handdator

Visa fullständig version : Gå ur svenska kyrkan. Hur?


mini_Arnold
2005-11-08, 09:15
Principsak. Viktigt. Hjälp mig.

Hades
2005-11-08, 09:16
Kontakta din församling så får du en blankett. Har jag för mig.

King Grub
2005-11-08, 09:17
http://www.humanisterna.se/hTexter.asp?f=s&t=71

JJ
2005-11-08, 09:17
Jag skrev att jag ville lämna kyrkan och postade det till min pastorsexpedition. Man får sen en bekräftelse.

Edit: Du behöver ingen särskild blankett, bara du gör det skriftligen

Dissector
2005-11-08, 09:17
Tror bara det ska vara att skriva till din lokala församling och säga att du vill gå ur.

Bra initiativ f.ö :)

hobbitar
2005-11-08, 09:21
Japp om du vill gå ur kyrkan och hamna i helvetet är det bara att gå till din lokala församling.

Hades
2005-11-08, 09:22
Japp om du vill gå ur kyrkan och hamna i helvetet är det bara att gå till din lokala församling.
:laugh:

Nina L
2005-11-08, 09:27
www.humanisterna.org/uturkyrkan

1 nov var tyvärr sista dagen för att slippa nästa års kyrkoavgift.

Hnke
2005-11-08, 09:40
haha, principsak.

IATOAON
2005-11-08, 09:43
Något jag tycker är förjävligt är att man inte kan slippa begravningsavgiften. Bränn mig med hundarna på krematoriet för fan, det kan inte kosta många hundralappar.

mini_Arnold
2005-11-08, 09:48
haha, principsak.
Ja för fan!
Var på väg att konfirmera mig när jag kom på att jag inte hade en anledning att göra det, så jag hoppade av. Inte ångrat det en enda gång. :)

Bärs
2005-11-08, 10:12
http://www.humanisterna.se/hTexter.asp?f=s&t=71

Eländig organisation det där.

mini
2005-11-08, 10:16
Eländig organisation det där.
Ja, usch för sekularisering.

Bärs
2005-11-08, 10:47
Ja, usch för sekularisering.

Jag kan bara inte förstå varför de kallar sig humanister när deras främsta prestation verkar vara att motarbeta vårt kulturarv och se till att 80-åriga mor Anna inte skall få höra på andliga sånger.

Überbiffen
2005-11-08, 10:58
Principsak. Viktigt. Hjälp mig.
1, Som sagt ovan, kontakta dom bara och säg att du vill ur.

2, Håll käft.

Bärs
2005-11-08, 11:07
Ja, usch för sekularisering.

Efter att ha sett lite längre på sidan får jag mina första misstankar mer och mer bekräftade. Bakom de fagra orden gömmer sig något slags unken marxism.

Fredrik_
2005-11-08, 11:18
Efter att ha sett lite längre på sidan får jag mina första misstankar mer och mer bekräftade. Bakom de fagra orden gömmer sig något slags unken marxism.

Hur lyckades du komma fram till den briljanta slutsatsen?

Bärs
2005-11-08, 12:10
Hur lyckades du komma fram till den briljanta slutsatsen?

Min intuition. Jag måste dock göra lite efterforskningar för att styrka den.

De är ju patetiska. Ett slags Livets ord på sin kant. Deras "humanism" är ínte bara ateism, det är ångestfylld religionsfientlighet.

pia
2005-11-08, 13:15
Något jag tycker är förjävligt är att man inte kan slippa begravningsavgiften. Bränn mig med hundarna på krematoriet för fan, det kan inte kosta många hundralappar.
Håller med dig. Jag skiter i vad jag hamnar när jag är död.

Tolkia
2005-11-08, 14:09
Eländig organisation det där.
Äh, för mig får de göra vad de vill så länge de inte skadar någon. Men jag undrar ju varför de satsar så mycket krut på att propagera MOT andra religioner (och då i synnerhet den kristna, hemska, inskränkta och förtryckande) och så lite på att propagera FÖR just humanism utan religiösa dimensioner? Att definiera sig själv i termer av vad man inte är kan vara praktiskt ibland (och lockande, eftersom det är lätt), men kanske inte alltid tillräckligt.

