handdator

Visa fullständig version : Paulo vs!


victor_n
2005-11-06, 23:27
Såg nyss på svt och där var det sporten! och dom hade ett inslag där Paulo roberto discuterar med olika personer vecka till vecka.. och denna gång var det så att Paulo inte tyckte att golf var en sport då man varken får motion eller bygger sin kropp fysiskt på något sett!

vad är eran åsikt om denna sak?

är golf BARA en hobby eller är det en sport?

Dumleman
2005-11-06, 23:33
Såg det hehe. Han jämförde golf med plockepinn :). Jag tror han blandar ihop sport med motion. Vad som gör något till en sport är att det finns ett tävlingsmoment. Det är ingen nödvändighet att en sport ska innefatta motion i min värld.

Fultjack
2005-11-06, 23:42
Såg det hehe. Han jämförde golf med plockepinn :). Jag tror han blandar ihop sport med motion. Vad som gör något till en sport är att det finns ett tävlingsmoment. Det är ingen nödvändighet att en sport ska innefatta motion i min värld.


då kan ju plockepinn vara en sport?

jag tycker golf känns som en hobby, utan motivering

victor_n
2005-11-06, 23:43
hehhe jo det var en konstig gämförelse:P
precis.. men men finns så mkt som jag inte kallar för sport nu för tiden!

olwe
2005-11-06, 23:50
Klart att det är en sport. Man arbetar fysiskt och man tränar teknik i form av rörelser. Curling och ridning är också sporter, men de är inte mycket mer fysiskt krävande (jag vet att hästfantaster ibland anser att ridning är jättehård och tuff träning men det är det ICKE).

Vad jag tycker krävs för att det skall vara en sport är att man arbetar med kroppen utan att skapa annat än nöje. Det krävs inget tävlingsmoment då det finns sporter som garanterat är sporter även om man inte tävlar i de grenarna, exempelvis aikido (man kanske kan tävla i uppvisning men generellt inte) och några andra sporter.

Men Chack eller poker är inte några sporter.

paranoid
2005-11-06, 23:51
Klart att golf är en sport, även om det är en "mesig" variant på sport. Allt man kan tävla i är sport. Tävla är kul!!

Rock'nRoll
2005-11-06, 23:53
Nej. Allt man kan tävla i är inte sport. Vissa saker går under kategori "spel" och "lek". Bla. golf, curling och segling går under det.

Snake
2005-11-06, 23:54
Finns jävligt mycket som är en sport. Men det finns desto färre idrotter... *uppdate*

Dumleman
2005-11-06, 23:55
Finns jävligt mycket som är en sport. Men det finns desto färre idrotter... *uppdate*
Haha jag känner mig helt vilsen bland dessa begrepp. Finns det ingen riktig språknörd här som kan ge besked om vad som menas med idrotter, sporter och lekar? :)

paranoid
2005-11-06, 23:55
Och vad skulle du säga skiljer idrott ifrån sport?

paranoid
2005-11-06, 23:56
Allt man kan tävla i, och därmed sätta ihop tävlingar i, som man kan träna inför, tycker jag är sport.

Snake
2005-11-06, 23:59
Ett gammalt ordspråk som vi alltid körde med i vårt hockeyomklädningsrum: Idrott luktar svett, sport luktar bensin

Som ett litet luddigt svar på paranoids fråga..

paranoid
2005-11-07, 00:03
Så om man är "sportig" så sysslar man då enligt dig med bilar, båtar, mc:s eller dylikt? :confused:

Snake
2005-11-07, 00:05
Så om man är "sportig" så sysslar man då enligt dig med bilar, båtar, mc:s eller dylikt? :confused:

Nej, men det är ett uttryck. Jag förtydligade bara lite vad jag menade med att sport och idrott inte är samma sak. Allt man kan tävla i är ju en sport, men bara för det anser jag inte att alla sporter kan klassas som idrotter.

