handdator

Visa fullständig version : Högproteindiet & hälsa


30cm
2005-11-06, 18:51
Kostpyramiden (http://www.bioweb.dk/bioemner/kost/figurer/kostpyramide.gif) och Kostcirkeln (http://www.frionor.se/ma_bra/at/kostcirkeln/images/kostcirkel.gif) rekommenderas ofta för att uppnå en god hälsa. Dessa modeller innehåller rimligtvis mycket kolhydrater men inte så mycket protein och fett. Aktiva människor rekommenderas ofta att äta mer kolhydrater men hålla protein- och fett-intag på samma nivå.

På internetforum som behandlar träning och kroppsbyggning (t.ex. kolozzeum) är det mer populärt med en högproteindiet eftersom detta ger mer muskler och mindre underhudsfett.

Vilka effekter har en högproteindiet på hälsan i övrigt, för aktiva och inaktiva?
Skulle det vara bra att rekommendera en "byggardiet" för människor som bara vill leva mer hälsosamt?

King Grub
2005-11-06, 19:13
För en frisk individ finns det inget som säger att ett relativt högt intag av protein har några negativa effekter, vare sig akut eller på sikt.

http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/Manninen%20SNRJ%201-1-45-51-2004.pdf

http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/Manninen16.pdf

30cm
2005-11-06, 22:36
För en frisk individ finns det inget som säger att ett relativt högt intag av protein har några negativa effekter, vare sig akut eller på sikt.

http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/Manninen%20SNRJ%201-1-45-51-2004.pdf

http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/Manninen16.pdf

Enligt Manninen är alltså effekterna uteslutande positiva. Men det är inte bara AHA som rekommenderar den traditionella högkolhydratsdieten, det gör som sagt de flesta "kunniga". Om "byggardieten" kan förebygga flera välfärdssjukdomar utan negativa effekter, varför rekommenderas inte det? Den enda anledningen jag kan komma på (som även nämdes i en av länkarna) är att det lätt följer med mycket, kanske speciellt mättat, fett med proteinkällorna. Det ställer ytterligare kunskapskrav på konsumenten och det kanske h*n inte klarar av.

Isdrake
2005-11-08, 14:19
Det är väl ingen idé att rekommendera ”vanligt” folk att äta mer protein när folk i största allmänhet redan äter mycket mer protein än vad man behöver.

Överskottsprotein har en negativ inverkan på miljön. Dels för att det hamnar mer kväve i naturen genom via avföringen men också framställningen (utgår nu från att den vanligaste proteinkällan hos folk har animalisk ursprung).

Det är klart, om folk istället hade börjat äta mer baljväxter för att öka sitt proteinintag så hade det kanske snarare varit tvärt om, alltså positivt för miljön. Men jag tror att folk istället hade ätit mer kött och därmed också fått i sig ytterligare mättat fett.

Nu har jag inte kikat på länkarna än. Jag ville bara få er att skänka en liten tanke åt moder jord. =}

30cm
2005-11-08, 19:56
Det är väl ingen idé att rekommendera ”vanligt” folk att äta mer protein när folk i största allmänhet redan äter mycket mer protein än vad man behöver.


Exakt hur mycket protein äter folk? "mer protein än vad man behöver" betyder mer än nuvarande rekommendationer (0,8g/kg/dag). Om det är bra att folk äter mycket protein, varför ska man säga åt dem att äta mindre av det?

Överskottsprotein har en negativ inverkan på miljön. Dels för att det hamnar mer kväve i naturen genom via avföringen men också framställningen (utgår nu från att den vanligaste proteinkällan hos folk har animalisk ursprung).

Det är klart, om folk istället hade börjat äta mer baljväxter för att öka sitt proteinintag så hade det kanske snarare varit tvärt om, alltså positivt för miljön. Men jag tror att folk istället hade ätit mer kött och därmed också fått i sig ytterligare mättat fett.


Det är en helt annan fråga.


Nu har jag inte kikat på länkarna än. Jag ville bara få er att skänka en liten tanke åt moder jord. =}

Helt okej, men jag är mer intresserad av matens effekt på människan. Om du vill fortsätta prata om detta, läs gärna åtminstone en av länkarna.

