handdator

Visa fullständig version : Program till en gamling.


Bjorne
2005-11-08, 10:01
Pappa har pratat ett tag om att börja träna, jag har erbjudit mig att hjälpa han att komma igång. Dock är motivationen inte den högsta, då han körde styrketräning med en kollega ett tag, men då kördes det bvara maskiner, vilket han tyckte var otroligt tråkigt. Dock fråga farsan nu ifall jag kunde på onsdag, komma in till stan och hänga med honom och träna, så nu vill han i alla fall.

Så, jag undrar vad man skulle kunna introducera för program för honom, tänkte ett hel- eller halvkroppsprogram, då han nog inte kommer köra så många dagar i veckan nu i början.

Behöver förslag på övningar som är säkra, lätta och som ändå tar på många muskler.

delta_mats
2005-11-08, 11:07
Basövningar såklart. Knäböj, marklyft, bänkpress, stående press med skivstång, chins, dips.

Han kan ju använda sig av ganska många set och reps för att bana i rätt rörelse, vikten behöver i början inte vara så ansträngade. Huvudsaken att han vågar öka belastningen med tiden då han bli van vid övningarna och fått igång kroppen.

Bjorne
2005-11-08, 15:14
Basövningar såklart. Knäböj, marklyft, bänkpress, stående press med skivstång, chins, dips.

Han kan ju använda sig av ganska många set och reps för att bana i rätt rörelse, vikten behöver i början inte vara så ansträngade. Huvudsaken att han vågar öka belastningen med tiden då han bli van vid övningarna och fått igång kroppen.Knäböj och bänkpress är i alla fall två övningar som jag ska ha med.

Funderar även på marklyft, samt komplettera med latsdrag. Biceps och triceps kommer inte få någon enskild träning, utan pressar för bröst/axlar och latsdrag får duga här, tillsvidare.

Vad tror ni om basera träning på dessa övningar:
Smala Latsdrag
Bänkpress
Knäböj
Pushpress
Sedan någon maskin för magen.