Capishé ?

paranoid
2005-11-07, 00:09
Hehe, ja så länge du inte är motsträvig vad gäller min åsikt att allt man kan tävla i faktiskt är sport så är jag nöjd! :)

Snake
2005-11-07, 00:10
Hehe, ja så länge du inte är motsträvig vad gäller min åsikt att allt man kan tävla i faktiskt är sport så är jag nöjd! :)

Nej då...vi bygger broar här ikväll. :love:
:)

paranoid
2005-11-07, 00:19
Mm, precis. Så länge alla håller med om att jag har rätt är det OK att ha en åsikt! :thumbup:

Kwon
2005-11-07, 01:49
Jag minns att Paolo skrev in sitt namn som Paolo "Killer" Roberto i medlemsregistret hos Chago.

Det var lustigt.

mini_Arnold
2005-11-07, 08:49
Golf är en sport.

hobbitar
2005-11-07, 08:54
Undrar vad Paulo skulle säga om Counterstrike, vissa menar ju att det är en sport =)

Krokodil
2005-11-07, 08:59
Golf är fjolligt men trots det en sport.

hangatyr
2005-11-07, 09:01
innan man svarar måste det finans en definition på vad spport är, tycker jag. vad är sport?finns det ngn väl avgränsad definition?

Cilia
2005-11-07, 09:34
Allt man kan tävla i, och därmed sätta ihop tävlingar i, som man kan träna inför, tycker jag är sport.
bridge?
dart?
biljard?

Cilia
2005-11-07, 09:37
Paulos töntigaste resonemang var väl ändå att så många lider av övervikt och därför borde dom inte spela golf utan springa. Som om att gå 1 mil eller vad det är runt en golfbana på någotsätt skulle vara dåligt ur folkhälsosynpunkt.

mini_Arnold
2005-11-07, 09:37
bridge?
dart?
biljard?
bodybuilding?
ja
ja
ja
ja

Metal_boy_
2005-11-07, 09:39
Golf är sånt man sysslar med när idrottskariären är över. Ingen idrott enligt mig. Men sport är det naturligtvis för att hålla sig till ämnet.

Cilia
2005-11-07, 09:44
ja
ja
ja
ja
det är sånna som dig som man kallar för sportnördar va?















*chuckling away*
faaan va fyndigt

mystic[-_-]
2005-11-07, 09:55
Fan det räcker inte att träna 10+ kvalitets timmar i veckan och spela tävling på helgen för att det ska räknas som en sport *cry*

Nitrometan
2005-11-07, 10:11
Golf är bara ett fjolligt sätt att förstöra en fin promenad i naturen. De går en bit, sen stannar de och hackar med sina grävkäppar. I de flesta delar av världen övergav man grävkäppar i jordbruket för tusentals år sen.

Sniggel
2005-11-07, 10:24
Schack är en sport däremot ingen idrott

J.Saarela
2005-11-07, 10:28
Golf är bara ett fjolligt sätt att förstöra en fin promenad i naturen. De går en bit, sen stannar de och hackar med sina grävkäppar. I de flesta delar av världen övergav man grävkäppar i jordbruket för tusentals år sen.


:laugh:

mr ruhl
2005-11-07, 11:17
absolut ingen sport, det är inte curling, schack eller dart heller! iaf enligt mina ögon, ska det kallas sport så ska det vara lite blod, svett och tårar iaf ;)


edit: hoppas på att se arnes svar.. :D

ArnoldOnLehmä
2005-11-07, 11:28
Tyckte som Paolo innan jag själv testade. Golf var ju riktigt kul :em: om man har en kasse bärs med sig :) Sen finns det ju likheter med boxning och golf också, båda handlar ju om att få en jävla sving och precision på slaget.

bubbe
2005-11-07, 11:40
absolut ingen sport, det är inte curling, schack eller dart heller! iaf enligt mina ögon, ska det kallas sport så ska det vara lite blod, svett och tårar iaf ;)


edit: hoppas på att se arnes svar.. :D

Fan, då missar jag en poäng för att få kalla segling sport, senast på SM så vart det mycket svett (jävla massa), bråk (regelfajtning) och blod inkl sönderslagna knän. Men inga tårar. Så det är väl inte en sport då.....

paranoid
2005-11-07, 12:02
bridge?
dart?
biljard?

