handdator

Visa fullständig version : Vad skulle ni ha gjort?


Dumleman
2005-11-07, 22:58
Såg ett gäng stå vid en cykel och höll på att klippa upp ett cykellås med en bultsax idag. Jag är ju så godtrogen att jag tror de klippte upp sin egen cykels lås eftersom de kan ha tappat nykeln dessutom så vad fan kan jag som privatperson gör åt att några står och klipper upp en cykellås :D? Nödvärnsrätten går knappast att använda hehe. Skulle ni ha sagt något till dem typ "Vad håller ni på med?" eller "Har ni tappat nykeln?" eller bara gått förbi utan att säga något eftersom det inte var er cykel? Jag valde det sista alternativet.

Catstyle
2005-11-07, 23:00
Beror helt klart på flera faktorer.
Om det var helt uppenbart att de snodde cykeln så skulle jag väl bedöma hur stor risk det är att jag åker på spö om jag försöker göra något, är det för stor risk så skulle jag nog inte ingripa.

wintzell
2005-11-07, 23:01
Det är ju svårt, om man säger något kan de ju skada en, men är det massa andra folk i närheten kan man ju klämma till med något käckt för att försäkra sig om de inte stjäl. Men ens egen säkerhet före andras pengar...

Dumleman
2005-11-07, 23:08
Det är ju svårt, om man säger något kan de ju skada en, men är det massa andra folk i närheten kan man ju klämma till med något käckt för att försäkra sig om de inte stjäl. Men ens egen säkerhet före andras pengar...
Jo iofs, skulle man ha ringt polisen? :) Känns lite vekt att göra det och de lär ändå inte ha komma. Sen kan ju jag inte bevisa att de inte höll på att klippa upp låset på sin egen cykel. Man känner sig ganska maktlös. Finns det någon lag om att det är förbjudet för privatpersoner att använda sådana verktyg(t.ex. bulttång, rondell osv.) på allmän plats? :)

dantheman
2005-11-07, 23:19
Såg ett gäng stå vid en cykel och höll på att klippa upp ett cykellås med en bultsax idag. Jag är ju så godtrogen att jag tror de klippte upp sin egen cykels lås eftersom de kan ha tappat nykeln dessutom så vad fan kan jag som privatperson gör åt att några står och klipper upp en cykellås :D? Nödvärnsrätten går knappast att använda hehe. Skulle ni ha sagt något till dem typ "Vad håller ni på med?" eller "Har ni tappat nykeln?" eller bara gått förbi utan att säga något eftersom det inte var er cykel? Jag valde det sista alternativet.

Du har rätt att göra ett s.k. envarsingripande, eftersom du påträffar en gärningsman på bar gärning (som begår brott varpå kan följa fängelse).

dantheman
2005-11-07, 23:23
Under förutsättning att de begick ett brott det vill säga. Sen är det väl en annan sak vad man faktiskt gör, jag svarade bara på ditt uttalande om nödvärnsrätten.

Diana
2005-11-07, 23:45
vetifan asså..
beror helt på vad det var för tomtar som utförde gärningen :MrT:

delta_mats
2005-11-07, 23:49
Jag hade helt klart slagit ner allihopa... och sedan tagit cykeln själv :D

mini_Arnold
2005-11-07, 23:49
Beror på cykelns värde. Är jag osäker så låter jag det vara.
Skulle det däremot vara en moped/mc skulle jag bli misstänksam och agera. Men hur vet jag inte. Beror på situationen.

Helen@
2005-11-07, 23:51
Du har rätt att göra ett s.k. envarsingripande, eftersom du påträffar en gärningsman på bar gärning (som begår brott varpå kan följa fängelse).

OM Du är hundra på att det verkligen är en pågående stöld! Annars ska man nog passa sig för att frihetsberöva någon.

...men avråder ändå från att "leka hjälte" för en cykel - Du vet inte vad det är för några typer Du har framför Dig. Memorera istället och ring polis om Du misstänker pågående stöld.

