handdator

Visa fullständig version : Bulk,deff bidrar till ökad fettinlagring?


Zerohero
2005-11-08, 16:16
HAde en diskusion med min morsa om bulk och deffa, hopn var helt imot det. Ja, jag vet att man måste bulka och deffa för att skaffa sig muskler och jag håller på med just att bulka och tänker fortsätat med det. Men morsan påstog att kroppen blir bättre fettinlagrare av jojobantning vilket bulk och deff egentligen handlar om.
Nu vill jag ha inte en disklusion om bulk är nödvänding utan svar på min fråga

Stämmer det att man blir bättre fettinlagrare av att deffa och bulka("jojobantning") många gånger?

Borde ju ha gjorts nån forsking kring det, så Grub eller nån annan kunig berätta gräna hur det är.

King Grub
2005-11-08, 16:21
jag vet att man måste bulka och deffa för att skaffa sig muskler

Nej.

Stämmer det att man blir bättre fettinlagrare av att deffa och bulka("jojobantning") många gånger?

Nej. Inte så länge du är ung, frisk och tränar.

Jacksatan
2005-11-08, 16:30
HAde en diskusion med min morsa om bulk och deffa, hopn var helt imot det. Ja, jag vet att man måste bulka och deffa för att skaffa sig muskler och jag håller på med just att bulka och tänker fortsätat med det. Men morsan påstog att kroppen blir bättre fettinlagrare av jojobantning vilket bulk och deff egentligen handlar om.
Nu vill jag ha inte en disklusion om bulk är nödvänding utan svar på min fråga

Stämmer det att man blir bättre fettinlagrare av att deffa och bulka("jojobantning") många gånger?

Borde ju ha gjorts nån forsking kring det, så Grub eller nån annan kunig berätta gräna hur det är.

Tragiskt att folk verkligen tror att de måste äta sig smällfeta för att kunna bygga nåra muskler. Hur många friidrottare har inte muskler, och de är inte särskilt degiga många dar per år...

Sniggel
2005-11-08, 16:33
HAde en diskusion med min morsa om bulk och deffa, hopn var helt imot det. Ja, jag vet att man måste bulka och deffa för att skaffa sig muskler och jag håller på med just att bulka och tänker fortsätat med det. Men morsan påstog att kroppen blir bättre fettinlagrare av jojobantning vilket bulk och deff egentligen handlar om.
Nu vill jag ha inte en disklusion om bulk är nödvänding utan svar på min fråga

Stämmer det att man blir bättre fettinlagrare av att deffa och bulka("jojobantning") många gånger?

Borde ju ha gjorts nån forsking kring det, så Grub eller nån annan kunig berätta gräna hur det är.

Skulle vilja påstå att jojobantning kanske påminner om deff/bulk men det är det inte.

I jojobantning brukar personen oftast förlora vikt, snabbt och tar inte hänsyn till på vilket sätt det sker, svälter sig alltså ner i vikt, vilket bryter ner muskler ganska mycket och får till följd att man blir procentuellt fetare, när man sen slutar o har mindre muskler än tidigare har man även lägre metabolism och därför lättare att lägga på sig fett, därav går man upp i vikt igen.

När man deffar vill man gå ner på ett kontrollerat sätt (läs deffguiden)
Och man kommer förmodligen förlora muskler här med, men inte alls i den utsträckning som en bantning skulle innebära.
Man äter ofta så man har en jämn blodsockernivå och tillgång till aminosyror mesta av tiden så att så lite muskelnedbrytning som möjligt sker.

agahowa22
2005-11-08, 16:38
men är de inte så att om man bulkar upp sig bildas fettceller som bildasr fett. och när du sen deffarn ner dig försvinner produkten (fettet) som fettcellerna gjort men inte fettcellerna. när du nästa gång ska bulka upp dig så har du alla fettceller kvar och dom kan starta direkt denna igång istället för att behöva bildas, eller är det endast märkbart om man varit välldigt överviktig :confused:

King Grub
2005-11-08, 16:39
men är de inte så att om man bulkar upp sig bildas fettceller som bildasr fett.:

Nybildning av fettceller är fullt möjligt, men kräver oftast en större övervikt än vad en "normal" bulk innebär. Men visst går det.

Akilles
2005-11-08, 16:41
Ja, jag vet att man måste bulka och deffa för att skaffa sig muskler och jag håller på med just att bulka och tänker fortsätat med det.

Tragiskt att folk verkligen tror att de måste äta sig smällfeta för att kunna bygga nåra muskler.