Isdrake
2005-11-08, 22:21
Exakt hur mycket protein äter folk? "mer protein än vad man behöver" betyder mer än nuvarande rekommendationer (0,8g/kg/dag). Om det är bra att folk äter mycket protein, varför ska man säga åt dem att äta mindre av det?

Nah, jag sa väl aldrig att man skulle äta mindre? Jag sa väl snarare att det är dumt att uppmuntra att äta något som är dåligt för miljön när man redan får i sig tillräckligt av det. Enligt livsmedelsverket äter en vanlig person 88g protein varje dag. Nu vet jag inte vad vikten ligger i snitt men det borde räcka och bli över. Fast jag tror undersökningen var hela 10 år gammal det låter ganska lite tycker jag. Min gissning är att folk idag äter ännu mer.



Det är en helt annan fråga.

Jo det är ju det. Det var inte min mening att diskutera heller utan bara att påminna om att kostförändringar kan få bra/dåliga konsekvenser på annat håll än det som händer i kroppen. Se det som en liten parantes istället. :P

30cm
2005-11-08, 23:51
Nah, jag sa väl aldrig att man skulle äta mindre? Jag sa väl snarare att det är dumt att uppmuntra att äta något som är dåligt för miljön när man redan får i sig tillräckligt av det. Enligt livsmedelsverket äter en vanlig person 88g protein varje dag. Nu vet jag inte vad vikten ligger i snitt men det borde räcka och bli över. Fast jag tror undersökningen var hela 10 år gammal det låter ganska lite tycker jag. Min gissning är att folk idag äter ännu mer.


En kroppsbyggare äter oftast mycket mer protein än så. Många skulle må bra av att ha en kropp mer lik en kroppsbyggare men de rekommenderas något annat än den beprövade byggarkosten. Hur kommer det sig att rekommendationerna skiljer sig? Jag förstår inte varför högproteindiet är bra för oss men inte någon som bara vill leva hälsosamt? Är det någon som förstår vad jag menar?

pia
2005-11-09, 10:39
En kroppsbyggare äter oftast mycket mer protein än så. Många skulle må bra av att ha en kropp mer lik en kroppsbyggare men de rekommenderas något annat än den beprövade byggarkosten. Hur kommer det sig att rekommendationerna skiljer sig? Jag förstår inte varför högproteindiet är bra för oss men inte någon som bara vill leva hälsosamt? Är det någon som förstår vad jag menar?
Förmodligen för att det är onödigt för en vanlig person som inte tränar så mycket att äta mer protein. Många anser ju att även många tränande äter onödigt mycket protein. Protein är oftast dyrare att äta än kolhydrater och även som någon sagt tidigare så är det inte heller bra för våra världsproblem som svält och miljö. Det skulle inte skada personen i fråga att äta mer protein om man äter det från fettsnålare källor eftersom det kan finnas mycket mättat fett i många proteinkällor men det spelar ingen roll om de ersätter detta med bra kolhydrater istället. Man rekommenderar inte mer än vad som behövs för en fungerande kropp.

Isdrake
2005-11-09, 13:16
Jag håller med Pia. Kroppsbyggares proteinbehov är ju betydligt större än hos en vanlig person. Men för dom som inte orkar eller tycker om att styrketräna är ju extra protein ganska onödigt. Folk får försöka anpassa dieten efter det livet dom lever helt enkelt.

30cm
2005-11-09, 18:06
Förmodligen för att det är onödigt för en vanlig person som inte tränar så mycket att äta mer protein.

Enligt King Grubs länkar så ger det vissa hälsofördelar utöver att det ger mer muskler och mindre kroppsfett.

Många anser ju att även många tränande äter onödigt mycket protein.

Tänk om någon kommer och påstår att många har fel. Om majoriteten röstar på att jorden är platt, är det sant då? Det som gör mig så förbryllad är jusst att så många säger en sak utan att verka kunna motivera det.

Det skulle inte skada personen i fråga att äta mer protein om man äter det från fettsnålare källor eftersom det kan finnas mycket mättat fett i många proteinkällor...

Detta har jag själv redan nämnt. Jag tycker inte att man ska rekommendera det näst bästa som om det vore det bästa bara för att man inte tror att folk skulle klara att sköta det korrekt.

...men det spelar ingen roll om de ersätter detta med bra kolhydrater istället. Man rekommenderar inte mer än vad som behövs för en fungerande kropp.

