handdator

Visa fullständig version : Alkohol och träning


mr_ping
2002-07-20, 11:20
Någon som VET effekterna av alkohol på träningen ?

Andy
2002-07-20, 14:19
Tja det kan ju bli lite svårt med koncentrationen, men det blir definitivt inte tråkigare. Glöm inte ta med partyhatt :D

Åse Columbus
2002-07-20, 14:35
hej hej

http://www.paulun.com.vegasys.net//art/alkohol.shtml

en sida om myter och sanningar...

det finns mycket mer på www.google.com

Åse:smokin:

Åse Columbus
2002-07-20, 14:42
en sida till


http://www.steelfitness.com/beta/interview/donniebrown/interview.htm


When asked about the best way to get into shape, Donnie replies, "Get an experienced trainer to make sure that you are doing everything properly. Most good, knowledgeable trainers are over 30 (years old). Experience is the key. Certification is not as important."

Åse

:smokin:

Åse Columbus
2002-07-20, 14:48
http://www.mitt-liv.nu/mittliv/plsql/show.document?cid=0&did=3062

http://motion.primavi.com/fragelada/index.cfm?cmd=showfaq&what=category&question=301

http://motion.primavi.com/fragelada/index.cfm?cmd=showfaq&what=category&question=203

http://motion.primavi.com/fragelada/index.cfm?cmd=showfaq&what=category&question=102

Behöver du mer info ..så säg till!

Åse:smokin:

Pudzianovski
2002-07-20, 15:23
länk-kvinnan


:eek:

mr_ping
2002-07-21, 02:27
Nån som kan sammanfatta ?

Jag menar alltså att dricka alkohol överhuvudtaget om man tränar.... inte UNDERTIDEN man tränar!

Åse Columbus
2002-07-21, 03:02
Har du överhuvudtaget läst det jag skickat dig?

Åse:smash:

Frazze
2002-07-21, 12:05
Man SKA läsa Åses länkar.

mr_ping
2002-07-21, 12:18
Jo... men det måste väl finnas någon oberoende sida ?
Inte typ AA som skriver nåt......

Lave
2002-07-21, 12:25
Originally posted by mr_ping
Nån som kan sammanfatta ?

Jag menar alltså att dricka alkohol överhuvudtaget om man tränar.... inte UNDERTIDEN man tränar!

Först o främst. Se till att läsa de länkar Åse skickat till Dig. Där står en hel del intressant.

Alkohol o träning hör inte ihop. :cheers: :nono:

Allan
2002-07-21, 12:29
"Flera studier visar att det egentligen inte spelar någon roll ifall du dricker varje dag eller 2 ggr i veckan. Resultatet är lika negativt för din träning.
Alkohol försämrar proteinsyntesen, fettförbränning samt en mängd andra processer i kroppen. Alkohol är ju ett gift som kroppen ser som främsta prioritet att ta hand om och förbränna/göra sig av med. Övriga processer sätts alltså lite åt sidan medan detta pågår. De muskelfibrer som används vid explosiv träning (styrketräning) påverkas mer negativt en de som används vid uthållighetsträning. Vidare så kan alkohol åstadkomma en minskning av testosteron (muskelbyggande hormon) samt en ökning av kortisol (ett muskelnedbrytande hormon). Och det är ingen bra kombination för den som vill få mycket muskler. Att man sedan mår dåligt dagen/dagarna efter alkoholförtäring gör inte saken bättre. Dessutom kostar det pengar samt att man ofta äter ganska dåligt framåt nattkröken då man har ett par bira innanför västen.
En annan sak som påverkas negativt av alkohol är sömnen som även den är av stor betydelse för muskeltillväxt.

Men självklart skall man gå ut och roa sig och dricka ett par bärs ifall att man tycker det är roligt. Men för att få minsta möjliga biverkningar av en sådan kväll tycker jag att man skall förbereda sig lite extra.

Träna inte samma dag.

Träna inte dagen efter.

Ta extra mycket B-vitamin samma dag du skall ut och svira.

För varje öl, glas vin eller drink du tar bör du dricka lika mycket vatten.

Ät ordentligt med mat innan du påbörjar ditt festande.

Ät gärna något under kvällen medan du fortfarande har ett någorlunda bra omdöme.

Drick inte ända fram till stängningsdags utan bestäm dig för att avluta alkoholkonsumtionen ex kl 24:00.

Dagen efter ser du till att dricka mycket vatten samt ge din kropp en extra dos av antioxidanter.

Tag gärna en lång skogspromenad dagen efter.
Du skall dock ha i åtanke att det inte går att kombinera ett veckoslutsfestande med en seriös träningssatsning. Men det går ju att ha kul även utan alkohol - försök får du se. "



Ovanstående har jag snott nånstans. Tyckte det var bra - om nån annan vill ha cred för det så var så god.
Till Ping - om du nu vill ha refs och källor får du återkomma. Tror inte vi har några problem att hitta några kg studier som bara bekräftar det ovanstående.
Oberoende sidor? Jag fattar inte riktigt vad du menar - vill du ha tag i sidor som också säger att "men det är OK om du bara dricker tre liter i veckan" så lär du få leta länge. Alkohol är
inte bra för träningen.

allan

mr_ping
2002-07-21, 13:01
Jag tror det blev en confirm där :))

Frågan är då......hur många här dricker alkohol och är seriösa byggare ?

Lave
2002-07-21, 13:06
Originally posted by mr_ping
Jag tror det blev en confirm där :))

Frågan är då......hur många här dricker alkohol och är seriösa byggare ?

