handdator

Visa fullständig version : Serotonin och tics...


Nils.R
2005-11-07, 00:30
Serotonin är ju vår lugnande signalsubstans.
Hur kan det då komma sig att förhöjda halter serotonin förknippas med tics?

MacLeod
2005-11-07, 01:01
Höjer du den rejält så lär du få svårt att sitta helt still, kort förklarat.

Nils.R
2005-11-07, 01:10
Men hur kan det komma sig då serotonin är det som verkar lugnande på oss?
Det borde ju snarare ge en valiumliknande effekt...

Krampus
2005-11-07, 01:15
Men hur kan det komma sig då serotonin är det som verkar lugnande på oss?
Det borde ju snarare ge en valiumliknande effekt...

Du blandar inte ihop soratonin med dopamin nu?

Nils.R
2005-11-07, 01:18
Du blandar inte ihop soratonin med dopamin nu?

Serotonin är väl lugnande.
Dopamin ger väl glädje?

MacLeod
2005-11-07, 01:21
"They have the internet on computers now?"

Krampus
2005-11-07, 01:27
Serotonin är väl lugnande.
Dopamin ger väl glädje?

(ursäkta stavningen innan, jag slant..)

Nja, serotonin är ju en sk neurotransmittor. Om jag förstått det rätt så är det ett ämne som "leder" nervsignaler. Alltså den ger fett med drag i nervtrådarna.... Bredband för hjärnan om man har höjda halter. Styr känslor osv. Dopamin är ju själva "drogen" om man säger så.
Men det låter logiskt att man blir ryckig/aktiv av förhöjda serotonin halter, då hjärnaktiviteten ökar. På svenska = Överskottsenergi. :) Är du med?

Nils.R
2005-11-07, 01:29
(ursäkta stavningen innan, jag slant..)

Nja, serotonin är ju en sk neurotransmittor. Om jag förstått det rätt så är det ett ämne som "leder" nervsignaler. Alltså den ger fett med drag i nervtrådarna.... Bredband för hjärnan om man har höjda halter. Styr känslor osv. Dopamin är ju själva "drogen" om man säger så.
Men det låter logiskt att man blir ryckig/aktiv av förhöjda serotonin halter, då hjärnaktiviteten ökar. På svenska = Överskottsenergi. :) Är du med?


Jo att det var en neurotransmittor visste jag,av ngn anledning fick jag för mig att förhöjda halter av det verkade lugnande,får skylla på trötthet eller helt enkelt att jag är en idiot.
Tack för förklaringen i vilket fall.

Krampus
2005-11-07, 01:33
Jo att det var en neurotransmittor visste jag,av ngn anledning fick jag för mig att förhöjda halter av det verkade lugnande,får skylla på trötthet eller helt enkelt att jag är en idiot.
Tack för förklaringen i vilket fall.

Vóila! Wikipedia in da house :) :

Serotonin är en signalsubstans som påverkar vår medvetenhet och fungerar lugnande för människan. Den ger också belöningskänslor, vilket stämmer bra överens med observationen att deprimerade personer har lägre halter av serotonin. Förhöjda halter av serotonin förknippas med tvångssyndrom, tics och schizofreni.

Krampus
2005-11-07, 01:49
Vóila! Wikipedia in da house :) :

Serotonin är en signalsubstans som påverkar vår medvetenhet och fungerar lugnande för människan. Den ger också belöningskänslor, vilket stämmer bra överens med observationen att deprimerade personer har lägre halter av serotonin. Förhöjda halter av serotonin förknippas med tvångssyndrom, tics och schizofreni.

