handdator

Visa fullständig version : Veganska kosttillskott


aliquis
2005-11-08, 19:33
Nutrisport har visst ett ärtproteinisolat nu vid namn Vegan 90+, rätt dyrt dock, 825kr/5kg med 20% rabatt om man köper 6 förpackningar, finns även i 2.6kg och 900g.

Någon som har koll på vad ärtprotein har ungefär för bv? Vet ju att de forskade lite på Chalmers tidigare om att få fram ett bra ärtprotein istället för soljaprotein då soja visst försämrade näringsupptaget. Ärtproteinet borde ju således vara optimalare.

Det finns visst även veganska omega-3-kapslar vid namn O-Mega-Zen-3 som innehåller DHA utvunnet från "golden marine algae", är DHA den enda fettsyran man behöver från omega3 eller? Hur tror ni de är? priset är 16 pund för 40 kapslar med 10 punds rabatt vid köp av 5st. LNA och EPA behövs väl också? är det kanske dumt tillskott eftersom det inte är komplett?

Lizzie
2005-11-09, 09:14
Det finns visst även veganska omega-3-kapslar vid namn O-Mega-Zen-3 som innehåller DHA utvunnet från "golden marine algae", är DHA den enda fettsyran man behöver från omega3 eller? Hur tror ni de är? priset är 16 pund för 40 kapslar med 10 punds rabatt vid köp av 5st. LNA och EPA behövs väl också? är det kanske dumt tillskott eftersom det inte är komplett?

Om man är ute efter ett omega-3 tillskott med vegetariska kapslar så finns det i Hälsokost. 'Ledins' är ett märke som har det. Men är man vegetarian så brukar man ju inte bara bry sig om endast kapslarna utan innehållet som är fiskolja - är ju inte speciellt vegetariskt. Vill man få i sig ett vegetariskt alternativ till fiskolja är ju linfröolja ett bra alternativ! Det är inte bara DHA man behöver utan nya rön visar att fettsyran EPA nästan är viktigare. Fettsyran GLA som man hittar i Jättenattljusolja är extra bra att få i sig om man har torr/eksem hud eller är tjej och har pms besvär.
Skulle jag råda dig så skulle jag absolut inte köpa omega 3 tillskott över nätet. Allt som säljs i Hälsokostaffärerna är kontrollerade och godkända produkter där man tittar på många saker som tex tungmetaller (vilket är viktigt i fiskolja) och att det verkligen innehåller så mycket ämnen som tillverkaren hävdar på förpackningen.

aliquis
2005-11-09, 17:18
Om man är ute efter ett omega-3 tillskott med vegetariska kapslar så finns det i Hälsokost. 'Ledins' är ett märke som har det. Men är man vegetarian så brukar man ju inte bara bry sig om endast kapslarna utan innehållet som är fiskolja - är ju inte speciellt vegetariskt. Vill man få i sig ett vegetariskt alternativ till fiskolja är ju linfröolja ett bra alternativ! Det är inte bara DHA man behöver utan nya rön visar att fettsyran EPA nästan är viktigare. Fettsyran GLA som man hittar i Jättenattljusolja är extra bra att få i sig om man har torr/eksem hud eller är tjej och har pms besvär.
Skulle jag råda dig så skulle jag absolut inte köpa omega 3 tillskott över nätet. Allt som säljs i Hälsokostaffärerna är kontrollerade och godkända produkter där man tittar på många saker som tex tungmetaller (vilket är viktigt i fiskolja) och att det verkligen innehåller så mycket ämnen som tillverkaren hävdar på förpackningen.Tack men nej, naturligtvis är jag inte intresserad av fiskolja i vegetariska kapslar, så ledins går bort, och det här var ju naturligtvis veganskt innehåll också. Problemet med linfröoljan är ju att den inte är lika effektiv.

Finns ju udo's choice och en annan som jag inte kommer på vad den heter nu som är blandoljor, men de är så dyra. Jättenattljusolja är ju inte helt gratis för sig den heller.

Sve
2005-11-09, 17:22
jag trodde veganer bara åt gräs ungefär som korna?

Lizzie
2005-11-10, 07:59
Tack men nej, naturligtvis är jag inte intresserad av fiskolja i vegetariska kapslar, så ledins går bort, och det här var ju naturligtvis veganskt innehåll också. Problemet med linfröoljan är ju att den inte är lika effektiv.

Finns ju udo's choice och en annan som jag inte kommer på vad den heter nu som är blandoljor, men de är så dyra. Jättenattljusolja är ju inte helt gratis för sig den heller.

Nä, jag tänkte väl att kapslarna inte bara var problemet. ;)
Jag hade nog kostat på mig jättenattljusoljan ändå - fast där får man bara i sig GLA fettsyran och då missar man ju EPA och DHA så på min lista hade nog linfröoljan vunnit ändå. Ska vi prata dyr olja så är Udo's Choice nummer ett!