handdator

Visa fullständig version : flyes känns inte :(


krilleh
2005-11-08, 08:35
När jag börja gymma efter mitt långa uppehåll så körde jag flyes med fria vikter.. räckte att ja körde bara på 7-8 kg och de kändes kanon.. nu 2-3 månader efter så känns de inte alls i bröst.. om ens nånstanns. har gått upp till 9-10 kg men får inge bra kontakt. tycker de nästan känns endast i axlar =/ De e nog för dom e rätt så svaga gämför med min kropp. kan de va de?

Va har ni för erfarenheter om flyes med fria vikter? ska jag gå över till maskinen? Testade den för nån vecka sen och då tyckte jag den bara kändes i axlar också(för dom är som sagt jäkligt svaga), men kanske också också för mycket vikt på.

Ajja, va har ni för tips angående flyes? Blir lite ledsen när ja inte kan få bra kontakt med flyesen

Mass-Tech
2005-11-08, 08:39
Jag gillar flyes för jag får bra kontakt med bröstet då, men du kanske bara ska sloppa övningen och ta en annan.

krilleh
2005-11-08, 08:47
Jag gillar flyes för jag får bra kontakt med bröstet då, men du kanske bara ska sloppa övningen och ta en annan.

Jo men grejjen e ju att den kändes jätte bra för bara nån månad sen. nu ere totall stopp.. ja anar att de har att göra med att ja höjer vikten o då kmr axlar in i bilden som jag e svag på.. vad vet jag.

Ska kolla om de blir bättre snart för har satt ihop ett bra axelpass

mentzer
2005-11-08, 08:55
Se till att hantlarna går i en linje med mitten av bröstet istället för i axelhöjd.

krilleh
2005-11-08, 09:02
Se till att hantlarna går i en linje med mitten av bröstet istället för i axelhöjd.


ok. föredrar du fria vikter före maskinen?

Dissector
2005-11-08, 09:14
Prova att slopa övningen någon månad, och kör andra istället. Så har det varit med många övningar för mig. Har inte fungerat alls, så jag slopade dessa övningar. När jag sedan gick tillbaka till dom fungerade de utmärkt. Annars kan du ju fila lite på tekniken som Mentzer sa.

petersson
2005-11-08, 09:43
Du kanske har för raka armar? Då tycker jag det mest tar på axlar samt att det stretchar lite i biceps också..

snelhest
2005-11-08, 10:06
Var glad. Nu kommer du tvingas köra en riktig bröstövning.

mentzer
2005-11-08, 10:56
ok. föredrar du fria vikter före maskinen?

Om det känns bättre att köra i maskin tycker jag du ska göra det. Annars föredrar jag hantlar.

johfel
2005-11-08, 12:06
Måste du köra flyes föreslår jag att du gör det i cablecrossen istället.
Ligger du och kör m hantlar så blir belastningen nästan noll i toppläget, även om du kör rel tungt.

Som stretchövning i slutet på ett pass tycker jag att flyes har en plats, men annars är pressövningar bättre för styrka och massa.

mentzer
2005-11-08, 12:15
Måste du köra flyes föreslår jag att du gör det i cablecrossen istället.
Ligger du och kör m hantlar så blir belastningen nästan noll i toppläget, även om du kör rel tungt.

Som stretchövning i slutet på ett pass tycker jag att flyes har en plats, men annars är pressövningar bättre för styrka och massa.

Vad menar du? Att flyes inte är någon bra övning? Och om man måste köra den är det bara för stretchen, men då är cable-crossen bäst för att du har mer belastning i toppläget?
Om man nu kör den för stretchen borde väl hantlar vara ett bättre alternativ då belastningen är större i stretch-läget?

villemannen
2005-11-08, 13:07
Tyckte också flyes var en riktig skitövning en gång i tiden. Sen fick jag tipset om att pressa upp vikten (som i hantelpress) och i den negativa fasen göra som i vanliga flyes. Tillät mig använda mycket tyngre vikter i den excentriska rörelsen vilket var just vad jag behövde. Hade ökat markant när jag sedan gick tillbaka till flyes någon månad senare.