Edit: F.ö. är kremering inte särskilt gratis, inte ens med hundarna. Så skall det inte betalas via begravningsavgift kommer det att få gå på skatten eller någon annan lämplig "allmän, offentlig" avgift.

Mental
2005-11-08, 14:17
Äh, för mig får de göra vad de vill så länge de inte skadar någon. Men jag undrar ju varför de satsar så mycket krut på att propagera MOT andra religioner (och då i synnerhet den kristna, hemska, inskränkta och förtryckande) och så lite på att propagera FÖR just humanism utan religiösa dimensioner? Att definiera sig själv i termer av vad man inte är kan vara praktiskt ibland (och lockande, eftersom det är lätt), men kanske inte alltid tillräckligt.

Edit: F.ö. är kremering inte särskilt gratis, inte ens med hundarna. Så skall det inte betalas via begravningsavgift kommer det att få gå på skatten eller någon annan lämplig "allmän, offentlig" avgift.

Betalar kommunal renhållningsavgift, borde gå att bära ut mig som grovsopa :thumbup:

Sheogorath
2005-11-08, 16:08
Efter att ha sett lite längre på sidan får jag mina första misstankar mer och mer bekräftade. Bakom de fagra orden gömmer sig något slags unken marxism.

Njae. Min invändning mot dem är att de känns så pubertala. Det är liksom lite svårt att ta en organisation på allvar som har rubriken "Vill du stödja en av världens rikaste kyrkor" som första-rubrik efter diskussion om man känner sig förtrogen med kyrkans värdegrund. De tar heller ingen djupgående filosofisk diskussion kring varför de tror på FN:s deklaration om mänskliga RÄTTIGHETER, när de samtidigt inte tror på några gudar. För mig är det omöjligt att tala om absoluta värden om det inte finns annat än materia. Sådana resonemang och andra liknande saknas genomgående, vad jag sett. Det är lite som att: "Hej, vi tror inte på Gud, men vi är goda ändå, för vi tror på FN"-stuk på det hela.

Nina L
2005-11-08, 16:13
Betalar kommunal renhållningsavgift, borde gå att bära ut mig som grovsopa :thumbup:
Jag är på. Kanske är det dags att organisera sig? Namnlistor och sånt... *screwy* www.grovsopa.se

Dumleman
2005-11-08, 16:15
Betalar kommunal renhållningsavgift, borde gå att bära ut mig som grovsopa :thumbup:
Nej du då skulle de tvingas höjja renhållningsavgiften!

Bärs
2005-11-08, 16:49
Tolika och Sheo: Hade aldrig hört om dem tidigare så jag skrev bara ner några snabba intryck. De är tydligen en lite klumpig svensk utlöpare till det som på engelska kallas secular humanism, och som mer eller mindre går ut på total kristendoms- och religionsfientlighet. Denna sekulära humanism är utan tvekan en av grundpelarna i marxismen, därav den av mig tidigt noterade likheten. De sekulära humanisterna verkar föreställa sig att religion är roten till allt ont. Den fria tanken har länge förtryckts av kyrkans mörkermän, men nu hägrar ljuset. Bara man blir kvitt allt som har med religion att göra stundar människans "frälsning". Högst antagligen kan denna hållning för vissa få en nästan religiös funktion. Det enda som stör mig med dem är att den svenska falangen strukit begreppet "sekulär" och således hör anspråk på hela begreppet humanism. Det tycker jag är direkt fel av dem, dessutom aningen desperat.

Den store ledaren heter tydligen Paul Kurtz. Hittade för övrigt några lustiga citat av honom där han beskriver Marx som sin tids störste humanist, just pga. sin extremt framträdande ateism.

datorjaevel
2005-11-08, 18:15
D e väl bara o dumpa mig i en kompost när ja kolar.
:thumbup:

Trance
2005-11-08, 18:18
D e väl bara o dumpa mig i en kompost när ja kolar.
:thumbup:

edskpde?