Allt man kan utöva som består av systematisk träning och regelbundet återkommande tävlingar är sport. Om du har x antal bridge/dart/biljardklubbar som systematiskt tränar och regelbundet deltar i tävlingar så vill jag kalla det som de utövar för sport. Trots att det inte involverar vare sig blod, svett eller tårar.

Däremot skulle jag inte kalla det för idrott, eller kalla folk som ägnar sig åt det för sportiga. ;)

Sedan att det är pensionärssporter, det är en annan sak. :D

Jepp, det var en knepig definition och avgränsning det där. :)

Goddaniel
2005-11-07, 14:09
Och vad skulle du säga skiljer idrott ifrån sport?

"Idrott luktar svett, sport luktar bensin" är det många som säger :)

Men jag skulle nog säga att golf är en sport.

prime^
2005-11-07, 14:22
Såg det hehe. Han jämförde golf med plockepinn :). Jag tror han blandar ihop sport med motion. Vad som gör något till en sport är att det finns ett tävlingsmoment. Det är ingen nödvändighet att en sport ska innefatta motion i min värld.
så ifall jag o en kompis tävlar om vem som skalar en potatis snabbast så e d en sport?

paranoid
2005-11-07, 14:50
så ifall jag o en kompis tävlar om vem som skalar en potatis snabbast så e d en sport?

Sport är mer generellt. Det är en företeelse. Om det fanns klubbar som samlade folk som gillade att tävla i att skala potatis, och ifall de anordnade potatisskalartävlingar, så skulle jag kalla det en form av sport. Dvs, precis som ovan nämndes, tävlingsmomentet är det definierande.

egge
2005-11-07, 14:57
Tyckte som Paolo innan jag själv testade. Golf var ju riktigt kul :em: om man har en kasse bärs med sig :) Sen finns det ju likheter med boxning och golf också, båda handlar ju om att få en jävla sving och precision på slaget.

Allt blir väl roligare med en kasse bärs... *screwy*

Rocco
2005-11-07, 14:58
Till att börja med kan vi ju slå fast att en viss Tiger Woods förmodligen är mer vältränad än de flesta av oss på denna bräda, inklusive tönt-Paolo! Sicken idiot han är...

tp_88
2005-11-07, 16:01
Klart som fan det är en sport.

mr ruhl
2005-11-07, 16:06
Fan, då missar jag en poäng för att få kalla segling sport, senast på SM så vart det mycket svett (jävla massa), bråk (regelfajtning) och blod inkl sönderslagna knän. Men inga tårar. Så det är väl inte en sport då.....


ok 2 av 3 räcker :D

mr ruhl
2005-11-07, 16:07
Till att börja med kan vi ju slå fast att en viss Tiger Woods förmodligen är mer vältränad än de flesta av oss på denna bräda, inklusive tönt-Paolo! Sicken idiot han är...


:laugh: jepp jepp..

Jense
2005-11-07, 16:09
jag är delad. man tävlar i golf. man övar för att bli bättre i golf

men samtidigt åker man runt i en sölig bil på golfbanan, man spelar i finkläder och man har en snubbe som bär ens klubbor

Rocco
2005-11-07, 16:11
jag är delad. man tävlar i golf. man övar för att bli bättre i golf

men samtidigt åker man runt i en sölig bil på golfbanan, man spelar i finkläder och man har en snubbe som bär ens klubbor

Nja... Här i Sverige måste man ha särskilt tillstånd för att få åka golfbil. Jag bär min egen bag, ingen töntig vagn här inte ;)

