handdator

Visa fullständig version : Zma ?


David
2005-11-08, 10:58
Det är så att farsan har fått ZMA från sin polare. Som då ska enligt en forskning i USA Washington har bevisad effekt att höja testosteronet på ett hälsosamt sätt.

L. R. Brilla, Western Washington Universitet, Bellingham, WA 98225, och
V. Conte, BALCO Laboratories, Burlingame, CA 94010.
En dubbel-blind test studie utfördes för att se hur en speciell formula av zink
och magnesium (ZMA) påverkade testosteron nivåerna och styrkan på idrottsmän.
Spelarna i ett Universitets lag i Amerikansk fotboll tog blodprov vid början och efter
en 8 veckors period av intensiva träning.
Idrottsmännen delades upp i 2 grupper. Den ena gruppen fick ZMA,
och den andra gruppen fick ett placebo i 8 veckor.

Detta är hur testet utfördes och de fick "självklart" (annars skulle inte produkten säljas) positiva svar.

Det jag undrar är, funkar verkligen detta ? Funkar det också på mig som är 22 bast & tränar ? Är det hälsosamt och vad är placebo ? :)

MVH David

AngelLove
2005-11-08, 11:02
ZMA är en förkortning av ZinkMagnesium.

Zink har en bevisad effekt av höjning av testestoronnivån i kroppen, det är dock inte några enorma ökningar vi pratar om här. Du som är 22år har förmodligen ingen hjälp eller nytta ur DEN aspekten av preparatet.

Däremot kan den andra grejen som ZMA hjälper dig med hjälpa vilket är djupare sömn. Inte alla märker positiva saker för sömnen med ZMA men jag sover betydligt bättre numer och bättre sömn är en bra byggsten i träningen.

Billigaste sättet att fixa detta är att köpa varsin burk av Zink och Magnesium-tabletter i en Hälsokost-affär typ.

Davil
2005-11-08, 11:07
Om man ligger på ett underskott av zink, magnesium och B6 (tror B6 även finns i ZMA nämligen) kan det vara bra men överdoser av vit/mineraler är ingen höjdare, och ger inget.

Nitrometan
2005-11-08, 11:08
Sen kan man ju fråga sig vad de använde för något i försöket. BALCO som tillverkade och sålde ZMA höll ju också på med designade steroider.

Jag säger inte att de spetsade ZMA i denna studie. Men kanske...

De idrottsmän som Victor Conte sålde steroider till sa ju alla att det var ZMA de hade köpt...

Radiohead
2005-11-08, 11:26
Sen kan man ju fråga sig vad de använde för något i försöket. BALCO som tillverkade och sålde ZMA höll ju också på med designade steroider.

Jag säger inte att de spetsade ZMA i denna studie. Men kanske...

De idrottsmän som Victor Conte sålde steroider till sa ju alla att det var ZMA de hade köpt...

Här kommer jag och jag har faktiskt läst 20p statistik på universitetsnivå, jag kan utifrån texten berätta hur testet har gått till. :)

Dubbelblint test menas med att varken testpersonerna (idrottsmännen) eller undersökarna (forskarna) vet vem som får vilket piller. Man delade upp testpersonerna i 2 grupper och den ena gruppen fick ZMA-tabletter och den andra gruppen fick falska sockerpiller (placebopiller) som inte har någon som hellt effekt på kroppen.

Anledningen att man gör så här, att man ger hälften av gruppen ZMA och hälften placebopiller (man gör oftast så här i läkemedelsstudier) är att man ska kunna jämföra testgruppen med dom som INTE fått piller. Dom personerna som får pillerna VET INTE själva vad dom fått för piller.