Jense
2005-11-08, 18:43
min familj ska kunna ha ngnstans att gå när det vill sörja mig. intefan ska det va i någon jävla kompost.

men gå ni ur kyrkan, när ni dör åker ni rakt ner i helvete och får lyssna på darin 24/7 samtidigt som ni bara får äta 200kcal per dag och samtidigt göra det ni hatar mest av allt

Tolkia
2005-11-08, 22:23
Denna sekulära humanism är utan tvekan en av grundpelarna i marxismen ...
Ahaaaa, ännu en organisation genom vilken Den Stora Marxistiska Sammansvärjningen försöker infiltrera samhället ... ? ;)

skaparn
2005-11-08, 22:34
Ahaaaa, ännu en organisation genom vilken Den Stora Marxistiska Sammansvärjningen försöker infiltrera samhället ... ? ;)

Haha! Du har fattat!

Men Bärs har en poäng. Jag undrar vad som gömmer sig under denna fredliga yta, det jag fann under "Så här tycker vi" kan vara en ledtråd:
Nej till konfessionella friskolor

De nöjer sig alltså inte med att bara inte vara kristna, andra ska inte heller få vara det. Iallafall inte placera sina barn i en skola som lär ut kristna värderingar. Jag tycker visserligen illa om föräldrar som väljer att indoktrinera sina barn men lösningen på det ligger inte i att förbjuda sådana skolor. De kan existera under kontroll av skolverket så att de uppfyller grunderna för undervisning.
Indoktrinering eller inte, beror ju i allra högsta grad på perspektiv. Det är inga problem att hitta rester av marinaden i vissa läroböcker och undervisning, men det kallar knappast en (s)kolpolitiker för dess rätta namn.

Tolkia
2005-11-08, 23:20
Haha! Du har fattat!
Repetitio est mater studiorum som redan de gamla romarna visste ... :D
De nöjer sig alltså inte med att bara inte vara kristna, andra ska inte heller få vara det.
Det var väl ungefär det jag syftade på ovan. Jag säger inte att det gäller ALLA förbundets medlemmar, men många av de som hörs och syns verkar - till skillnad från de flesta andra missionärer - lägga mer krut på att arbeta mot andras tro än på att arbeta för sin egen.

hangatyr
2005-11-09, 07:16
men gå ni ur kyrkan, när ni dör åker ni rakt ner i helvete och får lyssna på darin 24/7 samtidigt som ni bara får äta 200kcal per dag och samtidigt göra det ni hatar mest av allt

trodde det är vad som händer när man hamnar i himlen?
dessutom slipper man ha töntigt nattlinne på sig i helvetet.

Bärs
2005-11-09, 07:17
Ahaaaa, ännu en organisation genom vilken Den Stora Marxistiska Sammansvärjningen försöker infiltrera samhället ... ? ;)

Marxismen bygger bl.a. på sekulär humanism. Marxismen som sådan är förstås död, men inte fundamenten eller arvtagarna.

skaparn
2005-11-09, 08:14
Det var väl ungefär det jag syftade på ovan. Jag säger inte att det gäller ALLA förbundets medlemmar, men många av de som hörs och syns verkar - till skillnad från de flesta andra missionärer - lägga mer krut på att arbeta mot andras tro än på att arbeta för sin egen.

Men... det har väl aldrig hindrat mig från att upprepa något?

Marxism kanske är ett hårt ord men jag tycker det luktar lite väl mycket fanatism om humanisterna. Som Sheogorath så väl formulerade det är de dessutom något pubertala.

P.S. Om det är något tvång borde användas till är det att se till att alla skaffar användarnamn som är lättstavade, var tvungen att kolla en extra gång på Sheogarath. D.S.

z_bumbi
2005-11-09, 08:34
Något jag tycker är förjävligt är att man inte kan slippa begravningsavgiften. Bränn mig med hundarna på krematoriet för fan, det kan inte kosta många hundralappar.

Det är ganska dyrt om du ska bränna en hund så det blir inte gratis det heller.

Krokodil
2005-11-09, 08:53
Att gå ur kyrkan var inte det lättaste när vi försökte. Att få hjälp på pastorsexpeditionen var inte det lättaste när de förstod mitt ärende, jag var nästan tvungen att bli arg för att få rätt blankett.