WTF? ...och schizofreni. Kan det vara så att jag har förhöjda serotonin halter? :MrT:

Krampus
2005-11-07, 01:50
WTF? Kan det vara så att jag har förhöjda serotonin halter? :MrT:

Du - Det är fan inte omöjligt.. *screwy*

Yes
2005-11-07, 01:54
Serotonin är en signalsubstans som påverkar vår medvetenhet och fungerar lugnande för människan. Den ger också belöningskänslor, vilket stämmer bra överens med observationen att deprimerade personer har lägre halter av serotonin. Förhöjda halter av serotonin förknippas med tvångssyndrom, tics och schizofreni.
Det handlar väl antagligen om väldigt höga halter, eller att man haft det över en lång tid. Jag har iaf aldrig sovit så gott som efter lite väl generösa doser serotonin...

Krampus
2005-11-07, 01:57
Det handlar väl antagligen om väldigt höga halter, eller att man haft det över en lång tid. Jag har iaf aldrig sovit så gott som efter lite väl generösa doser serotonin...


Vänta. Jag ska fråga Krampus..
Mm. ok..

Han säger: Källa på det!!: Källa sig. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Serotonin)

Står en underlänk om dopamin också.

Krampus
2005-11-07, 02:00
Förhöjning av dopaminhalten tros vara förknippad med schizofreni.

Helvete.. Jag drack precis kaffe också..

Krampus
2005-11-07, 02:05
Helvete.. Jag drack precis kaffe också..

Nu skärper du till dig innan du ger oss en varning! *grr* *slap*

Krampus
2005-11-07, 02:23
Nu skärper du till dig innan du ger oss en varning! *grr* *slap*

Ok.. :em:

dude
2005-11-07, 05:32
Serotonin är ju vår lugnande signalsubstans.
Hur kan det då komma sig att förhöjda halter serotonin förknippas med tics?


Har du kort for mkt E nu igen och tuggat sonder tungan...

Diana
2005-11-07, 09:08
Krampus :laugh: :laugh:

är väl så att ett för stort överskott på allt, va det än är, leder till nåt dåligt tillslut.. kanske ett överskott på serotonin avtrubbar nervtrådarna på nåt vis så man lättare blir rastlös i slutändan(ticks osv)..?

Tolkia
2005-11-07, 11:35
När det handlar om serotonin som kroppen själv priducerar brukar man väl säga att förhöjda halter, en "kick" (=uppåt) tillfälligt tömmer förråden, varpå halterna sjunker och man får motsatsen till en "kick" (=nedåt, d.v.s. under normalnivån). Som jag har fattat det är det så ecstasy fungerar; det stimulerar kroppen att frisätta massor av serotonin på en gång, vilket gör att allt är über-toppen nunder ruset, men som har bieffekten att allt blir väldligt grått under bakruset, eftersom serotoninet helt enkelt är slut.

datorjaevel
2005-11-07, 11:43
När det handlar om serotonin som kroppen själv priducerar brukar man väl säga att förhöjda halter, en "kick" (=uppåt) tillfälligt tömmer förråden, varpå halterna sjunker och man får motsatsen till en "kick" (=nedåt, d.v.s. under normalnivån). Som jag har fattat det är det så ecstasy fungerar; det stimulerar kroppen att frisätta massor av serotonin på en gång, vilket gör att allt är über-toppen nunder ruset, men som har bieffekten att allt blir väldligt grått under bakruset, eftersom serotoninet helt enkelt är slut.

ungefär så

Mental
2005-11-07, 11:54
WTF? Kan det vara så att jag har förhöjda serotonin halter? :MrT:

Blanda inte ihop schizofreni och personlighetsklyvning tack, det är en tråkig klycha som tyvärr lever kvar.