Nitrometan
2005-11-08, 12:29
Här kommer jag och jag har faktiskt läst 20p statistik på universitetsnivå, jag kan utifrån texten berätta hur testet har gått till. :)

Dubbelblint test menas med att varken testpersonerna (idrottsmännen) eller undersökarna (forskarna) vet vem som får vilket piller. Man delade upp testpersonerna i 2 grupper och den ena gruppen fick ZMA-tabletter och den andra gruppen fick falska sockerpiller (placebopiller) som inte har någon som hellt effekt på kroppen.

Anledningen att man gör så här, att man ger hälften av gruppen ZMA och hälften placebopiller (man gör oftast så här i läkemedelsstudier) är att man ska kunna jämföra testgruppen med dom som INTE fått piller. Dom personerna som får pillerna VET INTE själva vad dom fått för piller.
Självklart. Det visste jag t.o.m. innan jag läste 10p statistik.

Men den springande punkten i mitt resonemang är - var det bara ZMA i pillrena de fick?

Eller var det nån annan av "produkterna" som Victor Conte och Patrick Arnold sålde?

jean-wim
2005-11-08, 12:49
Om man ligger på ett underskott av zink, magnesium och B6 (tror B6 även finns i ZMA nämligen)B6 är meningslöst och läggs till bara för att ZMA ska verka vara en jättekomplicerad "stack". På så sätt kan man ta ut ett överpris jämfört med vanligt zink+magnesium, som är bland de billigaste kosttillskotten man kan köpa. Tanken med B6 är att det kan vara lämpligt vid en högproteindiet, men B6 följer med i de flesta protein ändå. Dessutom hämmar B6 fettförbränningen!

Summa summarum: ZMA med B6 till överpris är en bluff som t.o.m. kan ha negativ effekt på fettförbränningen. Vill man tillskotta köper man valfria tabs i separata burkar.

Radiohead
2005-11-08, 12:49
Självklart. Det visste jag t.o.m. innan jag läste 10p statistik.

Men den springande punkten i mitt resonemang är - var det bara ZMA i pillrena de fick?

Eller var det nån annan av "produkterna" som Victor Conte och Patrick Arnold sålde?

...och efter det så hade du glömt bort allt;) så brukar det vara :cool:

oxenia
2005-11-08, 12:56
B6 är meningslöst och läggs till bara för att ZMA ska verka vara en jättekomplicerad "stack". På så sätt kan man ta ut ett överpris jämfört med vanligt zink+magnesium, som är bland de billigaste kosttillskotten man kan köpa. Tanken med B6 är att det kan vara lämpligt vid en högproteindiet, men B6 följer med i de flesta protein ändå. Dessutom hämmar B6 fettförbränningen!

Summa summarum: ZMA med B6 till överpris är en bluff som t.o.m. kan ha negativ effekt på fettförbränningen. Vill man tillskotta köper man valfria tabs i separata burkar.

men fixar inte B6 lättare upptag av zink och mag?

jean-wim
2005-11-08, 13:00
men fixar inte B6 lättare upptag av zink och mag?Det påstås säkert av någon tillverkare. Skulle inte tro det är någon större sanning i det. Det måste vara stora fördelar med ett visst tillskott för att det ska vara värt en eventuell hämmad fettförbränning.

Vill man absolut ha B6 också så finns det billigt på Apoteket. Att köpa allt separat blir ändå billigare än ett färdigt ZMA.

Ulf A Big
2005-11-08, 13:09
Det går lika bra att köpa en multimineral/vitamin brustablett på apoteket för 40:- eller liknande. Det är lika anabolt som ZMA är sitt dyraste utförande.

Nitrometan
2005-11-08, 13:24
...och efter det så hade du glömt bort allt;) så brukar det vara :cool:
Antagligen. :MrT:

David
2005-11-10, 13:44
Tackar alla för svaren. Får bli Zink, Magnesium från hälskosten till familjen. Sedan får jag se om vi sover bättre och skaffa min egna uppfattning om kombinationen.