Visste ni att vissa krematorier är kopplade till fjärrvärmenätet och alltså gör fjärrvärme av liken. Borde inte dösboet få betalt för eneriinnehållet i kadavret i stället för betala begravningsavgift?

Lillgrabben
2005-11-09, 09:07
Att gå ur kyrkan var inte det lättaste när vi försökte. Att få hjälp på pastorsexpeditionen var inte det lättaste när de förstod mitt ärende, jag var nästan tvungen att bli arg för att få rätt blankett.

Visste ni att vissa krematorier är kopplade till fjärrvärmenätet och alltså gör fjärrvärme av liken. Borde inte dösboet få betalt för eneriinnehållet i kadavret i stället för betala begravningsavgift?


Häll inte bensin på elden nu, krokko! :D

För övrigt så är det en bra idé att ta tillvara på spillvärmen efter döingarna.

Mental
2005-11-09, 09:17
Visste ni att vissa krematorier är kopplade till fjärrvärmenätet och alltså gör fjärrvärme av liken. Borde inte dösboet få betalt för eneriinnehållet i kadavret i stället för betala begravningsavgift?


Hörde att det fanns på förslag, men inte att det genomförts? Vet du någonstans det faktiskt tillämpas, låter lite som en urban legend i mina öron.

Krokodil
2005-11-09, 09:21
Häll inte bensin på elden nu, krokko! :D

För övrigt så är det en bra idé att ta tillvara på spillvärmen efter döingarna.
Jag är bara glad om jag kan värma någon efter min död.

Av jord är du kommen... Fjärrvärme skall du åter varda. :D

Krokodil
2005-11-09, 09:24
Hörde att det fanns på förslag, men inte att det genomförts? Vet du någonstans det faktiskt tillämpas, låter lite som en urban legend i mina öron.
Borås och Vänersborg är jag säker på, kanske på flera ställen.

Edit: Stockholm med http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&previousRenderType=5&d=1298&a=73442

JJ
2005-11-09, 09:25
Jag är bara glad om jag kan värma någon efter min död.

Av jord är du kommen... Fjärrvärme skall du åter varda. :D

Tyvärr tillför du nog inte så mycket energi när du bränns utan snarare kostar det att värma upp ugnarna. Sänk dig till havsbotten istället.

Baan
2005-11-09, 09:26
Tyvärr tillför du nog inte så mycket energi när du bränns utan snarare kostar det att värma upp ugnarna. Sänk dig till havsbotten istället.

nej men man kanske kan utnyttja en del av den energin som krävdes för att göra dig till aska

JJ
2005-11-09, 09:28
nej men man kanske kan utnyttja en del av den energin som krävdes för att göra dig till aska

Ja, men hans resonemang om att få betalt för att brännas föll lite. Snarare ska man betala. Typ begravningsavgift.

Krokodil
2005-11-09, 09:28
Tyvärr tillför du nog inte så mycket energi när du bränns utan snarare kostar det att värma upp ugnarna. Sänk dig till havsbotten istället.
Det är mycket energi i ett lik fast det är ett väldigt känsligt ämne.

Baan
2005-11-09, 09:29
Ja, men hans resonemang om att få betalt för att brännas föll lite. Snarare ska man betala. Typ begravningsavgift.

ja självklrat, annars får man väl vänta tills kroppen avdunstar (hehe) och hoppas den avger någon form av energi. men visst det är en ganska stor energiförlust även om man tar tillvara av en del överskottsenergi till värme, men i bästa fall kan jag se det som en 10-20% rabatt

Baan
2005-11-09, 09:30
Det är mycket energi i ett lik fast det är ett väldigt känsligt ämne.

det krävs ganska höga temp för att elda ben, vet itne vad det är för grader celsius som gäller, men det är inte billigt

JJ
2005-11-09, 09:31
Det är mycket energi i ett lik fast det är ett väldigt känsligt ämne.

Det är väl bara att lägga sig i värmepannan när du kolar? Har du ingen så kanske grannen vill köpa dig? ;)

Lillgrabben
2005-11-09, 09:31
Tyvärr tillför du nog inte så mycket energi när du bränns utan snarare kostar det att värma upp ugnarna. Sänk dig till havsbotten istället.