Jense
2005-11-07, 16:15
Nja... Här i Sverige måste man ha särskilt tillstånd för att få åka golfbil. Jag bär min egen bag, ingen töntig vagn här inte ;)

nu pratar jag om proffsen såklart. vad motionärerna i sverige gör har inte med saken att göra :D


man kan väl säga som såhär att är golf en sport så är sannerligen bodybuilding också en sport

mr ruhl
2005-11-07, 16:20
nu pratar jag om proffsen såklart. vad motionärerna i sverige gör har inte med saken att göra :D


man kan väl säga som såhär att är golf en sport så är sannerligen bodybuilding också en sport

vafan drar du in byggning i samma mening som golf för!!?? :D

dom som tror att själv tävlandet i byggning är en dans på rosor har inte provat, testa att stå och spänn er konstant i 45 minuter- 1,5 timmar så får ni se, tänk er sen att vara uttorkad och svag i kroppen..det är en sport det!

paranoid
2005-11-07, 16:27
jag är delad. man tävlar i golf. man övar för att bli bättre i golf

men samtidigt åker man runt i en sölig bil på golfbanan, man spelar i finkläder och man har en snubbe som bär ens klubbor

Men vaddå, bara för att sporten är gay [duckar] kan man ju inte bara deklassificera den som sport! Då skulle ju t.ex. konståkning och dylikt inte heller vara sport. Och konståkning finns det ju t.o.m. VM i. Eller nåt.

Jense
2005-11-07, 16:32
Men vaddå, bara för att sporten är gay [duckar] kan man ju inte bara deklassificera den som sport! Då skulle ju t.ex. konståkning och dylikt inte heller vara sport. Och konståkning finns det ju t.o.m. VM i. Eller nåt.


konståkning är kallt och jävligt

Rocco
2005-11-07, 16:40
nu pratar jag om proffsen såklart. vad motionärerna i sverige gör har inte med saken att göra :D


man kan väl säga som såhär att är golf en sport så är sannerligen bodybuilding också en sport

Självklart är bodybuilding också en sport... Om du kollar på en golftävling så brukar inte proffsen åka golfbil heller. De har förvisso en caddie som bär klubborna, men det är dock inte caddiens huvuduppgift.

Dumleman
2005-11-07, 16:44
Glöm inte bort att gå in på deras site och rösta! " Vem vann debatten om golf är bra eller dåligt?
Ställningen just nu:

Paolo 45% (682)
Alfredsson 55% (840)"

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=21874&showResults482203=true&;#pa482203

Klicka på "Rösta »" i den vänstra blåa spalten ungefär i mitten :).

Tricklev
2005-11-07, 16:44
Klart det är en sport.

toreld
2005-11-07, 17:07
Klart att det är en sport! Och tillsammans med styrketräning så börjar det verkligen bli sport:) bra mycket längre jag kan skjuta sen jag började gymma!

paranoid
2005-11-07, 17:10
Klart att det är en sport! Och tillsammans med styrketräning så börjar det verkligen bli sport:) bra mycket längre jag kan skjuta sen jag började gymma!

Skjuter du golf..? :confused:

toreld
2005-11-07, 17:11
Skjuter du golf..? :confused:

Jepp.. jag laddar med golfbollar i pipan.. :D
Slår då da:P

Zakath
2005-11-07, 18:32
Sport helt klart, man måste inte bygga muskler för att något ska vara en sport. Fast jag gillar inte golf ändå, speciellt inte besserwissergubbarna som kommer med "käcka" kommentarer på driving rangen...

egge
2005-11-07, 19:04
Till att börja med kan vi ju slå fast att en viss Tiger Woods förmodligen är mer vältränad än de flesta av oss på denna bräda, inklusive tönt-Paolo! Sicken idiot han är...

Tvivlar på att han är bätte tränad än Paolo...