handdator

Visa fullständig version : Tänka på vid passning


H.Emanuel
2005-11-06, 21:26
Något särskilt man ska tänka på när man passar åt någon i bänkpress respektive knäböj? Eller, vill någon/några beskriva det så utförligt det går? Antagligen ber jag om spydigheter med denna fråga, men det får jag ta.

Jay-Z
2005-11-06, 21:28
Att fråga vederbörande hur de vill ha passningen, tycker jag är viktigt. Vissa vill ha lite hjälp, t ex köra några forced reps. Andra vill bara köra till failure.

Shadow Warrior
2005-11-06, 21:32
Så länge det inte är singlar så ska man alltid tvinga dem att göra minst 1forced!!

:D

H.Emanuel
2005-11-06, 21:34
Okej, då ska jag bara ta reda på vad forced är

Allan
2005-11-06, 21:35
Passa aldrig folk på vikter du inte kan klara av att rädda. Gäller främst i böjen, men även i bänken.

allan

H.Emanuel
2005-11-06, 21:36
Passa aldrig folk på vikter du inte kan klara av att rädda. Gäller främst i böjen, men även i bänken.

allan
Okej, skulle jag aldrig ge mig på iofs, men bra tips!

Styrkebyggare
2005-11-06, 21:53
Bänk: Fråga om de vill att du tar den helt, eller bara hjälper till precis när det blir för tungt. Det är vanligt att folk blir frustrerade när passaren tar i för mycket, och därmed sabbar den "forcade" reppen.

Böj: Undvik att passa själv om det är tunga vikter på. Man har inte så mycket att sätta emot med ett famntag - särskilt inte om lyftaren fäller ryggen mycket. Det bästa är att be någon annan ta andra sidan.

Kebab-Arne
2005-11-06, 22:07
En liten tråd om bänkpassning.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51765&

H.Emanuel
2005-11-06, 22:10
En liten tråd om bänkpassning.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51765&
Okej, tack för den, har missat den.

Dissector
2005-11-06, 23:51
en liten skitdetalj att tänka på är ju det psykiska :P
Brukar bli ganska irriterad när passaren håller händerna över och låter stången "slå i" mot händerna när man trycker upp, känns som om han bromsar åt en då :D
Men som redan sagt: Fråga personen hur han ska ha det helt enkelt. Forced reps eller inte. Bitchslap eller inte o.s.v :D

Eastman
2005-11-07, 00:05
Mig personligen avskyr jag om en främling springer fram och ska spontanpassa när jag kämpar med sista repset i ett set. Det är okej om det är någon som jag känner, som har passat mig förut, men min åsikt är att om man inte blivit ombedd att passa så ska man hålla sig borta. Såvida det inte är uppenbart att någon behöver hjälp, om han eller hon t.ex. sitter fast mellan skivstången och bänken..

Fick nästan en axel vriden ur led och blev borta från träningen i månader efter någon spontanpassade mig i hantelpress, peppade mig med "bara en till", och sen bara gick därifrån när jag var i slutläge utan energi, så hantlarna rasade ner på mig. Sedan dess väser jag ilsket "NEJ!" när jag ser någon rusa fram och hjälpa mig..

Krampus
2005-11-07, 00:42
En bra passare bör vara kring 260cm lång och ha god fingerstyrka.

z_bumbi
2005-11-07, 08:54
Om någon ber mig att passa så förutsätter jag att det är en passning det handar om och inte att jag ska hjälpa till med några reps extra. Om personen säger att han/hon vill ha hjälp md några reps så är det inga problem det heller men säger man inget så lägger jag tillbaka stången när de fastnar.

Om jag får pass så vill jag absolut inte ha någon idiot som säger att jag ska köra flera reps när jag har fastnat och fått hjälp med sista repset, då hade jag sagt att jag ville köra på det sättet och det gör jag aldrig.

Sen finns det alltid folk som tror att de passar om de står med händerna i fickorna och glor på andra saker på gymet samtidigt och de bör man akta sig för. När man passar är det den som tränar som ska ha full uppmärksanhet och man ska vara beredd från första repetionen att ingripa.

bubbe
2005-11-07, 09:11
Om någon ber mig att passa så förutsätter jag att det är en passning det handar om och inte att jag ska hjälpa till med några reps extra. Om personen säger att han/hon vill ha hjälp md några reps så är det inga problem det heller men säger man inget så lägger jag tillbaka stången när de fastnar.

Om jag får pass så vill jag absolut inte ha någon idiot som säger att jag ska köra flera reps när jag har fastnat och fått hjälp med sista repset, då hade jag sagt att jag ville köra på det sättet och det gör jag aldrig.

Sen finns det alltid folk som tror att de passar om de står med händerna i fickorna och glor på andra saker på gymet samtidigt och de bör man akta sig för. När man passar är det den som tränar som ska ha full uppmärksanhet och man ska vara beredd från första repetionen att ingripa.

:thumbup: mycket bra, ska nog skriva ut denna och sätta upp på anslagstavlan