handdator

Visa fullständig version : Vad är det som är farligt bakom nacken?


der_rickard
2005-11-08, 10:47
Jag har ofta hört att man ska passa sig för att göra si o så bakom nacken, för skaderisken ökar... Vad är det som ökar skaderisken? Axelleden som kommer i en "dålig" position? Varför? Skulle uppskatta om nån kunde berätta lite för mig.

Liten Men Fet
2005-11-08, 11:41
Jag har ofta hört att man ska passa sig för att göra si o så bakom nacken, för skaderisken ökar... Vad är det som ökar skaderisken? Axelleden som kommer i en "dålig" position? Varför? Skulle uppskatta om nån kunde berätta lite för mig.

Nu ska jag säga vad jag har HÖRT och det är att axlarna inte riktigt är konstruerade för att belastas i den vinkeln.
Problemet ska uppstå när man har mycket belastning i bottenläget vid tex press bakom nacken med skivstång, inte så farligt vid tex latsdrag då man inte behöver pressa upp nånting utan bara släppa upp stången.

Jag TROR det kan ligga nånting i det speciellt om man ska beakta att vi kommer från apor som går mer på alla fyra än bakbenen och då är byggda för att ta belastning som kommer från framifrån sett från bröstkorgen.

Jag tycker iallafall att det känns bättre att belasta axlarna när jag har stången framför huvudet och det räcker för mig.

Nu kan väl nån som VET säga nåt :)