjar köra på. Även om det egentligen är lite för tungt så har du skapat en vana vid tunga vikter och nästa gång känns det lite mindre tungt och efter några gånger kan du köra på den hanteln som du tidigare bara kunde fuska upp.

Sen säger jag inte att detta är rätt sätt för alla andra men för mig har det funkat kanon, har ökat flera steg i hantlarna.

GTX
2005-11-10, 13:00
där ser man, jo det är, som min signatur, mycket om inte allt i skallen ;P

bara att se dom där stora vikterna kan göra en klenare änn va man är..
bra att vänja sig sådär.. ska nog testa nån på tok för tung jag å =)

namo
2005-11-21, 22:36
Jag hoppas du gör illa dig Gabbe! :naughty: