handdator

Visa fullständig version : tillaga kyklingfilé i mikro?


Body Guard
2005-11-08, 19:43
tror att jag lästa det på euroshoppers påse att man kan tillaga 500 g filé i mikron på 8-9 min...stämmer det ? förlorar man ngt i näringsvärd? ser det som en nödlösning då man inte hinnar laga den, alaskapollock går ju men vet inte hur det är med kykling. Någon som tetstat?

/BG

blekfet2
2005-11-08, 19:47
hujja....skulle jag då aldrig våga göra...brukar tina kycklingen lite om jag missat att plocka fram den...men att tillaga i mikron....nenenenn för min del

olwe
2005-11-08, 20:14
Det borde fungera precis lika bra som allt annat. Vill du vara säker på att kycklingen är tillräckligt lagad kan du ju använda en termometer, annars syns det ju på köttet när det har utsatts för tillräckligt med värme för att bakterierna ska dö.

Smaken kan jag dock inte uttala mig om, ett tipps om du ska micra kyckling är att dela den i små delar först så att kycklingen blir jämt lagad, annars kommer nog vissa delar bli ganska torra.

Fartman
2005-11-08, 20:22
Skulle jag inte våga.. men det tar ju inte så fasligt lång tid att steka ändå
Jag brukar tina en filé i micron i ca 5-6 min, då är den "skärbar" och sen så brukar jag tärna den i små tärningar. Sen så är det bara att steka, tar på sin höjd 10min att steka. Jag brukar sätta igång en gryta pastavatten samtidigt som jag slänger in kycklingen i micron och pastan och kycklingen brukar bli klara samtidigt.

Nils.R
2005-11-08, 20:32
Kan det inte vara så att den filén redan är stekt då?

elan
2005-11-08, 21:08
Jag prisar ännu en gång min micro med grillfunktion. Det blir kanongoda kycklingspett i den. ;)