Åja, eftersom att döingarna "eldas upp" med antingen diesel eller gas så torde rökgaserna bli ganska varma - särskilt om man vill uppnå "fullständig förbränning". Denna värme kan lätt tas tillvara med en fjärrvärmekyld rökgaskylare. En annan metod är att man har en panna med vattenkylda väggpaneler, efter ugnen, som värmeväxlas med fjärrvärme & på så sätt tar tillvara på överskottetsvärmen.

Kremeringsfrågan var på tapeten för något år sedan. Då tror jag debattpunkten var huruvida det är etiskt att ta till vara på spillvärmen från kremeringen (av ett människolik).

JJ
2005-11-09, 09:33
Åja, eftersom att döingarna "eldas upp" med antingen diesel eller gas så torde rökgaserna bli ganska varma - särskilt om man vill uppnå "fullständig förbränning". Denna värme kan lätt tas tillvara med en fjärrvärmekyld rökgaskylare. En annan metod är att man har en panna med vattenkylda väggpaneler, efter ugnen, som värmeväxlas med fjärrvärme & på så sätt tar tillvara på överskottetsvärmen.

Kremeringsfrågan var på tapeten för något år sedan. Då tror jag debattpunkten var huruvida det är etiskt att ta till vara på spillvärmen från kremeringen (av ett människolik).
Nu förstod du inte vad jag skrev. "Liket" i sig kostar mer energi att eldas upp än vad det tillför. Självklart ska man återvinna energin, ser inget oetiskt med det.

Lillgrabben
2005-11-09, 09:36
Nu förstod du inte vad jag skrev. "Liket" i sig kostar mer energi att eldas upp än vad det tillför. Självklart ska man återvinna energin, ser inget oetiskt med det.

Nog förstod jag var du skrev.

Jag ville bara åskådliggöra att det frigörs en hel del energi vid en kremering - liksom det gör vid alla andra förbränningar av som understöds av fossila bränslen ( såsom olja,gas, kol etc ).

Krokodil
2005-11-09, 09:38
Nu förstod du inte vad jag skrev. "Liket" i sig kostar mer energi att eldas upp än vad det tillför. Självklart ska man återvinna energin, ser inget oetiskt med det.
Nej du har fel. "Liket" är också bränsle faktiskt så summan av eneriinnehållet i gasen/dieseln + "Liket" är det som ska tas tillvara.

Om man dessutom har en panna med rökgaskondensering så får man tillbaka den energi som går åt för att koka bort vattnet i gubbarna.

JJ
2005-11-09, 09:42
Nej du har fel. "Liket" är också bränsle faktiskt så summan av eneriinnehållet i gasen/dieseln + "Liket" är det som ska tas tillvara.

Om man dessutom har en panna med rökgaskondensering så får man tillbaka den energi som går åt för att koka bort vattnet i gubbarna.

Men poängen är att man inte skulle behöva elda överhuvudtaget om man inte bränner liket. Att bränna liket kostar energi. Ett lik är knappast optimalt bränsle. Ok om man bränner det tillsammans med övriga fossila bränslen, men då får vi etiska problem.

JJ
2005-11-09, 09:44
Möjligtvis kan en lösning med biogas ge ett överskott och vara miljövänligt? Men diesel, nja.

Lillgrabben
2005-11-09, 09:44
Ok om man bränner det tillsammans med övriga fossila bränslen, men då får vi etiska problem.


Det är så det går till.

Krokodil
2005-11-09, 09:47
Möjligtvis kan en lösning med biogas ge ett överskott och vara miljövänligt? Men diesel, nja.Diesel kallas även EO1 i branschen och är ett ganska vanligt och förhållandevis miljövänligt bränsle. Någonting måste man stoppa in i pannan.

Lillgrabben
2005-11-09, 09:47
Möjligtvis kan en lösning med biogas ge ett överskott och vara miljövänligt? Men diesel, nja.


Givetvis funkar även biogas, likväl som "stadsgas", gasol, diesel, RME-bränsle osv.

Jag förmodar att de som sköter upphandligen av bränslet inhandlar det som är billigast / kWh i energiinnehåll. Tyvärr får nog miljöaspekten ofta stryka på foten för det billigare alternativet.

