handdator

Visa fullständig version : Folksjukdomar?


Zakath
2005-11-06, 21:51
Idag har vi anorexia, ortorexi, bulimi, benskörhet, vilka mer vanliga finns det?

Och vilka fanns förr i tiden? Tror att jag har hört att det här med att svimma vid starka känslor var vanligt förr i tiden?

thomast
2005-11-06, 21:54
Hjärtinfarkt, ms och reumatism. Klassas fetma som en folksjukdom än?

hobbitar
2005-11-06, 21:56
Utbrändhet

Zakath
2005-11-06, 22:06
Men historiskt sett, vilka folksjukdomar härjade då och av vilka anledningar?

olwe
2005-11-06, 22:12
Men historiskt sett, vilka folksjukdomar härjade då och av vilka anledningar?

Vitaminbrist? Sjömanssjuka eller vad det kallas T.ex.

King Grub
2005-11-06, 22:15
Men historiskt sett, vilka folksjukdomar härjade då och av vilka anledningar?

Tandröta. :D

z_bumbi
2005-11-06, 22:27
Jag ser folksjukdomar som någon som är väldigt vanlig, åderförfettning, diabetes mfl sjukdomar hör till den kategorin.

PS. http://www.abkontakt.se/sidorna/lankar.php

Zakath
2005-11-06, 22:37
Det verkar som att många av dåtidens folksjukdomar berodde på bl.a. fattigdom, smuts och dålig hygien, brist på mat, dåligt väder (?) och soldaters/båtsmäns härjande i det egna landet (könssjukdomar?).

Orsakerna är ju inte riktigt desamma idag, eller?
Skönhetsideal, överflöd på mat, brist på kunskap, vad mer?

Zakath
2005-11-06, 22:47
Hjärtinfarkt, ms och reumatism. Klassas fetma som en folksjukdom än?



Kan fetma ens räknas som en sjukdom? Man kan ju lida av fetma, men ändå vara fullt frisk. Är det inte snarare konsekvenserna som bl.a. kan orsakas av fetma som kan räknas som folksjukdomar?

30cm
2005-11-06, 22:58
Det var en lång artikel om detta i "Forskning & Framsteg" för inte så många månader sen... ska kolla upp vilket nummer senare.

Idag dör de flesta av hjärt- och kärl-sjukdomar iaf.

Zakath
2005-11-06, 22:59
Förresten, kan depression och utbrändhet läggas till i listan tycker ni?

thomast
2005-11-06, 23:00
Kan fetma ens räknas som en sjukdom? Man kan ju lida av fetma, men ändå vara fullt frisk. Är det inte snarare konsekvenserna som bl.a. kan orsakas av fetma som kan räknas som folksjukdomar?

Kan alkoholism räknas som en sjukdom?

Rock'nRoll
2005-11-06, 23:02
Böldpest dominerade runt 1350.

Piranha
2005-11-06, 23:02
Skörbjugg.

Tolkia
2005-11-06, 23:10
Frågan är om du inte är ute och cyklar när du frågar efter folksjukdomar och nämner ätstörningar som ett exempel. I så fall får du nog räkna varje tjej som någon gång stått framför spegeln och tänkt "jag måste börja banta" som ett sjukdomsfall.

Så här skiver socialstyrelsen i "folkhälsorapport" från 2005:

Folksjukdom är ytterligare ett begrepp som saknar en entydig definition.
Ur den första folkhälsorapporten från 1987 kan följande citeras:
”Hälsoproblemen i en befolkning ter sig mer eller mindre stora beroende på vilka av deras yttringar man tar hänsyn till. Problemen – som kan
vara olika slags sjukdomar – kan t.ex. vara:

•vanliga eller ovanliga
• dödliga eller ofarliga
• handikappande eller inte funktionshindrande
• långvariga eller snabbt övergående
• sådana som drabbar unga eller sådana som
mest drabbar gamla
• vårdkrävande eller inte vårdkrävande
• sådana som ökar i frekvens eller minskar
• obotliga eller fullt botbara.”

”Folkhälsovetenskapligt lexikon” beskriver i stället folksjukdomar enligt följande:”…en mindre strikt definierad term som ibland används om sjukdomar som har en prevalens i befolkningen på över 0,01 5 ”.

Folkhälsogruppen 6 definierade begreppet folksjukdom enligt följande:
”Hälsoproblem bör betraktas som folksjukdom/folkhälsoproblem beroende på hur vanliga de är, deras allvarlighetsgrad, om de ökar eller minskar
och hur de fördelar sig i befolkningen. Konsekvenserna för individer och samhälle och möjligheter att göra något åt problemen måste också
vägas in.” Folkhälsogruppen preciserar inte närmare vad som avses med ”vanligt”, ”allvarlighetsgrad” eller ”konsekvenser”. Vad som innefattas i begreppet kan alltså variera, utifrån användarnas syfte och
omdöme.

Socialstyrelsens tidigare folkhälsorapporter har framför allt beskrivit sex grupper av folksjukdomar: hjärt- och kärlsjukdomar, psykisk ohälsa,
tumörsjukdomar, rörelseorganens sjukdomar, allergier samt olycksfallskador. Därutöver har infektionssjukdomar, främst sexuellt överförda sjukdomar, och tandhälsan beskrivits i varje rapport. Dessutom har några specifika folkhälsoproblem behandlats i enstaka rapporter.