Frågan är då snarare.. Är man verkligen seriös byggare om man dricker alkohol ?? :D

Åse Columbus
2002-07-21, 13:29
Jag tar gärna ett glas vin till maten....på helgerna....sedan kan det hända att det blir ytterligare ett glas senare på kvällen på helgen....

Men aldrig om jag ska träna dagen efter....och inte blir det under veckan heller...om inte det är nån typ av födelsedagsfest eller liknande..:angel:

Åse:naughty:

Lave
2002-07-21, 13:32
Lagom är bäst :)

Sen ska det inte glömmas bort att alkohol i måttliga mängder, ex. rött vin har andra positiva egenskaper för hälsan. :cheers: :thumbup:

Langster
2002-07-21, 15:11
Jag är inte en seriös byggare, men jag dricker rätt lite ändå. Är ute och festar kanske en gång i månaden på sin höjd, då dricker jag mindre än de flesta. Har aldrig alkohol hemma, dricker aldrig om det inte är fest.

Jag blir bara trött av alkohol...

spinkoo
2002-07-21, 18:26
Det viktiga är att man inte däckar...

MVH/spinkoo

Aeis
2004-11-01, 14:04
Så om man skulle träna samma dag som man dricker så skulle träningen göra mer dåligt än bra?
Eller den kanske bara inte ger något alls?

swarre
2004-11-01, 17:26
Jag tror det blev en confirm där :))

Frågan är då......hur många här dricker alkohol och är seriösa byggare ?

Har druckit en gång sedan nyår, ångesten dagen efter var inte att leka med, dröjer minst ett år till nästa tillfälle =)

Är det någon som vet hur det ligger till med droger och träningen? Finns det sådana preparat som är bättre än alkohol i det avseendet? Vad säger ni? Inte för att det är något jag skulle förespråka, men det kan vara intressant att veta hur det ligger till.

Knäböj
2004-11-01, 17:48
Är det någon som vet hur det ligger till med droger och träningen? Hoppas inte någon svarar på det...Tycker inte det hör hemma här...

HenrY
2004-11-01, 17:49
Själv har jag inte druckit på as länge...Sen jag fick veta hur negativt det verkligen var för min träning. Sätter träningen framför supandet! :thumbup:

swarre
2004-11-01, 18:20
Hoppas inte någon svarar på det...Tycker inte det hör hemma här...

Håller med dig fullständigt i grund och botten, men vi kan nog vara ganska överens om att även alkohol är en drog, vilken bör undvikas. Tycker dock att kunskap är den troligtvis bästa källan till att hålla sig borta från dåliga ting, och om någon har fakta att lämna ut i detta ämne tycker jag absolut att det hör hemma i en tråd om alkohol och dess inverkan på träningen.

Är som sagt absolut ingen förespråkare av alkohol eller andra drogerm hoppas du inte tar illa upp, min mening är enbart att bringa klarhet i vad som händer med kroppen och träningen vid nytjande av droger.

mr_ping2
2004-11-01, 19:00
Får väl erkänna att jag druckit väldigt lite (jämfört med innan) nu det sista... och det verkar som det är det som gav mig 10kg till i bänken :)

Och då snackar vi att jag dricker max en gång i veckan nu, mot konstant 2 ggr. i veckan hela tiden förut.... Blir väl kanske 2-3ggr. i månaden nu.


Alkohol suger!!!

ArnoldOnLehmä
2004-11-01, 19:27
jag har druckit 2-4 ggr/vecka i tolv år. sen i maj har jag druckit 1 gång i veckan och dem senaste två månaderna har jag druckit måttliga mängder under två tillfällen.
så det ska bli kul och se om jag gör några otroliga framsteg nu när jag blivit så gott som nykterist.
lovar att hålla er uppdaterade
skål :confused:

evil
2004-11-01, 19:37
Så om man festar varenda helg är träningen så gott som onödig?

Karl_alfred
2004-11-01, 19:39
jag har druckit 2-4 ggr/vecka i tolv år. sen i maj har jag druckit 1 gång i veckan och dem senaste två månaderna har jag druckit måttliga mängder under två tillfällen.
så det ska bli kul och se om jag gör några otroliga framsteg nu när jag blivit så gott som nykterist.
lovar att hålla er uppdaterade
skål :confused:
Förvänta dig inte för mycket bara, själv ökade jag som bäst i den period då jag festade som mest.

swarre
2004-11-01, 19:40
Så om man festar varenda helg är träningen så gott som onödig?

Onödig är nog inte rätt utryck, du kommer fortfarande att må bättre än om du inte hade tränat, men att göra en seriös sattsning blir i stotr sett omöjligt. Handlar mycket om vad du vill uppnå med din träning.

evil
2004-11-01, 19:42
Hade tänkt ställa upp i nästa års mr olympia... eller inte!

Nej men allvarligt, går det att lägga på sig muskler även om man gillar att svepa några kalla ibland?

Styx
2004-11-01, 23:18
Hade tänkt ställa upp i nästa års mr olympia... eller inte!

Nej men allvarligt, går det att lägga på sig muskler även om man gillar att svepa några kalla ibland?

Självklart, kanske inte går lika bra men det går definitivt.

ante
2004-11-02, 11:30
Förvänta dig inte för mycket bara, själv ökade jag som bäst i den period då jag festade som mest.

Samma här! I somras när jag festade minst en gång varje helg så ökade jag också mest i mark, bänk etc.

mr_ping2
2004-11-02, 12:36
Skulle nästan påstå att om man är alkis o tränar.. kanske man ökar nåt kilo i övningarna per år om man tränat länge (5+år).

Slutar man supa, eller drar ner på det jättemycket är det som att köra anabola