JJ
2005-11-09, 09:48
Det är så det går till.

Får vi ytterligare ett energiöverskott av att bränna lik? Bra som fan i såna fall.

z_bumbi
2005-11-09, 09:56
Frystorka, mal ner och sen begrav, nu slipper ni diskutera värmevärdet på döda människor. :)

Jag är med i Svenska Kyrkan då jag ser det som en kulturbevarande åtgärd, dock borde kyrkan kanske satsa mer på själavård än att bevara varenda kyrka som finns..

Lillgrabben
2005-11-09, 09:58
Frystorka, mal ner och sen begrav, nu slipper ni diskutera värmevärdet på döda människor. :)

Jag är med i Svenska Kyrkan då jag ser det som en kulturbevarande åtgärd, dock borde kyrkan kanske satsa mer på själavård än att bevara varenda kyrka som finns..


Fy fan vilket ramaskri det skulle bli! :D

JJ
2005-11-09, 10:00
Får vi ytterligare ett energiöverskott av att bränna lik? Bra som fan i såna fall.
Nej, vi kan återvinna en del av energin men inte mer. Slut på OT.

z_bumbi
2005-11-09, 10:09
Fy fan vilket ramaskri det skulle bli! :D

Jag hade missuppfattat processen, liken faller tydligen sönder av sig själva.

http://www.kyrkanstidning.com/arkiv/2001/kt23/nyheter/frystork.html

Lillgrabben
2005-11-09, 10:18
Jag hade missuppfattat processen, liken faller tydligen sönder av sig själva.

http://www.kyrkanstidning.com/arkiv/2001/kt23/nyheter/frystork.html


Det där låter som en bra metod! :)


Nu lämnar jag tråden, har redan saboterat den nog genom allt detta OT-filosoferande.

IATOAON
2005-11-09, 10:26
Frågan är hur mycket som blir kvar av oss som helt gett våra kroppar till forskning & donation när vi dött. Kanske inte blir så mycket kvar att bränna mer än just benen

aliquis
2005-11-09, 23:21
Jag skrev att jag ville lämna kyrkan och postade det till min pastorsexpedition. Man får sen en bekräftelse.

Edit: Du behöver ingen särskild blankett, bara du gör det skriftligendet har jag tänkt göra länge nu, men hur f-n vet jag vilken pastorsexpedition jag tillhör?

Garnax
2005-11-10, 01:01
Varför bränna skiten om någon kan få någon nytta av det.

Personligen skulle jag nog vilja bli styckad och sen matad med
till tigrarna eller lejonen på kolmården.

proppen
2005-11-10, 06:03
:thumbup:

JJ
2005-11-10, 09:27
det har jag tänkt göra länge nu, men hur f-n vet jag vilken pastorsexpedition jag tillhör?

http://www.svenskakyrkaniorebro.se/
Ring den församling som ligger närmast dig, även om du inte tillhör den lär de veta vart du är medlem.

Handcuff
2007-05-28, 19:33
Bumpade just en av de dammigaste trådarna på kolo :D Men av skräck för moderatorernas vrede (mest Allans...) om man startar en ny tråd trots att det redan finns en liknande..

Utträdet ur svenska kyrkan är ett faktum! Eller snarare på gång..mailade "min" församling idag och bad dem skicka blankett för utträde :thumbup:

Olsson
2007-05-28, 20:06
Lustigt. Jag skrev ett brev idag o postade till min församling där jag begärde att utträda. Någon blankett behöver man inte.

Skriv att du vill gå ur och ange Namn, personnummer, adress och underskrift.

Lexidos
2007-05-28, 20:11
Lämnade så fort jag fyllde 18 :D

TcAnders
2007-05-28, 20:45
Hur går man tillväga för att gå ur? Hur vet man vilken församling man är medlem i osv?..

// Anders

Kikkomannen
2007-05-28, 20:49
Av rent intresse så undrar jag varför ni, om ni känner att ni vill berätta det, går ur? :) (har ingenting med kyrkan att göra, men är nyfiken)

Yankeee
2007-05-28, 20:49
Av rent intresse så undrar jag varför ni, om ni känner att ni vill berätta det, går ur? :) (har ingenting med kyrkan att göra, men är nyfiken)

Det kostar pengar att vara med?