Det är klart att det spelar roll om man äter kolhydrater eller protein. Jag tycker att t.ex. livsmedelsverket och skolan ska rekommendera det som är bäst för hälsan. (Visst kan man ta upp även miljöaspekten men nu kan vi väl skilja på äpplen och päron.)

30cm
2005-11-09, 18:11
Jag håller med Pia. Kroppsbyggares proteinbehov är ju betydligt större än hos en vanlig person. Men för dom som inte orkar eller tycker om att styrketräna är ju extra protein ganska onödigt. Folk får försöka anpassa dieten efter det livet dom lever helt enkelt.

Är det bara jag som läst länkarna?

Jag är ingen näringsexpert men det verkar för mig som att det inte finns någon bra motivering för den traditionella modellen. Den bästa och enda än så länge är att det ofta följer med mycket (mättat) fett med proteinkällor. Men detta kan väl inte vara tillräckligt(?).

King Grub
2005-11-09, 18:20
Cancer.

J Natl Cancer Inst. 2005 Oct 5;97(19):1458-65. Meat and fat intake as risk factors for pancreatic cancer: the multiethnic cohort study.

Med Sci (Paris). 2005 Oct;21(10):866-7. Meat, fish and colorectal cancer.

Nutr J. 2004 Oct 20;3:19. Nutrition and cancer: a review of the evidence for an anti-cancer diet.

Acta Oncol. 2005;44(3):277-81. Diet, lifestyle and risk of prostate cancer.

Nutr Hosp. 2005 Jul-Aug;20(4):235-41. Colorectal cancer: lifestyle and dietary factors.

Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 1997, 6:573-581. Meat intake, heterocyclic amines, and risk of breast cancer.

Bara för att nämna några studier.

30cm
2005-11-09, 18:32
Cancer.

J Natl Cancer Inst. 2005 Oct 5;97(19):1458-65. Meat and fat intake as risk factors for pancreatic cancer: the multiethnic cohort study.

Med Sci (Paris). 2005 Oct;21(10):866-7. Meat, fish and colorectal cancer.

Nutr J. 2004 Oct 20;3:19. Nutrition and cancer: a review of the evidence for an anti-cancer diet.

Acta Oncol. 2005;44(3):277-81. Diet, lifestyle and risk of prostate cancer.

Nutr Hosp. 2005 Jul-Aug;20(4):235-41. Colorectal cancer: lifestyle and dietary factors.

Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 1997, 6:573-581. Meat intake, heterocyclic amines, and risk of breast cancer.

Bara för att nämna några studier.

Var inte ditt första inlägg lite missvisande då? jaja, hursomhelst... finns det något mer negativt (förutom risk för cancer) med ett relativt högt intag av protein?

King Grub
2005-11-09, 18:59
Var inte ditt första inlägg lite missvisande då?

Nej, eftersom det inte handlar om proteinet i sig, utan livsmedlen (kött, fisk, osv).

30cm
2005-11-10, 16:26
Cancer är alltså huvudanledningen till att man bör undvika kött, fisk mm?

En byggardiet (högprotein) är alltså inte helt bra för hälsan?

King Grub
2005-11-10, 16:29
"Undvika" är nog fel ord, men ett högt intag av många av dessa livsmedel har i mängder av studier visat sig innebära en signifikant ökad risk för många olika former av cancer.

Tolkia
2005-11-10, 22:48
Cancer är alltså huvudanledningen till att man bör undvika kött, fisk mm?
Inte UNDVIKA. Bara inte äta sjukt mycket av det. Människan är en allätare, och de flesta mår bra av en kost som innehåller saker från både djur - och växtriket (nu får jag väl spö, förstås ...).
En byggardiet (högprotein) är alltså inte helt bra för hälsan?
Inga extremdieter är nog helt bra för hälsan. Elitidrott överhuvudtaget är väl inte heller direkt bra för hälsan i långa loppet. Det är s.a.s. en fråga om vad man vill ha och vad man är beredd att betala. "Inte helt bra för hälsan" är dock inte nödvändigtvis detsamma som "akut livsfarligt".

30cm
2005-11-11, 10:51
Jag pratar om ett relativt högt intag av protein, låt säga 2-3g/kg/dag.
Jag vet inte vilken kost människan är skapt för, det verkar vara rätt kontroversiellt.