handdator

Visa fullständig version : GI-Index


Radiohead
2005-11-05, 23:20
Har jag förstått det rätt? Okej nu är exemplet nedan väldigt förenklat men jag undrar om jag tänker rätt..

Om vi säger att jag stoppa i mig en råvara med GI-Index 100 så klarar jag mig ett visst antal timmar (minuter) innan blosockernivån sjunker?

Men om jag istället sätter i mig samma mängd fast med GI 50 så klarar jag mig en längre tid innan blodsockernivån sjunker?

Jag deffar och vill kunna ha så långt mellan måltiderna som möjligt. Typ 4 timmar. Om jag väljer väldigt låga värden på GI så borde det gå eller?

King Grub
2005-11-06, 06:31
GI visar arean under blodsockersvaret efter intag av en viss mängd kolhydrat i jämförelse med samma mängd kolhydrat från vanligtvis vitt bröd eller glukos. Värdet är vanligtvis satt efter intag av 50 gram kolhydrat från ett visst livsmedel. Äter du regelbundet slipper du blodsockersvängningar, men GI kommer inte att vara avgörande på något sätt om du lyckas med dina defförsök eller ej.

Radiohead
2005-11-06, 11:23
GI visar arean under blodsockersvaret efter intag av en viss mängd kolhydrat i jämförelse med samma mängd kolhydrat från vanligtvis vitt bröd eller glukos. Värdet är vanligtvis satt efter intag av 50 gram kolhydrat från ett visst livsmedel. Äter du regelbundet slipper du blodsockersvängningar, men GI kommer inte att vara avgörande på något sätt om du lyckas med dina defförsök eller ej.

Men har jag rätt i tanken att ju lägre GI jag väljer i mina matvaror desto längre klarar jag mig innan blodsockret sjunker. Jag tänkte äta var 4:e timme och sätta i mig så långsamma kolhydrater som möjligt.

King Grub
2005-11-06, 11:30
Varför vill du ha så långt mellan måltiderna som möjligt? Det omvända är väl att föredra?

Radiohead
2005-11-06, 11:38
Varför vill du ha så långt mellan måltiderna som möjligt? Det omvända är väl att föredra?

Det är faktiskt en ekonomisk och en tidsmässig fråga. Jag är ofta i plugget eller på jobbet och kan inte släpa med mig hur mycket käk som hellst :em:

bushwakko
2005-11-07, 13:41
Det är faktiskt en ekonomisk och en tidsmässig fråga. Jag är ofta i plugget eller på jobbet och kan inte släpa med mig hur mycket käk som hellst :em:


Fattiga student! :)

Radiohead
2005-11-07, 13:42
Fattiga student! :)

Ska du säga som jobbar på Svenska Fel