handdator

Visa fullständig version : Kesella


Joker
2005-11-06, 01:46
Vad finns det i i kesella som är så nyttigt, som inte finns i mjölk? :confused:

krilleh
2005-11-06, 01:49
en massa jävla protein iaf ? :D

Joker
2005-11-06, 01:51
10 g protein på 100 g, då kan man ju istället dricka massa mjölk eller är dte något mer som skiljer???

Pez
2005-11-06, 01:55
Vad finns det i i kesella som är så nyttigt, som inte finns i mjölk? :confused:
Mer protein i Kesella (kvarg) än mjölk, både per 100g såväl som relativt till kolhydratmängden i resp livsmedel.

KaZiber
2005-11-06, 01:57
Jag försöker packa i mig en burk Kvarg ifrån Lidl... Det är väl mer protein och kolhydrater samt mindre fett än mjölk ?

Nån som har ett tips på hur man lättare ska få ner skiten ?

krilleh
2005-11-06, 01:59
Jag försöker packa i mig en burk Kvarg ifrån Lidl... Det är väl mer protein och kolhydrater samt mindre fett än mjölk ?

Nån som har ett tips på hur man lättare ska få ner skiten ?

Hur lite fett är de i de? gämför med lättmjölken

Pez
2005-11-06, 02:00
Jag försöker packa i mig en burk Kvarg ifrån Lidl... Det är väl mer protein och kolhydrater samt mindre fett än mjölk ?

Nån som har ett tips på hur man lättare ska få ner skiten ?
Ingen aning.. när de flesta talar om "kesella" här så syftar dom på "lättkesella" fö. Lättkesella har mindre andel kolh och fett samt högre proteinhalt än standardmjölk... men ex. minimjölk innehåller ju obefintliga mängder fett.

Vad kvarg från Lidl innehåller vet du väl bäst själv - du har ju burken med innehållsförteckningen.

Joker
2005-11-06, 02:01
Mer protein i Kesella (kvarg) än mjölk, både per 100g såväl som relativt till kolhydratmängden i resp livsmedel.


Ja det är ju mer protein i kesella men om jag istället kompenserar med att dricka så mycket mjölk att jag frå i mig lika mycket protein, är det fortfarande nån skillnad när det gäller proteinet?

krilleh
2005-11-06, 02:02
Ja det är ju mer protein i kesella men om jag istället kompenserar med att dricka så mycket mjölk att jag frå i mig lika mycket protein, är det fortfarande nån skillnad när det gäller proteinet?

de lär de ju inte va. men då år du också i dig mkt mer kolhydrater och fett..

Pez
2005-11-06, 02:06
Ja det är ju mer protein i kesella men om jag istället kompenserar med att dricka så mycket mjölk att jag frå i mig lika mycket protein, är det fortfarande nån skillnad när det gäller proteinet?
Mjölkprotein båda två.. troligtvis innehåller väl mjölk en större andel vassle än kessela. Men nej, obefintlig skillnad.. största skillnaden är mängden laktos/kolh du får i dig. Slår ett slag för mat fö...

Yankeee
2005-11-06, 09:41
Du får i dig mer kalcium av att dricka mjölk som motsvarar proteinet i kvarg.

Sniggel
2005-11-06, 11:38
Jag försöker packa i mig en burk Kvarg ifrån Lidl... Det är väl mer protein och kolhydrater samt mindre fett än mjölk ?

Nån som har ett tips på hur man lättare ska få ner skiten ?

Brukar käka min kvarg på polarkraft extrem med lingonsylt.
Men om du inte vill få i dig så mycket bröd så testa o lägg i lingonsylt bara i kvargen (om du inte har nåt emot de kolhydrater du får) tycker själv det blir riktigt gott.

Jakobbus
2005-11-06, 13:40
Mjölkprotein båda två.. troligtvis innehåller väl mjölk en större andel vassle än kessela. Men nej, obefintlig skillnad.. största skillnaden är mängden laktos/kolh du får i dig. Slår ett slag för mat fö...
Jag hade för mig att kessela enbart innehöll kasein och inget vassle?

MUGEN
2005-11-06, 14:46
Jag hade för mig att kessela enbart innehöll kasein och inget vassle?

kesella är kvarg, kvarg är ost, rent vassle är en biprodukt vid osttillverkning, ost innehåller mao. mestadels kasein osv..

TigerÖga
2005-11-06, 16:40
Ja var på lidl häromdagen skulle kolla på de berömda kvarg men de var ju svin litet paket som kostade 15 spenn *grr27* de är ju fan dyrare än keso!

Ryska_raketen
2005-11-06, 16:54
Jag försöker packa i mig en burk Kvarg ifrån Lidl... Det är väl mer protein och kolhydrater samt mindre fett än mjölk ?

Nån som har ett tips på hur man lättare ska få ner skiten ?
`

Ja. Dra i 3 msk funlight i en bunke. I med två råa äggvitor och sen burken. MIXA :eating: :eating: Om du inte vill ha i dom råa äggvitorna så skippa det bara och kör med funlighten

Jakelol
2005-11-06, 17:50
Ja var på lidl häromdagen skulle kolla på de berömda kvarg men de var ju svin litet paket som kostade 15 spenn *grr27* de är ju fan dyrare än keso!

Då har du nog kollat lite fel för förpackningen innehåller 500g och kostar 7kr.

BigForre
2005-11-06, 19:33
Jag försöker packa i mig en burk Kvarg ifrån Lidl... Det är väl mer protein och kolhydrater samt mindre fett än mjölk ?

Nån som har ett tips på hur man lättare ska få ner skiten ?

Lätt, gör föjlande; lägg i önskad mängd kvarg i en tallrik, späd på med lättmjölk till önskad konstistens (jag brukar röra om och fylla på med mjölk till yoghurt konsistens), häll sedan i önskad mängd fun light (brukar köra starfruit, och fylla på tills det smakar barnyoghurt).

Det kommer nu smaka precis som yoghurt och vara lika lätttryckt, förstår inte varför så få blandar ut med mjölk, så jäkla svårt att äta med den krämiga konsistensen...

Sedan kan du ju ha i lite müsli eller liknande som du har när du äter yoghurt...

Kotten
2005-11-08, 00:35
ta en stor tugga och pressa in i munnen skölj sen ner med vatten, enkelt :)

Sniggel
2005-11-08, 08:12
Ja var på lidl häromdagen skulle kolla på de berömda kvarg men de var ju svin litet paket som kostade 15 spenn *grr27* de är ju fan dyrare än keso!

Du tog inte fel på prislapp så du såg kilopriset istället?

Sando
2005-11-09, 21:54
Hmm, det här med kvarg måste ju undersökas omedelbums. Är det bara jag som älskar att trycka i mig en eller två burkar med tonfisk efter träningen? 70g protein och bara 4g fett! :hbang:

bedlam
2005-11-10, 13:41
Då har du nog kollat lite fel för förpackningen innehåller 500g och kostar 7kr.
aaaaaaaaaaarrhh, varför finns det inte Lidl här uppe i umeå :(

Nån som vet om det finns ett billigare alternativ till Lätt Kesella här uppe?

hellster
2005-11-14, 17:47
Jag försöker packa i mig en burk Kvarg ifrån Lidl... Det är väl mer protein och kolhydrater samt mindre fett än mjölk ?

Nån som har ett tips på hur man lättare ska få ner skiten ?

Nästa gång du är och handlar..köp då en burk barnmat desert..vilken du vill och rör sen i denna i kesellen. Det blir jättegott och inte mindre nyttigt (tips från Paulun)