(Om någon har andra tips att komma med är jag väldigt tacksam)


Hejdå

Lizzie
2005-11-11, 09:33
Man ska aldrig ta magnesium utan att samtidigt ta ett tillskott av kalcium pga att de konkurrerar ut varann. För att kroppen lättare ska kunna ta upp kalcium så hjälper vitamin D till. Det är bättre att ta en kombinerat tillskott då alla vitaminer å mineraler har rätt balans. Välj då en tablett eller flytande tillskott, inte brustablett - de kissar man ut direkt!

Nitrometan
2005-11-11, 09:42
Lizzie: Va? Kan du förklara det lite mer?
Varför kissar man ut brustabletter?
Är det i upptaget i tarmen som magnesium och kalcium konkurrerar eller är det nån annanstans?

Pepz
2005-11-11, 10:42
Varför ska man ta tillskott av kalcium och magnesium samtidigt om de konkurrerar ut varandra, det är ju just därför du ska sära på de intagen.. och varför skulle man kissa ut en brustablett men inte en vanlig tablett??

Lizzie
2005-11-11, 22:30
Varför ska man ta tillskott av kalcium och magnesium samtidigt om de konkurrerar ut varandra, det är ju just därför du ska sära på de intagen.. och varför skulle man kissa ut en brustablett men inte en vanlig tablett??

För mycket magnesium konkurrerar ut kalciumet i kroppen - därför skall de två mineralerna alltid tas tillsammans. Går du in i en Hälsokostaffär så ser du att de två mineralerna oftast är ihop i samma tillskott. Alltså så tar du endast ett tillskott av magnesium kan detta leda till kalciumbrist.

En vanlig tablett, säg vitamintablett, är oftast gjorda så att de går ut i depåer - små doser under ett antal timmar...så kroppen tar upp lite då å då. Som du redan vet så är ju C och B vitaminer vattenlösliga och överskott kissar man ut. Att kroppen inte klarar att ta upp speciellt mycket av en brustablett tror jag bero på att det är natriumvätekarbonat i den - och det kissar man snabbt ut. Kroppen tar naturligtvis upp det den hinner på vägen ut.. En vanlig tablett innehåller oxå oftast högre dos än en brustablett. Jag har inga ref. att länka till angående brustabletterna, men eftersom detta ämne intresserar mig mycket ska jag ta redan på mer.

Sverker
2005-11-12, 08:43
Det är så att farsan har fått ZMA från sin polare. Som då ska enligt en forskning i USA Washington har bevisad effekt att höja testosteronet på ett hälsosamt sätt.

L. R. Brilla, Western Washington Universitet, Bellingham, WA 98225, och
V. Conte, BALCO Laboratories, Burlingame, CA 94010.
En dubbel-blind test studie utfördes för att se hur en speciell formula av zink
och magnesium (ZMA) påverkade testosteron nivåerna och styrkan på idrottsmän.
Spelarna i ett Universitets lag i Amerikansk fotboll tog blodprov vid början och efter
en 8 veckors period av intensiva träning.
Idrottsmännen delades upp i 2 grupper. Den ena gruppen fick ZMA,
och den andra gruppen fick ett placebo i 8 veckor.

Detta är hur testet utfördes och de fick "självklart" (annars skulle inte produkten säljas) positiva svar.

Det jag undrar är, funkar verkligen detta ? Funkar det också på mig som är 22 bast & tränar ? Är det hälsosamt och vad är placebo ? :)

MVH David


Jag är inte helt säker här så angrip gärna, men jag tror att den studien redan är avslöjad.

Försöken gjordes på hårt tränande idrottsmän som redan från start hade låga nivåer av zink och magnesium i kroppen. De som fick tillskott återställde nivåerna i kroppen och återfick då också mer normala testosteronnivåer.


Då finns det ju en anledning att använda ZMA. Bättre är ju istället att använda ett tillskott av multivitamin-mineral för har man brist på två komponeter finns det säkert brister på fler ställen.