TcAnders
2007-05-28, 20:50
Haha, Blind som jag är ibland så såg jag inte Grubs länk på första sidan..

IGNORERA mitt förra inlägg..

// Anders

Ganymedes
2007-05-28, 21:34
Bumpade just en av de dammigaste trådarna på kolo :D Men av skräck för moderatorernas vrede (mest Allans...) om man startar en ny tråd trots att det redan finns en liknande..

Utträdet ur svenska kyrkan är ett faktum! Eller snarare på gång..mailade "min" församling idag och bad dem skicka blankett för utträde :thumbup:

Grattis! Du kommer få ett papper av dem som bekräftelse, jag väljer att se det som ett diplom över tillfångataget förnuft. :)

heltzonicka
2007-05-28, 22:48
hahaha vilken underbar tråd.

Tråden startar med att någon frågar om hur man går ur svenska kyrkan och sedan spårar det ut med vilket bränsle man ska använda vid likbränning och hurvida miljövänligt det är.
Only at kolozzeum

bluelight
2007-05-28, 23:07
Hur mycket pengar handlar det om? Hur betalas dom in, genom skatt eller? Och så får man göra avdrag så man får tillbaka på skatten dom kronorna?

NiXPhoenix
2007-05-28, 23:30
Hur mycket pengar handlar det om? Hur betalas dom in, genom skatt eller? Och så får man göra avdrag så man får tillbaka på skatten dom kronorna?


Testa din kommuns hemsida.

Du skrev: skatt

Den totala skatten som en medborgare betalar är uppdelad på olika delar.

* Kommunal skatt 21.22 kr
* Landstingsskatten 10.68 kr
* Begravningsavgift 0.19kr
* 0.86kr (frivillig)

Total skattesats i Örebro är 31.90 kr (Skatt till Svenska Kyrkan inkluderad).
Klicka på länken nedan för att söka mer information om skatter.



Edit: Ni som går ur, ni får mycket sämre begravning, tänk på det!

Olsson
2007-05-28, 23:39
Man är ju ändå död när man är begraven, så vad spelar det för roll?

Bryr man sig så kan man ju bara bli medlem i kyrkan igen på gamla dar.

tossefar
2007-05-28, 23:55
Jag skulle aldrig gå ur. Kyrkor är fina. Jag betalar gärna för att de ska förbli fina.

appapa
2007-05-29, 02:41
Äh, för mig får de göra vad de vill så länge de inte skadar någon. Men jag undrar ju varför de satsar så mycket krut på att propagera MOT andra religioner (och då i synnerhet den kristna, hemska, inskränkta och förtryckande) och så lite på att propagera FÖR just humanism utan religiösa dimensioner? Att definiera sig själv i termer av vad man inte är kan vara praktiskt ibland (och lockande, eftersom det är lätt), men kanske inte alltid tillräckligt.

Ser inte något konstigt i en organisation som arbetar mot organiserad religion, inte konstigare än att religiösa medlemmar försöker sprida sin religion till nya medlemmar. Om man betraktar kristendomen som en parasit och kontrollapparat för att kontrollera lättlurade människor, varför behöver man då presentera ett alternativ för att få kritisera?

Ganymedes
2007-05-29, 09:54
Testa din kommuns hemsida.

Du skrev: skatt

Den totala skatten som en medborgare betalar är uppdelad på olika delar.

* Kommunal skatt 21.22 kr
* Landstingsskatten 10.68 kr
* Begravningsavgift 0.19kr
* 0.86kr (frivillig)

Total skattesats i Örebro är 31.90 kr (Skatt till Svenska Kyrkan inkluderad).
Klicka på länken nedan för att söka mer information om skatter.



Edit: Ni som går ur, ni får mycket sämre begravning, tänk på det!

Beroende på hur mycket man tjänar och var man bor, rör det sig om ca 2000-3000 kr per år. Pengar man kan lägga på valfri bluff, istället för vid födseln påtvingad bluff (för oss som är födda före 91 var det nämligen automagiskt upptag till kyrkan).