Här utbilda dig lite http://susning.nu/Schizofreni

kalle_banan
2005-11-07, 16:20
högre halter av serotonin leder nog till tics kan jag tänka mig, under några experiment har jag ryckt lite i kroppen då o då. samtidigt har jag varit glad, "smart" (haft en massa djupa tankar), rastlös och nöjd med tillvaron eftersom allt var och är som det ska och allt egentligen är en illusion :)

Diana
2005-11-07, 16:48
När det handlar om serotonin som kroppen själv priducerar brukar man väl säga att förhöjda halter, en "kick" (=uppåt) tillfälligt tömmer förråden, varpå halterna sjunker och man får motsatsen till en "kick" (=nedåt, d.v.s. under normalnivån). Som jag har fattat det är det så ecstasy fungerar; det stimulerar kroppen att frisätta massor av serotonin på en gång, vilket gör att allt är über-toppen nunder ruset, men som har bieffekten att allt blir väldligt grått under bakruset, eftersom serotoninet helt enkelt är slut.
ahh interesting :thumbup:

Krampus
2005-11-07, 19:39
Blanda inte ihop schizofreni och personlighetsklyvning tack, det är en tråkig klycha som tyvärr lever kvar.

Här utbilda dig lite http://susning.nu/Schizofreni

Jag vet - Jag har jobbat på psyket.. Försök inte slå mig på fingararna.. Tänkte spela på allmänhetens missuppfattning i sakfrågan och din tillrättavisning skriker inte lite analt beteende måste jag säga. Förlåt.. Jag ska aldrig, ALDRIG skämta igen...

Och Krampus håller med f.ö.

Sheogorath
2005-11-07, 20:40
högre halter av serotonin leder nog till tics kan jag tänka mig, under några experiment har jag ryckt lite i kroppen då o då. samtidigt har jag varit glad, "smart" (haft en massa djupa tankar), rastlös och nöjd med tillvaron eftersom allt var och är som det ska och allt egentligen är en illusion :)

Problemet är att man står lika maktlös inför sin tillvaro som man gjorde innan experimentet, trots att man lärt sig en massa nyttigt om sig själv. Bara för att man vet vad som är fel kan man inte i nyktert tillstånd ändra på det :(.

kalle_banan
2005-11-08, 16:10
Problemet är att man står lika maktlös inför sin tillvaro som man gjorde innan experimentet, trots att man lärt sig en massa nyttigt om sig själv. Bara för att man vet vad som är fel kan man inte i nyktert tillstånd ändra på det :(.
det är sant som du säger det, man murar in sig i en lögn om att allting ska lösa sig om man bara....

har du kommit fram till det själv eller har du läst/hört/upplevt det själv? för på ett annat forum som inte ska nämnas var det just en kille som gick till en psykolog och som självklart nämnde sina vanor mer i detalj, och psykologen sa såhär:

"Det är klart att sådant ger en känsla av att vara klarsynt. Och det är inte bara en känsla. Till stor del är man väldigt klarsynt under påverkan av sådant. Men tyvärr, och det kan verka futtigt, men världen och vi människor är rätt futtiga ibland, man måste faktiskt ta tag i sitt eget liv innan man är i stånd att börja kritisera eller förändra någonting. Det är så. All den klarsyn somsådant ger en är inte värt något om man inte börjar med att se till sig själv och kollar hur man själv har det. Först. Och allt regelbundet användande av sådant, vilket som helst, kommer i slutändan att ge negativa konsekvenser. Det är ofrånkommligt."

Sheogorath
2005-11-08, 16:18
det är sant som du säger det, man murar in sig i en lögn om att allting ska lösa sig om man bara....

har du kommit fram till det själv eller har du läst/hört/upplevt det själv? för på ett annat forum som inte ska nämnas var det just en kille som gick till en psykolog och som självklart nämnde sina vanor mer i detalj, och psykologen sa såhär:

Kalla_banan har PM.

Kwon
2005-11-08, 16:38
Hvem af Krampuz I und Krampuz II aer det som aer den snälle?

Hvilken af dom aer min kompiz?

Diana
2005-11-08, 16:51
Hvem af Krampuz I und Krampuz II aer det som aer den snälle?

Hvilken af dom aer min kompiz?
HAAHHA :D

jak tror krampusII er snel hest? :confused:

Krampus
2005-11-08, 21:39
Diana - Kwon. Krampus här. Jag tycker att ni ska ignorera Krampus och Krampus i denna tråden. De skriver aldrig ngt vettigt ändå.