Pepz
2005-11-14, 13:04
Lizzie
Du får ju se det till ett helt dygn istället och inte till det enskilda intaget..
Om du får i dig tillräckligt med kalcium under dagen så lär inte ett magnesiumtillskott under kvällen konkurrera ut någonting, det är bara kraftig överdosering som kan leda till kalciumbrist.

Sen tycker jag du underskattar kroppen förmåga att sära på och ta upp ämnen, bara för att det är natriumvätekarbonat i så betyder det inte att tex askorbinsyran eller kalciumaskorbatet (beroende på sort c-vitamintablett) inte tas upp..

Lizzie
2005-11-14, 18:26
PEPZ, varför en sån tråkig ton? Detta är väl ett forum där man diskuterar, du skriver att JAG underskattar?? Om man tar en c-vitaminbrus (av askorbinsyra) så tar kroppen upp 80% av dosen - men tar man istället en tablett som går ut depåer under ca 8 timmar, där innehållet är tex acerola och bioflavonoider så tar kroppen upp betydligt mer av detta. Det är inget jag underskattar, personligen. Sen är ju frågan om det räcker med tex 80% av en brustablett som oftast ligger på 1000mg, då dagsbehovet ligger på 60 mg - man äter ju oftast mat oxå! ;)

Klart man ska tänka på att olika mineraler konkurrerar / hämmar varandras upptag, det är ju det som är det intressanta. Om man tar som ex en person som vill äta kalcium pågrund av dåligt mejeriintag, och vill förebygga benskörhet. Då är det viktigt att kaluimtabletten oxå innehåller magnesium så kalciumet når ut i skelettet, detta hjälper magnesiumet till. För ett bra kalciumupptag behövs oxå D-vitamin.
Så att äta ENDAST en mineral extra ger ofta inget positivt, då synergieffekten totalt bortfaller.

Det intressant är oxå att man kan uttnyttja dessa funktioner. Har man tex höga järndepåer i kroppen - så kan man äta ett tillskott av koppar eller mangan, så kan järndepåerna sänkas. Zink sänker koppardepåer i kroppen. Det är faktiskt ganska vanligt med mineralbrist, men lika vanligt med överskott av ett visst mineral i kroppen! Då kan man med dessa antagonister få ner värderna.

Pepz
2005-11-14, 18:47
Lizzie.
trodde faktiskt att jag diskuterade, ledsen om jag hade fel "ton".

Det du har skrivit här är inget nytt för mig men jag tycker ändå att du inte kan skriva att supplementering med enskilda mineraler är av ondo.
har själv fått bra effekter av supplementering med Zink och B-vitamin,
Självklart ska man vara försiktig med överdosering och gärna göra en analys så man kan se om man har brist på något ämne innan man ger sig av till hälsokosten..

Depåtabletter under 8 tim(även sett depåtabletter av vit-C som var på 16 tim) i tunntarmen där alla näringsämnen tas upp stannar ju bara "maten" kvar i tre-fem timmar, då hinner ju inte hela tabletten tas upp i alla fall..

Gober
2013-10-14, 16:48
Bump from hell! Är det något nytt angående Magnesium och Kalcium, hur är det, är det fastslaget att dessa konkurrerar ut varandra? Det har jag iaf tagit som sanning men det säljs ju fortfarande många tillskott i "hälsobutiker" med just den kombinationen.

TheOne1994
2013-10-15, 19:19
Bump from hell! Är det något nytt angående Magnesium och Kalcium, hur är det, är det fastslaget att dessa konkurrerar ut varandra? Det har jag iaf tagit som sanning men det säljs ju fortfarande många tillskott i "hälsobutiker" med just den kombinationen.

tjena Gober !
ja jag har oxå läst att magnesium kan driva ut kalciumet ur kroppen. För mkt magnesium kan leda till benskörhet. Nu pratar jag vad jag har läst bara, inga vetenskapliga belägg. Jag kör kombinerad cal/mag tablett för att vara på säkra sidan.

