handdator

Visa fullständig version : undrar


Kotten
2005-11-07, 14:43
vart kan man köpa maltodextrin ?

Cloud
2005-11-07, 14:47
http://humle.se/webstore/

//Gustav

Kotten
2005-11-07, 14:54
tack ska du ha :)

Kotten
2005-11-07, 14:56
blandar man det med vassle protein då ?, har köpt färdiga paket med gainers förut så har inte så stor koll på det här :)

hur mycket malto ska man ta efter träning om man väger runt 95kg ?

Cloud
2005-11-07, 15:00
Mjo, blandar du det med vassleprotein så får du en hemmagjord och också ofta lite bättre gainer.
Jag har inte någon större koll på hur mycket man tar efter ett styrkepass (antar att det var det du menade) men brukar man inte säga 1g kolhydrat per kilo kroppsvikt? eller har det ändrats på senare?

//Gustav

King Grub
2005-11-07, 15:01
En "normal" mängd kolhydrat efter träning, om man äter protein tillsammans, är 0.8 gram per kilo.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48805&highlight=snabba

Kotten
2005-11-07, 15:18
tack så mycket

Hur mycket protein är att rekomerndera direkt efter träning ?

jag har aldrig brytt mig om att ta reda på det jag har bara matat i mig :)

King Grub
2005-11-07, 15:25
Hellre lite för mycket än lite för lite, men högst 20 gram essentiella aminosyror (dom kroppen inte kan tillverka själv och dom som stimulerar nybildningen av muskelprotein) verkar vara maxdosen som kan användas vid ett tillfälle. Vassleprotein innehåller ca 40% essentiella aminosyror. Så lite som 6 gram essentiella aminsyror stimulerar proteinsyntesen dramatiskt med hundratals procent, men samtidigt är det ett dosrelaterat gensvar, så hellre för mycket än för lite. Det händer inget otrevligt med ett eventuellt överskott (det oxiderar), om man inte verkligen toköverdoserar med, säg, 100 gram EAA på en gång, vilket antagligen mättar vävnaden med aminosyror vilket i sin tur sänker proteinsyntesen ned till basnivå, någon man inte direkt är ute efter.

Kotten
2005-11-07, 15:33
tack så hemst mycket :)

blir ju mycket billigare oxå att blanda egna gainers såg jag nu, malton va ju inte så dyr om man jämför med andra gainers

King Grub
2005-11-07, 15:37
Ja, det är också en fördel med att blanda själv, liksom det faktum att du kan bestämma hur mycket protein respektive kolhydrat du vill ha själv, utan att den andra delen automatiskt följer med upp eller ned. Om jag tränat ett tungt benpass med många set knäböj kanske jag vill ha mer kolhydrat än efter ett bicepspass.