Nåja, min åsikt :)

//Helena

Dumleman
2005-11-07, 23:51
Jag hade helt klart slagit ner allihopa... och sedan tagit cykeln själv :D
Fan jag saknar den där killerinstinkten, tänkte inte ens på det allternativet!
:D

Griip
2005-11-08, 00:48
Jag hade givetvis frågat ifall dem snor cykeln, hade dem svarat Ja hade jag avbrytit stölden.

Dissector
2005-11-08, 00:50
Beror nog somsagt på läget. Man har väl hört om killen som blev misshandlad till döds för att han sa åt några att ge fan i att pissa på en vägg :P
Christer pettersson har jag för mig stack ner nån kille med bajonett, för att han trängde sig i en bakomatkö ( eller någon form av kö har jag för mig) :D

Tror nog inte det skulle spelat mig så stor roll. Ser de äldre ut skulle jag nog gett fan i att göra nåt med tanke på extremt onödiga risker. Är det två fjunisgrabbar dock så hade jag nog gått fram. Men i annat fall så skulle jag nog bara gått vidare och hoppats på att jävlarna åkte dit, eller psyklade och välte eller nåt.


Bara på tal om det så har jag en kompis, vars morsa golvade en kille som hon såg stjäla en bil. Killen är känd kriminell och våldsam i stan, så det var krut i den morsan vill jag lova :D

Tomten
2005-11-08, 01:54
Jag skulle ha sagt "VAFAN GÖR NI MED MIN CYKEL!"

Hade det varit deras cykel så skulle de försvarat sig, hade de stulit skulle de förmodligen sprungit iväg, eller slagit ner mig :laugh:

olwe
2005-11-08, 02:30
Jag skulle nog inte ha gjort något, enbart för att man inte riktigt vet vad de pysslar med. Är man säker på att de snor cykeln kanske man hade agerat men inte om de solklart kan nita en...

Kwon
2005-11-08, 02:38
gett ALLIHOPA (och mig själv, grannarna och alla som var närvarande vid cykeln, pensionärer i ålderdomshemmet etc osv) en [PROPP] utan att ställa frågor överhuvudtaget om cykel and so on...

Metal_boy_
2005-11-08, 07:41
När jag såg att några idioter höll på o bröt upp en cykel så sa jag till dom. Nässta gång kanske det är min cykel.

Stoltz
2005-11-08, 10:16
*sniff* Ja, om jag inte gör någonting för någon annans cykel, vem ska du göra något för min? *cry*

Annars är det rätt bra att skrika "Vad gör ni med min cykel?!". Som någon skrev där uppe i tråden. Sticker de, är de skyldiga, börjar de försvara sin rätt till cykeln, kanske inte så skyldiga, börjar de gå mot dig och väsa Killer-fraser från gamla SNES-spel...Spring och skrik "Skyldiga!".

elan
2005-11-08, 10:23
Om det hade varit deras egen cykel så borde de ju känt sig rätt dumma när de stod där med en bultsax och kanske försökt förklara sig. Fast å andra sidan så borde de ju försökt spela oskyldiga om det kom någon och gick förbi när de försökte sno en cykel.

Hur jag hade gjort hade nog helt berott på situationen, hur många och vilka som höll i verktyget och så. ;) Men jag hade nog allra minst glott som fan så de hade känt sig utstirrade. :)

Nitrometan
2005-11-08, 10:30
För att citera en bekant:
Jag är en sån som slår först och frågar sen. "Hur gick det?" brukar jag fråga.
:cool:

Mental
2005-11-08, 10:43
Om det hade varit deras egen cykel så borde de ju känt sig rätt dumma när de stod där med en bultsax och kanske försökt förklara sig. Fast å andra sidan så borde de ju försökt spela oskyldiga om det kom någon och gick förbi när de försökte sno en cykel.

Hur jag hade gjort hade nog helt berott på situationen, hur många och vilka som höll i verktyget och så. ;) Men jag hade nog allra minst glott som fan så de hade känt sig utstirrade. :)

Stannat och fixat skorna. sen upp med digitalkameran, plåtat och kutat för livet :D

Kwon
2005-11-08, 10:44
Stannat och fixat skorna. sen upp med digitalkameran, plåtat och kutat för livet :D

FUNKAR! Bra idé Mentis! :thumbup: