handdator

Visa fullständig version : Fairing - Recovery Bar


Ungtuppen
2005-11-06, 16:24
Hej! Jag brukar ibland ta en ABB steel-bar som mellanmål tillsammans med lite mjölk och någon frukt. Nu såg jag att fairing hade fått in en ny smak på deras bars så jag hade tänkt testa den. Frågan är, är denna bar anpassad till att taa efter träning eller går det lika bra att använda den som mellanmål?

King Grub
2005-11-06, 16:40
Som måltider finns det, mig veterligen, inga bars som är någon som helst vettig ersättning.

Ungtuppen
2005-11-06, 16:46
Hmm okaj.

GymTT
2005-11-06, 16:50
Hmm okaj.


Om du är sugen på något godissmakande så ta dem i samband med träning, som måltidsersättare skulle jag hellre rekommendera kasein proteindrink då.

Fairing
2005-11-06, 16:57
Som måltider finns det, mig veterligen, inga bars som är någon som helst vettig ersättning.

Beror väl kanske på vad man jämför med ;) Inte OPTIMALT men bars är bättre än mycket annat :)

King Grub
2005-11-06, 17:13
Vilka "mycket annat" pratar vi om som är sämre än dextros- och fruktossirap som kolhydrat? :)

Proteinet i bars är det inget fel på!

Fairing
2005-11-07, 09:12
Vilka "mycket annat" pratar vi om som är sämre än dextros- och fruktossirap som kolhydrat? :)

Proteinet i bars är det inget fel på! :thumbup:

Problemet för många idrottare är att dom äter för dåligt överlag och med en bar får du iallafall i dig 20g protein , kohydrater och lite fett.Tyvärr har jag sett elitidrottare som kör 2 limpskivor med lite ost som mellanmål eller risifrutti och riskakor som mellanmål och då pratar vi ELITIDROTTARE ;)

King Grub
2005-11-07, 09:16
Ja, verkligen. Jag vet inte om det är något jag bara fått för mig, men jag tycker speciellt lagidrottare verkar ha synnerligen dålig koll, även på hög nivå, och äter både för lite och undermåligt, och undrar sedan varför dom inte presterar efter förmåga. Långdistansare som orienterare och skidåkare jag känner äter däremot makalösa mängder.

Fairing
2005-11-07, 18:24
vår nästa bar för uthållighetsidrottare:'

mjölkprotein, maltodextrin, fruktossirap, riskrisp (polerat ris, socker, vetegluten, mältat korn, salt, sojalecitin), havregryn, havrefiber, sojakrisp, MCT-fett, arom, yoghurtöverdrag (socker, härdat vegetabiliskt fett, skummjölkspulver, yoghurtpulver, sojalecitin, arom)

Peter
2005-11-07, 19:01
Ja, verkligen. Jag vet inte om det är något jag bara fått för mig, men jag tycker speciellt lagidrottare verkar ha synnerligen dålig koll, även på hög nivå, och äter både för lite och undermåligt, och undrar sedan varför dom inte presterar efter förmåga. Långdistansare som orienterare och skidåkare jag känner äter däremot makalösa mängder.

Tyvärr har du helt rätt. Jag har flera skrämmande exempel. Min favorit är en landslagsman i ishockey som kvällen före en elitseriematch inte åt några kolhydrater till middag eftersom hans fru bantade. Då pratar vi alltså om en person som tjänar 6 siffrigt belopp i månaden för att kunna lägga allt fokus på att äta, träna och vila.

GymTT
2005-11-07, 19:11
vår nästa bar för uthållighetsidrottare:'

mjölkprotein, maltodextrin, fruktossirap, riskrisp (polerat ris, socker, vetegluten, mältat korn, salt, sojalecitin), havregryn, havrefiber, sojakrisp, MCT-fett, arom, yoghurtöverdrag (socker, härdat vegetabiliskt fett, skummjölkspulver, yoghurtpulver, sojalecitin, arom)


Är den "bättre" än nuvarande Recovery Bar? Isådana fall, varför?

Fairing
2005-11-07, 19:28
Är den "bättre" än nuvarande Recovery Bar? Isådana fall, varför?

Nya barsen ersätter inte "gamla" recovery bar utan vi kommer att ha flera olika bars i lager.Denna bar (namnet ej klart) är bättre för uthållighetsidrottare som vill ha mer kolhydrater i förhållande till protein.

Näring per 100 gram:
kcal 372
Prot g 17.7
Fett g 6.1
Kolh g 60.7
Fiber g 1.3

Recovery bar kommer med cocos smak början på nästa år :thumbup:

HC77
2005-11-07, 22:52
Finns det inga "bra" kolhydratkällor som går att använda istället för glykos- och fruktossirap?

Skulle man inte kunna tillsätta vitaminer, mineraler och fibrer till baren. Tidigare nämnda kolhydrater går ju kombinera så att GI värdet blir ok.

Skulle inte då en bar som innehåller bra proteinkällor, glykossirap, fruktossirap, fibrer, vitaminer och mineraler och ev havregryn kunna vara en okej bar?

King Grub
2005-11-08, 06:04
Vitaminer och mineraler gör inte fruktos bra. Å andra sidan får vi väl hoppas att ingen lever på bars, och för konditionsidrottare har fruktos absolut en plats.

Metal_boy_
2005-11-08, 06:58
Vilka "mycket annat" pratar vi om som är sämre än dextros- och fruktossirap som kolhydrat? :)

Proteinet i bars är det inget fel på! :thumbup:

Godare och billigare med ett glas mjölk och en kexchoklad. Iof, det är långsamt protein då hehe :)

userfriendly
2005-11-08, 07:53
Vad gäller lagidrottare kan jag bara hålla med om att de har extremt dålig koll på kost. Det samma gäller nog många andra elitidrottare. De blir stenhårt tränade men får sällan veta vikten av en bra kost - inte bara grönsaker utan när man ska äta vad osv. Detta för att de oftast är omgivna av tex naprapater o liknande - duktigt folk men bara kunniga om kroppen i princip, ingen vet ett skit om mat.
Syrrans fotbollslag är bäst i stockholm - då tycker man ju att de borde ha en rätt hög nivå på sin träning - men ändå äter hon ingen frukost, inget efter träningen o äter aldrig två timmar innan träning... äter mest kolhydrater o godis... sen e hon 16 men vafan. Hade de haft mig som tränare hade jag satt teori på schemat... Då skulle hon kunna höja sin prestationsförmåga avsevärt!

Fairing RR bar är iaf hur god som helst o det är lätt att ta med sig en bar till skillnad från att ha med sig keso, frukt o nötter till skolan..