Vissa levnadsvanor – t.ex. alkoholvanor, rökvanor och narkotikabruk – kan även dessa ses som folkhälsoproblem eftersom deras konsekvenser
ibland medför hälsoproblem. Detta gäller även vissa mat- och motionsvanor.

Mer att läsa finns i själva rapporten: Folkhälsorapporten 2005 (http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/7456A448-9F02-43F3-B776-D9CABCB727A9/3512/20051113.pdf)

Solros
2005-11-06, 23:10
Som ni säger, folksjukdomar förr i tiden berodde främst på fattigdom.

Riktlinjer för att klassa ett hälsoproblem som ett folkhälsoproblem är bla:

- Problemet ska innebära svåra konsekvenser för individen och samhället.
- Mängden insjuknande, ökar eller minskar det?
- Som tumregel brukar man säga att minst 1% av befolkningen skall vara drabbad.
- Hur allvarligt problemet är.
- Fördelningen i samhällsgrupperna.

Orosmoment i Sverige just nu, är som i dom flesta I-länder, Tobak och Alkohol-konsumtionen och högt blodtryck.

Orosmoment inför framtiden i Sverige är, ungdomars levnadsvanor, den ökande övervikten samt den psykiska ohälsan

:)

Solros
2005-11-06, 23:14
Men vafan Tolkia ;)

Diana
2005-11-06, 23:14
Intressant att de som är så vanligt idag, psykiska åkommor, va betydligt ovanligare förr..
kan väl va för man inte va lika bra på att diagnostisara psykiska åkommor förr,
men en förklaring lär ju va att man tillbringade mkt mer tid utomhus och rörde på sej så mkt mer förr i tiden
- nyckeln till psykiskt välmående? :bow:

Tolkia
2005-11-06, 23:17
Men vafan Tolkia ;)
Men vafan Solros. :D

Dumleman
2005-11-06, 23:24
Intressant att de som är så vanligt idag, psykiska åkommor, va betydligt ovanligare förr..
kan väl va för man inte va lika bra på att diagnostisara psykiska åkommor förr,
men en förklaring lär ju va att man tillbringade mkt mer tid utomhus och rörde på sej så mkt mer förr i tiden
- nyckeln till psykiskt välmående? :bow:
Det viktiga är att man har något att göra och känner sig uppskattad/behövd. Jag tror mycket det är orsaken till sjukskrivningar, att folk inte känner sig behövda/uppskattade på sina jobb. Sen kan man inte värdera ett folks hälsa genom att titta på bruttonationalprodukten, vad jag vet så är det betydligt vanligare med självmord i rika länder än i fattiga osv...

Diana
2005-11-07, 00:32
Det viktiga är att man har något att göra och känner sig uppskattad/behövd. Jag tror mycket det är orsaken till sjukskrivningar, att folk inte känner sig behövda/uppskattade på sina jobb..
Du har såå rätt så, massjukskrivningen som pågår/pågått i sverige är långt ifrån ärlig,
visst finns de många som faktiskt går in i väggen, blir helt utmattade,
och fysisk/psykiskt inte klarar av att jobba
men de finns oxå många som ser sjukskrivning som en väg bort från ett
jobb de helt enkelt inte trivs med/känner sej uppskattade på..

Solros
2005-11-07, 00:48
Och om man mår så dåligt av att känna att man inte fyller ett syfte att man inte klarar av att gå till jobbet?

skaparn
2005-11-07, 00:52
Blev inte endel, främst kvinnor, hysteriska förr? Vet dock inte när och om det var något patologiskt tillstånd men har för mig att jag hört talas om tillståndet hysterisk, i en annan grövre bemärkelse än den alldagliga betydelsen i vår tid.

Krampus
2005-11-07, 00:56
Blev inte endel, främst kvinnor, hysteriska förr? Vet dock inte när och om det var något patologiskt tillstånd men har för mig att jag hört talas om tillståndet hysterisk, i en annan grövre bemärkelse än den alldagliga betydelsen i vår tid.


Haha, kommer ihåg detta ifrån skolan..
Onani kunde föreskrivas som botemedel. :)

chidde
2005-11-07, 01:06
jag har babylonsjukan *spy* *spy* *cry*

davedava
2005-11-07, 11:24
ångest är väl knappast en sjukdom men jag tycker det kunde nämnas ändå.

Zakath
2005-11-07, 18:42
Tolkia, faller inte ätstörningar in i gruppen "psykisk ohälsa"? Och uppfyller dem inte kraven Solros nämnde ganska väl:

"- Problemet ska innebära svåra konsekvenser för individen och samhället.
- Mängden insjuknande, ökar eller minskar det?
- Som tumregel brukar man säga att minst 1% av befolkningen skall vara drabbad.
- Hur allvarligt problemet är.
- Fördelningen i samhällsgrupperna"


Är det förresten någon som vet hur vanlig dödsorsak hjärt och kärlsjukdomar var för ca. 100år sedan?

Zakath
2005-11-07, 21:02
ångest är väl knappast en sjukdom men jag tycker det kunde nämnas ändå.



Det är ett av de områden som ökar enligt Folkhälsorapporten, psykisk ohälsa, speciellt långvarig sådan :(