EDIT: Var inte uppmärksam om att axlarna tog stryk, då är nog inte mer vikt lämpligt. Glöm vad jag skrev... :)

mentzer
2005-11-08, 13:27
Tyckte också flyes var en riktig skitövning en gång i tiden. Sen fick jag tipset om att pressa upp vikten (som i hantelpress) och i den negativa fasen göra som i vanliga flyes. Tillät mig använda mycket tyngre vikter i den excentriska rörelsen vilket var just vad jag behövde. Hade ökat markant när jag sedan gick tillbaka till flyes någon månad senare.

EDIT: Var inte uppmärksam om att axlarna tog stryk, då är nog inte mer vikt lämpligt. Glöm vad jag skrev... :)

En grym övning. För att göra den ännu hårdare kan man dessutom hålla stretchpositionen 3-5 sekunder.

johfel
2005-11-08, 13:28
Vad menar du? Att flyes inte är någon bra övning? Och om man måste köra den är det bara för stretchen, men då är cable-crossen bäst för att du har mer belastning i toppläget?
Om man nu kör den för stretchen borde väl hantlar vara ett bättre alternativ då belastningen är större i stretch-läget?

Naturligtvis har du rätt. Jag glömde bara att skriva ordet "hantel" i sista meningen före "flyes".

Hantelflyes är ingen övning som ger mig något, mer än som stretchövn.

Flyes i cablecross däremot kan ge rätt bra pump- om man nu gillar det och tror på idén med pump.

Annars anser jag att pressövningar är ett bättre sätt att träna sina bröst på.

Tack för påpekandet.

mentzer
2005-11-08, 13:51
Naturligtvis har du rätt. Jag glömde bara att skriva ordet "hantel" i sista meningen före "flyes".

Hantelflyes är ingen övning som ger mig något, mer än som stretchövn.

Flyes i cablecross däremot kan ge rätt bra pump- om man nu gillar det och tror på idén med pump.

Annars anser jag att pressövningar är ett bättre sätt att träna sina bröst på.

Tack för påpekandet.

Då fattar jag! Håller i de flesta fall med om att pressövningar är bättre.

krilleh
2005-11-08, 15:13
Måste du köra flyes föreslår jag att du gör det i cablecrossen istället.
Ligger du och kör m hantlar så blir belastningen nästan noll i toppläget, även om du kör rel tungt.

Som stretchövning i slutet på ett pass tycker jag att flyes har en plats, men annars är pressövningar bättre för styrka och massa.


Hur fungerar de när man kör i cablecrossen då? Nån som har nån bild? Är det många som kör den ist för med fria vikter?

johfel
2005-11-08, 16:42
Skojjar du? Cableflyes måste vara den mest frekvent förekommande gymövningen efter bänkpress och hantelcurls. Finns nästan inget som är mer disco. (=favvoövning hos 14 åriga grabbar som bara tränar bröst och biceps)

Anyhow:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/PectoralSternal/CBStandingFly.gif

eller

http://www.exrx.net/AnimatedEx/PectoralSternal/CBSeatedFly.gif

eller

http://www.exrx.net/AnimatedEx/PectoralSternal/CBLyingFly.gif

Popeye
2005-11-08, 17:07
Tycker definitivt att flies kan ha sin plats i programmet. Att bara köra pressövningar känns lite begränsande. Efter att ha pressat tungt kan det vara trevligt med en övning som isolerar bröstet utan att koppla in triceps.

Otto GROV
2005-11-08, 18:10
jag tycker flyes ä en jätte-bra övning,, brukar avsluta bröst-passen me den, Får sånt jävla tryck, dåck är det väldigt sällan eller aldrig man ser någon utföra flyes rätt.