handdator

Visa fullständig version : Ännu en tråd om ett schema


Nils.R
2005-11-06, 00:32
För tillfället tränar jag 4ggr/veckan enligt följande:
Dag1:bröst/triceps
Dag2:rygg/mage
Dag3:axlar/biceps
Dag4:ben/grepp

Funderar på att splitta kroppen i 2 (undrar hur många som kommer göra sig roliga över detta...) och fortsätta träna 4ggr/vecka för att träna igenom kroppen 2ggr/vecka.
Min fråga är:Bör jag göra 4 olika dagar eller ta 2 dagar o köra genom det 2ggr,riktigt dåligt förklarat men förrhoppningsvis förstår ni vad jag menar...
Förstår att det naturligtvis är individuellt men hur hade ni gjort och varför?

Dissector
2005-11-06, 04:09
Om du menar ungefär såhär:

dag 1: överkropp
dag 2: underkropp
dag3: överkropp
dag 4: underkropp

...så hade JAG inte gjort det. Men det är ju av helt individuella skäl. Jag gillar att lägga mer tid på en muskelgrupp per pass, än att klämma in 4 muskelgrupper och kanske köra en övning per vardera. Tror inte jag heller skulle ha ork att köra exempelvis axlar om jag kört både triceps och bröst innan, eller bröst om jag kört axlar och triceps och runt så vidare. Jag gillar inte ens att köra bröst och triceps på samma då tröttheten från det ena sinkar mig på det andra, så att köra praktiskt taget alla överkroppens muskler per pass hade nog inte gett mej den tillfredställelse jag söker :P

Sedan kanske du menar att du vill kombinera på ett annat sätt och köra någon del av underkropp och några delar överkropp per pass o.s.v. Det hade jag nog inte heller gjort, av samma skäl som tidigare: Jag vill lägga mer tid på flera övningar för varje muskelgrupp.

Där är min anlednig till varför jag inte skulle gjort det =)

mentzer
2005-11-06, 07:40
Prova! Du märker snabbt om det är något för dig. Det kan som Dissector skriver vara svårt då man måste köra betydligt färre set för varje muskelgrupp, och att man kan vara trött i vissa pga att man redan kört en synergist.
Å andra sidan, om man inte känner sig tillfredsställd med de färre seten, får man ju köra samma muskelgrupp om 3-4 dagar igen.