handdator

Visa fullständig version : Fettfördelning


pia
2005-11-06, 14:43
Jag försöker hitta en balans mellan de olika fettsyrorna men jag tycker det är svårt att veta hur mycket av olika livsmedel man ska i sig för att ha balans. Jag äter en hel del valnötter, solrosfrön, lite rapsolja på brödet, ca 1/2 msk extra omega 3, några svarta oliver och sedan det man får i sig från den vanliga maten men jag äter fettsnål mat i övrigt. Är det något livsmedel som har en bra balans som man kan basera fettintaget på som man kan äta alltså inte olja eller några kom kompletterar varandra?

Man vet vilka som är bra fetter men att hitta en balans mellan de olika är svårare.

z_bumbi
2005-11-06, 18:04
Du måste väl kolla på vad du redan äter för att kunna balansera intaget?

Du har iofs täckt upp omega-3 så jag skulle gissa på att den sen inte spelar ett dugg roll vad du stoppar i dig bara det inte har för allt för mycket omega-6. Majonäs kanske?

stefannn
2005-11-06, 18:23
Du måste väl kolla på vad du redan äter för att kunna balansera intaget?

Du har iofs täckt upp omega-3 så jag skulle gissa på att den sen inte spelar ett dugg roll vad du stoppar i dig bara det inte har för allt för mycket omega-6. Majonäs kanske?

mmm majonäs-..tycker jag låter bra ..

Sverker
2005-11-06, 18:24
Raps har förhållandet 2:1 ( Omega-6 : Omega-3 )
Havregryn har 5:1



Gröt och majonäs på rapsolja håller dig i balans.

Sverker
2005-11-06, 18:36
Det är lättare att säga vad som förstör balansen.

Mjölkfett, solrosfrön och olja, majsolja och tisteloja innehåller alla bara Omega-6.

Diana
2005-11-06, 18:52
Gröt och majonäs på rapsolja håller dig i balans.
usch :confused: :D

pia
2005-11-06, 19:00
Det är lättare att säga vad som förstör balansen.

Mjölkfett, solrosfrön och olja, majsolja och tisteloja innehåller alla bara Omega-6.
Jag som älskar solrosfrön, men jag får ta och äta lite mer av valnötterna istället. Vill helst äta mitt fett så rapsolja vill jag helst inte äta så mycket av eftersom det är flytande. Hur är det med fettbalansen i valnötter? Går det att använda de som största fettkälla?

Sverker
2005-11-06, 19:13
usch :confused: :D


Jag menade inte samtidigt i samma skål. :D

Minimjölk till gröten och majonäs till ägget bredvid

Sverker
2005-11-06, 19:17
Valnötter håller förhållande kring 4:1 - 5:1. Visst skulle du kunna basera intaget med valnötter. Problemet är att det är svårt att få tag på valnötter som inte hunnit härskna och smakar illa.


Snart är det jul och då knäpper jag valnötter på löpande band :eating:

Diana
2005-11-06, 19:24
Jag menade inte samtidigt i samma skål. :D

ähhh man måste ju va effektiv :whipped: :D