Du definierar "bulk" som att "äta sig smällfet"?

Zerohero
2005-11-08, 16:50
Bra att höra, mim morsa hade läst det I form tidningen. tror det var nån undersökning, där var om man redan varit fet och bantat ner sig måste man gå 1h istället för 45min som tidigare för att bränan samma mängd fett.

Ja, det var lite klåpigt av säga att det krävs bulk och deff för att bygga muskler, *screwy* borde ha skrivit att bygga ordenligt med muskelmassa.

Skulle vilja påstå att jojobantning kanske påminner om deff/bulk men det är det inte.

I jojobantning brukar personen oftast förlora vikt, snabbt och tar inte hänsyn till på vilket sätt det sker, svälter sig alltså ner i vikt, vilket bryter ner muskler ganska mycket och får till följd att man blir procentuellt fetare, när man sen slutar o har mindre muskler än tidigare har man även lägre metabolism och därför lättare att lägga på sig fett, därav går man upp i vikt igen.

När man deffar vill man gå ner på ett kontrollerat sätt (läs deffguiden)
Och man kommer förmodligen förlora muskler här med, men inte alls i den utsträckning som en bantning skulle innebära.
Man äter ofta så man har en jämn blodsockernivå och tillgång till aminosyror mesta av tiden så att så lite muskelnedbrytning som möjligt sker.

Ja, det har du rätt i.

King Grub
2005-11-08, 17:02
borde ha skrivit att bygga ordenligt med muskelmassa.

Fortfarande "nej". ;)

Jacksatan
2005-11-08, 18:16
Du definierar "bulk" som att "äta sig smällfet"?

Nej, men 80% på detta forum verkar göra det. ;)

Nina L
2005-11-08, 18:22
Nej, men 80% på detta forum verkar göra det. ;)
Word.

Jacksatan
2005-11-08, 18:43
Word.

Hoppas du inte tar illa upp för att jag bytt bort den fina avatar du gav mig. hehe
inte ofta man ser dig här föresten, du får göra lite mer framträdanden, tror forumet behöver mer kvinnlig touch. ;)

davedava
2005-11-09, 11:28
HAde en diskusion med min morsa om bulk och deffa, hopn var helt imot det. Ja, jag vet att man måste bulka och deffa för att skaffa sig muskler och jag håller på med just att bulka och tänker fortsätat med det. Men morsan påstog att kroppen blir bättre fettinlagrare av jojobantning vilket bulk och deff egentligen handlar om.
Nu vill jag ha inte en disklusion om bulk är nödvänding utan svar på min fråga

Stämmer det att man blir bättre fettinlagrare av att deffa och bulka("jojobantning") många gånger?

Borde ju ha gjorts nån forsking kring det, så Grub eller nån annan kunig berätta gräna hur det är.
Du borde förklara skillnaden mellan att deffa på ett vettigt sätt och att jojobanta som en neurotisk kärring ;)

Nina L
2005-11-09, 14:42
Hoppas du inte tar illa upp för att jag bytt bort den fina avatar du gav mig. hehe
inte ofta man ser dig här föresten, du får göra lite mer framträdanden, tror forumet behöver mer kvinnlig touch. ;)
Tackar! Jag förstår om du blev trött på alla porr-PM. Jag vet hur det känns, liksom. Den du har nu funkar ju också, även om den är lite väl grisrosa. ;)

Sniggel
2005-11-09, 16:19
Du borde förklara skillnaden mellan att deffa på ett vettigt sätt och att jojobanta som en neurotisk kärring ;)
exakt :)

Sniggel
2005-11-09, 16:26
edit: hyfsat ontopic -> varje gång du äter höjs din ämnesomsättning så många mindre mål är oftast bättre än få mindre mål eftersom du håller ämnesomsättningen igång.

De som "jojobantar" brukar köra vad de tror är "jätteseriöst" genom att äta pyttelite och sällan. Detta gör ofta att de blir trötta, seg, jättehungriga, får sötsug, tappar disciplinen och köper 1 kilo godis o trycker i sig på kvällen framför TV:n och somnar sen.
Riktigt bra om man vill bli av med fett :thumbup:

krilleh
2005-11-09, 17:50
Fortfarande "nej". ;)


vad menar du? Man måste ju gå + i kalorier för att öka i massa. De behöver ju förstås inte va en bulk man talar om men man måste gå i plus. och det är väl de han menar när han skriver "bygger upp muskelmassa ordentligt"

Sen kan man ju disskutera var gränsen går till en bulk men de hör ju inte till de här :)