Fettecke
2007-05-29, 10:29
varför inte chansa och gå med i kyrkan igen när man börjar närma sig runt 70 bast?

finns många pengar att tjäna under dom år man Inte är med i kyrkan... för oss ungdomar kan det ju handla om runt 50 år om man går på ovanstående exempel... (då får man ju hoppas att man inte dör och ger sin kvarvarande släkt en "dålig" begravning)

Baan
2007-05-29, 10:31
varför inte chansa och gå med i kyrkan igen när man börjar närma sig runt 70 bast?

finns många pengar att tjäna under dom år man Inte är med i kyrkan... för oss ungdomar kan det ju handla om runt 50 år om man går på ovanstående exempel... (då får man ju hoppas att man inte dör och ger sin kvarvarande släkt en "dålig" begravning)

Får man betalt för att man inte är med i kyrkan? :confused:

Deceiver85
2007-05-29, 10:37
Marxism kanske är ett hårt ord men jag tycker det luktar lite väl mycket fanatism om humanisterna. Som Sheogorath så väl formulerade det är de dessutom något pubertala.

Humanisternas kamp mot religion påminner lite om kommunisternas kulturrevolution i Kina, samma intolerans mot oliktänkande.

Dessutom är Humanisterna ruskigt politiskt korrekta, det är i princip alltid kristendomen man attackerar. Att stöta sig med riksdagens gullegrisar muslimerna, skulle man aldrig få för sig...

Fettecke
2007-05-29, 10:38
Får man betalt för att man inte är med i kyrkan? :confused:

ja. prästen ger dig pengar personligen. *Doh*

Motorbreath
2007-05-29, 10:42
Om man är född före 1991 men inte är döpt. Är man ändå med i kyrkan?

Edit: Glöm att jag frågade, kollade min deklaration och där har jag betalat 1,10 % kyrkoavgift till Svenska kyrkan.

Baan
2007-05-29, 10:43
Humanisternas kamp mot religion påminner lite om kommunisternas kulturrevolution i Kina, samma intolerans mot oliktänkande.

Dessutom är Humanisterna ruskigt politiskt korrekta, det är i princip alltid kristendomen man attackerar. Att stöta sig med riksdagens gullegrisar muslimerna, skulle man aldrig få för sig...

Riksdagens gullegrisar muslimerna? :laugh: :laugh: I say. Kritiken och fördomarna mot Islam är väl nästan lika närvarande som mot Kristendomen. Om Kristendomen är starkast i det avseendet beror det väl på om något att man kritiserar det som är ens eget och det man känner till bäst innan man ger sig på att kritisera något man kanske inte vet så mycket om och som inte är ens eget.

Ganymedes
2007-05-29, 10:43
Om man är född före 1991 men inte är döpt. Är man ändå med i kyrkan?

Ja.

Lexidos
2007-05-29, 11:33
hahaha vilken underbar tråd.

Tråden startar med att någon frågar om hur man går ur svenska kyrkan och sedan spårar det ut med vilket bränsle man ska använda vid likbränning och hurvida miljövänligt det är.
Only at kolozzeum

Frystorkning ffs :D

Deceiver85
2007-05-29, 15:41
Riksdagens gullegrisar muslimerna? :laugh: :laugh:

Hallå, jag är SD, vad annars hade du förväntat dig?

Tolkia
2007-05-29, 16:00
Ser inte något konstigt i en organisation som arbetar mot organiserad religion, inte konstigare än att religiösa medlemmar försöker sprida sin religion till nya medlemmar. Om man betraktar kristendomen som en parasit och kontrollapparat för att kontrollera lättlurade människor, varför behöver man då presentera ett alternativ för att få kritisera?
Nja, när man gör det förespeglande att man erbjuder ett alternativ, vilket ju Humanisterna faktiskt gör (med egen konfirmation osv.), kan jag tycka att det vore snyggt att fundera lite på vad man står för och inte bara på vad man inte står för (jämför fenomenet missnöjespartier inom politiken). Därmed inte sagt att det inte skall vara tillåtet att gnälla loss om det är vad man vill.