handdator

Visa fullständig version : Thaiboxning + deff


Sunken
2005-11-08, 04:38
Kan förstå att de flesta experterna på detta forum tycker att detta känns som ett ständigt gnat om deff och hur man kan göra (ja jag har läst guiden), och tänkte nu se om de råd som jag har fått av mina vänner får erat godkännande.

Jag är en rätt så redig gosse på 20 år, 94 kg "lätt" och 192 lång. Mitt mål är att bli världsbäst i thaiboxning, men definitift inte i tungvikt, utan vill ner nått kg.

Det jag har börjat göra är då att dra ner på intaget av kcal, morgonpromenerar, tränar thaiboxning 2ggr/vecka och käkar proteintillskot (whey 80) 2 ggr om dagen. Än så länge har det gått ok och har redan nu på 2 veckor tappat 3 kg, varav det mesta lär vara vätska vad jag vet.

Det jag funderar på nu är om det är smartast att komplettera med att träna på gym 3-4 dagar i veckan, eller om jag ska försöka köra intervallträningar för att försöka få bort ringarna + öka konditionen? Sedan om någon har erfarenhet om hur man ska träna inriktat för thaiboxning?

Tacksam för all hjälp :hbang:

Kaew
2005-11-08, 09:43
vill du som 20 ar bli varldbast sa ska du nog trana mer thaiboxning an 2 ggr/vecka. manga timmar varje dag(minst 6 dagar/vecka) om du seriost vill bli "varldsbast". Det ar min asikt , lycka till :thumbup: .

hobbitar
2005-11-08, 10:01
Hur länge har du tränat thai? Om du presic har börjat med thaiboxning och tränar det 3ggr/veckan så kan jag nästan lova att du går ner i vikt ganska fort utan att tänka på vad du äter.

delta_mats
2005-11-08, 11:23
Kan förstå att de flesta experterna på detta forum tycker att detta känns som ett ständigt gnat om deff och hur man kan göra (ja jag har läst guiden), och tänkte nu se om de råd som jag har fått av mina vänner får erat godkännande.

Jag är en rätt så redig gosse på 20 år, 94 kg "lätt" och 192 lång. Mitt mål är att bli världsbäst i thaiboxning, men definitift inte i tungvikt, utan vill ner nått kg.

Det jag har börjat göra är då att dra ner på intaget av kcal, morgonpromenerar, tränar thaiboxning 2ggr/vecka och käkar proteintillskot (whey 80) 2 ggr om dagen. Än så länge har det gått ok och har redan nu på 2 veckor tappat 3 kg, varav det mesta lär vara vätska vad jag vet.

Det jag funderar på nu är om det är smartast att komplettera med att träna på gym 3-4 dagar i veckan, eller om jag ska försöka köra intervallträningar för att försöka få bort ringarna + öka konditionen? Sedan om någon har erfarenhet om hur man ska träna inriktat för thaiboxning?

Tacksam för all hjälp :hbang:


Äsh vad snackar du om? Du ligger ju bra i den viktklass du är nu. Går du ner i vikt kommer du får möta de som är kortare och starkare än dig.
Kompletterar du den övriga träningen med styrketräning så kommer du spara muskelmassa, du kommer självklart bli starkare och mer explosiv (om du tränar rätt) vilket också är bra för din thaiboxning.
Annars är som du själv nämner intervallträning bra, mycket för att det liknar det sätt man fightas på i ringen.
Träna på med thaiboxningen, komplettera den med styrketräning 2-3 dagar i veckan och kör sedan konditionsträning 1 dag i veckan, du får redan mycket här från thaiträningen. Du kan själv välja om du vill köra intervallträning eller långa distanspass. Själv tror jag på variation så det hade jag valt.

Sunken
2005-11-08, 17:11
vill du som 20 ar bli varldbast sa ska du nog trana mer thaiboxning an 2 ggr/vecka. manga timmar varje dag(minst 6 dagar/vecka) om du seriost vill bli "varldsbast". Det ar min asikt , lycka till :thumbup: .


Hehe har bara tränat sen i Augusti, och det finns tyvärr inte tränare nog för att nybörjargrupperna ska få träna mer än 2 ggr/vecka. Vill även försöka nöta in teknikerna lite mer innan jag börjar nöta alltförmycket på påse, eftersom jag lätt kan få ovanor där. Men ska försöka knåpa på då med träningen och köpa träningskort nu =) En annan sak, ska jag kanske öka proteindrinkarna till 3 ggr/dag och att då lägga till en drink före morgonpromenaden?

Daniel-san
2005-11-09, 16:14
Hehe har bara tränat sen i Augusti, och det finns tyvärr inte tränare nog för att nybörjargrupperna ska få träna mer än 2 ggr/vecka. Vill även försöka nöta in teknikerna lite mer innan jag börjar nöta alltförmycket på påse, eftersom jag lätt kan få ovanor där. Men ska försöka knåpa på då med träningen och köpa träningskort nu =) En annan sak, ska jag kanske öka proteindrinkarna till 3 ggr/dag och att då lägga till en drink före morgonpromenaden?

Om det verkligen är thaiboxningen som du vill satsa på, borde du sätta dig ner och fundera med förslagsvis din tränare eller någon duktig aktiv på vilka prioriteringar som krävs för din målriktning. Du blir bra på det du tränar på, vilket är en viktig tanke att ha i bakhuvudet när man planerar sitt upplägg. Kondition kommer att vara av större vikt för din framgång i thaiboxning än vad styrka är. Är du beredd att gå ner ett gäng med kilon varav en del är muskelmassa tycker jag du ska prioritera thaiträningen, lägga styrketräningen på underhållsnivå med fokus på funktionell grundstyrka och explosivitet, samt lägga till någon crosstraining för syreupptagningen.