Gober
2013-10-15, 19:36
tjena Gober !
ja jag har oxå läst att magnesium kan driva ut kalciumet ur kroppen. För mkt magnesium kan leda till benskörhet. Nu pratar jag vad jag har läst bara, inga vetenskapliga belägg. Jag kör kombinerad cal/mag tablett för att vara på säkra sidan.

Fast det där hänger jag inte med på, det är ändå en del magnesium man ska få i sig för att riskera benskörhet och får man i sig kalcium under dagen bör det inte ha någon betydelse. Så det jag vill veta om det fortfarande finns belägg för att det är dumt att inta kalcium samtidigt som magnesium?

Någon som har koll?

TrixxaRn
2013-10-15, 19:37
http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm , massa att läsa om magnesium och annat bra, en favoritsida :)

Gober
2013-10-15, 20:27
http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm , massa att läsa om magnesium och annat bra, en favoritsida :)

Står inget om min fråga, enbart om ratio och samverkan, men inte vid intag samtidigt.

Lance Uppercut
2013-10-15, 21:26
Jag tror inte att det ger någonting om du inte har brist på Zink och Magnesium, dock har många människor brist på dessa ämnen så det kan vara värt att prova.

Gober
2013-10-15, 21:43
Jag tror inte att det ger någonting om du inte har brist på Zink och Magnesium, dock har många människor brist på dessa ämnen så det kan vara värt att prova.

Vad svarar du på? Tråden är gammal och jag bumpar med en fråga som berör ämnet :-)

Jag använder magnesium då jag upplever att jag sover bättre. Kalcium tar jag inte som tillskott då jag får rejält av det från kosten. Men jag frågar i någon annans ärende som köpt på sig ett tillskott som innehåller båda tillskotten.

Zink är inte med i min frågeställning.

Lance Uppercut
2013-10-16, 09:28
Vad svarar du på? Tråden är gammal och jag bumpar med en fråga som berör ämnet :-)

Jag använder magnesium då jag upplever att jag sover bättre. Kalcium tar jag inte som tillskott då jag får rejält av det från kosten. Men jag frågar i någon annans ärende som köpt på sig ett tillskott som innehåller båda tillskotten.

Zink är inte med i min frågeställning.

Oj sorry, fattade inte att det var en bump :)

Alltidxx
2013-10-16, 14:15
B6 är meningslöst och läggs till bara för att ZMA ska verka vara en jättekomplicerad "stack". På så sätt kan man ta ut ett överpris jämfört med vanligt zink+magnesium, som är bland de billigaste kosttillskotten man kan köpa. Tanken med B6 är att det kan vara lämpligt vid en högproteindiet, men B6 följer med i de flesta protein ändå. Dessutom hämmar B6 fettförbränningen!

Summa summarum: ZMA med B6 till överpris är en bluff som t.o.m. kan ha negativ effekt på fettförbränningen. Vill man tillskotta köper man valfria tabs i separata burkar.
RDA för B6 är riktigt lågt också och verkar till synes helt problemfritt att få i sig. Ingen verkar riskera ha brist som jag förstår det. Det skumma är att Skip säljer B6 tillskott på 250mg tabletter som ju är skyhögt över RDA och jag fattar inte ens vad de teoretiskt positiva effekterna skulle vara av det. Till skillnad från Vitamin C exemelvis där man ser ännu högre doseringar (brustabletter) men där man i vissa studier åtminstone funnit fördelar med höga doser.

Edit: oj en bump, jag brukar se sånt annars

Alltidxx
2013-10-16, 14:27
Kalcium tar jag inte som tillskott då jag får rejält av det från kosten.
Och jag tror detta gäller för de flesta som konsumerar mejeriprodukter i Sverige. Om de ska fundera på någon brist så är det av magnesium, inte kalcium.